Citat:
Ursprungligen postat av
karldenelfte
Förstår inte varför jag slösar tid på en färsking som dig men jag bjuder på den.
SE har glasögon den kvällen. Inget ögonvittne nämner något om glasögon. Han har halsduk på sig, inget ögonvittne nämner något om halsduk.
LJ ser bara en mörk figur gå upp för trappan.
Förlåt mig, men det här är så dumt sagt att jag bara måste kommentera...
Om du tror på vittnen på detaljnivå så tror du helt fel. Jag vet inte hur många gånger som ögonvittnen tagit helt fel och ställt till en massa oreda i största allmänhet. Vittnespsykologi är en tämligen erkänd vetenskap.
Nåväl, ponera då ändå att det du säger bär relevans. LJ ser aldrig personens ansikte. Därmed hade han helt omöjligen kunnat lägga märke till några glasögon. Vad beträffar övriga vittnen är det så enkelt att Lisbeth med all sannolikhet aldrig ser mördaren överhuvudtaget. Att resterande inte kunnat lägga märke till små detaljer såsom glasögon och halsduk gör nog detsamma, att man inte observerat sådana småsaker en mörk, kall och ruggig natt i februari är ingenting att höja ögonbrynen åt. Med tanke på vilka stolliga vittnesuppgifter som finns i olika utredningar är det ändå en bra beskrivning.
Det första signalementet som går ut beskriver mycket tydligt viset på vilket Engström är klädd sedd bakifrån. Han har ju till och med själv reagerat över saken och påstår att det beror på att han tog upp jakten på mördaren och blev misstagen för den flyende mördaren. Så nog är beskrivningen lik alla gånger. Om sedan det beror på att Engström var mördaren eller om det beror på att det finns en likhet i deras klädsel lär väl framtiden utvisa.
Men om man nu skall tro på vittnesmål så får man tro på färska uppgifter från samma kväll och kontrollera om dessa är samstämmiga. Vad folk kommer dragandes med flera år senare har, med alla sannolikhet, inte med saken att göra. I skuldfrågan avseende Engström har jag i övrigt inga spekulationer mer än att han hade rumslig möjlighet, då vi vet att han befann sig på platsen. Därutöver hade han uttryckt motvilja mot Palme som politiker och var skjutkunnig med eventuell tillgång på vapen. Låt gå för att det krävs mer än så och jag är ännu långt ifrån övertygad, men får jag välja mellan Engström och Pettersson så väljer jag Engström alla dagar i veckan. Återstår att se vad åklagaren har hittat och vilken person han funnit bevis emot.