Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 23:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Holger Romander var mer av en opolitisk ämbetsman än politruken Hans Holmer. När han fick hand om PU 1987 så skedde en hel del goda ansatser när det gällde utredningen . Man gick till botten med PKK-spåret och såg att det saknades grund. Man fortsatte att utreda Viktor Gunnarsson men kom inte ända fram.

Bröderna Poutianen har i "Inuti Labyrinten" förfäktat att 1987 var ett förlorat år för PU. Jag håller inte med om detta, tvärtom började man titta åt olika håll på allvar. Men det hade gått ett år och många spår hade kallnat.

Det jag påpekade i mitt inlägg var det faktum att HH tillsattes av regeringen. Gunnar Wall har i mörkläggning ingående berättat om turerna när HR tvingades på knä.

Det förlorade året framför andra var 1986.
PKK-spårt var ju bara blaj. Borde ha tagit en förmiddag för Romander att visa just detta...
Viktor Gunnarsson hade väl lite av ett alibi, hade han inte? Men det finns många frågetecken kring karln. Mycket märkliga polisförhör, Gunnarsson sitter och pratar strunt i kubik. Och alla vet det, han själv ockå.
Men VG som gärnignsman slogs om intet av flera orsaker: Dåligt genomförda fotovisningar, en afrikan som trodde han kunda tjäna penar på att peka ut "rätt" man. Tyvärr talade Gunnarsson flytande franska, vilket varken poliserna som skötte konfrontationen eller tolken gjorde, så blev det bara knas. Polisen framstog som Kling och Klang med foten i var sitt bälgaspel.
Vad jag vet finns inget som binder VG vid mordet, egentligen, men hans beteende och en del övriga omständigheter gör att en del frågetecken dyker upp rörande hans person och verksamhet. Jag tror att han kan ha blivit lurad och var tänkt att hittas av polisen, som potentiell gärningsman.
Senast redigerad av LeifD2 2017-03-09 kl. 23:35.
Citera
2017-03-09, 23:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jag har föreslagit dig att du gör en sammanfattning av de indicier som gör att du ser scientologer runt Olof Palme mordkvällen. Fördelen med detta är att du kan kolla fakta och se om den har någon relevans när du lägger ut den i tråden. Väntar fortfarande.
Frågor och svar till Mvaqrippa och andra intresserade personer

"Den 4 september 1987, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:

"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren…".

1. Vad tror ni själva Ingvar Eriksson syftade på i sitt uttalande?

Mest intressant är nog genomgången av Pelle Svenssons trovärdighet beträffande Lars ”Bombmannen” Tingströms berättelse om att det var han som lejde Christer Pettersson att begå dådet. Advokat Svensson påstår sig ha vetat detta sen april 1986.

Intressant att han efter detta datum valt att gå hårt fram i misstankar mot scientologer och högerpoliser, trots att han ”visste” att det var Pettersson.

2. Hur gör Pelle Svensson kopplingen mellan Högerpoliser och Scientologerna?

3. Varför sorteras Scientologispåret under Polisspåret?

Ja det är ett märkligt beteende som Pelle Svensson uppvisar. Högerpoliserna höll efter hans uttalande en lite lägre profil än vanligt kan jag tänka mig och i vissa fall blev de till och med landsförvisade.

Scientologerna drog sig tillbaka in i sina hålor men en del av dem flydde även de utomlands.

Pelle Svensson är inte den som ger upp i första taget, stark och envis. Men i det här fallet var det någon som sa åt honom att backa, och det gjorde han efter ett tag. Men tydligen ville han låta piskan vina först.

Det som slår mig först nu är att Pelle Svensson och Hans Holmér var rätt nära bekanta i och med deras gemensamma intresse, Riksidrottsförbundet/Brottning/Friidrott.

4.I sin tur kan det innebära att det var självaste Holmér som sa till Pelle Svensson att släppa taget om Scientologispåret som ledde till hans egen poliskår.
För att sedan involvera Ulf Spinnars som vittne för att fälla Christer Pettersson och som sagt tidigare lämna in alla dokument och handlingar till PU som berör Scientologerna och Byrå 1?

5. Har Pelle Svenson haft Ulf Spinnars som sin klient i tidigare brottsmål?

Svensson hade sin firma i Sundsvall om jag inte minns fel.

Jag tror nämligen att det är just precis så det har gått till.

