Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 05:44
Medlem
SGDFs avatar
Vidare, Muhammed, så har du för dig att man kollade sopkorgar och containrar.

Nu har jag förvisso sett filmen med Sonny Björk i containern, men jag har för mig att ett vittne inte kan knytas definitivt till platsen pga en sopmiss.

Vittnet ska ha slängt ett kvitto eller en biljett i mordplatsens närmaste sopkorg, men den kontrollerades aldrig. Hjälp mig någon, var har jag läst detta?
Citera
2018-05-07, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Nu har jag förvisso sett filmen med Sonny Björk i containern, men jag har för mig att ett vittne inte kan knytas definitivt till platsen pga en sopmiss.

Vittnet ska ha slängt ett kvitto eller en biljett i mordplatsens närmaste sopkorg, men den kontrollerades aldrig. Hjälp mig någon, var har jag läst detta?
Du tänker på detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16264711.ab
Citera
2018-05-07, 07:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Kanske här.

https://gunnarwall.wordpress.com/2013/02/20/pettersson-och-papperskorgen/

Citat.
Papperslappen som vittnet påstod sig ha kastat – en check – skulle nämligen ha varit försedd med hans namnteckning.

Det är en optimistisk tankegång. Hur optimistisk framgår om man tittar lite på vad Krusell sa till mig för flera år sedan om detta vittne. Han tog nämligen upp ”checkmannen” när jag intervjuade honom för min bok ”Mordgåtan Olof Palme” och berättade att vittnet ”passerat Dekorima några minuter före mordet” och att det var vid den tidpunkten han stannat upp och rivit sönder en check som han kastat i en papperskorg. Det var då han sett den väntande mannen i gathörnet. Och enligt Krusell var det långt senare, när vittnet sent omsider fått se bilder av Christer Pettersson i tidningarna som han känt igen denne från mordnatten. Och i det läget hade han kontaktat polisen. Slut citat.

Tyvärr väntade checkmannen i 3 år. Alldeles för länge för att kunna vara trovärdig. Parallellen till de finska flickornas 6 år är uppenbar.

Annars hade hans vittnesmål stämt överens med IMs. Att mördaren var på plats flera minuter i förväg.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-07 kl. 07:23.
Citera
2018-05-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hoppas inte diskussionen om knarkspanarn som försvann också försvann.

Det är väl bland dessa någon möjlig framgångsväg finns. Inte i upprepningar av tekniska diskussioner eller i mitt tycke meningslösa spekulationer om hur yrkesmördare beter sig.

22 spanare varav en smet. Var alla ur samma enhet, KSN (Kriminalens Spaning Narkotika), som ersatt Huddingegruppen? Eller fanns det några från något annat håll också? Såg uppgifter i tråden om att spanarna som kollade på Sigges lägenhet upptäckte att någon spanade i samma fastighet som Sigge bodde i. Buggning?

Fanns säpospanare med på nåt hörn? Var fanns gropar och holkar i området, förutom gamla posten Tunnelgatan/Sveavägen och mittemot Sigges på Tegnergatan? Användes Skandias bakväg som värmestuga/grop? Vilka bodde i fastigheten Luntmakargatan 10 efter att Harry F och hans flickvän flyttat ut?

Så länge jag deltar i tråden kommer den försvunna spanaren inte att försvinna. Thures uppgifter är de intressantaste på år och dag. I synnerhet eftersom han själv säger att han medvetet hållit tyst under 32 år. Och att uppgifterna inte blivit dementerade.

Man ska gilla läget. Inte krångla till det i onödan och hata det slumpmässiga sammanträffandet. Här har vi en utpekad person som befann sig i mordplatsens omedelbara närhet mordkvällen. En person som påstods smita från jobbet i förtid. Annars hade mördaren sprungit in i famnen på honom enligt TN. Det går inte att dra någon annan slutsats än att Thure är insatt i exakt var den personen skulle befunnit sig när mordet skedde.

