Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 15:53
Medlem
526s avatar
Vilka var med i stay behind rörelsen? Var det samma personer som i landförrädarspåret, eller var det det andra grupperingar? Är polisspåret och stay behind samma spår?
Citera
2018-05-06, 17:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Både Cenneth Neilberg och Alf Enerström ska ha blivit kontaktade av en mindre grupp personer som säger sig ha som mål att döda OP.
De ska ha ingått polismän i gruppen.

Neilberg säger sig blivit kontaktad av Milan Heidenreich och blivit erbjuden 1 miljon kr för att döda OP.
Gruppen skulle enligt Neilberg bestått av två poliser och tre män från utlandet.

Är det någon som känner till vilken/vilka kontaktmän Milan H hade på SÄPO.

Nu kan jag minnas fel, men jag har i bakhuvudet att ha sett något om att LP ska i mars-april 86 blivit förhörd av två spanare från SÄPO, jag tror dessa förhör ligger under sekretess.
Kan dessa två spanare från SÄPO varit samma personer som varit i kontakt med Milan H?

Milan Heidenreich var i september 1985 i Schweiz och köpte tillbaka stulen konst. Resan bekostades av Rikskrim och Tommy Lindström och Skandias säkerhetschef Per Häggström var medresenärer. Som tack för detta fick Milan över 100 000 kronor av Skandia, pengar som utbetalades till tjecken veckan efter MOP i TLs närvaro.
Citera
2018-05-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det känns klart som det troligaste att han passerade tidigare och resten byggs på för en god historia.
Han berättar den för nån som propsar på att han ska anmäla och sen är han fast. Lennart kan ha jobbat i skyltfönstret hela kvällen, och NF säger inget annat som han ej kan läsa i tidningen tidigare.
N F har nog sett precis så som det står i förhöret, och att det är A B som går bakom.Vem skulle det annars vara? Han tröttnade och vände när han inte hängde med, och skulle gå och möta dom andra. Dom har inte fått skjuts av nån bil, det är bara bullshit. Det brann en säkring i proppskåpet på nån i gänget bakom när Palme kom, och A B råkade bli kvar när resten sprang åt olika håll. Nån av hans polare som skyddas...vem?
Citera
2018-05-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vikten av NFs vittnesmål är rätt begränsad. Att en person som gick lite underligt och var märkbart äldre än 43 följde efter LOP. Gångstilen kunde ha varit CPs men CP var 39 vid tillfället och såg just inte ut för att vara över 40:

Om vittnesmålet rätt, blir Mirko Vuksic då ca 47 intressant. Dock avliden 2013.

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-0/s526x296/14102491_280302209029104_6224883284373724144_n.jpg ?_nc_cat=0&oh=e0329d8a2dd5a7f03941d55c98d6d4eb&oe= 5B91B7D0

Det intressanta är att någon kanske följde efter och som inte hörde av sig, samt att "Lennart" då kanske stod i skyltfönstret när LOP passerade.

Om vittnesmålet rätt, blir Mirko Vuksic då ca 47 intressant. Dock avliden 2013.
Citera
2018-05-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis.

Alltså inte som det gängse tillvägagångsättet vid politiska mord. Som avrättningen av JFK. Att man slår till på en förutbestämd plats. Och att all planering utgår från den platsen och den tidpunkten.

Egentligen så finns det ju ingen bra plats med fri siktlinje att skjuta med gevär med kikarsikte utefter hela sträckan Gamla Stan - Sveavägen. Alltså med idealavstånden typ 50 - 300 meter.

Att tex ligga på ett tak i många timmar i -10 C kyla och det under kan hända en lång period det är inte så himla enkelt att göra. Många tak är dessutom branta (pga snökraven), så man måste i såfall ha byggt en en liten liggställning som nästan sitter fast i taket. Dessutom så kvällstid och nattetid var kikarsiktena på den tiden inte så där jättebra, de många gatulysena gjorde att bilden blev "disig".

Okej väl att det är lätt att sätta en träff direkt - Men så tydligt syns inte OPs ansikte, det behövs någon medhjälpare med tex WT nära paret Palme som kan verifiera att målet finns inom siktlinjen.

