Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-02, 23:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag vet ingenting om den där Mårtensson och han intresserar mig inte nämnvärt heller. Berättelsen om Conny Larssons psykpatient är ganska lik men de har inget gemensamt, för att ta ett exempel.

Det vore intressant att få veta varför så många utgår från att GM stod vid Dekorima i flera minuter. Jag ställde den frågan till dig tidigare.

Frågan inte ställd till mig men jag chippar in: Var inte detta något som man pressade fram för att kunna få in CP som GM, en CP som typiskt sett märks och inte noterats haföljt LOP? Så missbrukaren med bristande impulskontroll, han fick vänta tålmodigt vid Dekorima. Trots att inget vittne uppgivit sådant scenario, utom möjligtvis IM, som till syvende og sist inte kanske ser samma person vid Dekorima?
Citera
2018-06-02, 23:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Frågan inte ställd till mig men jag chippar in: Var inte detta något som man pressade fram för att kunna få in CP som GM, en CP som typiskt sett märks och inte noterats haföljt LOP? Så missbrukaren med bristande impulskontroll, han fick vänta tålmodigt vid Dekorima. Trots att inget vittne uppgivit sådant scenario, utom möjligtvis IM, som till syvende og sist inte kanske ser samma person vid Dekorima?
Kan vara så. Jag har fått intrycket att folk tolkar IM:s vittnesmål vilket redan är en tolkning i vissa delar. Något annat vittnesmål än IM:s kan jag inte tänka mig att det finns att grunda en sådan sak på. Men ja, det kanske är ett liknande fenomen som den felaktiga bilden av skottordningen.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-06-02 kl. 23:37.
Citera
2018-06-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att bara se en person vid pelaren är lättolkat, men det måste ha varit något mer komplext, som han inte hann komma underfund med innan dramat vid Dekorima fångade hans uppmärksamhet.

I måleri finns en speciell term där man på en tavla målar exempelvis samma person i olika sekvenser åldrar "succesiv någonting... "
Han kan sett AB och SE så att säga omlott och undermedvetet tänkt på dem som en person, till han för ett ögonblick råkar registrera att han ser bägge. Det skulle väl kunna vara lite störande, om första intrycket, att det är en person, verkar som en synvilla? Det kan nog vara lika störigt som en deja vu upplevelse skulle jag kunna tro.
Citera
2018-06-02, 23:55
Medlem
Citat:
Kan vara så. Jag har fått intrycket att folk tolkar IM:s vittnesmål vilket redan är en tolkning i vissa delar. Något annat vittnesmål än IM:s kan jag inte tänka mig att det finns att grunda en sådan sak på. Men ja, det kanske är ett liknande fenomen som den felaktiga bilden av skottordningen.

Mycket är diffust i Inges vittnesmål vilket många utnyttjat för diverse hejdlösa spekulationer men att GM står vid skyltfönstret och sedan närmar sig OP bakifrån är Inge väldigt tydlig med. Vill man plocka den biten ur ekvationen får man diskvalificera Inge helt.
Citera
2018-06-03, 00:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Mycket är diffust i Inges vittnesmål vilket många utnyttjat för diverse hejdlösa spekulationer men att GM står vid skyltfönstret och sedan närmar sig OP bakifrån är Inge väldigt tydlig med. Vill man plocka den biten ur ekvationen får man diskvalificera Inge helt.
Precis. Det är inte särskilt svårt att utläsa vad han är säker respektive osäker på, om man utgår från att han inte ljuger (i sina första förhör, senare laborerar han fram och tillbaka från pundare till proffs osv). Det är också tydligt vad som fångade hans uppmärksamhet.
Citera
2018-06-03, 00:18
Medlem
Citat:
Precis. Det är inte särskilt svårt att utläsa vad han är säker respektive osäker på, om man utgår från att han inte ljuger (i sina första förhör, senare laborerar han fram och tillbaka från pundare till proffs osv). Det är också tydligt vad som fångade hans uppmärksamhet.

Ja, men dessvärre är många pigga på att plocka ut de enskilda delar ur Inges redogörelse som matar fantasin bäst. Han säger vid något tillfälle att det är något med reklampelaren som skaver i bakhuvudet och här fyller folk raskt på med diverse figurer som ska ha uppehållit sig där och haft samröre med Palme. Det har varit rena konspirationskongressen vid denna pelare om man ska tro somliga. Vad samma personer finner mindre intressant är att Inge ju faktiskt också är rätt bestämd med vad han anser inträffar där. Paret Palme dyker upp i synfältet och korsar en grupp på ett halvdussin helgfirande ungdomar. Detta bryr sig ingen om eftersom det ju uppenbart inte stämmer. Men reklampelarens betydelse, det ska vi ändå fästa stor vikt för vi kan ju på ren spekulation alltid byta ut ungdomsgänget mot VG, SE. HH, farmor, fan själv o s v.
Citera
2018-06-03, 00:43
Medlem
En tanke och fråga,
Låg Socialdemokraternas högkvater på Sveavägen mitt emot Biografen Grand då Palme blev mördad?

