2010-03-15, 16:07
Medlem
Nu när vi gör en grandios utflykt är det lika bra att läsa detta också, sedan kan vi återgå till vad som egentligen skedde på Sveavägen.

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html
Citera
2010-03-15, 18:00
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagarustan
Här går det att läsa hur och varför OP mördades. Berättat av en person som gått igenom i stort sett hela utredningsmaterialet.

http://www.operandus.n.nu/

Detta verkar mycket trovärdigt måste jag säga. Bra länk!!! Röda Alfasuden var ny info för mig. Den svarta Scorpion är nog den mil som uppträtt mystiskt och som av en del förväxlades med den sk. "svarta Saaben".
Citera
2010-03-15, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shagarustan
Här går det att läsa hur och varför OP mördades. Berättat av en person som gått igenom i stort sett hela utredningsmaterialet.

http://www.operandus.n.nu/

Tyvärr bara trams som faller redan på de första raderna där fejkaren gör misstaget att vara dåligt påläst på fakta kring mordplatsen etc. För övrigt en av de mera fantasilösa sydafrikalögnerna.

Totalt slöseri med tid!

Att personen har gått igenom utredningsmaterialet kan bara vi som genom åren tragglat oss igenom en hel del av det som finns tillgängligt skratta åt. Sammelsurium av fantasier och gogglat från andra spekulationer men slarvigt hopkommet. Utredningsmaterialet är för övrigt i stora delar under sekretess.
Citera
2010-03-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Ensamma galningar, terrorister eller främmande intressen från obskyra underrättelseintressen i Sydafrika, öst eller väst kan inte förklara den mörkläggning som skett och inte heller kan de rena polisspåren göra detta. Ändå menar du att man kan avföra mina funderingar som strunt! Starka argument!
Du har helt misstolkat mig, jag tror det var någon form av mörkläggning, men jag tror att det var sanktionerat från Ingvar Carlsson. Han sammanträffade regelbundet med bl.a. Lidbom och liksom Gunnar Wall så tror jag att han kände till vad som pågick. Holmer och Ebbe hade ju sysslat med mörkläggning tidigare så sosseledningen ansåg att det var rätt män på rätt platser. Tror absolut inte att de hade något med mordet att göra, men allraminst fick de jobbet för att de sågs som pålitliga sossar som inte skulle röra om i smutsiga byk.

Jag trodde faktiskt tidigare att det bara var gammal hederlig inkompetens men har nu ändrat mig till att tro att det var mer grejer bakom Ebbes, Åströms, Lidboms och Holmers agerande.
Citera
2010-03-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Inget spår kan ensamt förklara allt som hände men det ena utesluter inte det andra. Finansiering och polisträning i Sydafrika förenar exv. både Diamantspår och Vapenspår med allt annat.
/ Ove Mollvik

Fel, Diamantspåret handlar inte om vare sig finansiering eller polisträning i Sydafrika för mordet utan handlar om att Sydafrikas militära underrättelsetjänst SA MID låg bakom mordet som en del av sin Namibiastrategi.

I bekämpande av en gerilla som ju de facto ANCs väpnade gren var så var det viktigt att slå mot

1. ANCs och dess väpnade grens ledarskap

2. ANCs baser i södra Angola

3. Finansiering av gerillakriget dvs Namibias och Angolas naturtillgångar bla diamanter, därav namnet Diamantspåret. Att Sverige faktiskt stod för 50 % av ANCs budget var också en faktor.

Olof Palme och Bernt Carlsson var djupt involverade i Namibias frigörelse från Sydafrika. Båda mördades.

Precis som fd Översten vid SA MID Eeben Barlow diskuterar i sin blogg här fast då i ett annnat perspektiv.
Misjudging the Centre of Gravity.
http://eebenbarlowsmilitaryandsecuri...f-gravity.html

Låt alltså bli att försöka ge Diamantspåret en annan innebörd än det faktiskt har. Dvs. en sydafrikansk militär underrättelseoperation med svenska samarbetsmän varav en blev GM genom omständigheternas spel då LOP korsade Sveavägen.
Senast redigerad av Utredaren 2010-03-15 kl. 19:19.
Citera
2010-03-15, 18:51
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
För övrigt en av de mera fantasilösa sydafrikalögnerna.

Totalt slöseri med tid!