Gevär används inte så ofta vid lönnmord eftersom det är klumpigt och svårt att göra sig av med.
En fördel brukar vara att kulan ofta fragmenteras och blir svårare att matcha med pipan
I en del sådana mord så har man sågat av pipan för att göra vapnet mindre klumpigt men det innebär att mynningsflamman syns mycket tydligare
Citera
2018-05-06, 23:39
Medlem
1) LPs tillstånd vid MP. Jag frågade en bekant som arbetade i närheten, om LPs tillstånd. Kortfattat, var hon kraftigt förvirrad.
2) I vilket fordon åkte LP från MP? I målad 244 enligt samma person vilket kan förklara Sven Anérs frågetecken kring Ulf Karlsson bild på då LP kliver ur Lars Christiansson 244 utanför Sabbatsberg och inte ur Sollentuna-ambulansen.
3) I Björn Elmbrants bok "Kamrat Spion, om Sverige i Stasiarkiven", framgår att Stasi startade en utredning 4 mars om vilket vapen som kulorna skjutits med och den 7 mars redovisade den att det var en SW. Jag är mycket imponerad av det goda samarbetet mellan svensk myndighet och Stasi. Synd att HH dröjde ända till 31 mars med beskedet.
4) Sydafrika. Träffade 1986 innan och efter mordet, statligt anställda från Pretoria. Efter arbetstid var de mycket intresserade av mordet, de misstänkte SA, även till att Mosambiques president Samora Marchels flygplan störtade där samma år.
5) Bofors - Indienaffären. Statssekreterare mm Björn Johan Åberg skriver i "Berättelser om 1900-talet" bl a om svenska smugglings- och vapenaffärer sida 240: "Hade Palme fått leva och vara med om Indiens beslut att köpa Bofors haubitsar så hade det varit ofrånkomligt för honom att med hela sin eminenta talekonst försvara denna affär" .
6) Catz Falck och Lena Gräns. Jag anser att beställaren/mellanhanden till HIP löste problemet för leverantören. Svenska politiker och myndigheter hade kännedom om vad som föregick i exportföretagen och det accepterades så länge Sverige inte hotades med åtgärder. Garanten för vår existens bör ha känt till affärerna och ledarnas svagheter. Leverantören en liberal syn på internationella affärer för vilket det var smidigt att ha DDR-medborgare anställda.
Citera
2018-05-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Stadskärnan är liten och avstånden är korta.

Nja, det tar väl en timme att gå ifrån Sveavägen/Tunnelgatan till bostaden i Gamla Stan.T-Banan Hötorget - Gamla Stan tar knappt 10 minuter. När OP gick själv så gick han raskt, men jag antar att de gick långsammare än så. LP hade sannolikt damskor på fötterna och de var inte så bekväma att gå med heller.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det här tror jag är viktigt. Sovjet var ett så skrämmande hot mot svenska eliten och dess intressen att antikommunismen gick före patriotismen. Det var därför som Hitler vann så stort stöd från Sverige, från finanseliten och kungahuset.

Egentligen så tror jag inte att stödet för sovjetkommunismen var så väldigt stor inom Sverige. Folk var i regel rätt så religiösa av sig och ogillade Sovjets ateism. De som var riktigt vänster de var jobbare på de värsta jobben, plus att de flesta av dessa vänsterkommunister var alkisar.

Finanseliten var säkert positiva till Hitler i början. Hitlers regim upplevdes säkert som pålitlig i affärer. Och affärer var ju det som styrde finanseliten. Men jag tror att finanseliten genomskådade Hitlers ekonomiska planer genom de sk tyska krigsobligationerna som ett slags osäkert pyramidspel.
Det fanns liksom inget som dessa obligationer kunde ha i ryggen som backup ungefär.
Och omfattande ekonomiskt spionage emot Tyskland pågick denna tid ifrån Sverige
Då tyckte man nog att USAs ekonomiska planer var mera ärligare och säkrare. Man måste ju också komma ihåg att UK hade en stor del av världshandeln i form av en mycket stor handelsflotta. Och det var helt enkelt säkrare att göra affärer med tex UK

Ibland Sveriges allmänhet så var nog Hitler inte så populär, många på den tiden kunde ju tyska eftersom det var svenskarnas andra språk. Men Hitler var vulgär i sitt språk, åtminstone i talen han höll. Så det stod i kontrast till den vältaliga tyskan svenskarna hade vant sig vid.
Hitlers tal gavs även ut på LP-skivor, men de sålde väl inte så jättebra i Sverige kan jag tro...

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vid A-F Kyrkogård kanske någon slängde ett okänt paket i en papperskorg strax efter mordet..

Jag har för mig att alla sopkorgar och platser gicks igenom efter bortkastade eller tappade föremål. Det blev väl rätt mycket skräp man gick igenom. Åtminstone en kontainer nära mordplatsen ska också ha genomsökts. Vet ej om gatubrunnarna också öppnades