Ulf Spinnars bytte efternamn.
Harri Miekkalinna gick även under annat efternamn ett tag

Jag är inne på samma sak som Mvaqrippa. Pelle Svensson ljuger om "Bombmannens testamente", men inte nödvändigtvis kan han väl ljuga för de avhoppade Scientologerna som ger sina vittnesmål? Eller tror du/ni att Pelle Svensson manipulerar dessa personer? Tveksamt!

Min uppfattning är klar, beslut togs i september 1988 att Christer Pettersson skulle fällas med Tingström som anstiftare utan inblandning och utredning av Scientologikyrkans verksamhet. Man stod vid ett vägskäl och valde den enkla vägen.

Det som får vågskålen att tippa över är om Lars Tingström var ansluten till Scientologerna eller "bara" hade nära kontakter med den organisationen och dessa individer.
6. Vilken väg tror du att Palmeutredarna väljer av de två ovanstående då de häktar Christer Pettersson?

7. Vilka är de fyra avhoppade Scientologerna och var befinner de sig idag?
8. Var är de fyra avhoppade Scientologernas Vittnesmål?

9. Vad håller spaningsledningen på med mellan september -87 till september -88.

Ulf Spinnars var i från samma trakt och har även inblandning i MOP. Men det lite märkliga i sammanhanget är att Pelle Svensson(upphovsmannen av tipset även Per S) själv är bosatt och även född i Sollefteå som geografiskt ligger väldigt nära Kramfors.
Varför har inte Norconons behandlingshem nämnts vid ett enda tillfälle när man diskuterar mordet på Eva Söderström i Kramfors den
25 september 1987
Det är en stor gåta för mig att behandlingshemmet aldrig nämns, där samlas väl gräddan av de kriminella?
Pelle Svensson ljuger om att Christer är den skyldige.
Ulf Spinnars ljuger om att Christer är den skyldige(dock ändrar han sin historia)och de båda kommer ifrån samma trakt, Kramfors och Sollefteå vilket ligger nära varandra geografiskt.
Kan du/ni ge en vettig förklaring till dessa omständigheter?

11. Jag vill även passa på att fråga om de teckningar som har avbildat mördaren av vittnen, vet du hur många och vilka vittnen har har varit inblandade i dessa?
12. Jag anar en komplott innehållande Holmér, Svensson och Spinnars.
Ja även Nässén och Cedergren.
Det ser ut som om man anlitat "trovärdiga" narkomaner i syfte att sätta dit sin knarkande kollega Christer Pettersson. Är det någon som håller med om detta?

http://sexnolltva.blogg.se/category/palmemordet.html
Senast redigerad av Gothus 2017-03-10 kl. 00:03.
Citera
2017-03-10, 00:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Då återkommer jag till frågor som jag tidigare ställt i tråden.

Basfakta är följande.

http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Var-historia/Partiledare/

Citat.
Partiledaren, eller partiordföranden, väljs av den socialdemokratiska kongressen. Denne är partistyrelsens ordförande samt ordförande för verkställande utskottet. När socialdemokraterna är i regeringsställning är det partiordföranden som blir statsminister.

Stefan Löfven 2012-
Håkan Juholt 2011-2012
Mona Sahlin 2007-2011
Göran Persson 1996-2007
Ingvar Carlsson 1986-1996
Olof Palme 1969-1986
Tage Erlander 1946-1969
Per-Albin Hansson 1925-1946
Hjalmar Branting 1907-1925
Claes Emil Tholin 1896-1907 Slut citat.

Statsministern leder regeringens arbete. Så långt är allt klart. Liksom att medlemmar i regeringen som inte stödjer partiets politik inte kan ingå i densamma.

Alltså stödde Palmes ministrar statsministern 1986. Genom sina uttalanden och via namnunderskrifter på regeringens beslut som passerade riksdagen. Via sina mandat i det senaste valet. Knappast för att man var tvungna. Palme var ingen diktator. Han hade stöd genom hela SAPs organisation. Via de som i val röstade på honom och partiet.

Hur kunde då någon extern aktör, eller någon annan, veta att om Palme försvann skulle regeringen/SAP vända 180 grader efter frånfället.

Och hur kunde marinen i förväg veta att man kunde lita på alla andra i regeringen men inte på Palme.

