2019-09-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tja varför inte. Ger den dig några särskilda associationer till personer eller grupper?
Nu vet jag inte vilka vittnen du syftar på, och har lite dåligt minne. Kommer spontant att tänka på Anders D:s beskrivning av blandning mellan Sherlock Holmes hatt och vanlig herrhatt. Den där ser ju lite styvare ut än Leninkepsen vars tyg kan glida ner och i halvmörker kan ge intryck av en uppvikt kant som ju Anders B och även Inge M beskrev. Det var det som var min tanke, att det skulle kunna förklara hur Anders D tycker sig se nåt kepsliknande och dom andra en mössa med uppvikta kanter. Bara en reflektion, möjligen lite långsökt.

Ja, det är ju en väldig variation på vittnesmålen angående huvudbonaden. När jag såg ditt inlägg började jag fundera om det finns något som har lite av varje.
Denna är väldigt lik en brett upprullad mössa bakifrån.
https://www.powder.com/gear-locker/ski-season-is-hat-season/
Kolla långt ner på sidan.
Citera
2019-09-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Ja, det är ju en väldig variation på vittnesmålen angående huvudbonaden. När jag såg ditt inlägg började jag fundera om det finns något som har lite av varje.

Just det, bra hittat där. Den är ju bättre än Leninkepsen.
Citera
2019-09-03, 16:26
Medlem
Citat:

Kollade lite vidare på dom där hattarna och dom har ju ett väldigt karakteristiskt utseende med den där avgränsade kanten. Jag är ingen expert på herrhattar men jag har inte sett den där varianten nån gång.
Amerikanskt företag som har tillverkat dom sen 1903 tydligen och alla deras bästsäljare är just den där modellen med avgränsad kant. På 80-talet skulle det väl högst sannolikt nästan bara vara amerikaner som ägde en sån, eller nån som besökt USA, men nu är jag väldigt långt ute på en gren och spekulerar så det ska jag sluta med.
Citera
2019-09-03, 16:49
Medlem
Det vore framförallt intressant att få veta om dom exporterades till Sverige och Norden på 70 och 80-talet. Verkar som dom gjordes i ganska begränsad upplaga fram till 2001.
Citera
2019-09-03, 20:57
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hennes diagnos av GM?
Har dom träffats tidigare eller menar du att hon ställde en diagnos medans hennes man tynade bort efter att ha fått ryggraden bortskjuten?
Vet inte. Anledningen till att jag tror på henne på denna punkt är att Robert Ressler, en av världens ledande experter på psykologisk profilering i brottsutredningar, säger samma sak, oberoende av LPs uttalande.

SOU 1999:88 s 908 "Enligt Ressler är den person som profilen föreställer inte psykopat, utan snarare det Ressler ville kalla borderliner (”a borderline personality”)."

Genom att ytterligare diagnostisera GM, hittar man rätt person på brottsplatsen.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-03 kl. 21:06.
Citera
2019-09-03, 23:25
Medlem
Ett i mitt tycke intressant genomgång av ett antal vittnesuppgifter.
Den olösta gåtan: vad såg egentligen LP och vem såg hon.
Om ett vittne ändrar sin vittnesuppgift några månader senare och säger att gm rörde sig som en elefant, är det trovärdigt?

Palmemordet. Här behandlas bl.a. vittnenas beskrivning av mördarens klädsel och sätt att röra sig och hur den med tiden och under påverkan förändrades. Advokat Pelle Svensssons presentation av Lars Tingströms "testamente". De 4 nya vittnena. Lisbeth Palmes vittnesmål och Sven-Åke Christiansons och Astrid Holgerssons bedömning av det.

https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ
Citera
2019-09-04, 10:49
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om ett vittne ändrar sin vittnesuppgift några månader senare och säger att gm rörde sig som en elefant, är det trovärdigt?

Palmemordet. Här behandlas bl.a. vittnenas beskrivning av mördarens klädsel och sätt att röra sig och hur den med tiden och under påverkan förändrades. Advokat Pelle Svensssons presentation av Lars Tingströms "testamente". De 4 nya vittnena. Lisbeth Palmes vittnesmål och Sven-Åke Christiansons och Astrid Holgerssons bedömning av det.

Initialt drev Svensson att det var den amerikanska Scientologirörelsen som låg bakom mordet. Men ett plötsligt lappkast.
Rörelsen hade/har sitt huvudkontor Los Angeles. Den då styrande presidenten med svenska anor faktiskt, Heber Jentzch som föddes i Salt Lake City I Utah som ett av förtiotre syskon i en mormonfamilj.

Heber tillhörde C.I.A likt många andra Mormoner runt om i världen.
Citera
2019-09-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

En sak stör mig något. Borgnä fastslår att mannen som Nicola ser uppe vid butiken La Carterie är AB, och att AB sedan går bakom makarna Palme i 80 meter. Det finns absolut inte stöd för något sådant, och om man gör ett program som bygger på att inte förvanska vittnesuppgifter borde han ändå ha hållit öppet för att det faktiskt mycket troligare var en annan man.