Frågan är hur man konkret ska kunna komma vidare. Var finns uppgifter om denna polisman. Signalement och hur han var klädd mordkvällen. Tidpunkten när han försvann. Hur kan det ens vara möjligt att försvinna utan order. Chansade han på en frikväll eller knatade han iväg för att skaffa ett grovkalibrigt vapen. Rentav hos CGÖ. Naturligtvis ren spekulation. Men det kan inte uteslutas.

All information vi behöver är täckt av förundersökningssekretess och sekretess angående den aktuella spaningen förutom den som redovisades i samband med rättegångarna.

Identiteterna på de som deltog i spaningen Sveavägen, Tunnelgatan, Luntmakargatan och Åsen är okända. Dessa uppgifter kan varken hittas i tråden eller på nätet. Ingen av dessa spanare har framträtt offentligt. Visandes att en grupp visst kan behålla hemligheter utan att läcka. Som så många gånger förr. Dag konfirmerade spaningen och fastslog att den är ointressant. Diskrepansen mot Nässens uppgifter idag är uppseendeväckande.

Ett namngivet kvinnligt polisbefäl avbryter en spaning som inte var avbruten enligt Thure Nässen. Hur ska vi tolka det. Pågick det flera spaningar samtidigt. Eller är det någon som ljuger. Vem är mest trovärdig. Eller ljuger båda. Alternativt att spaningen återuppstod när OP nalkades området. En liten grupp förklädda till narkotikaspanare. Försedda med WT. Skyddade av andra poliser än idag. Vem vet.

Vad säger du Furiren. Eller någon annan. Finns det någon konstruktiv ide om hur man/vi ska kunna bena upp det här avsnittet av MOP.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-07 kl. 09:04.
Citera
2018-05-07, 08:41
Medlem
Den här historian är så skum att det nästan blir trovärdigt. Hans Christian Rausing skulle tydligen ha fått informationen om affärsmannen i Indien kort efter mordet. Eva Rausing trodde att det tagit så mycket på hans psyke att det var därför han började knarka.
H C förnekar hela historien, och då går det inte att komma längre i nuläget.
Hoppas Palme utredningen borrar djupare i denna historia, för lösningen kan nog ligga och lura här.
Indien! Man funderar, jag tror inte att det är någon i familjen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article15325606.ab
Citera
2018-05-07, 11:34
Medlem
Så här tyckte Anders Helin i en Aftonbladet-artikel den 21 jan 2013.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16102123.ab

"Tidigare Palmeutredare minns inte om uppgifterna om ett samtal mellan *mördaren och paret *Palme utretts eller inte.

Dåvarande chefsåklagaren Anders Helin medger:

– Utredningen var *erbarmligt dåligt skött *under de första åren."

Minns inte:
Agneta Blidberg, 68, var förundersökningsledare i Palmeutredningen under sex år, fram till sin pension 2009:
– Jag kommer inte ihåg det. Men allting utreddes ju. Har det förekommit en *sådan uppgift att de pratat innan så är det klart att det har utretts.

Men uppgifterna tycks även frånvarande för den mångåriga Palmeutredaren Anders Helin, 81, chefsåklagare i Palmeutredningen från sommaren 1986 fram till sin pension 1995.

Han minns inte att man utrett ett eventuellt samtal mellan mördaren och paret Palme.

– Nej, det har jag inget minne av. Det är uppgifter som jag läst om i tidningarna först under senare år.

Han är själv djupt kritisk mot utredningen:

– Att utredningen var *erbarmligt dåligt skött *under de första åren är väl alla överens om. Det märkte* jag ju själv.

Han tillägger:

– Man skulle ha hållit sig till regelboken. Då hade vi inte suttit där vi sitter nu.
Citera
2018-05-07, 11:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror personligen inte att man kan dra några slutsatser utifrån de korta sekvenser som vi har från mordplatsvittnena. Jag har hört på Youtube när Gunnar Wall försöker knyta ett sånt scenario till Nicholas promenad.
Det är alldeles för stora osäkerhetsfaktorer i dom resonemangen.
Han kan ju ha blivit lurad till platsen utan att träffa den person som han förväntade sig skulle finnas där. I stället dök mördaren upp? Ett möte behöver ju inte ha ägt rum på riktigt.
Det kan ju ha handlat om överlämnande av något hemligt dokument från en person han inte hade någon anledning att misstro.

