Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-03, 07:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, men dessvärre är många pigga på att plocka ut de enskilda delar ur Inges redogörelse som matar fantasin bäst. Han säger vid något tillfälle att det är något med reklampelaren som skaver i bakhuvudet och här fyller folk raskt på med diverse figurer som ska ha uppehållit sig där och haft samröre med Palme. Det har varit rena konspirationskongressen vid denna pelare om man ska tro somliga. Vad samma personer finner mindre intressant är att Inge ju faktiskt också är rätt bestämd med vad han anser inträffar där. Paret Palme dyker upp i synfältet och korsar en grupp på ett halvdussin helgfirande ungdomar. Detta bryr sig ingen om eftersom det ju uppenbart inte stämmer. Men reklampelarens betydelse, det ska vi ändå fästa stor vikt för vi kan ju på ren spekulation alltid byta ut ungdomsgänget mot VG, SE. HH, farmor, fan själv o s v.
Kan du länka till ett inlägg där någon påstår att skeendet bakom reklampelaren skulle ha något med mordet att göra?
Citera
2018-06-03, 07:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ur förhöret med Leif Ljungqvist:

L. ”Det var en våldsam knall, och så, i och med att ett parti på trottoaren blir tömd på folk, och man ser att det saneras alltså från det vanliga fredagsfolket som är ute och flanerar där, blir alltså dessa tre personer kvar, och då får man alltså en mera säker bild av vad som sker”...

F. I samband med dom här skotten, lägger du märke till några andra personer ön dom här tre?
L. Jaa,det har jag gjort. Dels en person som förmodligen var svårt chockad och slungade sig in i en port i skandiahuset.
Och jag har uppgett i tidigare förhör att när folkmassan kom i rörelse norr och söderut på Sveavägen så är det en figur som har förflyttat sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan. Jag kan inte avgöra om det är en man eller kvinna, men jag kan avgöra att den människan hade något ljusare kläder på sig eftersom den avvek från den andra mörka massan va...
F. Var det ett hastigt avvikande?
L. Ett hastigt avvikande jaa”...

...Utöver detta har alltså Lisbeth Palme observerat en person i ljusbrun jacka som befann sig ett 20-tal meter norr om hörnan och avvisade hennes begäran om hjälp.

Tycker inte att det är det minsta konspiratoriskt att utifrån dessa vittnesmål spekulera i om det fanns fler människor på trottoaren än vi känner till. Att sedan nästa steg blir att ställa sig frågan ”Vilka var dom?” är också naturligt eftersom ingen gett sig till känna.
Det är uppenbart att det befann sig fler människor på trottoaren.
Ett märkligt uttalande av LL! Ingen tycks ha tagit fasta på det. Vilket också är märkligt!
Citera
2018-06-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan du länka till ett inlägg där någon påstår att skeendet bakom reklampelaren skulle ha något med mordet att göra?

Behövs detta? Gunnar Wall har hakat upp hela sin mordteori kring detta.
Citera
2018-06-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Den här tråden är ett gigantiskt skämt. Samma tramsiga teorier upprepas hela tiden utan att någon tråddeltagare lyckas lägga fram konkreta bevis och/eller nyheter. Dessutom är det i stort sett samma personer som skriver här varje dag och flera av dessa är antingen troll eller psykiskt sjuka. För den som vill gräva i fallet Palme på allvar så är den här tråden uppenbarligen helt värdelös.

Jag är nog mest av allt frågande till varför sådana som du alls deltar och skriver i tråden. Det är visserligen inget nytt fenomen att sådana som företräder åsikter som hamnar på andra sidan skalan mot OP:s position (och då det begav sig troligen varit aktiva i publikationer som Contra) är överrepresenterade i tråden. Samma politiska hemvist idag som numera några av våra Palmehatande poliser satt sina bopålar. Gemensamt är att ni samtidigt som ni bearbetar debatten med trams också försöker förminska den.

Det här liknar väldigt mycket den urgamla underrättelsemetodiken som kallas smutsning. Tyvärr har det ytterst sällan fungerat och ju oftare man kör taktiken desto inneffektivare blir den.

Vi som är seriösa och alla som gått igenom tråden lite grand vet exakt vilka de oförtröttliga trollen i tråden, med sina ständigt muterande ståndpunkter och sin "knappologi" är och att dessa aktiverar sig och försöker leda diskussionen bort varje gång det hettat till i det mediala flödet.