Jo det där med Sydafrika ska man ta med en skottkärra salt, men jag menar trovärdigt från mordögonblicket och flykten in i lägenheten. Det är en del substans i detta. Vapnet som hamnade i en väska, Nieminen hade ju gjort en iakttagelse om att mannen satte något i en liten väska, Scorpion som mycket väl kan vara den svarta Saaben och helt nytt för mig var att Dekorimamannen släpptes av från en röd Alfasud. Var har dessa uppgifter publicerats?
Citera
2010-03-15, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Jo det där med Sydafrika ska man ta med en skottkärra salt, men jag menar trovärdigt från mordögonblicket och flykten in i lägenheten. Det är en del substans i detta. Vapnet som hamnade i en väska, Nieminen hade ju gjort en iakttagelse om att mannen satte något i en liten väska, Scorpion som mycket väl kan vara den svarta Saaben och helt nytt för mig var att Dekorimamannen släpptes av från en röd Alfasud. Var har dessa uppgifter publicerats?

Men Viggen. Somligt är hämtat från forumet annat (sambanden) är fritt uppfunnet. Ser du inte den förrädiska mixen? Tydligt är ex skottordningen. Den vet man ju är falsk i jämförelse med verkligheten men den uppgiften är mycket bestämd här. Nej det är gammal taktik att ta lite blandade fakta för att skapa trovärdighet och sedan koka seg gröt på det med utsvävningar. Hela bilevitten skall tas med en skottkärra salt. Det är ju bara varianter på det som redan skrivits!
Citera
2010-03-15, 19:15
Medlem
Citat:
Vart vill du komma med resonemanget? Wikipedia om tredje generationenss RAF som inte verkade ha mycket med de tidigare generationerna att skaffa som t o m släpptes innan 3 e generationen officiellt lagt ner verksamheten skall leda varthän? Den tredje generation du talar om var inte så många men desto mer beslutsamma men proffsiga är jag inte säker på att de var. Få var de dock. Däremot fick det säkert aktivt stöd någonstans ifrån liksom Röda Brigaderna och AD. Märkligt dock med en del av deras referenser till irländska grupper mm.

Jag är inte riktigt med. Menar du att desinformationen till Ambassaden var proffsig eller att det var RAF bakom via stasi som erkände eller? På något sätt måste den tyskspråkige ha fått reda på vad som hänt. T ex via media. Hela världen som var vakna vid tidpunkten visste väl vad som sket. Ibalnd vill man skapa mer mystik än där finns.
Det kom in en mängd anonyma tips som pekade i riktning mot RAF på ett tidigt stadium:

1. Någon ringer Bo Toressons gamla nummer och säger sig vara från RAF och att de skall knäppa nästa statsminister med.

2. Någon ringer Andresekreterarens icke-listade nummer i Bonn redan på mordnatten och säger sig representera RAF samt att man ligger bakom mordet.

3. Ett par dagar senare kommer ett brev till samme andresekreterare där någon som säger sig representera RAF tar på sig mordet. Detta avfärdas senare av tyska polisen.

4. Skelleftehamnsbrevet pekar ut en tysktalande man.

Ovanstående anonyma tips kommer in innan Holmer går ut med signalementsbilderna som jag har för mig var 6 mars. Jag tycker inte informationen verkar ha varit 100% proffsig med tanke på att brevet som kom till andresekreteraren i Bonn ansågs vara falskt. RAF skickade tydligen senare en kommunike där de sa sig inte ligga bakom.

Enligt GK gick det, som jag påpekat tidigare, ett samtal till Tyskland den natten och det var inte till andresekreteraren i Bonn. Någon har alltså på ett väldigt tidigt stadium ringt in detta till ett nummer som ej var med på några av ambassadens jourlistor.

-Hur fick han reda på nummret?

-Hur fick han reda på att Palme var död? Vi vet att det inte var via telefon i alla fall eftersom Televerket kollade detta.

Vad jag tycker skulle vara mycket intressant är att få ta del av den tyska utredningen. Tydligen satte tyskarna 25 poliser på att utreda eventuella tyska kopplingar till Palmemordet. Jag misstänker att den utredningen bedrevs betydligt effektivare och mer förutsättningslöst än Holmers.

