Citat:
Ursprungligen postat av
gida
Stadskärnan är liten och avstånden är korta.
Nja, det tar väl en timme att gå ifrån Sveavägen/Tunnelgatan till bostaden i Gamla Stan.T-Banan Hötorget - Gamla Stan tar knappt 10 minuter. När OP gick själv så gick han raskt, men jag antar att de gick långsammare än så. LP hade sannolikt damskor på fötterna och de var inte så bekväma att gå med heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Det här tror jag är viktigt. Sovjet var ett så skrämmande hot mot svenska eliten och dess intressen att antikommunismen gick före patriotismen. Det var därför som Hitler vann så stort stöd från Sverige, från finanseliten och kungahuset.
Egentligen så tror jag inte att stödet för sovjetkommunismen var så väldigt stor inom Sverige. Folk var i regel rätt så religiösa av sig och ogillade Sovjets ateism. De som var riktigt vänster de var jobbare på de värsta jobben, plus att de flesta av dessa vänsterkommunister var alkisar.
Finanseliten var säkert positiva till Hitler i början. Hitlers regim upplevdes säkert som pålitlig i affärer. Och affärer var ju det som styrde finanseliten. Men jag tror att finanseliten genomskådade Hitlers ekonomiska planer genom de sk tyska krigsobligationerna som ett slags osäkert pyramidspel.
Det fanns liksom inget som dessa obligationer kunde ha i ryggen som backup ungefär.
Och omfattande ekonomiskt spionage emot Tyskland pågick denna tid ifrån Sverige
Då tyckte man nog att USAs ekonomiska planer var mera ärligare och säkrare. Man måste ju också komma ihåg att UK hade en stor del av världshandeln i form av en mycket stor handelsflotta. Och det var helt enkelt säkrare att göra affärer med tex UK
Ibland Sveriges allmänhet så var nog Hitler inte så populär, många på den tiden kunde ju tyska eftersom det var svenskarnas andra språk. Men Hitler var vulgär i sitt språk, åtminstone i talen han höll. Så det stod i kontrast till den vältaliga tyskan svenskarna hade vant sig vid.
Hitlers tal gavs även ut på LP-skivor, men de sålde väl inte så jättebra i Sverige kan jag tro...
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Vid A-F Kyrkogård kanske någon slängde ett okänt paket i en papperskorg strax efter mordet..
Jag har för mig att alla sopkorgar och platser gicks igenom efter bortkastade eller tappade föremål. Det blev väl rätt mycket skräp man gick igenom. Åtminstone en kontainer nära mordplatsen ska också ha genomsökts. Vet ej om gatubrunnarna också öppnades
Om OP och Sovjet:
Under Nikita Chrustjevs ledning så var förhållandet emellan Sverige och Sovjet ganska bra. Sverige köpte bla sovjetiskt kol i stora volymer. Sovjet köpte mycket papper och sågat virke av Sverige. Sovjetiska fartyg anlöpte svenska hamnar ofta och likadant att svenska fartyg fick anlöpa sovjetiska hamnar. Men under Leonid Brezjnevs ledning försämrades relationerna länderna emellan. Svenska fartyg förlorade många fraktkontrakt till Sovjet. Och Sovjet blev efterhand alltmer opålitlig som handelspartner, kontrakt uppfylldes inte, pengar uteblev mm. Jurij Andropov som efterträdde Brezjnev år 1982 var ännu mera ointresserad av Sverige. År 1985 kom Michael Gorbatjov till makten, men det var en osäker period emellan Sverige och Sovjet. Den sovjetiska ambassadören i Stockholm år 1986 var lite för gammaldags för Gorbatjov. Sverige och UD försökte göra framstötar med att få till flera avtal med Sovjet men det gick tydligen mycket trögt. Även om Gorbatjov var en dynamisk ny ledare så frodades tydligen misstänksamheten inom KGB emot främmande makt.
NB: MOP kan ju förstås vara ett KGB-mord, men den politiska vinsten vore ju lika med noll. Dåvarande Sovjet var mycket väl medveten om Sveriges samhällsstruktur och förstått långt innan att ett mord inte skulle räcka för att genomföra en statskupp. Och hur sjutton skulle Sovjet kunna haft nytta av Sverige, med de enorma problem som fanns redan då inom det dåvarande Sovjet ?
Om Sovjet skulle "kuppat" Sverige så hade de behövt ta Norge också. Men Norge har ju tyvärr en kust som är omöjlig att försvara, ens för Sovjets Röda Armén plus flottan.
MOP kan dock ha inneburit en mängd dominoeffekter politiskt runt om i Världen. Jag skulle tro att man inom flera underrättelsetjänster runt om i Världen fick en riktigt svår nöt att tänka på. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att flera utländska underrättelsetjänster redan hade viss koll på OPs möjliga fiender. Möjligen kan det ha inneburit en positiv effekt av introspektion hos ledarna runt om i Världen och att det i förlängningen ledde till murens fall 1989 och tex Kinas öppnande Att MOP fick ledarna att tänka till att det behövdes bara en smäll så var allt över, typ..
DDRs gamla STASI-Arkiv kanske gömmer någon hemlighet om MOP, men det ska tydligen vara svårt att söka i arkivet. Det är inte digitaliserat alltså. Och vet man inte vet vad man letar efter så blir det svårare förstås