2018-05-04, 19:42
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Svaret/förklaringen på gåtan kommer under sensommaren/hösten 2018 enligt säkra källor.
"Säkra källor" my ass. Men det hade varit roligt om du hade rätt.
Citera
2018-05-04, 19:42
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Palme skjuts inte i triangeln. Han skjuts på kvällen.

Anledningen är att mördaren har ett jobb att sköta, och detta är fritidsaktiviteter.
LOL, eller att Palme hade ett jobb att sköta (hur tänkte du här?)
Citera
2018-05-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Svaret/förklaringen på gåtan kommer under sensommaren/hösten 2018 enligt säkra källor.

Så de ska först vila upp sig o sen köra igång?
Hur säkra är källorna? Räcker det inte med en?
Citera
2018-05-04, 20:10
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
LOL, eller att Palme hade ett jobb att sköta (hur tänkte du här?)

Jo, Palme skjuts inte med gevär och kikarsikte på väg till eller från jobbet, inom den sk triangeln, därför att mördaren inte är ledig.

Palme skjuts inte på distans, han förgiftas inte, man meckar inte med hans bromsrör.

Man skjuter inte heller med en automatkarbin från en bil, och man spränger inte.

Mördaren måste springa från mordplatsen, och han måste springa där det finns patrullerande poliser hur han än väljer att fly.
Citera
2018-05-04, 20:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jo, Palme skjuts inte med gevär och kikarsikte på väg till eller från jobbet, inom den sk triangeln, därför att mördaren inte är ledig.

Palme skjuts inte på distans, han förgiftas inte, man meckar inte med hans bromsrör.

Man skjuter inte heller med en automatkarbin från en bil, och man spränger inte.

Mördaren måste springa från mordplatsen, och han måste springa där det finns patrullerande poliser hur han än väljer att fly.
Det du argumenterar för är väl snarare en ensam gärningsman som möter OP av en slump? En s.k. "ensam galning". Men du vill hellre kalla honom "lojal dagtidsarbetande"?
Citera
2018-05-04, 20:46
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det du argumenterar för är väl snarare en ensam gärningsman som möter OP av en slump? En s.k. "ensam galning". Men du vill hellre kalla honom "lojal dagtidsarbetande"?

Eftersom jag inte vet säkert, så är det antingen det, eller en som fungerar inom ramarna som Leif GW Persson ställer upp, eller Mvagrippa.

Ensam galning och slumpmässigt möte ger jag 20%.

Skuggning genomförd av en upp till tre personer med militär och eller polisiär bakgrund, där mördaren ännu lever ger jag 80%.

Jag tror att Leif GWs kandidat har gått och dött, och det är därför han säger att det har kallnat. Jag råkar ha en annan kandidat, mer eller mindre väl underlagt.
Citera
2018-05-04, 21:27
Medlem
SGDFs avatar
För att förtydliga mig så bakar jag bl a in CA, SE och den förrymde spanaren i dom 20 procenten.

Att hela 22 man plus Gropen och Holmer och TN skulle vara insyltade ger jag 0 prcent. Är det någon bland de 22, så är det ett tillfällighetsmord.

I dom 80 procenten har jag ett enaståendende förslag, och två mindre bra. LGWP's och Mvagrippas klientel bakas in här. Det är alltså frågan om 4-5 namn, och jag har en speciell favorit.
Citera
2018-05-04, 22:31
Medlem
Tarstans avatar
CP är ju inte skyldig kan man lugnt konstatera, man måste fasen vara dum om man tror det, men ändå så säger intelligenta människor att han är skyldig.
Vill de tro det?, fattar inget. Att mordet förblir olöst är för mycket att smälta antar jag.

Jag tror mer som GW faktiskt, en polis/militär men det var slumpmässigt ändå.
Citera
2018-05-05, 01:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Precis.

Alltså inte som det gängse tillvägagångsättet vid politiska mord. Som avrättningen av JFK. Att man slår till på en förutbestämd plats. Och att all planering utgår från den platsen och den tidpunkten.

