Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om några för oss okända befann sig på trottoaren är det förhoppningsvis, och förmodligen, så att PU sitter på några av dessa trottoarbefinnares vittnesmål. Eftersom de inte såg CP kom deras vittnesmål inte ut i samband med rättegången.

Det påstås att anteckningarna från förhör på mordplatsen inte finns sparade i PU. Om detta är sant måste anteckningarna finnas kvar hos poliserna som skrev som eller? Och då tror jag inte de kastats bort. Ens egen del i världshistorien.
Mycket möjligt att PU har koll på dessa personer utan att de upptagits i FUP. Vi har ju den senaste tiden fått några namn att lägga till, men vi kan inte placera dem geografiskt. Det är en brist för oss som är hänvisade till att spekulera utifrån det material vi har till hands.
Att anteckningarna från brottsplatsen inte finns kvar riktigt illa, det skulle kunna finnas vittnesmål där som kompletterar bilden.
Troligen också fler vittnesmål från ungdomarna i Hans Johanssons taxi. De som var först på plats, men ägnades några få minuters oengagerade och felskrivna pappersark från PU. I jämförelse med den energi de lade på Sigge Cedergren blir dessa korta förhör fullständigt obegripliga.
I dessa ”förhör” framskymtar personer som inte passar in på några andra kända vittnen, men frågorna följdes aldrig upp. Ville man inte veta vilka de var?
Citera
2019-09-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som jag förstått fördelen med en 357 magnum är att det räcker med en bra träff för att vara dödande och ammunitionen kan också penetrera en skyddsväst.
SE ska ju ha haft viss vapenvana så hade nog lite koll på vapen och ammunition.

Säkert ett vapen som anses ha en säker utgång när det väl används. Men otroligt otympligt. Frågan är om inte SE/GM har på sig detta vapen utan egentlig avsikt att använda det. Frågan varför SE/GM bar detta vapen får vi kanske aldrig reda på. Ibland får man skylla på slumpen...
Citera
2019-09-04, 20:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
De 4-5 personer Fauzzi ser när han efter en tid vänder sig om är Lisbet Palme, Stefan Glantz, Anna Hage och Karin Johansson på mordplatsen i korsningen Sveavägen Tunnelgatan, inte några personer "norr om mordplatsen"

"Han såg några personer vid korsningen med Tunnelgatan och hänvisar till tidigare förhör" (FUP 93)

"När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp, Först ser inte Fauzzi att någon person ligger ner. När någon i gruppen flyttar sig ser Fauzzi en person ligga ned på trottoaren." (FUP 92)

När Fauzzi kom till korsningen Sveavägen Tunnelgatan såg han ingen person varken gående eller stående, han såg inte AB, innan han såg makarna Palme. Det kan därför inte "ha rört sig om två olika personer med förväxlingsbara jackor"

Att han såg AB i porten efter mordet, bevisar att han verkligen var på Sveavägen omedelbart efter mordet. Frågan är var på Sveavägen han var, hans exakta position, när han såg AB i porten ? Jag tror han fortfarande var vid Dekorima butiken, där jag också tror han mötte makarna Palme, några sekunder innan mordet.

Så du tror han var 20m från mordet? Eller att det var han som sköt?

Personligen tror jag han precis passerat Adolf Fredriks kyrkogata och kommit 20-30 in på det kvarteret när skotten fölll. Sen spanar han från just den korsningen när han ser AB gömma sig.

Jag tror han möter LOP och AB uppe vid La Carterie. Det finns något förhör med AB eller hans kollegor som tyder på att han kan ha rört sig en bit norrut.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-04 kl. 20:31.
Citera
2019-09-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Kolla gärna Fjällräven Singi. Stickad mörk mössa/keps med så kallad balaclava-funktion vilket innebär att man kan reglera mössan/kepsen utifrån väderlek.

Mårten talar om mörk stickad ovanlig keps. Morelius och Björkman som bekant om mörk stickad mössa. Jeppsson om mörk lågt sittande keps som följer huvudet.

Andra vittnen om platt på huvudet/ mörkt hår.

Jan A talar om pyramidform i nacken/ mörkt långt hår.

Det senare kan bero på att balaclava-funktionen användes av GM.

Mössan/kepsen kan enkelt googlas. 😎

Ja, nått åt det hållet skulle det kunna vara. Problemet är att öronlapparna viks inåt på dessa modeller och skapar inte en bred uppvikt kant. Dom är inte heller rutiga. Fjällräven är ändå bra tanke. Dom har kanske fler gamla modeller.
Citera
2019-09-04, 21:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har vi beslutat oss för frånvilket håll mördaren anlände till mordplatsen/korsningen/Dekorima?

Eftersom jag tror på en ensam mördare går söderifrån (Sveavägen) och österifrån (Tunnelgatan) bort.

Kvar är tveksamms norrifrån (Sveavägen) och då tror jag mördaren är SE eller den eventuellt okände man NF ser vid La Carterie, fast jag tror detta är oskyldige AB.