Berodde det på underhandskontakter med ett annat budskap. Eller berodde det på att man upplevde resten av regeringen som svaga personer som genast skulle vika sig om Palme försvann.

Både Ingvar Carlsson och Olof Palme hämtades upp av Tage Erlander. De blev hans pojkar. Jag kan inte någonstans finna fakta som tyder på att IC var en motståndare till OP. Eller att OP inte litade på sin vice statsminister 1986. De var snarare samma andas barn. Invävda i samma rörelse med samma mål.

Så vad var anledningen till ICs omsvängning efter mordet. Uppenbart orsakad av mordet.

Enligt mig har detta aldrig utretts. Man har nöjt sig med att konstatera faktum.

Dagen efter mordet ringde OP reaktorbassängsbadaren Adelsohn. Och framförde sina tankar om att det var ett politiskt mord. Enligt samma badare. Alltså hade Ingvar dagen efter mordet insikten om att mordet skulle få politiska konsekvenser. Trots att han dessförinnan bevisligen stött Palmes agerande i både ord och handling under många år. Så varför skulle han ändra sig eftersom han bevisligen hade samma uppfattning som Palme sedan 1970.

Samma dag som IC ringde badaren så tillsatte Holmer sig själv. I ett politiskt vakuum.

Min poäng är att Holmers tillsättande hör ihop med ICs tillsättande. Alltså kan helomvändningen kopplas till Holmer. Där HH enligt IL personligen senare blev inbjuden till Washington. Vilken anonym statstjänsteman har någonsin fått den uppmärksamheten och upphöjelsen från Reagans administration.

Holmers makt vid sitt eget tillsättande är obestridlig. Han fick både Lisbet och regeringsföreträdare att hävda att hon aldrig sade vad hon uttalade. En häpnadsväckande insikt. Han fick änkan att aldrig mer nämna sina egna ord. Liksom att han fick gräddan av styrande politiker vid den tiden att hålla tyst om vad de hörde.

Intressant det här. Min slutsats efter mkt funderande i frågan är att Ingvar Carlsson var/är en helt annan person än Olof Palme. Carlsson är bra på att göra analyser och föredrar en lugn samtalston både internt och externt.

Jag tror Carlssons strategi var att "gjuta olja på vågorna" i Sverige direkt efter mordet. Folk var ordentligt uppskakade och konspirationsteorierna flög upp direkt i medierna. Vittnen sa lite allt möjligt som folk tolkade lite hur som helst. Det var kort sagt mycket rörigt veckorna efter mordet.

Carlsson satte nog in HH för att ha kontroll över utredningen. Han ville i detalj veta vad som skedde dag för dag (utan att denna HH-info till Carlsson var officiell förstås).

Carlsson ville inte/vill inte att otrevliga sanningar om mordet ska komma upp till ytan. Han var säkert väldigt rädd för att det var människor inom staten - poliser, militärer, stay behind, underrättelsetjänsten - som gripit till vapen på Sveavägen.

Han var säkert även livrädd för att exempelvis CIA beordrat mordet. Den offentliga skandalen skulle bli så stor att Carlsson nog inte hade klarat att hantera den. Det hemliga Nato-samarbetet under alla kalla krigets dagar skulle kanske komma i dagen.

En delikat situation för Ingvar Carlsson, en balansakt på slak lina. Hans svåraste uppdrag någonsin.

Kanske HH lovade att lägga vissa uppslag i mörker och istället lyfta fram nåt villospår som folk kunde tro på - den ensamme galningen VG eller den utländska terrorgruppen PKK. Och när HH gjorde sig omöjlig skickades den oförarglige Ölvebro in, han som menade att buset i Stockholm city sköt vår statsminister.

HH såg genom sin snabba manöver till att LP oskadliggjordes som vittne. Hennes prat om två gärningsmän och Ustasja måste städas bort illa kvickt. Därför blev Rimborn persona non grata.

Jag tror att de som utförde mordet utan större tankearbete i förväg kunde räkna ut att den stridbare ordvrängaren Palme var unik i sitt slag inom socialdemokratin. Varken Ingvar Carlsson, Sten Andersson, Kjell-Olof Feldt eller någon annan av de dåvarande ministrarna var några konfrontationspolitiker.

En vild visionär som tog strid med allt och alla ersattes av en lugn pragmatiker som bredde ut en stor våt filt över utredningen.