Om OP och Sovjet:
Under Nikita Chrustjevs ledning så var förhållandet emellan Sverige och Sovjet ganska bra. Sverige köpte bla sovjetiskt kol i stora volymer. Sovjet köpte mycket papper och sågat virke av Sverige. Sovjetiska fartyg anlöpte svenska hamnar ofta och likadant att svenska fartyg fick anlöpa sovjetiska hamnar. Men under Leonid Brezjnevs ledning försämrades relationerna länderna emellan. Svenska fartyg förlorade många fraktkontrakt till Sovjet. Och Sovjet blev efterhand alltmer opålitlig som handelspartner, kontrakt uppfylldes inte, pengar uteblev mm. Jurij Andropov som efterträdde Brezjnev år 1982 var ännu mera ointresserad av Sverige. År 1985 kom Michael Gorbatjov till makten, men det var en osäker period emellan Sverige och Sovjet. Den sovjetiska ambassadören i Stockholm år 1986 var lite för gammaldags för Gorbatjov. Sverige och UD försökte göra framstötar med att få till flera avtal med Sovjet men det gick tydligen mycket trögt. Även om Gorbatjov var en dynamisk ny ledare så frodades tydligen misstänksamheten inom KGB emot främmande makt.

NB: MOP kan ju förstås vara ett KGB-mord, men den politiska vinsten vore ju lika med noll. Dåvarande Sovjet var mycket väl medveten om Sveriges samhällsstruktur och förstått långt innan att ett mord inte skulle räcka för att genomföra en statskupp. Och hur sjutton skulle Sovjet kunna haft nytta av Sverige, med de enorma problem som fanns redan då inom det dåvarande Sovjet ?
Om Sovjet skulle "kuppat" Sverige så hade de behövt ta Norge också. Men Norge har ju tyvärr en kust som är omöjlig att försvara, ens för Sovjets Röda Armén plus flottan.

MOP kan dock ha inneburit en mängd dominoeffekter politiskt runt om i Världen. Jag skulle tro att man inom flera underrättelsetjänster runt om i Världen fick en riktigt svår nöt att tänka på. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att flera utländska underrättelsetjänster redan hade viss koll på OPs möjliga fiender. Möjligen kan det ha inneburit en positiv effekt av introspektion hos ledarna runt om i Världen och att det i förlängningen ledde till murens fall 1989 och tex Kinas öppnande Att MOP fick ledarna att tänka till att det behövdes bara en smäll så var allt över, typ..

DDRs gamla STASI-Arkiv kanske gömmer någon hemlighet om MOP, men det ska tydligen vara svårt att söka i arkivet. Det är inte digitaliserat alltså. Och vet man inte vet vad man letar efter så blir det svårare förstås
Citera
2018-05-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Nja, det tar väl en timme att gå ifrån Sveavägen/Tunnelgatan till bostaden i Gamla Stan.T-Banan Hötorget - Gamla Stan tar knappt 10 minuter. När OP gick själv så gick han raskt, men jag antar att de gick långsammare än så. LP hade sannolikt damskor på fötterna och de var inte så bekväma att gå med heller.

Tar definitivt inte en timme att gå från Grand till Palmes hem. T-banan Hötorget-Gamla Stan är två stationer, tar inte tio minuter, utan ca 4 minuter, med stoppet på T-centralen inräknat, alltså inte alls hög snitthastighet. Promenadtiden från Grand till Palmes bostad skulle jag kanske bedöma till 20 minuter, absolut max 30.
Citera
2018-05-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estoniasucce
1) LPs tillstånd vid MP. Jag frågade en bekant som arbetade i närheten, om LPs tillstånd. Kortfattat, var hon kraftigt förvirrad.

Enligt personal på Sabbatsbergs Sjukhus dit OP fördes så är det ju sant ja. LP var uppjagad, mycket uppjagad

Citat:
3) I Björn Elmbrants bok "Kamrat Spion, om Sverige i Stasiarkiven", framgår att Stasi startade en utredning 4 mars om vilket vapen som kulorna skjutits med och den 7 mars redovisade den att det var en SW. Jag är mycket imponerad av det goda samarbetet mellan svensk myndighet och Stasi.

STASI var effektiva ja, men de hade ju typ fel inriktning rent generellt alltså vad de spanade på. Tex att kolla efter ungdomar som hade "fel" frisyrer, typ..

Till skillnad ifrån CIA som hade fler löst knutna agenter plus en högre personalrotation än STASI så såg STASI till att agenterna verkligen blev experter på det de höll på med. Vilket nog kan tillskrivas Leonid Brezjnevs organisationsförmåga. Att jobba för STASI blev ofta ett livstidsjobb.

Citat:
Synd att HH dröjde ända till 31 mars med beskedet.

Fast till credd för HH måste man säga att man allmänt trodde att MOP snabbt skulle vara löst, att GM skulle vara en GM som röjde sig själv efter bara några dagar. Det var den allmänna uppfattningen på arbetsplatser mm.

Citat:
4) Sydafrika. Träffade 1986 innan och efter mordet, statligt anställda från Pretoria. Efter arbetstid var de mycket intresserade av mordet, de misstänkte SA, även till att Mosambiques president Samora Marchels flygplan störtade där samma år.