Ja, jag tror som sagt inte riktigt att någon skulle ha kunnat lura Palme till Tunnelgatan på sin fritid en sen kväll då både han och Lisbeth givetvis helst ville komma hem så snart som möjligt. Det var fredag och de var säkert båda trötta efter arbetsveckan.

En sak som jag vet har varit uppe i tråden tidigare är att Palme kan ha upplevt situationen på västra trottoaren som obehaglig och därför korsade de gatan. Enligt vittnet i gatuköket (som i och för sig inte framstår som särskilt trovärdigt) så ska två män ha gått framför paret Palme. Om dessa båda män stannade till vid Adolf Fredriks kyrkogata och tycktes "vänta in" paret Palme så kan det ha orsakat korsandet av gatan.

Men det är förstås en ren spekulation. Vittnet (AL) som hävdade att det stod två män och väntade där visade sig ju ha ljugit om alltsammans. Han befann sig inte ens på platsen.
Citera
2018-05-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han kan ju ha blivit lurad till platsen utan att träffa den person som han förväntade sig skulle finnas där. I stället dök mördaren upp? Ett möte behöver ju inte ha ägt rum på riktigt.
Det kan ju ha handlat om överlämnande av något hemligt dokument från en person han inte hade någon anledning att misstro.

Det normala var att mötas vi T-Bane-nedgångarna eftersom dessa var lätta att komma ihåg, och alla visste var de låg. Man kunde inte missa varandra där.

Kokainhandeln däremot skedde rätt ofta på den tiden via taxi-bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En sak som jag vet har varit uppe i tråden tidigare är att Palme kan ha upplevt situationen på västra trottoaren som obehaglig och därför korsade de gatan.

Nej, östra trottoaren på Svevägen föredrogs nästan alltid kvällstid, dels pga bättre belysning (ifrån skyltfönstrena) plus att det var is och snö och i regel så var det lite mindre risk att halka på den sidan.

Man får tänka på att både LP och OP inte var så där purunga människor heller.

Det här med om hur mycket folk det fanns i city det vet vi ju inte så där exakt. Men jag vet att SL gjorde statistik på all trafik till och från city, men hur tilförlitlig den var det vet väl ingen

Stockholm på 1980-talet var ju annorlunda gentemot nu. På 1980-talet så stängde de allra flesta affärer kl 18 eller kl 19. Ett fåtal affärer hade öppet till kl 20 ungefär. De flesta restauranger stängde kl 21, 22 eller 23. Dessutom så var de betydligt färre till antalet

Så 1986 så var Stockholm City i regel väsentligt folktommare på kvällen än det är idag
Citera
2018-05-07, 13:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag tror som sagt inte riktigt att någon skulle ha kunnat lura Palme till Tunnelgatan på sin fritid en sen kväll då både han och Lisbeth givetvis helst ville komma hem så snart som möjligt. Det var fredag och de var säkert båda trötta efter arbetsveckan.

En sak som jag vet har varit uppe i tråden tidigare är att Palme kan ha upplevt situationen på västra trottoaren som obehaglig och därför korsade de gatan. Enligt vittnet i gatuköket (som i och för sig inte framstår som särskilt trovärdigt) så ska två män ha gått framför paret Palme. Om dessa båda män stannade till vid Adolf Fredriks kyrkogata och tycktes "vänta in" paret Palme så kan det ha orsakat korsandet av gatan.

Men det är förstås en ren spekulation. Vittnet (AL) som hävdade att det stod två män och väntade där visade sig ju ha ljugit om alltsammans. Han befann sig inte ens på platsen.
Det var inte Alf Lundin som kom med den uppgiften utan Ljubisa Najic i korvkiosken.
Citera
2018-05-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det normala var att mötas vi T-Bane-nedgångarna eftersom dessa var lätta att komma ihåg, och alla visste var de låg. Man kunde inte missa varandra där.

Kokainhandeln däremot skedde rätt ofta på den tiden via taxi-bilar.