Palmemördarna förstod att IC och hans gelikar nog snabbt skulle krypa tillbaka in i riksdagshuset och ägna sig åt budgetdebatter och oändliga utredningar om föräldrapenning, LAS och annat internt svenskt. De skulle inte åka till Moskva och förhandla om kärnvapen med kommunistregimen.

Det var nog därför IC så snabbt blev personligen inbjuden till Reagan. Amerikanerna ville omfamna sin nye kompis för att försäkra sig om att det skulle vara lugnt med kärnvapnen i norra Europa. inga fler sprickor i Nato-muren.

Nu slapp alla bekymrat oroa sig för vad den vilde debattören och frie ideologen Palme skulle hitta på. Efter USA:s bombningar i Hanoi satt han hemma och retade upp sig framför TV:n, ringde raskt in en reporter från Aktuellt under julhelgen (!) och fällde sina hårda ord där han jämförde USA med Nazityskland.

Tror inte ens utrikesministern visste om det men det var han som fick försöka reda upp kaoset.

Nej, IC ville ha lugn och ro i landet och han ville ha löpande info om utredningen. Därför fick HH tillsätta sig själv (med IC:s tysta bifall). Tror jag.

Att Feldt, Sten A, Thage G och andra i efterhand ställt kritiska frågor om polisutredningen tyder på att IC var rätt ensam om sin tystnadens och mörkläggningens strategi. Möjligen hade han andra vänner inom staten som hjälpte honom stänga alla farliga dörrar?

Vilka mer än HH skötte städjobbet? Var det bland annat CGÖ, ÅJE och andra?

Till sist - vad var det som egentligen hände när Ingvar Carlsson stapplande på kryckor plötsligt avgick i samband med att två män sprungit omkring på hans hustak?

Kände han sig hotad och blev rädd? Vilka spår utreddes närmare vid den tiden?
Citera
2017-03-10, 00:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det förlorade året framför andra var 1986.
PKK-spårt var ju bara blaj. Borde ha tagit en förmiddag för Romander att visa just detta...
Viktor Gunnarsson hade väl lite av ett alibi, hade han inte? Men det finns många frågetecken kring karln. Mycket märkliga polisförhör, Gunnarsson sitter och pratar strunt i kubik. Och alla vet det, han själv ockå.
Men VG som gärnignsman slogs om intet av flera orsaker: Dåligt genomförda fotovisningar, en afrikan som trodde han kunda tjäna penar på att peka ut "rätt" man. Tyvärr talade Gunnarsson flytande franska, vilket varken poliserna som skötte konfrontationen eller tolken gjorde, så blev det bara knas. Polisen framstog som Kling och Klang med foten i var sitt bälgaspel.
Vad jag vet finns inget som binder VG vid mordet, egentligen, men hans beteende och en del övriga omständigheter gör att en del frågetecken dyker upp rörande hans person och verksamhet. Jag tror att han kan ha blivit lurad och var tänkt att hittas av polisen, som potentiell gärningsman.

Har samma åsikt som du om 1986 men tycker det var rätt att utreda PKK ordentligt. Organisationen hade legat bakom morden på Enver Ata och Cetin Gûngör. Holger Romander gav order till PG Näss att utreda PKK ordentligt, och det gjorde han via ökade resurser till Hans Holmers kommande vapendragare Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling. Hösten 87 visade sig spåret uttömt och gruppen minskades succsesivt. I de flesta fallen för att utredarna sökte sig till andra uppgifter.

Runt Viktor Gunnarsson fanns och finns det fortfarande frågetecken som behöver rätas ut.

Varifrån fick han pengar till sitt omfattande resande under första halvan av 80-talet?
Hade han kontakter med Kjell Sjöberg i förbedjare för sverige?
Vilka var hans religiösa kopplingar överhuvudtaget?
Vad var det för kongress han bevistade i Schweiz?
Var VG tidningsbud i gamla stan och hade han kollat OP?
Hade alla de hörda vittnen som pratat om han våldstendenser fel?
Vad var det för revolver som unga flickvännen såg i VGs garderob december 1985?

Flickvännen berättade om vapnet för en väninna innan MOP men det tog tid innan någon av dom vågade berätta om sin iakttagelse för PU, av rädsla för VG. Poliserna som utredde tyckte hon gjorde ett trovärdigt intryck, en åsikt som också Professor Lars Lidberg delade. Han plockade in just för att bedöma hennes trovärdighet.