Slutligen vill jag bara klargöra att jag absolut inte tror att RAF var inblandade, jag menar att det fanns krafter som ville sprida desinformation för att avleda. Om RAF hade bestämt sig för att ta Palme av daga hade de a) gjort på ett annat sätt b) skrivit en flersidig kommunike med intrikata marxist-lenistiska floskler. Mitt intryck är att det är en lite amatörmässig desinformationskampanj och att mördarna kan ligga bakom. De har haft någon kontakt i Västtyskland som varit dem behjälpliga.
Citera
2010-03-15, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Du har helt misstolkat mig, jag tror det var någon form av mörkläggning, men jag tror att det var sanktionerat från Ingvar Carlsson. Han sammanträffade regelbundet med bl.a. Lidbom och liksom Gunnar Wall så tror jag att han kände till vad som pågick. Holmer och Ebbe hade ju sysslat med mörkläggning tidigare så sosseledningen ansåg att det var rätt män på rätt platser. Tror absolut inte att de hade något med mordet att göra, men allraminst fick de jobbet för att de sågs som pålitliga sossar som inte skulle röra om i smutsiga byk.

Jag trodde faktiskt tidigare att det bara var gammal hederlig inkompetens men har nu ändrat mig till att tro att det var mer grejer bakom Ebbes, Åströms, Lidboms och Holmers agerande.

Jag håller med dig att säkert flera höga sossar kanske också Ingvar var informerade om de troliga privatspaningarna som EBBE och HH genomförde mot OP. Gud vet hur de motiverades och packeterades för att få stöd. Intern hantering av missstankar om spioneri, de måste fria OP från sådana misstankar då SÄPO inte var tillförlitligt, Oklarheter i OP:s handel och vandel som kunde vara farliga för Partiet (rykten om missbruk som poliser spred inom framför allt moderatkretsar) Självklara jobb för mörkläggarteamet. Motiv att hitta skäl att kunna tvinga Op att träda tillbaka kan också spela roll. De kunde inte agera utan både SAPOS och viktiga företrädare för Partiets bakom sig om än dessa var förda bakom ljuset mer eller mindre. När sedan det som hände hände måste denne del av sanningen skyddas. Ingen kunde få veta hur de genom att blanda in folk som inte direkt var Palmeälsakare bidragit till att göra mordet möjligt. Därför togs kontroll över utredningen direkt med stöd uppifrån. Sanningen skulle skaka Sverige i sina grundvalar som HH så kryptiskt uttryckte det.
Citera
2010-03-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Del 2 forts "Stay-behind rörelser"
Krigs-IB

Krigs-IB är ett av de namn som givits åt en Stay-Behind-organisation som byggdes upp av Birger Elmér (se nedan). Några andra namn på denna organisation som nämnts i litteraturen är B-avdelningen, Rear Guard, samt Avdelning D.
Spåren efter Krigs-IB är mycket vaga, nedan är en sammanfattning av den viktigaste information jag funnit. Notera också att beteckningen Krigs-IB använts som benämning på flera olika verksamheter. Detta beskrivs på sidan om Krigs-IB
Hej zorze

Jag vet att du inte är någon anhängare av mitt Diamantspår men samtidigt uppskattar jag din debattnivå och av den orsaken tänker jag kommentera det här med Stay behind och fria kriget lite.

Liten historisk tillbakablick
Citat:

Fria kriget var det begrepp som började användas omkring 1942 efter det sovjetiska angreppet på Finland 30 november 1939 grupperades I 19s skidlöparbataljon den 2 december 1939 vid Övertorneå. Grupperingen bibehölls under hela det s k vinterkriget. Efter det tyska angreppet på Norge 9. april 1940 förlades skidlöparbataljonen med huvuddelen till Abisko samt med plutoner vid Sjangeli och Riksgränsen. Här tjänstgjorde skidlöparbataljonerna liksom de efterföljande jägarbataljonerna intill krigsslutet. Skidlöparbataljonerna levde kvar till 1942, då de omorganiserades till jägarbataljoner.
http://www.beredskapsmaerken1939-1945.se/infanteri.htm

Dvs med start som ett skydd för en sovjetisk invasion österifrån 1939 fick skidlöparbataljonen en ny uppgift att skydda Sverige för ett tyskt angrepp från Norge 1940 - 1942. Samtidigt hade taktiken utvecklats från att vänta till Sverige invaderats till att sätta upp fria skidlöparplutoner som infilterade "skidade in" bakom fiendens linjer i Norge för att utföra sabotage eller spaning mm.