Trots denna grova miss är det ju alldeles riktigt att signalementen och gärningsmannens sätt att röra sig, borde ha behandlats mer djupgående i de allra tidigaste förhören. Det är ju omöjligt att reparera i efterhand. Vittnesmålen förändras på ett i vissa fall uppseendeväckande sätt över tid, och om förhörsledaren inte kan låta bli att lägga orden i munnen på vittnen blir ju uppgifterna totalt ointressanta i slutändan.
Intressant och bra program av Borgnäs.
Noterar att även han tror att Lisbeth såg AB och misstog honom för gm.
Citera
2019-09-04, 14:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En sak stör mig något. Borgnä fastslår att mannen som Nicola ser uppe vid butiken La Carterie är AB, och att AB sedan går bakom makarna Palme i 80 meter. Det finns absolut inte stöd för något sådant, och om man gör ett program som bygger på att inte förvanska vittnesuppgifter borde han ändå ha hållit öppet för att det faktiskt mycket troligare var en annan man.

Trots denna grova miss är det ju alldeles riktigt att signalementen och gärningsmannens sätt att röra sig, borde ha behandlats mer djupgående i de allra tidigaste förhören. Det är ju omöjligt att reparera i efterhand. Vittnesmålen förändras på ett i vissa fall uppseendeväckande sätt över tid, och om förhörsledaren inte kan låta bli att lägga orden i munnen på vittnen blir ju uppgifterna totalt ointressanta i slutändan.
Intressant och bra program av Borgnäs.
Noterar att även han tror att Lisbeth såg AB och misstog honom för gm.

GMP s. 97 "Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.."

I själva verket mötte Nicola makarna Palme vid Dekorima butiken, det är därför han ser AB som går bakom makarna Palme, 10 meter.
Citera
2019-09-04, 15:41
Medlem
23.22,50 MU kommer hem ifrån jobbet och ser två män i kanten av Johannes kyrkogård. Hon hämtar och rastar sin hund. Hon ser också en röd bil på tomgång utan någon person i.

23.23,10 MU är åter i lägenheten ser männen för tredje gången som försöker gömma sig när en vanlig polisbil åker Johannesgatan ner. De har gjort ett ingripande i lägenhet på Johannesgatan 6 mellan 22,50 och 23.05. Kanske har de parkerat uppe vid Marianne och hon ser deras avresa? Kan den svartklubb som YN med sällskap varit på vara denna lägenhet?

23.17,00 Polisman CD kör iväg med sin folkvagn (med piketen bakom) där den stått parkerad på Regeringsgatan rakt ovanför Snickarbacken. Platsen identifierad i videon (1,26) och CD säger också vid efterrekonstruktionen att "-När man har kommit så här långt tillbaka på Regeringsgatan (enkelriktad) så finns ingen annan väg tillbaka än att åka hela vägen runt..." https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

23.17,30 Palme börjar gå ifrån Grand.

23.18,30 Folkvagnen och piketen svänger in på Döbelnsgatan två kvarter ifrån Grand och kör paralellt förbi Palme innan denne är vid Sarris skyltfönster.

23.20,00 Piketen stannar utanför porten på Johannesgatan 6 där den förra patrullen 10 min tidigare lämnat efter sitt tillslag där. CD vänder Folkvagnen i korsningen och backar under en minut in den längst fram i bilraden exakt på David Bagares gata 22, bara 10m ifrån korningen till Johannesgatan.
På bärgningskvittot anges David Bagares gata 22-24 vilket är portgången 10m bakom bilen men även företaget "Njutafilm" har idag adressen 22 med dörr precis intill korsningen med Johannesgatan.

23.21,00 CD blir upplockad av piketen som nu kör iväg från Johannesgatan 6.

23.21,20-30 Palme skjuts.

23.21,43 Piketen passerar trappkrönet ca 45 sek före mördaren kommer upp där.

23.22,20 YN med sällskap lämnar svartklubbens adress (okänd) på Johannesgatan. Jag antar här att den är samma lägenhet på Johannesgatan 6 som den vanliga polisbilen gjort ingripande i? Kanske är YN´s kraftigt berusade sällskap som hon är förbaskad på, orsak till att de lämnar just nu när även en piket varit utanför porten men nu åkt 1 min och 20 sek tidigare?

23.22,55 YN möter mördaren på David Bagares gata (utan tvekan i alla beräkningar).

23.23,30 Områdeslarmet hörs av Piketen vid Malmskillnadsgatans slut ( precis i början av Brunkebergssvängen enligt filmen) och av Söderström som i utryckningsfart på Kungsgatan strax passerar Kungstornen. Piketens medelfart fram till krönet är beräknad på 10 km/h och därefter 20 km/h fram till larmet.

23.23,45 YN möter Lars strax nedanför trappkrönet 1 min och 15 sek efter att mördaren sprang upp där.