Men du behöver inte oroa dig för att mordet inte skall bli löst eller frukta att något annat än ditt och några aktiva sabotörers eget deltagande blir "ett gigantiskt skämt".

Idag framstår det mycket klart vilka som aktivt drivit desinformation i utredningen och medialt och att dessa är identiska med de som på olika sätt befunnit sig organiserat kring mordplatsen (eller sympatiserar med dem) med förnekanden och kryptiska förklaringar och i viss utsträckning också inom utredningen. Att detta fortgår via Donald Forsberg, Hylin och artiklarna i Filter som påstår sig ha information inifrån den oskyldiga Barbrogruppen (som inte existerar och aldrig har existerat som det beskrivs) gör inte detta mindre tydligt. Motivet har de också tillhandahållit själva då deras hat och deras mytiska slutsatser kring OPs politik och hans person gör att de mer än 30 år efter mordet inte kan hejda sig när de vill berätta vilken landsförrädare OP var med variationer kring vem som faktiskt mördade OP som spänner från teorier om CP via PKK och Sovjeteiska underrättelsetjänsten som offrade sin egen toppagent fram till nuvarande teori om Skandiamannen.

Nyckeln (inte direkt raketvetenskap) är identifiering av personerna som driver detta, deras egna motivbilder och vilka som fanns närvarande och är föklaringar till bland annat WT iakttagelserna och de konstigheter som finns med knarkspans poliser. Namnen är inte okända. Återstår enbart för oss och framför allt PU att knäcka det så att det räcker till åtal eller åtminstone ett klar och tydlig beskrivning av förloppet och inbalndade i detalj. Det sistnämnda är ostoppbart. Med andra ord borde man om man var det minsta kloka kapitulera och berätta sanningen istället för att lägga så stor kraft på sådant som blir så patetiska dagsländor i försöker att avleda uppmärksamheten.
Senast redigerad av boboslacke 2018-06-03 kl. 09:11.
Citera
2018-06-03, 09:41
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Precis. Det är inte särskilt svårt att utläsa vad han är säker respektive osäker på, om man utgår från att han inte ljuger (i sina första förhör, senare laborerar han fram och tillbaka från pundare till proffs osv). Det är också tydligt vad som fångade hans uppmärksamhet.

Exakt, och som jag alltid inflikar, hans första förhör kommer två jävla veckor efter mordet.
Citera
2018-06-03, 11:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Har du något objektivt skäl att vara ointresserad av bonden? Skälen att intressera sig är många:

- Han förutsåg mordet ganska exakt
- Han hade sagt att han skulle skjuta Palme
- Han köpte ny bil alldeles efter mordet
- Han hade strax innan mordet träffat VG

Oavsett osäkerhetsfaktorer rätt intressant. PU påstod sig intresserad...
- Det finns det fler som har gjort.
- PU bör ha luskat i var han fick pengarna ifrån utan att hitta något misstänkt.
- Om det har någon relevans borde det innebära att man antingen visste att OP skulle på bio på fredagen utan livvakter och promenera hem, eller att man tänkte mörda honom oavsett omständigheter.

Jag har inget objektivt skäl, det är en subjektiv bedömning och jag är medveten om att jag kan ha fel.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-06-03 kl. 11:21.
Citera
2018-06-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
- PU bör ha luskat i var han fick pengarna ifrån utan att hitta något misstänkt.
- Om det har någon relevans borde det innebära att man antingen visste att OP skulle på bio på fredagen utan livvakter och promenera hem, eller att man tänkte mörda honom oavsett omständigheter.

Jag har inget objektivt skäl, det är en subjektiv bedömning och jag är medveten om att jag kan ha fel.

Precis, någon på Socialdemokraternas kontor som ligger mitt emot Grand såg Palme när han kom till bion och såg samtidigt att inga livvakter fanns med och då drog han igång larmet på Sveavägen,
sen om Palme promenerat ihop med sonen så hade detta nog hänt ändå.

