2010-06-24, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
OK. Där sprack den fina teorin.

Vet du var man kan hitta förhören med väktarna A-LG och HO ? Finns det någon annan information om väktarna än i Anérs "Cover up"?

Det som mystifierat AK är väl framför allt den påstådda hemligstämpeln kring förhöret. Det finns ju sådant som är känt från detta inkl intressanta iakktagelser kring Skandiahuset. Denna behöver inte ha direkt med mordet att göra. Det kan ha att göra med den hemliga verksamheten i Skandias källerregioner (Arla) eller ev access till krigstelefonstationen via bakdörren till Skandia... eller kanske fungerade de som värmestuga åt knarkspan. Vem vet? Däremot är Skandiamannen knepig. Han var kvar inloggad på jobbet 6-7 timmar efter arbetstidens slut trots att han skulle ha semester. Han förklarar sin hastiga avfärd med att han plötsligt kom på att sista vagnes skulle gå??? Vad sysslade han med? Uppenbart smet han ut bakdörren för att äta mm utan att logga ut. Hur många gånger smet han ut och vad gjorde han då? Uppenbart uppehöll han sig i receptionen och nojsade med väktarna i perioder. Vad var det för viktigt jobb han höll på med? Nej hela hans vistelse där är skum. Något höll honom kvar där i huset. Med tanke på när han lämnade och hans knepiga vittensmål samt idéer och agg mot Palme kan man inte utesluta att han hade någon slags kännedom kring det som skulle komma att ske. Sådana misstankar fanns också men det styrdes undan hastigt och lustigt utan närmare förklaring. Också vittnet som kom med samma vagn som OP till bion och som aldrig var längre bort en några hundra meter från denne på en närbelägen krog och som sedan utförde en parallellpromenad med paret och enligt egen utsago förföljde GM avfärdas enkelt.
Citera
2010-06-24, 10:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är den person Olof Palme mötte, och vad dettta möte innebär, som troligen är anledningen till mörkläggningen. Lisbet Palme vet.

Exakt denna slutsats framförde jag då jag förstod att också CP delade denna rikshemlighet med LP. Om det var av intuition eller verklig upplevelse han fått veta borde man ta reda på. Istället arresterades CP utan synbar anledning veckan efter och klubbades sedan ihjäl medan jag blev kallad mytoman och kryptonazisten framför alla.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-24, 11:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ove,

Varför togs Palme bort enligt dig?

MVH / Krok

Av samma anledning som Kreuger, Bernadotte, Hammarskjöld och Lindh har jag förstått. Rädslan för ideologisk konkurrens eller fredliga alternativ till tillväxthysterin, pyramidspelen och korruptionen i väst får inte lov att diskuteras.
Våra neutrala företrädare med nationell förankring anses av NATO/SPF kunna förstöra hela världsekonomin. Hela den omänskliga terrorfinansen lär falla om fredsmäklare får fortsätta att tala inför världen och upplysa om fredens möjlighet så som vi i Sverige med demokratisk ekonomi har fått uppleva den någon gång.
I Palmes fall blev det särskilt farligt för den identitets- och gränslösa uppkomlingsklassen i väst om de systematiska bedrägerier som Palme liksom sina företrädare hade fått insyn i skulle avslöjas. Med den internationella status och trovärdighet Palme hade kunnat få kunde han vara beredd att avslöja alltihop.
Tillsammans med Gorbatjov hade det blivit riktigt pinsamt om de hade fått chans att samtala om NATOs ubåtsprovokationer exv. Förberedelserna för mordet och mörkläggningen hade pågått länge men plötsligt blev det panik.
Ingen vågade tro att Palme gärna hade velat avsluta som flyktingkommissarie i FN och inte alls ville gå längre och riskera samma öde som Hammarskjöld. För Palme var ändå familjen viktigare än världspolitiken.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-24, 19:39
Medlem
Trevlig Midsommar önskas alla!
Citera
2010-06-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Trevlig Midsommar önskas alla!
Tack, det samma, Klippo.
Citera
2010-06-26, 06:17
Medlem
Åt vem arbetar vår underrättelsetjänst?

Anders Jallai sätter in Palmemordet i sitt perspektiv mot bakgrund av efterforskningarna efter DC 3:an med djupdykningar i såväl Östersjön som hemliga arkiv.
Citat:

Åt vem arbetar vår underrättelsetjänst?

Jun 24th, 2010

Vad är kontentan i den här märkliga, svåröverskådliga historien som dessutom är så gammal att bara de anhöriga och ett fåtal arkiv-nördar (som jag ) fortfarande bryr sig?

