23.22,50 MU kommer hem ifrån jobbet och ser två män i kanten av Johannes kyrkogård. Hon hämtar och rastar sin hund. Hon ser också en röd bil på tomgång utan någon person i.
23.23,10 MU är åter i lägenheten ser männen för tredje gången som försöker gömma sig när en vanlig polisbil åker Johannesgatan ner. De har gjort ett ingripande i lägenhet på Johannesgatan 6 mellan 22,50 och 23.05. Kanske har de parkerat uppe vid Marianne och hon ser deras avresa? Kan den svartklubb som YN med sällskap varit på vara denna lägenhet?
23.17,00 Polisman CD kör iväg med sin folkvagn (med piketen bakom) där den stått parkerad på Regeringsgatan rakt ovanför Snickarbacken. Platsen identifierad i videon (1,26) och CD säger också vid efterrekonstruktionen att "-När man har kommit så här långt tillbaka på Regeringsgatan (enkelriktad) så finns ingen annan väg tillbaka än att åka hela vägen runt..."
https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU
23.17,30 Palme börjar gå ifrån Grand.
23.18,30 Folkvagnen och piketen svänger in på Döbelnsgatan två kvarter ifrån Grand och kör paralellt förbi Palme innan denne är vid Sarris skyltfönster.
23.20,00 Piketen stannar utanför porten på Johannesgatan 6 där den förra patrullen 10 min tidigare lämnat efter sitt tillslag där. CD vänder Folkvagnen i korsningen och backar under en minut in den längst fram i bilraden exakt på David Bagares gata 22, bara 10m ifrån korningen till Johannesgatan.
På bärgningskvittot anges David Bagares gata 22-24 vilket är portgången 10m bakom bilen men även företaget "Njutafilm" har idag adressen 22 med dörr precis intill korsningen med Johannesgatan.
23.21,00 CD blir upplockad av piketen som nu kör iväg från Johannesgatan 6.
23.21,20-30 Palme skjuts.
23.21,43 Piketen passerar trappkrönet ca 45 sek före mördaren kommer upp där.
23.22,20 YN med sällskap lämnar svartklubbens adress (okänd) på Johannesgatan. Jag antar här att den är samma lägenhet på Johannesgatan 6 som den vanliga polisbilen gjort ingripande i? Kanske är YN´s kraftigt berusade sällskap som hon är förbaskad på, orsak till att de lämnar just nu när även en piket varit utanför porten men nu åkt 1 min och 20 sek tidigare?
23.22,55 YN möter mördaren på David Bagares gata (utan tvekan i alla beräkningar).
23.23,30 Områdeslarmet hörs av Piketen vid Malmskillnadsgatans slut ( precis i början av Brunkebergssvängen enligt filmen) och av Söderström som i utryckningsfart på Kungsgatan strax passerar Kungstornen. Piketens medelfart fram till krönet är beräknad på 10 km/h och därefter 20 km/h fram till larmet.
23.23,45 YN möter Lars strax nedanför trappkrönet 1 min och 15 sek efter att mördaren sprang upp där.
23.24,10 Piketen ankommer mordplatsen 10 sek efter Söderström. Utspring sker efter 15 sek av de tre första poliserna som inte ens hinner få med sig skyddsutrustning. CD tar signalementsuppgifter och springer ut efter de andra.
23.24,55 De tre springande poliserna möter YN strax efter hon kommit ner ifrån trappan.
23.25,55 Springande poliserna vid trappkrönet 3 min och 25 sek efter mördaren.
OMFALL:
-Om mördaren sprang via Snickarbacken så är han vid Smala gränds norra ända kl. 23.24,30,
dvs 1 min och 30 sek före springande poliserna når trappkrönet. Då skulle mördaren om han växlat ner till gångfart, hunnit till Kungliga biblioteket i Humlegården när poliserna kom upp för trappan.
-Om Samson/Robrandt blev förbisprungna av mördaren på Regeringsgatan, så har de tagit dem ca 7 min att gå de 365 metrarna ifrån klockan som visadde 23,16 vid Mäster Samuelsgatan. Till mig har hon uppgett att de gick i rask takt och därför bör passerat platsen ca. 23.21,00 dvs. FÖRE mordet.