Detta är bara några av de frågor runt VG som återstår att reda ut. Däremot har jag svårt att se honom som GM. Få personer har utsatts för fler vittneskonfrontationer än VG. Men inget vittne från mordplatsen har kunnat peka ut honom.
Citera
2017-03-10, 00:25
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det har runnit mycket vatten under broarna och det kan vara svårt idag förstå att det var Sten Andersson och Stig-Malm som styrde partiet. Dessa två beslutade t.ex. ensamma om att IC skulle efterträda Palme. Feldt som var omtyckt av alla hade nog varit ett naturligare val.
Men visst kan utnämningen ha handlat om relationen till Nato som Jallai antyder.
Citera
2017-03-10, 00:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Frågor och svar till Mvaqrippa och andra intresserade personer

"Den 4 september 1987, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:

"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren…".

1. Vad tror ni själva Ingvar Eriksson syftade på i sitt uttalande?

Mest intressant är nog genomgången av Pelle Svenssons trovärdighet beträffande Lars ”Bombmannen” Tingströms berättelse om att det var han som lejde Christer Pettersson att begå dådet. Advokat Svensson påstår sig ha vetat detta sen april 1986.

Intressant att han efter detta datum valt att gå hårt fram i misstankar mot scientologer och högerpoliser, trots att han ”visste” att det var Pettersson.

2. Hur gör Pelle Svensson kopplingen mellan Högerpoliser och Scientologerna?

3. Varför sorteras Scientologispåret under Polisspåret?

Ja det är ett märkligt beteende som Pelle Svensson uppvisar. Högerpoliserna höll efter hans uttalande en lite lägre profil än vanligt kan jag tänka mig och i vissa fall blev de till och med landsförvisade.

Scientologerna drog sig tillbaka in i sina hålor men en del av dem flydde även de utomlands.

Pelle Svensson är inte den som ger upp i första taget, stark och envis. Men i det här fallet var det någon som sa åt honom att backa, och det gjorde han efter ett tag. Men tydligen ville han låta piskan vina först.

Det som slår mig först nu är att Pelle Svensson och Hans Holmér var rätt nära bekanta i och med deras gemensamma intresse, Riksidrottsförbundet/Brottning/Friidrott.

4.I sin tur kan det innebära att det var självaste Holmér som sa till Pelle Svensson att släppa taget om Scientologispåret som ledde till hans egen poliskår.
För att sedan involvera Ulf Spinnars som vittne för att fälla Christer Pettersson och som sagt tidigare lämna in alla dokument och handlingar till PU som berör Scientologerna och Byrå 1?

5. Har Pelle Svenson haft Ulf Spinnars som sin klient i tidigare brottsmål?

Svensson hade sin firma i Sundsvall om jag inte minns fel.

Jag tror nämligen att det är just precis så det har gått till.

Ulf Spinnars bytte efternamn.
Harri Miekkalinna gick även under annat efternamn ett tag

Jag är inne på samma sak som Mvaqrippa. Pelle Svensson ljuger om "Bombmannens testamente", men inte nödvändigtvis kan han väl ljuga för de avhoppade Scientologerna som ger sina vittnesmål? Eller tror du/ni att Pelle Svensson manipulerar dessa personer? Tveksamt!

Min uppfattning är klar, beslut togs i september 1988 att Christer Pettersson skulle fällas med Tingström som anstiftare utan inblandning och utredning av Scientologikyrkans verksamhet. Man stod vid ett vägskäl och valde den enkla vägen.

Det som får vågskålen att tippa över är om Lars Tingström var ansluten till Scientologerna eller "bara" hade nära kontakter med den organisationen och dessa individer.
6. Vilken väg tror du att Palmeutredarna väljer av de två ovanstående då de häktar Christer Pettersson?

7. Vilka är de fyra avhoppade Scientologerna och var befinner de sig idag?
8. Var är de fyra avhoppade Scientologernas Vittnesmål?

