Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-15, 22:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Första förhöret med NF innehåller ju ett faktafel som kan förklara varför hans andra uppgifter inte går ihop i förhör och vallning. Det står att han mötte LOP vid Sveavägen 56, när det borde vara 46 (La Carterie). Förmodat stavfel i polisens anteckningar.

Senare i förhöret nämner han skotten, då kan det ha varit så att han säger han passerat EN gata efter mötet med LOP (det står ju att han fortsatt gå norrut, över korsningen kammakargatan, inte sett nån gömma sig, gått några meter från korsningen - pang. Protokollet nämner inte han passerat AF kyrkogata, konstigt nog med tanke på detaljrikedomen i det stycket) . Då kan det vara så att polismannen felaktigt pekat på Sveavägen 56 på en karta, pga sina uppenbart felaktiga anteckningar, och drar fingret en gata norrut - "kammakargatan" blir det då. När NF egentligen avsåg AF kyrkogata

Sveavägen 56 dyker sedan upp igen i vallningen. Men då som platsen där NF hör skotten... En uppgift som inte går ihop med ett möte vid La Carterie.

Vallningen utförs av en annan polisman. Det kan ha varit så att han med polismannen gått över AF kyrkogata och sagt här framme hörde jag skotten.

Senare, vid vallningens slut, ifrågasätter polismannen allt: "i förhör nämnde du Sveavägen 56, så långt norrut har du inte ens varit idag, hur förklarar du Sveavägen 56". Efter tjafs får sanningen bli att han hörde skotten på Sveavägen 56. För allt blir rörigt om auktoriteter ifrågasätter med felaktiga uppgifter. Och för NF kan det kännas close enough,orka tjafsa längre.

I förhörsprotokollet nämns Sveavägen 56 helt felaktigt, i vallningsprotokollet nämns Sveavägen 56 och väcker tvivel. Hata slumpen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-15 kl. 22:40.
Citera
2019-09-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Första förhöret med NF innehåller ju att faktafel som kan förklara varför hans andra uppgifter inte går ihop i förhör och vallning. Det står att han mötte LOP vid Sveavägen 56, när det borde vara 46 (La Carterie). Förmodat stavfel i polisens anteckningar.

Senare i förhöret nämner han skotten, då kan det ha varit så att han säger han passerat EN gata efter mötet med LOP (det står ju att han fortsatt gå norrut, över korsningen kammakargatan, inte sett nån gömma sig, gått några meter från korsningen - pang. Protokollet nämner inte han passerat AF kyrkogata, konstigt nog) . Då kan polismannen felaktigt peka på Sveavägen 56 på en karta, pga sina uppenbart felaktiga anteckningar, och drar fingret en gata norrut - "kammakargatan" blir det då. När NF egentligen avsåg AF kyrkogata

Sveavägen 56 dyker sedan upp igen i vallningen. Men då som platsen där NF hör skotten... En uppgift som inte går ihop med ett möte vid La Carterie.

Vallningen utförs av en annan polisman. Det kan ha varit så att han med polismannen gått över AF kyrkogata och sagt här framme hörde jag skotten. Senare ifrågasätter polismannen allt, "i förhör nämnde du Sveavägen 56, så långt norrut har du inte ens varit idag, hur förklarar du Sveavägen 56". Efter tjafs får sanningen bli att han hörde skotten på Sveavägen 56. För allt blir rörigt om auktoriteter ifrågasätter med felaktiga uppgifter. Och för NF kan det kännas close enough,orka tjafsa längre.

I förhörsprotokollet nämns Sveavägen 56 helt felaktigt, i vallningsprotokollet nämns Sveavägen 56 och väcker tvivel. Hata slumpen.
Kloka tankar.
Jag har noterat samma sak när det gäller den eventuella sammanblandningen av AF kyrkogata och Kammakargatan. Har också skrivit om det här i tråden tidigare. Om han precis passerat AF kyrkogata befann han sig vid Lärarnas riksförbund i jämnhöjd med korvmojen vid skotten.
Det finns en logik i resonemanget.

Men tänk om han passerade gatan innan han mötte Palme och att skotten föll då han var vid 44 och fortsatte tio meter fram till La Carterie innan han vände sig? Det skulle då handla om Tunnelgatan. Fördelen med teorin är att hans iakttagelse av AB faller sig naturligt, och framför allt att han hörde skotten så tydligt att han reagerade. Trots att han hade lurar på öronen.