Nej, östra trottoaren på Svevägen föredrogs nästan alltid kvällstid, dels pga bättre belysning (ifrån skyltfönstrena) plus att det var is och snö och i regel så var det lite mindre risk att halka på den sidan.

Man får tänka på att både LP och OP inte var så där purunga människor heller.

Det här med om hur mycket folk det fanns i city det vet vi ju inte så där exakt. Men jag vet att SL gjorde statistik på all trafik till och från city, men hur tilförlitlig den var det vet väl ingen

Stockholm på 1980-talet var ju annorlunda gentemot nu. På 1980-talet så stängde de allra flesta affärer kl 18 eller kl 19. Ett fåtal affärer hade öppet till kl 20 ungefär. De flesta restauranger stängde kl 21, 22 eller 23. Dessutom så var de betydligt färre till antalet

Så 1986 så var Stockholm City i regel väsentligt folktommare på kvällen än det är idag

Det ligger en del i det.

Uppgifter om personer söderut i nära anslutning till mordplatsen saknas.

Norrut befann sig enbart en beige man enligt LP. plus AB. Och SE enligt egen uppgift.

Österut befinner sig enbart LJ. För övrigt var det tomt på både Luntmakargatan och Tunnelgatan innan mördaren sprang förbi enligt honom.

På åsen befann sig enbart en springande man enligt Nieminen.

Enligt de springande poliserna och polismännen i piketen på åsen, som LJ mötte, var det soprent där.

Majoriteten av vittnen var bilburna. Inklusive IM. Man kunde inte se vad som föregick mordet. Med undantag av musikläraren.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-07 kl. 13:28.
Citera
2018-05-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Vad säger du Furiren. Eller någon annan. Finns det någon konstruktiv ide om hur man/vi ska kunna bena upp det här avsnittet av MOP.

Det vore mycket intressant att få en säker identifikation på Margareta Eklund och ett bra ställe att börja på tycker jag.
Citera
2018-05-07, 14:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Egentligen så tror jag inte att stödet för sovjetkommunismen var så väldigt stor inom Sverige. Folk var i regel rätt så religiösa av sig och ogillade Sovjets ateism. De som var riktigt vänster de var jobbare på de värsta jobben, plus att de flesta av dessa vänsterkommunister var alkisar.

Finanseliten var säkert positiva till Hitler i början. Hitlers regim upplevdes säkert som pålitlig i affärer. Och affärer var ju det som styrde finanseliten. Men jag tror att finanseliten genomskådade Hitlers ekonomiska planer genom de sk tyska krigsobligationerna som ett slags osäkert pyramidspel.
Det fanns liksom inget som dessa obligationer kunde ha i ryggen som backup ungefär.
Och omfattande ekonomiskt spionage emot Tyskland pågick denna tid ifrån Sverige
Då tyckte man nog att USAs ekonomiska planer var mera ärligare och säkrare. Man måste ju också komma ihåg att UK hade en stor del av världshandeln i form av en mycket stor handelsflotta. Och det var helt enkelt säkrare att göra affärer med tex UK

Ibland Sveriges allmänhet så var nog Hitler inte så populär, många på den tiden kunde ju tyska eftersom det var svenskarnas andra språk. Men Hitler var vulgär i sitt språk, åtminstone i talen han höll. Så det stod i kontrast till den vältaliga tyskan svenskarna hade vant sig vid.
Hitlers tal gavs även ut på LP-skivor, men de sålde väl inte så jättebra i Sverige kan jag tro...
Nej kommunismens popularitet var ju begränsad, men Röda Arméns popularitet ökade eftersom den var på den vinnande sidan och hade stor del i krigets slut. Överklassens rädsla för sovjetkommunismen kom sig nog av osäkerhet för framtiden.

När folk som bäst firade freden och krigets slut så började ett nytt krig för vissa. Barbro Sagnell, t.ex. inställde sig för tjänstgöring i lottakåren och frågade hur hon skulle kunna hjälpa till på bästa sätt. Det som var fred för vanligt folk var mobilisering till krig för andra. Det kalla kriget startade i all hemlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in