Redan på 60-talet fick jag det fria kriget förklarat för mig som just detta att man "skulle vänta tills fienden" kommit in i landet för att överfalla honom i ryggen av min egen far som fick befälet över sitt första skyttekompani under andra världskriget. Efter kriget var min far bla taktiklärare inom Frivillig Befälsutbildning FBU bla i Tylebäck som låg bredvid Tylösands golfbana så medan vi barn tjänade pengar på att plocka golfbollar undervisade han i bla Fria kriget.

Hur det var tänkt i Norrland kan ni läsa här.
http://www.lapponiasilent.com/vm/his...llaKriget.html

Själv skulle jag ha fått tillfälle att under ROK II Kompanichefskursen föra befälet över ett norrlandsskyttekompani vid dess bataljons KFÖ i Vittangi. Eftersom jag valde att bli totalvägrare då 1978 och faktiskt fick ett civilt arbete samtidigt som den kommenderingen så blev detta inte av. Men jag kan försäkra att tom en övning som KFÖ i Vittangi några mil öster om Kiruna i februari med garanterad genomsnittstemperatur på - 30 grader Celcius inte precis är en "walk in the park".

Karta:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=vittangi

Om kriget kom

Naturligtvis skulle man inte kunna stoppa fienden i ett storskaligt krig under det kalla kriget utan man förberedde ett fortsatt krig på svensk mark mot en ockuperande fiende. Det är lätt att förstå att enbart jägarförbanden inte räckte till för att stoppa eller bryta en ockupants motståndsvilja.
Därför hade alla stridande förband som skildes från egna förband till uppgift att föra fria kriget vilket har lett till många kommentarer och diskussioner om fria kriget och hur det förs på många olika forum.

Det lägsta stridande förbandet som gavs en taktisk uppgift att föra fria kriget inom ett område (ofta geografiskt mycket omfattande) var skyttebataljonen som mönstrade cirka 1000 soldater. Föreställ dig nu att du befinner dig bakom fiendens linjer utan reguljärt understöd av artilleri mm eller underhåll av mat, vatten och ammunition och för befäl över 1000 man och förväntas föra fria kriget.
Enbart att föda 1 000 soldater är en grannlaga uppgift. Att skaffa ammunition och andra resurser för krigföring en annan.

För den sakens skull fanns det en organisation som hade förberett detta i fredstid vilket ibland kallades krigs-IB. Ofantligt dumt namn förresten.
Hoppas att du fått lite bättre förståelse för vad Krigs-IB egentligen var.
Citera
2010-03-15, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga

Ovanstående anonyma tips kommer in innan Holmer går ut med signalementsbilderna som jag har för mig var 6 mars. Jag tycker inte informationen verkar ha varit 100% proffsig med tanke på att brevet som kom till andresekreteraren i Bonn ansågs vara falskt. RAF skickade tydligen senare en kommunike där de sa sig inte ligga bakom.

Enligt GK gick det, som jag påpekat tidigare, ett samtal till Tyskland den natten och det var inte till andresekreteraren i Bonn. Någon har alltså på ett väldigt tidigt stadium ringt in detta till ett nummer som ej var med på några av ambassadens jourlistor.

-Hur fick han reda på nummret?

-Hur fick han reda på att Palme var död? Vi vet att det inte var via telefon i alla fall eftersom Televerket kollade detta.

Nej det var som sagt inte proffsigt när det avslöjades som fejk.

Man skall komma ihåg att det när samtalet ringdes var ute offentligt att OP var skjuten. Det ringde som sagt till ett antal olika nummer och det kan alltså vara en tillfällighet att man ringde till just jouren. Kanske försökte man ett antal nummer och det var denna som svarade efter som han hade jouren. Men visst är det snarare desinformation än information och man kan inte utesluta att det var någon med inside bakom. För Holmers gäng, SSI och UD var det nog ingen match att hitta sådana nummer. Svårare dock för CP och hans intelligensreserv eller ett gäng hörgersnutar.
Citera
2010-03-15, 20:13
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Som sagt fokus på utredningen.
.

Jag lyssnar just nu på ögonvittnet Ann-Charlotte Holmgrens vittnesmål från taxin och därmed första parkett: Hon säger nåt mycket märkligt, nämligen att GM står till höger om makarna och det måste betyda att han s.a.s. är framför makarna. Hon ser ju mordet till vänster om henne. GM stoppar in något i sin jacka/kappa och springer in mot gränden.

Han står till höger alltså framför makarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in