Nej nu känner jag att jag börjar tappa fokus.
Nya friska tag en annan dag😀
Citera
2019-09-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
De har jo ikke blitt kjent fordi noen ikke har holdt tett, men av diverse andre grunner. Og i noen tilfeller, når en sak har "sprukket", kan det "avslørte" være nok en dekkhistorie. Det finnes f.eks. begrunnede påstander om at Mossads "feildrap" på Ahmed Bouchikhi på Lillehammer 1973 ikke var den feilen det ble framstilt som - men de berørte har holdt helt tett, og norske sikkerhetstjenester har ikke vært interessert i å grave veldig djupt i saken - det kan se ut som om de har vært involvert i tilrettelegging. Agentene ble tatt fordi noen vanlige dyktige, uvitende politifolk gjorde jobben sin, mens de som skulle holde oppsikt med slik virksomhet, så andre veier.

Drapet på Allendes forsvarsminister Orlando Letelier i Washington 21.9.1976; hvordan det ble organisert og etter hvert oppklart, kan være ganske instruktivt. Michael Townley, som også har planlagt aksjoner mot OP, var en slags "prosjektleder", og bombeattentatet ble gjennomført av eksilkubanere. Townley, opprinnelig fra Iowa, opererte i Chile som CIA-agent etter kuppet i 1973, men har tydeligvis gått fullt inn i tjeneste for Pinochet i Operation Condor. Han ble også dømt in absentio i Italia 1993 for å ha organisert Leighton-attentatet i 1975.

Det viste seg at USA via "extremely sensitive informants" hadde kjent til at Pinochet ga drapsordren for Letelier. Slike "informanter" er ofte teknisk informasjon fra avlytting etc. Men det kan også komme fra infiltrasjon. Det ser ut til å være sjelden slik informasjon kommer av at noen ikke har greid å holde tett. Utad holdes det gjerne tett, innad kan det snakkes. Derfor er avlytting og infiltrasjon effektive redskap.

MOP kan være direkte relatert til dette, både via SydAfrika-forbindelsen/general Espinoza og sammenblandingen av Roberto Thieme og Michael Townley i PU.

Jag behärskar inte dansk/norsk skriftspråk så bra och jag tänker inte lägga tid på att översätta, men sammantaget så kan du glömma en större konspiration i MOP.
Det fungerar inte i Sverige 1986 att organisera allt från övervakning till personal på LAC och handplockade polispatruller, när man inte hade en aning om att han ens skulle gå hem från bion den kvällen.

Ett tillfälle dyker upp. En person avlossar vapnet. En bristfällig polisutredning. Vittnen som gärna säger mer än de vet, bara för att hjälpa till. Mer behövs inte, och utan övervakningskameror kunde även Anna Linda mördare gått fri och vi hade haft ytterligare ett mord att bygga fantasifulla teorier kring.

Herregud, vi pratar om landet som lyckades dömma en mentalpatient för 8 mord, endast med stöd av dennes fria fantasier.

Att många önskade livet ur Palme är en helt annan sak.
Citera
2019-09-15, 23:36
Medlem
Citat:
My bad, jag kom ihåg klockslaget på förhöret, men inte att det skedde i hemmet.

Jag menar att polisen kan ha räknat ut att AB väntade flera minuter. Antingen efter rättsärendet mot CP, eller innan. Kan ju vara i andra spår eller i nåns förhör som varken åklagare eller försvaret lyfte vid rättegången.

Om inte AB riktigt kom ihåg det 1986, så lär han inte komma ihåg det 1989.

Det måste finnas fler förhör med AB som inte är släppta. Annars är det tjänstefel å det grövsta.

Jag tror inte polisen och förundersökningsledarna på 80-talet var så jätteintresserade av att fastslå AB:s exakta förehavanden. Tyder förhören på att man verkligen försöker förklara varje sekund?

Det är privatspanarna som dyker. Vi har ingen aning om vad PU kom fram till på 90 talet när de började utgå från mordplatsen igen innan resningsansökan tog all tid eller när de började utgå från mordplatsen igen på 2000talet.