När var hur, av vem/vilka och hur man efteråt kommer undan var klart i förväg. Plus att offret inte har en chans att undkomma p.g.a. slumpmässiga utfall. Som OPs val av hemväg och färdsätt. Eller hur många personer som håller honom sällskap.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-05 kl. 02:05.
Citera
2018-05-05, 03:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
För att förtydliga mig så bakar jag bl a in CA, SE och den förrymde spanaren i dom 20 procenten.

Att hela 22 man plus Gropen och Holmer och TN skulle vara insyltade ger jag 0 prcent. Är det någon bland de 22, så är det ett tillfällighetsmord.

I dom 80 procenten har jag ett enaståendende förslag, och två mindre bra. LGWP's och Mvagrippas klientel bakas in här. Det är alltså frågan om 4-5 namn, och jag har en speciell favorit.

Som du vet så tror jag på en liten grupp som passade på när tillfället gavs. Personer som från början hade ett annat ärende på stan.

Som en spaning/kartläggning utan mordiska avsikter. Men som urartade.

En grupp ingående i HHs eventuella verksamhet.

Några i en narkotikaspaning som passade på.

Några som Moelv beskriver 1987. Grupper som både spanade på Palme och varandra.

Flera grupper var ute på stan samtidigt. WT i gamla stan kan inte kopplas ihop med narkotikaspaning runt mordplatsen. Eventuellt ska DFs grupp räknas in. Om det inte är desinformation.

Alternativt var mordet ett enskilt initiativ av en person ingående i en av ovanstående grupper.

Sammantaget var det inte ett resultat av en långvarig planering. Beslutet togs hastigt samma kväll. Baserat på hur mordet gick till.

Sannolikheten att någon random mordisk person av en händelse sprang på Palme under resan till bion eller utanför densamma bedömer jag som nära noll. Alltså scenariot med CP. Som dessutom av en slump hade en revolver i fickan eller med kort varsel kunde anskaffa en.

Du har ett enastående förslag och en speciell favorit. Ser fram emot en utveckling av den tron.
Citera
2018-05-05, 03:14
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
”Under flera år har det pågått illegal vapenhandel inne på polishuset på Kungsholmen i Stockholm. Det uppger polisinspektören Kaj Hahne som i dag träder fram och berättar om vapenhanteringen på Stockholms polishus. Känsliga förundersökningar om vapenhanteringen har lagts ned. Dokument som ’Världen idag’ publicerar i dag bekräftar att vapen som använts vid brott och som skulle förstöras har sparats i polisens vapenverkstads förråd där den illegala handeln har pågått.

– Redan 1999 skrev vi en anmälan om misstänkt brott, men ingen ville att det skulle uppdagas, säger Kaj Hahne till ’Världen idag’.

Inne på polishuset på Kungsholmen har Stockholms Skytteförening och polismyndighetens vapenverkstad delat utrymme. Ansvarig för vapenverkstaden var en anställd inom polisen som nu står åtalad för olagligt innehav av ammunition. Han hade också styrelseuppdrag för Stockholms Skytteförening och ansvarade även där för skytteföreningens vapen.

Ett tiotal personer har haft nycklar till vapenförrådet, varav de flesta är poliser men också civila personer som varit med i skytteföreningen och som inte har något med polisen att göra. När som helst har de kunnat passera vakten och gå in till ’Skytteföreningens lokaler’, där vapen legat huller om buller
.

Intressant artikel. Har inte sett den tidigare. Kommer att tänka på GW:s film där mördaren får tag i vapnet på ett liknande sätt. Reagerar även på namnet Kaj Hahne. Stavar likadant som Palmes livvakt har jag för mig - har dock glömt vad han hette i förnam.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article10775271.ab

-----------------------------

Det är lite besynnerligt att Kaj Hahne i enlighet med dansk press blev den första att få sparken från Vapenavdelningen där han arbetade, tycker jag ...
Citera
2018-05-05, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwexitNow
Det är lite besynnerligt att Kaj Hahne i enlighet med dansk press blev den första att få sparken från Vapenavdelningen där han arbetade, tycker jag ...

Njaa. Besynnerligt behöver det inte vara. Han kan ha misskött jobbet eller varit allmänt olämplig, precis som hans namne William.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in