Det högst aktuella är att förloppet är just så irriterande irrationellt:

Det räcker med ett enda ruttet äpple centralt placerat i någon av underrättelse-tjänstens grenar för att förstöra hela skörden. Historien ger många exempel! KGB spionen Kim Philby, chef för MI6. Aldrich Ames, chef för ryssroteln på CIA. Gunther Nollau, chef för den tyska säkerhetstjänsten. Vår egen Tore på Säpo, för att nämna några stycken…

Tror vi då att dagens svenska underrättelsetjänst, som håller ”ordning” på rikets känsligaste handlingar, alltid arbetar för folkets bästa och är 100% immun mot yttre påverkan? Illvillig påverkan som bevisligen förekommer i hela världen.

Svaret känns rätt givet, och motivet till den totala förvirringen faller sakta på plats. De otaliga turerna kring DC-3:ans öde är högst medvetna för att vi helt enkelt ska tröttna! Sett i det perspektivet är dess oklara historia faktiskt inte märkligare än den om de kränkande ubåtarna eller historien om ett ouppklarat statsministermord…

Senast redigerad av Utredaren 2010-06-26 kl. 06:19.
Citera
2010-06-26, 12:51
Medlem
Nytt bokreferat mailat till Portnoy

Jesús Alcalás DN-artiklar 1996 i boken "Att långsamt lära sig övervinna lusten att förenkla"
Citera
2010-06-26, 14:04
Medlem
Tack för nyttiga bokreferat, Klippo. Jag har nu läst Hans Liljesons bok och det är ju rena fadäsen - mannen menar på fullt allvar att Cuba-Olle lever ännu och att 'mordet' bara var en bluff. Han presenterar inga bevis för detta utan det verkar vara fria fantasier. Gruvedals bok var bra däremot. Eftersom han 'säger fel saker' har den utgivits privat och endast ett bibliotek (Umeå Stadsbibliotek) har köpt den! 'Blood on the Snow' hade jag redan - den är en verkligt genomarbetad analys av mordet, med full källförteckning. Samma krafter som undertrycker Gruvedals bok torde ha sett till att 'Blood on the Snow' inte kommit på svenska - dess kritik av familjen Palmes agerande gör det till föga rumsren, trots att broderfolket i Danmark tagit det till nåder (Blodspor i Sneen!)
Citera
2010-06-26, 15:49
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Anders Jallai sätter in Palmemordet i sitt perspektiv mot bakgrund av efterforskningarna efter DC 3:an med djupdykningar i såväl Östersjön som hemliga arkiv.

Citat:
...
Det räcker med ett enda ruttet äpple centralt placerat i någon av underrättelse-tjänstens grenar för att förstöra hela skörden. Historien ger många exempel! KGB spionen Kim Philby, chef för MI6. Aldrich Ames, chef för ryssroteln på CIA. Gunther Nollau, chef för den tyska säkerhetstjänsten. Vår egen Tore på Säpo, för att nämna några stycken...

Exemplen visar ju att metoden att ordna underrättelseverksamhet hirarkist inte är bra. Det är också märkligt att dessa chefer blir spioner. Eller, så är det inte det. Varför jobbar man med underrättesetjänst? Spänningen? Varför inte ta steget fullt ut och bli spion själv? Man kan också fråga sig hur mycket information som skickades fram och tillbaka mellan USA och Sovjet helt avsiktligt. Det finns ju dom som menar att Palmes resor till komunsitdiktaturer var ett slags kurirtjänst av just den arten. Men jag vet inte jag... Kanske, kanske inte. Ganska lämplig person dock för jobbet, faktiskt.
Citera
2010-06-26, 19:59
Medlem
Hej silver-janne

Ja, det finns många böcker av högst varierande innehåll. Men, men - vem vet bäst?!

En kul bok för hängmattan är Conny Enströms "Jag sköt Palme" (OBS roman) med en speciell twist på fallet. (Finns på Kulturbutiken, oj, kanske reklam, men här finns böcker till oftast lägsta pris)
Citera
2010-06-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Exemplen visar ju att metoden att ordna underrättelseverksamhet hirarkist inte är bra. Det är också märkligt att dessa chefer blir spioner. Eller, så är det inte det. Varför jobbar man med underrättesetjänst? Spänningen? Varför inte ta steget fullt ut och bli spion själv? Man kan också fråga sig hur mycket information som skickades fram och tillbaka mellan USA och Sovjet helt avsiktligt. Det finns ju dom som menar att Palmes resor till komunsitdiktaturer var ett slags kurirtjänst av just den arten. Men jag vet inte jag... Kanske, kanske inte. Ganska lämplig person dock för jobbet, faktiskt.
Ja, du Leif D.