Lever AB?
Har hak gett några intervjuer dom senaste åren eller har han isolerat sig?
Citera
2019-09-15, 23:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Jag behärskar inte dansk/norsk skriftspråk så bra och jag tänker inte lägga tid på att översätta, men sammantaget så kan du glömma en större konspiration i MOP.
Det fungerar inte i Sverige 1986 att organisera allt från övervakning till personal på LAC och handplockade polispatruller, när man inte hade en aning om att han ens skulle gå hem från bion den kvällen.

Ett tillfälle dyker upp. En person avlossar vapnet. En bristfällig polisutredning. Vittnen som gärna säger mer än de vet, bara för att hjälpa till. Mer behövs inte, och utan övervakningskameror kunde även Anna Linds mördare gått fri och vi hade haft ytterligare ett mord att bygga fantasifulla teorier kring.

Herregud, vi pratar om landet som lyckades dömma en mentalpatient för 8 mord, endast med stöd av dennes fria fantasier.

Med ditt resonemang så finns det alla möjligheter att mordet på Anna Lindh även var en konspiration som aldrig uppdagades.
Citera
2019-09-15, 23:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Lever AB?
Har hak gett några intervjuer dom senaste åren eller har han isolerat sig?

Han lever. Men har hållt sig undan media känns det som. Det är lätt att förstå, han blev också ett oskyldigt offer i detta mord. Fick bli den räddaste personen på plats (i media) och uthängd av Holmér som riksfyllo.
Citera
2019-09-16, 01:44
Medlem
Citat:

Ett tillfälle dyker upp. En person avlossar vapnet. En bristfällig polisutredning. Vittnen som gärna säger mer än de vet, bara för att hjälpa till. Mer behövs inte, och utan övervakningskameror kunde även Anna Linda mördare gått fri och vi hade haft ytterligare ett mord att bygga fantasifulla teorier kring.

Jaha, det där kan du tro på, om det gör dig gott, "när man inte hade en aning om att han ens skulle gå hem från bion den kvällen". Sådana antaganden/resonemang definierar ju bort en hel rad problemställningar. För min del, vill jag vara försiktig med att anta mycket om vem som visste vad, och vilka alternativ man hade förberett sig till, om det var ett attentat. Så får du anta precist så mycket du vill.
Citera
2019-09-16, 02:33
Medlem
Citat:
men sammantaget så kan du glömma en större konspiration i MOP.

Ordren om att "glömma" får mig att minnas den där telefonsamtalen Olle Alsen hade med Hans Ölvebro.
Från bandutskriften på Sven Anérs blogg.

Citat:
HÖ: Jo, men man måste också hitta en tänkbar person.
OA; Men den jag har trott är tänkbar, och som en på gymmet har identifierat, den…
HÖ: Glöm det, hörru. Man kan ju inte ta en som är anställd inom polishuset eller inom Stockholmspolisen och placera ut den personen på ett ställe där han aldrig har varit, bara för att nån påstår att den här personen har han sett (där). Det finns ju ingenting koppling överhuvudtaget.
Citera
2019-09-16, 09:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Första förhöret med NF innehåller ju ett faktafel som kan förklara varför hans andra uppgifter inte går ihop i förhör och vallning. Det står att han mötte LOP vid Sveavägen 56, när det borde vara 46 (La Carterie). Förmodat stavfel i polisens anteckningar.

Senare i förhöret nämner han skotten, då kan det ha varit så att han säger han passerat EN gata efter mötet med LOP (det står ju att han fortsatt gå norrut, över korsningen kammakargatan, inte sett nån gömma sig, gått några meter från korsningen - pang. Protokollet nämner inte han passerat AF kyrkogata, konstigt nog med tanke på detaljrikedomen i det stycket) . Då kan det vara så att polismannen felaktigt pekat på Sveavägen 56 på en karta, pga sina uppenbart felaktiga anteckningar, och drar fingret en gata norrut - "kammakargatan" blir det då. När NF egentligen avsåg AF kyrkogata

Vallningen utförs av en annan polisman. Det kan ha varit så att han med polismannen gått över AF kyrkogata och sagt här framme hörde jag skotten.

Senare, vid vallningens slut, ifrågasätter polismannen allt: "i förhör nämnde du Sveavägen 56, så långt norrut har du inte ens varit idag, hur förklarar du Sveavägen 56". Efter tjafs får sanningen bli att han hörde skotten på Sveavägen 56. För allt blir rörigt om auktoriteter ifrågasätter med felaktiga uppgifter. Och för NF kan det kännas close enough,orka tjafsa längre.