9. Vad håller spaningsledningen på med mellan september -87 till september -88.

Ulf Spinnars var i från samma trakt och har även inblandning i MOP. Men det lite märkliga i sammanhanget är att Pelle Svensson(upphovsmannen av tipset även Per S) själv är bosatt och även född i Sollefteå som geografiskt ligger väldigt nära Kramfors.
Varför har inte Norconons behandlingshem nämnts vid ett enda tillfälle när man diskuterar mordet på Eva Söderström i Kramfors den
25 september 1987
Det är en stor gåta för mig att behandlingshemmet aldrig nämns, där samlas väl gräddan av de kriminella?
Pelle Svensson ljuger om att Christer är den skyldige.
Ulf Spinnars ljuger om att Christer är den skyldige(dock ändrar han sin historia)och de båda kommer ifrån samma trakt, Kramfors och Sollefteå vilket ligger nära varandra geografiskt.
Kan du/ni ge en vettig förklaring till dessa omständigheter?

11. Jag vill även passa på att fråga om de teckningar som har avbildat mördaren av vittnen, vet du hur många och vilka vittnen har har varit inblandade i dessa?
12. Jag anar en komplott innehållande Holmér, Svensson och Spinnars.
Ja även Nässén och Cedergren.
Det ser ut som om man anlitat "trovärdiga" narkomaner i syfte att sätta dit sin knarkande kollega Christer Pettersson. Är det någon som håller med om detta?

http://sexnolltva.blogg.se/category/palmemordet.html

Många frågor, ska försöka ge min åsikt om några av dem:

1) "Sekter" kan vara scientologerna men också EAP, WACL m fl. I sammanhanget vill jag påminna mig att PG Näss i något läge talade om ett substantiellt spår, var det inte något om den blå bilen som åkte från E4 Bergshamra mot Enköping? Mvagrippa vet säkert. Kanske fanns det optimism inom PU i det läget på grund av Näss uppgifter?

5) Jag är övertygad om att en grupp personer - poliser och missbrukare/kriminella i samförstånd på polisens initiativ - bestämde sig för att försöka få CP fälld för mordet. Det är det som "Hinse-häxan" säger. De kokade helt enkelt ihop en historia med Tingström och Sigges vapen. Därför manipulerades avlyssningsbandet med Roger Östlunds Grandsamtal till Sigge.

Pelle Svenssons roll känner jag inte till. Har inget förtroende för honom efter "bombmannens testamente" som bara var luft. Vill inte han bara stå i rampljuset och vara hjälte?

11) Så vitt jag förstår blev det lite fel gällande medias beskrivning av "Fantombilden av mördaren". Jag har läst någonstans att det var en mängd olika vittnesmål från tiden före mordet och under mordkvällen som vägdes samman till det som blev "Fantombilden". Det var alltså inte endast tecknerskans uppgifter som låg till grund för bilden. Står inte detta i GRK?

Sedan ska vi minnas att det finns flera fantombilder som aldrig visats. Mårten P gav underlag till en bild och folk i Gamla stans tunnelbana fick också bidra med uppgifter till fantombilder. Vet inte om även Margareta S och Anneli K vid Grand fick någon bild tillverkad utifrån sina uppgifter?

Margareta och Anneli avfärdar helt polisens försök att koppla den iakttagne mannen till CP. Det var en helt annan person de såg utanför Grand. En ordinärt byggd medelålders man i rock och keps. Med en stirrande ångestfylld obehaglig blick.

Fantombilden av "Skuggan" byggde på fabricerade uppgifter från en chilensk konstnär som tyckte det var orättvist att endast utländska män misstänktes för mordet. Folk hörde av sig till polisen och tyckte att CP var lik "Skuggan" - och så fick mannen från Rotebro sitt liv förstört.

Gott omdöme är det ont om.
Citera
2017-03-10, 00:32
Medlem
Gothuss avatar
Svenska brand AB på Apelbergsgatan ägdes och drevs av Scientologer 1986.

OBS! På lördag kommer båten.

Tack Basfakta för dina svar!
Senast redigerad av Gothus 2017-03-10 kl. 01:04.
Citera
2017-03-10, 00:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Är du rädd eller?

Ha ha, inte ett dugg. Hinner bara inte forska i allting samtidigt. Har lite annat att göra också. Har försökt bidra med det jag hittat i höger om höger-nätverket. Skulle inte förvåna mig om scientologerna finns med där också, men jag har inte hittat några sådana kopplingar.
Citera
2017-03-10, 00:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag vill med samma vissa övertygelse hävda att han såg på kommunister med minst samma orolighet. Annars hade han aldrig varit med om att bilda IB på sin tid.