Så mest troligt kom mördaren västerifrån (övergångsstället Sveavägen). Då är det förmodligen en "grandman", men det behöver inte vara nån av de som iakttagits precis i anslutning till bion. Mannen kan ha stått på avstånd i vetskap att "nån gång kommer Palme ut, jag såg honom gå in, jag kommer känna igen honom på håll pga den där mössan, därifrån kan jag se om livvakter slutit upp". Tilllligheter ledde mördaren till inbuktningen vid Dekorima i 30-90 sekunder (beroende på LOPs skyltfönstertittartid och om mördaren gick före eller efter LOP innan de korsade gatan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-04 kl. 21:15.
Citera
2019-09-04, 21:19
Medlem
Citat:

Personligen tror jag han precis passerat Adolf Fredriks kyrkogata och kommit 20-30 in på det kvarteret när skotten fölll. Sen spanar han från just den korsningen när han ser AB gömma sig.

Jag tror han möter LOP och AB uppe vid La Carterie. Det finns något förhör med AB eller hans kollegor som tyder på att han kan ha rört sig en bit norrut.
Jag tror precis som du att Nicola befann sig strax norr om AF kyrkogata då han hörde skotten, men något förhör med AB eller hans vänner som antyder att AB varit uppe vid La Carterie finns icke. Det kan jag ta gift på. Max tio meter norr om bankomaten.
Citera
2019-09-04, 21:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:

När vi tog upp frågan i tråden för nästan två år sedan, då släppte PU förhören med ABs kollegor. ABs kollegor säger AB blev kvar vid banken, 20 meter nor om mordplatsen.

Jag tror inte Fauzzi möter LOP och AB uppe vid La Carterie, eftersom Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" (GMP s. 20) i ärendet, säger:

GMP s. 97 "Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.."
Citera
2019-09-04, 21:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
När vi tog upp frågan i tråden för nästan två år sedan, då släppte PU förhören med ABs kollegor. ABs kollegor säger AB blev kvar vid banken, 20 meter nor om mordplatsen.

Jag tror inte Fauzzi möter LOP och AB uppe vid La Carterie, eftersom Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" (GMP s. 20) i ärendet, säger:

GMP s. 97 "Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.."

Hur tolkar du detta" säger sig"? Som att de hävdar att Nicola aldrig mött LOP eller att mötet inte nödvändigtvis skedde vid La Carterie?
Citera
2019-09-04, 21:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hur tolkar du detta" säger sig"? Som att de hävdar att Nicola aldrig mött LOP eller att mötet inte nödvändigtvis skedde vid La Carterie?

Jag tror "att mötet inte nödvändigtvis skedde vid La Carterie" eftersom Jan Olsson och Ulf Åsgård säger:

GMP s. 97 "Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet"

Jag tror Fauzzi, på grund av sitt tillstånd, har blandat ihop tider och positioner.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-04 kl. 21:55.
Citera
2019-09-04, 21:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror "att mötet inte nödvändigtvis skedde vid La Carterie" eftersom Jan Olsson och Ulf Åsgård säger:

GMP s. 97 "Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet"

Jag tror Fauzzi har blandat ihop tider och positioner.

Men du menar ju i stort sett att NF är 20 meter från mordet. Så extremt fel kan inte hans minne vara
Citera
2019-09-04, 22:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Men du menar ju i stort sett att NF är 20 meter från mordet. Så extremt fel kan inte hans minne vara
Eftersom han ser AB bakom paret Palme, tror jag hans korrekta position innan mordet är 10 meter norr om mordplatsen. Detta eftersom AB går bakom paret Palme från banken till Dekorimas port, inte från La Carterie butiken till Dekorimas port.

Jag vet inte hur stora svårigheter han har, med sitt minne.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-04 kl. 22:13.
Citera
2019-09-04, 22:11
Medlem
Citat:
De 4-5 personer Fauzzi ser när han efter en tid vänder sig om är Lisbet Palme, Stefan Glantz, Anna Hage och Karin Johansson på mordplatsen i korsningen Sveavägen Tunnelgatan, inte några personer "norr om mordplatsen"

"Han såg några personer vid korsningen med Tunnelgatan och hänvisar till tidigare förhör" (FUP 93)

"När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp, Först ser inte Fauzzi att någon person ligger ner. När någon i gruppen flyttar sig ser Fauzzi en person ligga ned på trottoaren." (FUP 92)

När Fauzzi kom till korsningen Sveavägen Tunnelgatan såg han ingen person varken gående eller stående, han såg inte AB, innan han såg makarna Palme. Det kan därför inte "ha rört sig om två olika personer med förväxlingsbara jackor"

Att han såg AB i porten efter mordet, bevisar att han verkligen var på Sveavägen omedelbart efter mordet. Frågan är var på Sveavägen han var, hans exakta position, när han såg AB i porten ? Jag tror han fortfarande var vid Dekorima butiken, där jag också tror han mötte makarna Palme, några sekunder innan mordet.
Vad tror du var Nicolas exakta position då skotten föll, och var han tog vägen sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in