Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 21:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Du gör självmål.

GW som du alltså tycker är intelligent, har själv som huvudteori att det är 2-3 poliser/säkerhetsmän som tar tillfället i akt.

Att dessa skulle vara knarkspanare är helt rimligt då det är bekräftat att dessa fanns i anslutning till mordplatsen.

De fanns där, okej, var är bevisen, finns de i tråden så hänvisa.

Vad heter de, exakt var befann de sig?
Citera
2020-02-23, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
WT utesluter väl inte SE?

Boboslacke tycks lida av tunnelseende, och har uppenbarligen problem med att inte alla är lika övertygade.

Den som hävdar att hen sitter på facit bör ju lägga fram storyn, namn och bevis, istället för att vara otrevlig.

Boboslacke må sitta på mängder med fakta och vara påläst, dock har vi ännu inte fått facit av hen, så lite ödmjukhet skulle inte skada.
Hela SE är ett långsökt fall i grunden. Menar du att han har gått runt med WT hela kvällen och sen förvarat den i sitt kontor?
Citera
2020-02-23, 21:38
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Förstår inte varför jag slösar tid på en färsking som dig men jag bjuder på den.

SE har glasögon den kvällen. Inget ögonvittne nämner något om glasögon. Han har halsduk på sig, inget ögonvittne nämner något om halsduk.

LJ ser bara en mörk figur gå upp för trappan.
Förlåt mig, men det här är så dumt sagt att jag bara måste kommentera...

Om du tror på vittnen på detaljnivå så tror du helt fel. Jag vet inte hur många gånger som ögonvittnen tagit helt fel och ställt till en massa oreda i största allmänhet. Vittnespsykologi är en tämligen erkänd vetenskap.

Nåväl, ponera då ändå att det du säger bär relevans. LJ ser aldrig personens ansikte. Därmed hade han helt omöjligen kunnat lägga märke till några glasögon. Vad beträffar övriga vittnen är det så enkelt att Lisbeth med all sannolikhet aldrig ser mördaren överhuvudtaget. Att resterande inte kunnat lägga märke till små detaljer såsom glasögon och halsduk gör nog detsamma, att man inte observerat sådana småsaker en mörk, kall och ruggig natt i februari är ingenting att höja ögonbrynen åt. Med tanke på vilka stolliga vittnesuppgifter som finns i olika utredningar är det ändå en bra beskrivning.

Det första signalementet som går ut beskriver mycket tydligt viset på vilket Engström är klädd sedd bakifrån. Han har ju till och med själv reagerat över saken och påstår att det beror på att han tog upp jakten på mördaren och blev misstagen för den flyende mördaren. Så nog är beskrivningen lik alla gånger. Om sedan det beror på att Engström var mördaren eller om det beror på att det finns en likhet i deras klädsel lär väl framtiden utvisa.

Men om man nu skall tro på vittnesmål så får man tro på färska uppgifter från samma kväll och kontrollera om dessa är samstämmiga. Vad folk kommer dragandes med flera år senare har, med alla sannolikhet, inte med saken att göra. I skuldfrågan avseende Engström har jag i övrigt inga spekulationer mer än att han hade rumslig möjlighet, då vi vet att han befann sig på platsen. Därutöver hade han uttryckt motvilja mot Palme som politiker och var skjutkunnig med eventuell tillgång på vapen. Låt gå för att det krävs mer än så och jag är ännu långt ifrån övertygad, men får jag välja mellan Engström och Pettersson så väljer jag Engström alla dagar i veckan. Återstår att se vad åklagaren har hittat och vilken person han funnit bevis emot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Gå tillbaka till brottsplatsen säger KP.. Det låter onekligen som att det är SE som åsyftas, även om jag själv är skeptisk till att han är någon mördare.

Nej du missförstår helt. Det betyder motsatsen till att tänka ut scenarion utifrån fri tolkning.
Det handlar om det jag efterlyst mycket länge. Bakgrunden till att man gjort om den tekniska analysen är just det jag skrivit i år om vapenspåren. Resultatet av den analysen är atg nan hittat något med substans Sättet att analysera vittnesmålen är det jag propagerade för. Inte dra slutsatser av enstaka detaljer utan att systematiskt pröva och värdera som i seriösa efterforskningar och inte blunda för och raljera kring annat.

Steg 1 vapen och vittnesmål ger ny information.
Steg 2 när man seriöst börjar se på närvaron av wt personer ser man saker i ett nytt ljus och hittar en övertygelse att man när rätt. Det sker innan SE 2.0 lanseras och har uppenbarligen inte ändras.

Det råder inga oklarheter att det är det som skett och är just det man kommunicerar ut utan att avslöja exakt vad man vet eller resultaten och det är mycket klokt gjort.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De fanns där, okej, var är bevisen, finns de i tråden så hänvisa.

Vad heter de, exakt var befann de sig?
Lugna ner dig din knäppgök. Att du precis intresserat dig för mordet och därför snöat in dig i ett spår och sen frågar om det funnits WT-män tyder verkligen på att du är helt bakom flötet.

Hade du varit med här sedan flera år så hade du givetvis inte missat Olof Palmes justititeminister vid mordet som bekräftade att det fanns knarkspanare i området. En massa tv-program har också gått igenom det.

Spela inte dum tack.
Citera
2020-02-23, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Förlåt mig, men det här är så dumt sagt att jag bara måste kommentera...

Om du tror på vittnen på detaljnivå så tror du helt fel. Jag vet inte hur många gånger som ögonvittnen tagit helt fel och ställt till en massa oreda i största allmänhet. Vittnespsykologi är en tämligen erkänd vetenskap.