Under hans långa regerande frodades både registrering och kartläggning av de elementen. Palme var en uttalad antikommunist. Han ville inte som en socialdemokrat leva i ett läger i Sibirien. Samma svenska kommunister såg samtidigt Palme som en fiende. Trots dina påståenden om motsatsen.

EAP var en samling dårar som ingen på den tiden tog på allvar. Jag vet. Eftersom jag levde på den tiden som vuxen. Deras våldshistoria var obefintlig. Till skillnad mot kommunisternas.

KPLMr ville ta makten via en revolution. Med Baude och Sven Wollter i spetsen. Som på fullt allvar ansåg att makt aldrig kunde nås via demokrati utan enbart med våld. Vilket bevisas av historien.

Det första Lisbet kom att tänka på efter mordet var Ustasja. Troligtvis beroende på Palmes oro. Eftersom det fanns en personlig koppling till dåren Baresic. Inte en koppling till EAP eller kommunister. Eller i ditt fall påstådda högerextrema svenskar.

Jag upprepar för tjugonde gången.

Den okända mördaren/gruppen kan inte bestämmas via svepande politiska antaganden. Eller kopplas till idioter som EAP och Scientologerna. Till din stora sorg.

Jag överser med oförskämdheterna denna gång och konstaterar torrt att det var Palme själv som berättade för Gro Harlem Brundtland att EAP-folket gjorde honom orolig.

Lika torrt konstaterar jag att kroatiska Ustasja är en fascistisk/nationalsocialistisk och ultranationalistisk organisation. Ustasja förespråkade ett etniskt rent Kroatien, raslagar infördes och serbisk såväl som judisk egendom konfiskerades.

Att 300 medlemmar i Lyndon LaRouche organisation utbildades i gerillakrigföring av den gamle krigsveteranen Mitch WerBell tyder på att EAP inte endast bestod av idioter.

Med logik kommer man längre.
Citera
2017-03-10, 01:20
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Har samma åsikt som du om 1986 men tycker det var rätt att utreda PKK ordentligt..
Om ni båda tycker att 1986 var ett förlorat år i Palmeuttredningen?
Vad var då inte 1987 i jämförelse, det hände ingenting, noll?
Citera
2017-03-10, 07:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Om ni båda tycker att 1986 var ett förlorat år i Palmeuttredningen?
Vad var då inte 1987 i jämförelse, det hände ingenting, noll?

För mig var 1987 en logisk följd av 1986.

När Holmer blev avsatt, trots att han själv angav att det var han som avgick, så dog SAPs intresse för utredningen omedelbart. Regeringens observatörer försvann snabbare än vampyrer i gryningen. Orsaken är given. Det fanns ingen i hela polisorganisationen som skulle kunna fungera som HH.

I stället överförde man intresset till Ebbe. Mannen som fortsatte Holmers utredning. Med samma stöd från politiskt håll som HH hade haft. Tydligt visandes att utredningen var en socialdemokratisk angelägenhet. Som Lidbom uttryckte det. Det bästa vore om mordet aldrig klarades upp.

Ebbe såg aldrig som sin uppgift att klara upp mordet. Källa Walls Mörkläggning. Det handlade om helt andra saker. Saker som kunde ha störts av en förutsättningslös kompetent PU. Styrd blev den först när Ölvebro tillsattes 1988. Efter att Ebbe havererat. Vilket för SAP var ett lyckokast. Man fick äntligen en lämplig syndabock som godkändes av både befolkningen och media.
Citera
2017-03-10, 08:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ingen tillsatte Holmér. Men han visste att han måste ta jobbet, något alternativ fanns inte.
Så, vilka altrnativ hade IC på lördagen 1a mars och tiden närmast därefter? Han hade egntligen väldigt lite manöverutrymme

Holmers ställning och makt emanerade enbart ur SAP. En makt som han troget tjänat under många år. Med stor framgång. Utan minsta kritik. Han var en pålitlig tjänsteman trots att han förnekade att han var sosse.

I det ögonblicket HH inträdde i den polisiära pärleporten klockan 10,50 den förste mars 1986, deklarerade han att han tog befälet. Utan minsta tvekan. Låt oss då analysera det ögonblicket. Tre alternativ framträder.