23.24,10 Piketen ankommer mordplatsen 10 sek efter Söderström. Utspring sker efter 15 sek av de tre första poliserna som inte ens hinner få med sig skyddsutrustning. CD tar signalementsuppgifter och springer ut efter de andra.

23.24,55 De tre springande poliserna möter YN strax efter hon kommit ner ifrån trappan.

23.25,55 Springande poliserna vid trappkrönet 3 min och 25 sek efter mördaren.

OMFALL:
-Om mördaren sprang via Snickarbacken så är han vid Smala gränds norra ända kl. 23.24,30,
dvs 1 min och 30 sek före springande poliserna når trappkrönet. Då skulle mördaren om han växlat ner till gångfart, hunnit till Kungliga biblioteket i Humlegården när poliserna kom upp för trappan.

-Om Samson/Robrandt blev förbisprungna av mördaren på Regeringsgatan, så har de tagit dem ca 7 min att gå de 365 metrarna ifrån klockan som visadde 23,16 vid Mäster Samuelsgatan. Till mig har hon uppgett att de gick i rask takt och därför bör passerat platsen ca. 23.21,00 dvs. FÖRE mordet.
Citera
2019-09-04, 15:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vad tror ni om denna i en rutig modell och kort skärm?
https://en.wikipedia.org/wiki/Stormy_Kromer_cap
https://www.stormykromer.com
Skulle kunna passa för många av vittnenas beskrivning.

Kolla gärna Fjällräven Singi. Stickad mörk mössa/keps med så kallad balaclava-funktion vilket innebär att man kan reglera mössan/kepsen utifrån väderlek.

Mårten talar om mörk stickad ovanlig keps. Morelius och Björkman som bekant om mörk stickad mössa. Jeppsson om mörk lågt sittande keps som följer huvudet.

Andra vittnen om platt på huvudet/ mörkt hår.

Jan A talar om pyramidform i nacken/ mörkt långt hår.

Det senare kan bero på att balaclava-funktionen användes av GM.

Mössan/kepsen kan enkelt googlas. 😎
Citera
2019-09-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GMP s. 97 "Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.."

I själva verket mötte Nicola makarna Palme vid Dekorima butiken, det är därför han ser AB som går bakom makarna Palme, 10 meter.

Nicolas vittnesmål är möjligen det enda stöd som kan finnas för att AB befann sig på platsen utanför La Carterie, men att igenkänna samma man på ett längre avstånd är inte helt lätt.
Det kan ha rört sig om två olika personer med förväxlingsbara jackor. Att mannen som står halvvägs inne i porten med största sannolikhet var AB är min utgångspunkt, men möjligheten att någon annan med liknande jacka också tagit skydd i en portnisch något längre norrut finna också.
Hur bedömer man tillförlitligheten i Nicolas vittnesmål? Finns något stöd för vad han hävdar?
Att det fanns folk som rörde sig längs trottoaren i skottögonblicket och strax efteråt finns det flera uppgifter på, och ett vittne (IM) såg ett ungdomsgäng som kan ha passerat norrut, och kan därmed ha befunnit sig 25-40 meter norr om mordplatsen i skottögonblicket.
Annars finns det inga starka uppgifter som pekar på det, men rimligtvis borde det funnits folk där före skotten om det fanns folk där efter skotten.

Ett alternativ är att personer kommit ut från bankomaten väldigt nära inpå mordet.
Den grupp av 4-5 personer som Nicola ser norr om mordplatsen kan ha varit inne på banken eftersom han inte såg dem när han passerade. I så fall kan det inte ha varit några andra än Anders B:s sällskap, och de kan ha befunnit sig betydligt längre norrut än han trodde, så långt norrut att de inte uppfattade skotten, men varför stod de då stilla?
Om Nicola stått kvar 30-40 sekunder borde de nästan ha kommit fram till den plats där Nicola befann sig.

jag bedömer trots osäkerheten i Nicolas vittnesmål att det finns starka skäl att tro att det fanns folk på trottoaren i samband och strax efter mordet. Utöver Nicola har Anna H sett det, Leif L har sett det, Lisbeth har sett det, och SE har sett det.

Åter till frågan om Nicola är tillförlitlig.

Jag tror inte att han är hundra procent tillförlitlig, och han befann sig troligen betydligt närmare mordplatsen än Sveavägen 56.
Om mannen han såg halvvägs inne i porten var AB så kan jag inte tro att just den detaljen var känd via media första måndagen efter mordet.
Den detaljbeskrivningen stärker i så fall trovärdigheten i hans historia.

Men en så grov missräkning av mötesplatsen med makarna Palme som du föreslår är för min del helt utesluten.

Tillägg.
Det är också fel att se något misstänkt med de personerna som jag tror fanns där.
Det kan vara så enkelt att de själva anser att de inte har några relevanta uppgifter att tillföra, och hellre avstår för att slippa bli inblandade i utredningen.
Precis lika fel är det förstås att se något misstänkt med Nicola.
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-04 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in