Isåfall, kan någon illasinnad partimedlem jobbat över och sett makarna Palme anlända till biografen?

Då har han under filmens gång hunnit kontakta några i sitt nätverk som oxå var förbannad på Palme
och efter filmen slut har någon/några följt efter Palme och sett sin möjlighet att bli av med honom.
Det finns väl experter här som vet om Palme hade fiender inom sitt parti och där kanske lösningen ligger.
Citera
2018-06-03, 00:49
Medlem
Citat:
Troligen ett sammanträffande, ja. Med tanke på att landets statsminister mördades på en plats där enorma mängder människor rör sig kan man inte förvänta sig något annat än att hitta mystiska sammanträffanden i närhet gällande plats och tid. Och som du nämner, vi vet inte vad "här" syftade på. Lägg därtill att historien kan vara påhittad så återstår inte mycket till sannolikhet att det är relevant.

Jo det är nog sant. Nog lätt att övertolka i efterhand.
Citera
2018-06-03, 01:36
Medlem
Ur förhöret med Leif Ljungqvist:

L. ”Det var en våldsam knall, och så, i och med att ett parti på trottoaren blir tömd på folk, och man ser att det saneras alltså från det vanliga fredagsfolket som är ute och flanerar där, blir alltså dessa tre personer kvar, och då får man alltså en mera säker bild av vad som sker”...

F. I samband med dom här skotten, lägger du märke till några andra personer ön dom här tre?
L. Jaa,det har jag gjort. Dels en person som förmodligen var svårt chockad och slungade sig in i en port i skandiahuset.
Och jag har uppgett i tidigare förhör att när folkmassan kom i rörelse norr och söderut på Sveavägen så är det en figur som har förflyttat sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan. Jag kan inte avgöra om det är en man eller kvinna, men jag kan avgöra att den människan hade något ljusare kläder på sig eftersom den avvek från den andra mörka massan va...
F. Var det ett hastigt avvikande?
L. Ett hastigt avvikande jaa”...

...Utöver detta har alltså Lisbeth Palme observerat en person i ljusbrun jacka som befann sig ett 20-tal meter norr om hörnan och avvisade hennes begäran om hjälp.

Tycker inte att det är det minsta konspiratoriskt att utifrån dessa vittnesmål spekulera i om det fanns fler människor på trottoaren än vi känner till. Att sedan nästa steg blir att ställa sig frågan ”Vilka var dom?” är också naturligt eftersom ingen gett sig till känna.
Det är uppenbart att det befann sig fler människor på trottoaren.
Citera
2018-06-03, 07:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag vet ingenting om den där Mårtensson och han intresserar mig inte nämnvärt heller. Berättelsen om Conny Larssons psykpatient är ganska lik men de har inget gemensamt, för att ta ett exempel.

Det vore intressant att få veta varför så många utgår från att GM stod vid Dekorima i flera minuter. Jag ställde den frågan till dig tidigare.
Har du något objektivt skäl att vara ointresserad av bonden? Skälen att intressera sig är många:

- Han förutsåg mordet ganska exakt
- Han hade sagt att han skulle skjuta Palme
- Han köpte ny bil alldeles efter mordet
- Han hade strax innan mordet träffat VG

Oavsett osäkerhetsfaktorer rätt intressant. PU påstod sig intresserad...
Citera
2018-06-03, 07:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Än konstigare kan jag tycka, i en bullrig miljö där man får halvgasta och inte har full koll på om någon finns i närheten. Men det skulle ju kunna vara att det mer handlar om enreflektion angående det typiska persongalleriet som håller till vid "träsket" och Malmskillnadsgatan.
Äh, de var spända och gjorde misstaget att tro att de var ensamma i rulltrappan.

Att en av männen var kort och mörkhårig, vilket stämde in på IG, och att männen började gå österut där IG hyrde en lokal några månader kring mordet, styrker vittnesmålet, i någon mån i varje fall.
Citera
2018-06-03, 07:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Där har du fel, för i åtalet mot CP antogs han ha förföljt LOP från Grand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in