Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Vart vill du komma med resonemanget? Wikipedia om tredje generationenss RAF som inte verkade ha mycket med de tidigare generationerna att skaffa som t o m släpptes innan 3 e generationen officiellt lagt ner verksamheten skall leda varthän? Den tredje generation du talar om var inte så många men desto mer beslutsamma men proffsiga är jag inte säker på att de var. Få var de dock. Däremot fick det säkert aktivt stöd någonstans ifrån liksom Röda Brigaderna och AD. Märkligt dock med en del av deras referenser till irländska grupper mm.
Jag är inte riktigt med. Menar du att desinformationen till Ambassaden var proffsig eller att det var RAF bakom via stasi som erkände eller? På något sätt måste den tyskspråkige ha fått reda på vad som hänt. T ex via media. Hela världen som var vakna vid tidpunkten visste väl vad som sket. Ibalnd vill man skapa mer mystik än där finns.
Det kom in en mängd anonyma tips som pekade i riktning mot RAF på ett tidigt stadium:
1. Någon ringer Bo Toressons gamla nummer och säger sig vara från RAF och att de skall knäppa nästa statsminister med.
2. Någon ringer Andresekreterarens icke-listade nummer i Bonn redan på mordnatten och säger sig representera RAF samt att man ligger bakom mordet.
3. Ett par dagar senare kommer ett brev till samme andresekreterare där någon som säger sig representera RAF tar på sig mordet. Detta avfärdas senare av tyska polisen.
4. Skelleftehamnsbrevet pekar ut en tysktalande man.
Ovanstående anonyma tips kommer in innan Holmer går ut med signalementsbilderna som jag har för mig var 6 mars. Jag tycker inte informationen verkar ha varit 100% proffsig med tanke på att brevet som kom till andresekreteraren i Bonn ansågs vara falskt. RAF skickade tydligen senare en kommunike där de sa sig inte ligga bakom.
Enligt GK gick det, som jag påpekat tidigare, ett samtal till Tyskland den natten och det var inte till andresekreteraren i Bonn. Någon har alltså på ett väldigt tidigt stadium ringt in detta till ett nummer som ej var med på några av ambassadens jourlistor.
-Hur fick han reda på nummret?
-Hur fick han reda på att Palme var död? Vi vet att det inte var via telefon i alla fall eftersom Televerket kollade detta.
Vad jag tycker skulle vara mycket intressant är att få ta del av den tyska utredningen. Tydligen satte tyskarna 25 poliser på att utreda eventuella tyska kopplingar till Palmemordet. Jag misstänker att den utredningen bedrevs betydligt effektivare och mer förutsättningslöst än Holmers.
Slutligen vill jag bara klargöra att jag absolut inte tror att RAF var inblandade, jag menar att det fanns krafter som ville sprida desinformation för att avleda. Om RAF hade bestämt sig för att ta Palme av daga hade de a) gjort på ett annat sätt b) skrivit en flersidig kommunike med intrikata marxist-lenistiska floskler. Mitt intryck är att det är en lite amatörmässig desinformationskampanj och att mördarna kan ligga bakom. De har haft någon kontakt i Västtyskland som varit dem behjälpliga.