Eller TCO ordföraren kanske var med i någon hatgrupp mot Palme och när det möttes på bion fick han full info av huvudpersonen själv innan filmen började och då kanske han var tvungen gå på toa innan han satte sig i salongen och då kanske han ringde ett samtal i telefonautomaten och sen var drevet i gång..
Citera
2018-06-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ett märkligt uttalande av LL! Ingen tycks ha tagit fasta på det. Vilket också är märkligt!
Man får onekligen en obehaglig känsla av att det kan ha varit en grupp av människor norr om mordplatsen, ungefär vid reklampelaren som splittrats i olika riktningar efter skotten. Något som LL satt bäst till för att kunna se. Jag tycker också att det är ett bortglömt avsnitt i vittnesmålen, och jag har en känsla av att det inte är oviktigt för att fatta vad som hänt. Kan AB:s vänner varit kvar vid annonspelaren när Palme sköts? Varför var dom i så fall så rädda för att vittna om det?
Citera
2018-06-03, 16:01
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Behövs detta? Gunnar Wall har hakat upp hela sin mordteori kring detta.

Eftersom inte du ids göra det:Se t.ex s 491-512 "Mordgåtan OP"
Citera
2018-06-03, 16:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Man får onekligen en obehaglig känsla av att det kan ha varit en grupp av människor norr om mordplatsen, ungefär vid reklampelaren som splittrats i olika riktningar efter skotten. Något som LL satt bäst till för att kunna se. Jag tycker också att det är ett bortglömt avsnitt i vittnesmålen, och jag har en känsla av att det inte är oviktigt för att fatta vad som hänt. Kan AB:s vänner varit kvar vid annonspelaren när Palme sköts? Varför var dom i så fall så rädda för att vittna om det?
Min teori är att mördaren aldrig flydde från platsen. Dan Klöfverskjöld hade sagt innan mordet att skytten inte skulle behöva tänka på något annat än att skjuta. Det fanns en låtsasskytt som drog till sig alla blickar, vid första skottet började OP vrida huvudet och AB tog beteckning. Andra skottet var synkroniserat med ett skott med skarp ammunition. Skytten gömde sig i mängden av de flyende som LL såg och IM anade. Nästan all fokus fanns på Dekorinma, några såg AB bete sig konstigt. Något hände vid annonspelaren och en grupp personer spreds åt alla håll efter skottlossningen.
Citera
2018-06-03, 17:01
Medlem
Citat:
Här är det någon som har tagit fasta på det, för ett ½ år sedan.
Att ingen annan har intresserat sig för det är inte sant, men det kan bero:
1. Segt internet den dagen.
2. Temporärt dålig uppkoppling den dagen.
3. Problem med modemet den dagen.
4. Att det hände så låååååångt ifrån BP.
Om ni behöver hjälp med eran internetuppkoppling skicka mig ett PM eller kontakta eran internetleverantör(billigare).
Om ni har problem med att läsa förhören, börja med att gå en vanlig SFI kurs, bygg sedan vidare på den.

2017-11-12, 21:04
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Den här personen som Leif Ljungqvist ser, står söderut på Sveavägen, och springer mot Kungsgatan strax efter mordet:
http://www.itdemokrati.nu/page36j.html
Blad 180(från mitten) & 181
Han är troligtvis den person som stoppar Söderströms polisbil på Kungsgatan, stämmer bra med tiderna.
Men varför överlämnar han sig inte till polisen och berättar vad han har sett?

Tiderna stämmer bra med när Söderström kom fram till MP, 23.23.10.
Stämmer även bra med Egon Enocksson tidsberättelse.
Senast redigerad av sovvandring 2018-06-03 kl. 17:08.
Citera
2018-06-03, 17:05
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Min teori är att mördaren aldrig flydde från platsen. Dan Klöfverskjöld hade sagt innan mordet att skytten inte skulle behöva tänka på något annat än att skjuta. Det fanns en låtsasskytt som drog till sig alla blickar, vid första skottet började OP vrida huvudet och AB tog beteckning. Andra skottet var synkroniserat med ett skott med skarp ammunition. Skytten gömde sig i mängden av de flyende som LL såg och IM anade. Nästan all fokus fanns på Dekorinma, några såg AB bete sig konstigt. Något hände vid annonspelaren och en grupp personer spreds åt alla håll efter skottlossningen.

Du pratar om pusselläggande. Ok. Men teorierna bör väl bara någorlunda plausibla.

Ju längre bort från "common sense" desto mer genomarbetade tycker jag de bör vara innan de publiceras. Exempelvis: Var stod GM,vilken typ av vapen användes. Jag antar du menar att skottet kom från distans-men det stämmer ju inte med annat bevismaterial, som i så fall måste vara förfalskat osv osv. Rätt långt från tillämpning av Occams rakknviv eller hur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in