La Carterie är inte nummer 46

FUP 96: "Fauzzi mötte dem på Sveavägens östra trottoar i höjd med port nummer 44 den 28 februari 1986 vid 23.20-tiden"

Sveavägen 56 dyker upp i vallningen, som en förklaring (bortförklaring) till varför han sa han mötte dem vid Sveavägen 56 i det första förhöret
Citera
2019-09-16, 09:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kloka tankar.
Jag har noterat samma sak när det gäller den eventuella sammanblandningen av AF kyrkogata och Kammakargatan. Har också skrivit om det här i tråden tidigare. Om han precis passerat AF kyrkogata befann han sig vid Lärarnas riksförbund i jämnhöjd med korvmojen vid skotten.
Det finns en logik i resonemanget.

Men tänk om han passerade gatan innan han mötte Palme och att skotten föll då han var vid 44 och fortsatte tio meter fram till La Carterie innan han vände sig? Det skulle då handla om Tunnelgatan. Fördelen med teorin är att hans iakttagelse av AB faller sig naturligt, och framför allt att han hörde skotten så tydligt att han reagerade. Trots att han hade lurar på öronen.

Nej nu känner jag att jag börjar tappa fokus.
Nya friska tag en annan dag😀

Jag tror han bara säger sig ha duntäckjacka, Freestyle hörlurar och Salomon ryggsäck. På samma sätt som han "säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken"

källa: Gärningsmannaprofilen s. 97
Citera
2019-09-16, 09:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Lever AB?
Har han gett några intervjuer dom senaste åren eller har han isolerat sig?

Gunnar Wall intervjuade honom 2010, men ställde inte de rätta frågorna

AB: ”Jag kände att när allt kom omkring ville jag ändå bege mig hem. De som var med mig var yngre och hade inte familj som jag"

AB: "Jag gick några steg upp mot Kungsgatan och så vände jag mig om och såg att de kom ut på trottoaren. Jag såg ryggarna på dem och tänkte att jag kunde ha gått ikapp dem och sagt hej då. Men så bestämde jag mig: det spelar ingen roll, jag ger mig hem nu.”

GW: ”De var alltså tre stycken när du såg dem först, inte två bara?”

AB: "Nä, det är som jag sagt hela tiden. Det var som om de kom från en bio eller någonting, tre stycken. Och så plötsligt sköt en av dem och gick därifrån.”

källa: Mordgåtan Olof Palme s. 26 och 27

AB minns inte att han talade med Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustavssson när de kom ut från Götabanken på trottoaren.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-16 kl. 10:23.
Citera
2019-09-16, 11:05
Medlem
Gothuss avatar
Journalister i allmänhet men det finns några som sticker ut från mängden i positiv bemärkelse.
B-M Mattsson har ju en del kopplingar till underrättelsetjänsten och ger ett gediget intryck.
Många motiv har presenterats och jag håller med de som förstår att det är den hela bilden som ger ett samlat motiv.
Så är det ofta med allt annat när man går till beslut.
Påverkanskampanjer och smutskastning från grupper bäddar för dådet.
När muren rivs och Sovjet faller isär får inte Palme finnas.
Han är en farlig man för många.
Citat:
When Newell was sent to Sweden as the nation's youngest ambassador at age 36, President*Ronald Reagancommented,"Ambassador Newell represents America with imagination, energy and skill...he has my full personal confidence." Former U.S. Secretary of State*George Shultz said of Newell, "His contribution to our foreign policy has been important...he deserves much credit for substantial improvement in U.S. relations."

BMM träffar Mormonen och Sverigeambassadören, Newell strax efter mordet.

https://books.google.se/books?id=7ed4CAAAQBAJ&pg=PT118&lpg=PT118&dq=britt+ marie+mattsson+newell&source=bl&ots=A9jQ02CLRX&sig =ACfU3U1qwnIfrKwYQJFVinnp_Pi-y_enQA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiL8Iuu-NTkAhWyAxAIHaTpDCsQ6AEwD3oECAgQAQ#v=onepage&q=brit t marie mattsson newell&f=false

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gregory_J._Newell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in