1. Han anträdde efter att ha sovit över i Borlänge. Ätandes vingummi och gosandes med Åsa. Trots att alla idrottsmän vet att man inte ska tömma sig före kraftprovet. I detta läget är det svårt att tro att han före sin ankomst till Stockholm hade konfererat med ledande socialdemokrater. Inte ens han kunde förutse att just IC skulle bli ny statsminister.

2. Han befann sig på Sveavägen mordkvällen enligt Dahlgren. Helt plötsligt har han mängder av tid för att kontakta de som bestämmer. Alternativt att det är han som bestämmer utifrån sin kunskap. Där alla sossar hade lagt sig platt på rygg och gnällt om ledning. Viftandes med sina svansar. Eftersom alternativen hade dödat rörelsen under lång framtid.

3. Han befann sig hemma hos Åsa hela tiden i Solna. Efter att lämnat polishuset på eftermiddagen den 28e februari. Fullt upptagen med att göra det som älskarinnor och älskare brukar göra. Helt ointresserad av vad som händer utanför den intressesfären. I detta sammanhanget ska det påpekas att Holmer inte hade någon anledning att smussla inför sin fru. De låg vid tiden i äktenskapsskillnad. Någon gång nästa förmiddag vaknade man till sans och fick höra nyheten via media. Vilket fick Solnapolisen att hämta honom på den aktuella adressen eftersom han helt plötsligt fick bråttom.

Jag är precis som du övertygad om att Holmer insåg/ansåg att han var det enda personen som skulle kunna hantera den uppkomna situationen. Utifrån sin egen position.

Samtidigt anser jag som du att SAP/IC inte kunde utse en bättre en person att leda utredningen. Om man ville ha kontroll. Där kontroll var nyckelordet efter många år i regeringsställning. Med många bevis för den saken.

Officiellt skedde den första kontakten efter mordet mellan IC och Holmer den andre mars. Där HH hade Ebbe med sig. För att informera om spaningarna. Ingen kan idag redovisa vad som utspann sig.

Ingvars torra kommentar i sina memoarer. Om att han inte förstod varför Ebbe var närvarade är talande. Senare fick han skriva en vitbok för att dölja sitt stöd för Ebbe i hans affär.

Precis som du skriver. Vilket manöverutrymme hade IC dagen efter mordet.

Låt oss även analysera detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsministerns_st%C3%A4llf%C3%B6retr%C3%A4dare_(S verige)

I rollen som vice statsminister tillträdde IC 19821008. I den rollen leder han regeringens arbete efter en statsministers frånfälle. Oavsett orsak. Innan en ny statsminister utses. Alltså kan inte någon personligen utse, eller avskeda, en egentillsatt spaningsledare innan dess. För det krävs det ett regeringsbeslut.

Slutsatsen blir att Holmer tillsatte sig själv i ett politiskt vakuum. Eller efter kontakter, eller av en tredje part som båda lydde under.

Bevisligen så tillsattes IC både som partiordförande och statsminister söndagen den andre mars. Där varken han eller regeringen därefter avsatte Holmer som ledare för allting när det gällde MOP. Man styrkte bevisligen enbart hans ställning till diktatoriska former.

Återigen slungas vi tillbaka till presskonferensen klockan tolv den förste mars 1986. Där han frankt förklarade att Lisbet aldrig sade det hon sade och att regeringsmedlemmarna, Rimborn, Welander och andra inte kunde tro sina öron.

Det finns många i tråden som inte förstår den distinktionen. Eftersom man tror att det handlade om att mästerdetektiven Holmer, under en timme och tio minuter, genomskådade allt. Och att det handlade om att ändra rikslarmet. Trots att han tidigare inte ens utrett en cykelstöld. Och att erfarna poliser som under natten/morgonen/förmiddagen var på plats missat allt det uppenbara. Underförstått att de enbart var amatörer. Och att det var Holmer som var enda proffset.

Jag anser att det var just i detta ögonblicket som fortsättningen bestämdes under 31 år. Ett killermove på schackspråk.

Vad hade då hänt om man i detta kritiska läge låtit Romander bestämma. Holmer hade reducerats till en administrativ förmåga under förnedrande former. SAP hade aldrig tillåtits att ha representanter i ett fiktivt Palmerum. Eftersom det enbart handlade om yrkeskunskap och att lösa mordet. Helt utan politisk, underrättelsemässig eller militär kontroll.

Alltså en ren mardröm för de som ansåg sig styra landet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-03-10 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in