Nåväl, ponera då ändå att det du säger bär relevans. LJ ser aldrig personens ansikte. Därmed hade han helt omöjligen kunnat lägga märke till några glasögon. Vad beträffar övriga vittnen är det så enkelt att Lisbeth med all sannolikhet aldrig ser mördaren överhuvudtaget. Att resterande inte kunnat lägga märke till små detaljer såsom glasögon och halsduk gör nog detsamma, att man inte observerat sådana småsaker en mörk, kall och ruggig natt i februari är ingenting att höja ögonbrynen åt. Med tanke på vilka stolliga vittnesuppgifter som finns i olika utredningar är det ändå en bra beskrivning.

Det första signalementet som går ut beskriver mycket tydligt viset på vilket Engström är klädd sedd bakifrån. Han har ju till och med själv reagerat över saken och påstår att det beror på att han tog upp jakten på mördaren och blev misstagen för den flyende mördaren. Så nog är beskrivningen lik alla gånger. Om sedan det beror på att Engström var mördaren eller om det beror på att det finns en likhet i deras klädsel lär väl framtiden utvisa.

Men om man nu skall tro på vittnesmål så får man tro på färska uppgifter från samma kväll och kontrollera om dessa är samstämmiga. Vad folk kommer dragandes med flera år senare har, med alla sannolikhet, inte med saken att göra. I skuldfrågan avseende Engström har jag i övrigt inga spekulationer mer än att han hade rumslig möjlighet, då vi vet att han befann sig på platsen. Därutöver hade han uttryckt motvilja mot Palme som politiker och var skjutkunnig med eventuell tillgång på vapen. Låt gå för att det krävs mer än så och jag är ännu långt ifrån övertygad, men får jag välja mellan Engström och Pettersson så väljer jag Engström alla dagar i veckan. Återstår att se vad åklagaren har hittat och vilken person han funnit bevis emot.
Om flera vittnen kan vara samstämmiga i att GM bär på en stickad upprullad mössa så bör också dessa vittnen se om GM bär feta stålbågade glasögon. Är du på riktig?
Citera
2020-02-23, 21:42
Medlem
madtops avatar
Återigen tvingas jag radera en massa off-topic, trams och tjafs. Trist tycker jag...
/Moderator
Citera
2020-02-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej du missförstår helt. Det betyder motsatsen till att tänka ut scenarion utifrån fri tolkning.
Det handlar om det jag efterlyst mycket länge. Bakgrunden till att man gjort om den tekniska analysen är just det jag skrivit i år om vapenspåren. Resultatet av den analysen är atg nan hittat något med substans Sättet att analysera vittnesmålen är det jag propagerade för. Inte dra slutsatser av enstaka detaljer utan att systematiskt pröva och värdera som i seriösa efterforskningar och inte blunda för och raljera kring annat.

Steg 2 när man seriöst börjar se på närvaron av wt personer ser man saker i ett nytt ljus och hittar en övertygelse att man när rätt. Det sker innan SE 2.0 lanseras och har uppenbarligen inte ändras.

Det råder inga oklarheter att det är det som skett och är just det man kommunicerar ut utan att avslöja exakt vad man vet eller resultaten och det är mycket klokt gjort.

Vilka WT-män har setts exakt vid mordplatsen förutom mannen som finska flickorna pekar ut ? Ingen vad jag vet. Jag tror ioförsig inte att SE är mördaren men.. Får avvakta helt enkelt o se vad KP presenterar.
Citera
2020-02-23, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Så är det. Men idioterna som hoppat in i tråden från igår eller förrgår har blivit så pass hjärntvättade av Filters luftslott och medias klicknummer kring Skandiamannen att dessa personer inte kan låta bli och killgissa.

De två steg du nämner täcker verkligen allt och förklarar också varför det tagit tid för KP att analysera och komma med de slutsatserna man gjort tre år efter att han tillträdde som förundersökningsledare.
Citera
2020-02-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Ett problem som räddade Stig Engström undan tidig granskning var att Thule-huset (Skandia) var förbjudet område. Svenska "Stay-Behind"-organisationen med prominenta nyckelpersoner hade kopplingar till stugan.

Att granska Stig Engström (SE) måste varit super-omöjligt och kanske hade han även någon funktion eller förflutet i rörelsen?

Rikets säkerhet vilade ju på Stay-Behind och i jämförelse med att vid den tiden exponera den organisationen - vägde nog uppklarningen av Palmemordet väldigt lätt.

Häpna:
#StayBehindSweden (Wikipedia)

Vilken röra.

Det kan ju förklara Holmérs övertagande av polisutredningen. Kanske Palmeutredningen satts i baklås av regeringen för att som man säger "värna rikets säkerhet. Sverige ville inte att ryssarna skulle få vatten på kvarnen att man spelade under täcket med USA. Det är i så fall hemligstämplat och lär inte avslöjas nu heller. Men att skandiamannen och någon medhjälpare agerat kan kanske avslöjas nu utan att Stay-Behind blir erkänt. Är det så här så förklarar det i sig att palmeutredningen framstått så inkompetent och resultatlös. Dess chefer har i så fall haft uppdraget att köra mkt försiktigt.
Citera
2020-02-23, 21:45
Medlem
Ett av de stora problem är att allt är sönderanalyserat och ifrågasatt intill leda när det gäller Palmemordet.Om inte alla skall lida risk att sluta som Lars Krantz så är det möjligen nyttigt att påminna om att mordet kommer att förbli officiellt olöst och att ingen kan påstå sig sitta på den obestridliga sanningen.
Det gäller för övrigt KP också.
Citera
2020-02-23, 21:46
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
GW är intelligent det är inte Borgnäs

Nja, han har trippla examina som civilekonom och jurist samt därefter från Journalisthögskolan så det är nog inget fel på hans intellekt... Däremot har även han såklart gjort mindre lyckade insatser under åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in