Vad som får någon att förråda det land han har svurit att tjäna är en riktig 10.000 kronors fråga för världens underrättelsetjänster.

Allt från ideologi och missnöje till girighet eller böjelser. Något som alltid har fungerat under både kalla och varma krig och till och med år 2010 är de sk honungsfällorna. Som denna tex
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7056861.ab

Donald Forsberg vars chef var den av Anders Jallai nämnde Tore på Säpo har kommenterat detta så här. DF hade det tvivelaktiga nöjet att sitta på andra sidan väggen och lyssna till aktiviteterna i bordellhärvan 1976.
http://www.helagotland.se/debatt/dis...readid=5987464
Citat:

Argus (2010-05-02 12:22:47)
Det var den metod kgb körde via polskan Doris Hopp mot svenska politiker på sjuttiotalet med ett par fjortisar som beten. De ljudband som skulle kunna bevisa detta är förstörda på order uppifrån. Kopior kan finnas i privat ägo. Dessvärre så blev brudarna inte trodda då det sökte skadestånd för ett par år sedan. Men takiken fungerar ännu..Och kommer alltid att göra.
Citat:

Argus (2010-05-02 11:27:54)
Liknande klassiska fall kommer att dyka upp även här i vår ankdamm. Med våra egna dummkopfs. Undrar bara när.?

Frågan är väl om det inte redan har dykt upp en del dummkopfs som Åklageriet har fullt sjå med att sopa under mattan.
https://www.flashback.org/sp21928336

Om du läser Aftonbladets artikel och jämför med mitt inlägg så kommer du att finna att AB skriver samma sak som jag fast med andra ord utan ”att begripa det”. Gls uppgift skulle i så fall snarast att vara chaufför åt utvalda kunder som den bakomliggande underrättelsetjänsten ville fotografera i komprometterande situationer för framtida bruk.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7367002.ab

Så om du har Youtube på datorn så kommer det kanske att finnas rörliga bilder med ljud på högdjur inom politik och statsförvaltning att titta och lyssna på från ryska servrar.

Förr i tiden, 1976, så var ju Donald Forsberg tvingad att sitta med sk ”spikmikrofon” kvällar och nätter igenom medan vi kan knäppa på datorn och bevittna eländet ”on demand” så att säga.

Förresten så har Säpo helt nyligen omorganiserat sig och söker nya chefer till sin nya organisation. Om de blir av med problemen som du nämner med den gamla hierarkiska organisationen vet jag inte men om du känner för det kan du ju söka någon av chefstjänsterna.
http://www.sakerhetspolisen.se/omsak...800010210.html

Kanske en post som Enhetschef skulle kunna vara av intresse. Det finns några att välja på. Glöm inte att hänvisa till att du hittade annonsen via Flashback. Det hjälper säkert.
http://www.sakerhetspolisen.se/omsak...800058398.html
Senast redigerad av Utredaren 2010-06-26 kl. 23:04.
Citera
2010-06-27, 03:27
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Frågan är väl om det inte redan har dykt upp en del dummkopfs som Åklageriet har fullt sjå med att sopa under mattan.
https://www.flashback.org/sp21928336

Kul! Har du någon anning om hur Lennart Bodströms förhållande var till Palme? Det står på wikipedia att det anses att den s.k. "Bodsträmsdoktrinen" egentligen var Palmes idé.
Bodström var TCO-ordförande 1976. Ingen super tung politisk post just då, men en bra position för framtiden. Handelsminister 82-83 och utrikesminsiter 83-85.
Mitt intryck är att Bodström stog Palme nära.

Citat:
Gls uppgift skulle i så fall snarast att vara chaufför åt utvalda kunder som den bakomliggande underrättelsetjänsten ville fotografera i komprometterande situationer för framtida bruk.

Skulle det vara FSB nu då?

Citat:
Förresten så har Säpo helt nyligen omorganiserat sig och söker nya chefer till sin nya organisation. Om de blir av med problemen som du nämner med den gamla hierarkiska organisationen vet jag inte men om du känner för det kan du ju söka någon av chefstjänsterna.
http://www.sakerhetspolisen.se/omsak...800010210.html

Kanske en post som Enhetschef skulle kunna vara av intresse. Det finns några att välja på. Glöm inte att hänvisa till att du hittade annonsen via Flashback. Det hjälper säkert.
http://www.sakerhetspolisen.se/omsak...800058398.html

Fina jobbtips där, jag söker ju faktiskt nytt jobb. Hoppas dom har en utlandsektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in