Lasermannen Lars Ausonius var ju i SydAfrika vid flera tillfällen och provade olika vapen.
Men han vart väl avförd ifrån utredningen. Det verkar ju annars jävligt långsökt att SydAfrika skulle göra sig omaket att skicka agenter över halva Jorden för att utföra ett statsministermord som inte kunde ge någon politisk vinning alls. Var är hävstången där då ?
Finns ju ingen ?
SydAfrika kunde ju egentligen bara högaktningsfullt skita i alla sanktioner och negativ publicitet, landet skulle ju klara sig ändå. Oljan kunde de ju köpa ifrån tex Libyen, och Khaddaffi sket ju i vilket om SydAfrika var rasister eller ej...

Och alla de andra ländernas ledare som hade viktiga förbindelser med SydAfrika hade ju livvakter 24/7, Vilket ju OP inte hade. Skulle SydAfrika skrämma dessa med MOP ? - nja Världens ledare är nog mycket mera hårdhudade än så...

Citat:
5) Bofors - Indienaffären. Statssekreterare mm Björn Johan Åberg skriver i "Berättelser om 1900-talet" bl a om svenska smugglings- och vapenaffärer sida 240: "Hade Palme fått leva och vara med om Indiens beslut att köpa Bofors haubitsar så hade det varit ofrånkomligt för honom att med hela sin eminenta talekonst försvara denna affär" .

Suck, alltså Indien är ett land som inte skulle fungera utan korruption. Korruptionen finns överallt i Indien. Internt i Indien var det ett stående skämt om dessa korruptionspengar. Och troligen en piss i Mississippi för en så pass stor ekonomi som Indien var då. Växelpengar, typ.. Fast de sade ju att haubitsarna var bra kanoner, fungerade alltid perfekt.

Citat:
6) Catz Falck och Lena Gräns. Jag anser att beställaren/mellanhanden till HIP löste problemet för leverantören. Svenska politiker och myndigheter hade kännedom om vad som föregick i exportföretagen och det accepterades så länge Sverige inte hotades med åtgärder.
Jo det var ju smart att exportera via DDR/Östblocket eftersom CIA inte hade så bra koll på hur transporterna gick, trots satelliter U2 mm. Det fanns ju också många omlastningsstationer
Citera
2018-05-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tar definitivt inte en timme att gå från Grand till Palmes hem. T-banan Hötorget-Gamla Stan är två stationer, tar inte tio minuter, utan ca 4 minuter, med stoppet på T-centralen inräknat, alltså inte alls hög snitthastighet. Promenadtiden från Grand till Palmes bostad skulle jag kanske bedöma till 20 minuter, absolut max 30.

Men prova själv. Det känns ganska långt att gå. 30 minuter så får du gå snabbt. Du går ju inte med längs med spåret precis, nej det är rätt så krokigt faktiskt, nu kommer jag inte ihåg om OP och LP bodde på Lilla Nygatan eller Stora Nygatan eller Västerlånggatan, men det är inte så betydelsefullt.
Citera
2018-05-07, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Nja, det tar väl en timme att gå ifrån Sveavägen/Tunnelgatan till bostaden i Gamla Stan.T-Banan Hötorget - Gamla Stan tar knappt 10 minuter. När OP gick själv så gick han raskt, men jag antar att de gick långsammare än så. LP hade sannolikt damskor på fötterna och de var inte så bekväma att gå med heller
Jag tror att du missförstod vad diskussionen handlade om, men ok.
När det gäller frågan om gångtider från gamla stan till Hötorget så är det runt 15 minuter.
Citera
2018-05-07, 04:28
Medlem
SGDFs avatar
Jag och dottern gick från Västerlånggatan 28 till mordplatsen i somras på 22 minuter, och då var det jag som var intresserad av klocka och rask promenad, försiktigt uttryckt.

Lägg därtill de 4 minutrarna från Grand till mordplatsen.

Jag blev förvånad över att det gick så snabbt, jag har alltid tänkt att det var ett konstigt val.

Jag gick Västerlånggatan, Drottninggatan, och sicksackade nordost efter Sergels torg.

Frågan är om det var så man planerade (fast Palme planerade aldrig) att gå.

En sak till jag funderar på. När Palme lämnade in kostymen på Ströms, tidigare samma dag, gick han tillbaka även då?

I så fall kan det ju hända att han hade den promenaden i bakhuvudet, han kanske till och med ville visa Lisbeth något kul. Exempelvis en annan kostym i Ströms skyltfönster?

Hon kanske ville kolla in i Sari och han in i Ströms? Skulle förresten hon följa med till Moskva?

Den sista frågan har jag aldrig sett ställd.
Senast redigerad av SGDF 2018-05-07 kl. 04:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in