Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 14:14
  #95881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
"Även om en avliden person pekas ut som mördaren, krävs en fällande dom, menar Kerstin Skarp."

https://www.google.se/amp/s/amp.svt....-palmemordaren


Ja och enligt svensk rätt kan man inte ens åtala en som är död. Med andra ord är det omöjligt att få ut något utan en levande gärningsman som fälls i rätten.
Citera
2018-03-18, 14:15
  #95882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag kanske har sagt något sådant, innan jag hittade motivet för mordet. Jag ser nu att det hela var planlagt med ett veldigt tydligt mål.

OK ock på PU jobbar inte utifrån motiv så de är nog lagom intresserade.
__________________
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-18 kl. 14:19.
Citera
2018-03-18, 14:20
  #95883
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja och enligt svensk rätt kan man inte ens åtala en som är död. Med andra ord är det omöjligt att få ut något utan en levande gärningsman som fälls i rätten.
Jag förtydligade inlägget men du hann svara innan. Om det skulle röra sig om en konspiration och någon/några döms fast mördaren är död, bör väl belöningen ges till den som i så fall gett avgörande tips?
Citera
2018-03-18, 14:21
  #95884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja och enligt svensk rätt kan man inte ens åtala en som är död. Med andra ord är det omöjligt att få ut något utan en levande gärningsman som fälls i rätten.

Läs länken ordentligt!
Citera
2018-03-18, 14:24
  #95885
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det har han ju. Kontraktet.
Det vore lätt att kontrollera om det är Lars Ferm som gömmer sig bakom psudonymen John W. Grow eftersom han har skrivit fler böcker och textmassor kan analyseras med rätt stor säkerhet.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-03-18 kl. 14:27.
Citera
2018-03-18, 14:25
  #95886
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Donalds aktivitet mordkvällen?
Donalds grupp "Barbrogruppen" är ute och "privatspanar" på OP precis som skedde med "Säpotrion"med Contrastig mfl.

Eftersom de är ute privat på sin fritid och inte på officiellt uppdrag kommer man överens om att om kollegor eller polis frågar så är covern att man knarkspanar frivilligt om någon frågar.

Detta är senare upphov till olika förklaringar till WTbservationer som tidigt bibringas folk ända in i Regeringskansliet att det är oidentifierade Poliser. (Formellt sett är ju Donald Polis inom Säpo) som förblir en hemlighet i mer än 30 år.

När dessa spår trollas bort engagerar sig Donald hårt i CP:spåret som han fortfarande omhuldar inte minst har han t ex jobbat i att övertyga famljen via påståenden att CP ville erkänna för dem.
Så säpotrion: Robban, contrastig och en okänd person.
Barbro: Donald och Co
Formellt sett är Donald Polis inom Säpo.

Är Donald den tredje personen i säpotrion?
Citera
2018-03-18, 14:30
  #95887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Skriver hon varför just Svartenbrandt skulle ha mördat Palme? Motiv?

Jag tänker det är slumpen. Han är i krokarna i "vapenärende" o ser Palme. Kompisar har kört honom som vanligt o de väntar snällt kanske med WT. Kort version.
Citera
2018-03-18, 14:38
  #95888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det vore lätt att kontrollera om det är Lars Ferm som gömmer sig bakom psudonymen John W. Grow eftersom han har skrivit fler böcker och textmassor kan analyseras med rätt stor säkerhet.

Japp. Jag har analyserat. Annars hade jag inte sett likheter. Sen har jag förut skrivit här om konstigheterna med boken o Sellin tex. Finns likheter med Abdul Kassems brev med. Vad har jag glömt nu. Har allt i mitt Palme-arkiv.
Har jag fel gör det inget. Får se vad PU säger.
Citera
2018-03-18, 14:38
  #95889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag förtydligade inlägget men du hann svara innan. Om det skulle röra sig om en konspiration och någon/några döms fast mördaren är död, bör väl belöningen ges till den som i så fall gett avgörande tips?

Nej inga sådana utfästelser finns men det kommer naturligtvis att bli ett visst opinionstryck att ge ut någon slags "belöning" till den eller de (som inte själva ingått i brottet) som bidragit på betydelsefullt sätt att saken lösts. T ex tips om saker som inte är offentliga. Kanske någon eller några millioner i bästa fall.

Alternativet Crowdfunding är ju kanske något man vill undvika.

Jag tror att de flesta inser att en lösning med någon enskild galning eller fantasier om Fauzzi eller Svarten är saker som PU inte tar så hårt på. Efter CP lär de få problem med trovärdigheten i en sådan lösning.

Självklart är det så att man följt upp desinformationen kring närvaron av påstådda anonyma knarkspanare och andra som WT personer och grävt sig vidare därifrån tills klarhet är bringad.

Att knäcka storys som DF:s skrönor är en lösbar uppgift för en erfaren förhörsledare.
Citera
2018-03-18, 14:40
  #95890
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför vill du bara antyda det du påstår dig veta?
Därför att det inte är lätt att förstå.
Citera
2018-03-18, 14:41
  #95891
Medlem
FurirRevaers avatar
OK, tack för klarläggandet. Men detta var då ett initiativ som NF tog på sig att åtgärda? Eller var han en del i en konspiration eller gruppering? Försöker förstå vad din förmodade gm har haft för motiv starkt nog för mord.
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag kanske har sagt något sådant, innan jag hittade motivet för mordet. Jag ser nu att det hela var planlagt med ett veldigt tydligt mål.
Citera
2018-03-18, 14:42
  #95892
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej inga sådana utfästelser finns men det kommer naturligtvis att bli ett visst opinionstryck att ge ut någon slags "belöning" till den eller de (som inte själva ingått i brottet) som bidragit på betydelsefullt sätt att saken lösts. T ex tips om saker som inte är offentliga. Kanske någon eller några millioner i bästa fall.


Helt lättolkat tycker jag inte det är.
__________________
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-18 kl. 14:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback