2017-03-09, 20:16
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"När Donald F ..."

Du Gothus, jag tycker i och för sig att det är piggt och fräscht med din närvaro i tråden, men jag blir lite fundersam på vad du är ute efter med dina inkopierade inlägg från andra sajter av olika slag.

Jag tror nämligen inte att särskilt många trådläsare orkar läsa inlägg efter inlägg med långa textsjok där det inte framgår vad du själv skriver och vad du citerar från andra.

Som du säkert har märkt blir det rätt sällan några reaktioner, och de som uppstår får en spann kallvatten över sig när nästa inlägg kommer.

Jag menar verkligen ingenting illa, men ett tips till dig - för att få igång diskussioner - är att du själv reflekterar över det du läser här och på andra ställen och kondenserar ut de frågeställningar/funderingar som uppstår innan du postar. Tydliggör genom formatering vad som är citat och var sparsam med mängden text du citerar. Jag tror att möjligheten till respons i så fall skulle öka väsentligt.

Som sagt, detta sagt i all välmening.
Citera
2017-03-09, 20:31
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Du Gothus, jag tycker i och för sig att det är piggt och fräscht med din närvaro i tråden, men jag blir lite fundersam på vad du är ute efter med dina inkopierade inlägg från andra sajter av olika slag.

Jag tror nämligen inte att särskilt många trådläsare orkar läsa inlägg efter inlägg med långa textsjok där det inte framgår vad du själv skriver och vad du citerar från andra.

Som du säkert har märkt blir det rätt sällan några reaktioner, och de som uppstår får en spann kallvatten över sig när nästa inlägg kommer.

Jag menar verkligen ingenting illa, men ett tips till dig - för att få igång diskussioner - är att du själv reflekterar över det du läser här och på andra ställen och kondenserar ut de frågeställningar/funderingar som uppstår innan du postar. Tydliggör genom formatering vad som är citat och var sparsam med mängden text du citerar. Jag tror att möjligheten till respons i så fall skulle öka väsentligt.

Som sagt, detta sagt i all välmening.

Tack för din träffsäkra reflektion!
Jag försöker tydliggöra men brister säkert ibland i detta. Men gör gärna även reflektioner av det material jag har skrivit och lagt in, felaktigheter, brister sanningar, osanningar, orimligheter Osv.
Jag är nog av den typen som tycker att man ska smida medan järnet är varmt. Det har gått 31 år och det börjar kallna.
Tack på förhand.

P.S
Jag vill väldigt gärna ha kritik för mina inlägg negativ såväl positiv i demokratisk anda.
Trådens veteraner förstår vad mina inlägg handlar om men vill inte bemöta dem av någon anledning. Okunskap? Nej det hoppas jag inte. Brist på argument?
Som de flesta har märkt har många tyvärr målat in sig i ett hörn vad det gäller sina teorier och personliga favoriter, det är en brist. Jag ser att många olika spår går samman till ett och samma.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-09 kl. 21:11.
Citera
2017-03-09, 22:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Vem tillsatte vem lördagen efter mordet. Uppenbarligen var det Holmer som hade makten att få andra att rätta sig efter sina slutsatser. Och bevisligen fick IC att rätta sig efter honom. Även efter att foten blev utsedd till ny statsminister.

Ingen tillsatte Holmér. Men han visste att han måste ta jobbet, något alternativ fanns inte.
IC hade inte heller några alternativ direkt. Han visst dessutom mycket om Palme, saker som vi inte vt idag, än mindre 1986.
En seriös mordutredning, som gjorde en nogrann analys av offret och dennes närhet, analys av ilka som befann sin vid brottsplatsen och deras rörelser var helt enkelt väldigt väldigt oönskad. Sannolikheten att man skulle få fast mördaren var liten, sannolikheten att någon snokare skulle titta under fel sten var stor. För stor.
Holmér gjorde här ett utmärkt jobb som dörrvakt. Många har "beskyllt" honom för detaljstyrning. Visst, det låg kanske i hans natur. Men i det här fallet var det nog också nödvändigt.

Så, vilka altrnativ hade IC på lördagen 1a mars och tiden närmast därefter? Han hade egntligen väldigt lite manöverutrymme, om man inte vill riskera såväl Partiet som förhållandet till NATO. Det behövdes ingen hemlig makthavare för det.
Citera
2017-03-09, 22:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En hypotes jag själv varit inne på. Den har sina uppenbara fördelar.

Då slipper man alla förvarningars betydelse. För de hade inte med mordet att göra. Och vem vill frivilligt läcka till lösmynta personer i förväg. Med garanterad livstid som straff. Om man inte är en amatör.

Mängden personer som måste hålla tyst blir begränsad. Kopplingar till andra saknas.

Innan man slog till hade man inte exponerat sig och var inte resultatet av en långvarig konspiration. Därför då hade man utfört mordet på ett annat sätt. Inte amatörmässigt genom att låta offret bestämma upplägget och att obekanta faktorer kan spoliera hela operationen.

Om beslutet togs sent så anskaffades vapnet sent. Vilket starkt kan begränsa antalet leverantörer. Om man/de inte använde egna. Där både vapnet och ammunitionen är skarpa ledtrådar. Som kan leda till skytteutbildning och skytteklubbar. Innan mordet skedde hade man ingen anledning att dölja sig. Alltså finns det spårbara element.

Flera personer, om inte alla, i gruppen var villiga att avsluta. Där IMs vittnesmål tyder på att Dekorimamannen var plats innan paret Palme bytte sida. Alltså var båda sidorna av Sveavägen täckta med skyttar. Det importerades aldrig någon expert.

Anledningen till att ingen efter 31 år har kunnat finna en koppling mellan konspiratörer och en avslutande grupp är att ingen sådan existerat.
Ja det tror jag med. En stor konspiration hade pajat och läckt förr eller senare.

Vad gäller de beställande konspiratörerna och den operativa gruppen vore det mycket intressant att veta mer exakt vilka deras tänkbara kontaktytor var? Kanske några av trådens experter kan redogöra för det. Antar att det tagits upp 100 ggr

Vilka var på de där mötena i Lindeska Valvet? Var kan NM poliserna ha träffat dem första gången?

Sen behöver det inte vara så att de beställt och konspirerat rent konkret. Kanske de räckte med att några höjdare pratade med operativa personerna om att de tyckte det vore bra om OP dog eller något sånt. De räckte kanske att de "inspirerade" dem.
Sen tog de kanske saken i egna händer. Vad skulle egentligen beställarna tillföra? Pengar? Information? Material? Andra kontakter?
Om man ska tro "myten" så hade de där NM poliserna gott om både grejer och information, och pengar var väl inte det som drev dem kan tänkas?
Senast redigerad av 526 2017-03-09 kl. 22:49.
Citera
2017-03-09, 23:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ingen tillsatte Holmér. Men han visste att han måste ta jobbet, något alternativ fanns inte.
IC hade inte heller några alternativ direkt. Han visst dessutom mycket om Palme, saker som vi inte vt idag, än mindre 1986.
En seriös mordutredning, som gjorde en nogrann analys av offret och dennes närhet, analys av ilka som befann sin vid brottsplatsen och deras rörelser var helt enkelt väldigt väldigt oönskad. Sannolikheten att man skulle få fast mördaren var liten, sannolikheten att någon snokare skulle titta under fel sten var stor. För stor.
Holmér gjorde här ett utmärkt jobb som dörrvakt. Många har "beskyllt" honom för detaljstyrning. Visst, det låg kanske i hans natur. Men i det här fallet var det nog också nödvändigt.

Så, vilka altrnativ hade IC på lördagen 1a mars och tiden närmast därefter? Han hade egntligen väldigt lite manöverutrymme, om man inte vill riskera såväl Partiet som förhållandet till NATO. Det behövdes ingen hemlig makthavare för det.

Ingvar Carlsson hade alternativet att lägga utredningen på RPS och dess Rikspolischef Holger Romander. Detta var vad HR föreslog måndagen den tredje mars till Harald Fälth , statssekreterare hos Sten Wickbom på justitiedepartementet. Det blev kalla handen för Romander och RPS som fick klart för sig att regeringen föredrog Hans Holmer.

För PU hade det tveklöst varit bättre om ansvaret lagt på RPS och Romander. Han hade tveklöst inte satt sig själv som spaningsledare utan sett till att rätt person kom på rätt plats. Men det ville inte regeringen med IC i spetsen.
Citera
2017-03-09, 23:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det tror jag med. En stor konspiration hade pajat och läckt förr eller senare.

Vad gäller de beställande konspiratörerna och den operativa gruppen vore det mycket intressant att veta mer exakt vilka deras tänkbara kontaktytor var? Kanske några av trådens experter kan redogöra för det. Antar att det tagits upp 100 ggr

Vilka var på de där mötena i Lindeska Valvet? Var kan NM poliserna ha träffat dem första gången?

Sen behöver det inte vara så att de beställt och konspirerat rent konkret. Kanske de räckte med att några höjdare pratade med operativa personerna om att de tyckte det vore bra om OP dog eller något sånt. De räckte kanske att de "inspirerade" dem.
Sen tog de kanske saken i egna händer. Vad skulle egentligen beställarna tillföra? Pengar? Information? Material? Andra kontakter?
Om man ska tro "myten" så hade de där NM poliserna gott om både grejer och information, och pengar var väl inte det som drev dem kan tänkas?

Den som höll i mötena var Stellan Åkebring , nazist och god vän till Carl-Gustaf Östling.
Citera
2017-03-09, 23:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den som höll i mötena var Stellan Åkebring , nazist och god vän till Carl-Gustaf Östling.
Se där.
Vem var SÅ? Vet man om HvH och hans officerargäng var där?
Citera
2017-03-09, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tack för din träffsäkra reflektion!
Jag försöker tydliggöra men brister säkert ibland i detta. Men gör gärna även reflektioner av det material jag har skrivit och lagt in, felaktigheter, brister sanningar, osanningar, orimligheter Osv.
Jag är nog av den typen som tycker att man ska smida medan järnet är varmt. Det har gått 31 år och det börjar kallna.
Tack på förhand.

P.S
Jag vill väldigt gärna ha kritik för mina inlägg negativ såväl positiv i demokratisk anda.
Trådens veteraner förstår vad mina inlägg handlar om men vill inte bemöta dem av någon anledning. Okunskap? Nej det hoppas jag inte. Brist på argument?
Som de flesta har märkt har många tyvärr målat in sig i ett hörn vad det gäller sina teorier och personliga favoriter, det är en brist. Jag ser att många olika spår går samman till ett och samma.

Jag har föreslagit dig att du gör en sammanfattning av de indicier som gör att du ser scientologer runt Olof Palme mordkvällen. Fördelen med detta är att du kan kolla fakta och se om den har någon relevans när du lägger ut den i tråden. Väntar fortfarande.
Citera
2017-03-09, 23:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingvar Carlsson hade alternativet att lägga utredningen på RPS och dess Rikspolischef Holger Romander. Detta var vad HR föreslog måndagen den tredje mars till Harald Fälth , statssekreterare hos Sten Wickbom på justitiedepartementet. Det blev kalla handen för Romander och RPS som fick klart för sig att regeringen föredrog Hans Holmer.

För PU hade det tveklöst varit bättre om ansvaret lagt på RPS och Romander. Han hade tveklöst inte satt sig själv som spaningsledare utan sett till att rätt person kom på rätt plats. Men det ville inte regeringen med IC i spetsen.

Vad visste Holger Romander om vapenaffärer med och via DDR och Iran med flera? Fanns det risk att han skulle börja snoka i kretsar mer koppling till försvaret och dom figurer som rörde sig i något slags limbo mellan MUST (SSI) och SÄPO? Kort sagt, kunde han hålla fingrarna i styr? Ingvar Carlsson ville i alla fall inte ta risken. Holmér hade ju ett lysande förflutet både med Gjijer-affären och sjukhusspionen i Göteborg.

Edit: Ville man lösa mordet så var förståss Holger Romander ett mycket bättre val än Hans Holmér.
Senast redigerad av LeifD2 2017-03-09 kl. 23:10.
Citera
2017-03-09, 23:10
Medlem
526s avatar
Lite skumt att CGÖ sa:

Nöjd att han var borta
Du ringde och uttryckte tillfredsställelse över mordet.
– Ja. Jag ringde in till vakthavande befäl som var en vän, men det var obetänksamt av mig. Jag sa att ”nu är han borta. Nu bet han i gräset”. Nej, ”nu bet han i trottoaren”, sa jag nog. Och jag sa att ”det här hade jag varnat för länge, att det skulle hända”.

Om han var den drivande skulle han nog inte säga så. Jag skulle inte gjort det iaf, om det var jag dvs.
Talar väl för att det inte var han? Eller?
Senast redigerad av 526 2017-03-09 kl. 23:12.
Citera
2017-03-09, 23:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad visste Holger Romander om vapenaffärer med och via DDR och Iran med flera? Fanns det risk att han skulle börja snoka i kretsar mer koppling till försvaret och dom figurer som rörde sig i något slags limbo mellan MUST (SSI) och SÄPO? Kort sagt, kunde han hålla fingrarna i styr? Ingvar Carlsson ville i alla fall inte ta risken. Holmér hade ju ett lysande förflutet både med Gjijer-affären och sjukhusspionen i Göteborg.

Edit: Ville man lösa mordet så var förståss Holger Romander ett mycket bättre val än Hans Holmér.

Holger Romander var mer av en opolitisk ämbetsman än politruken Hans Holmer. När han fick hand om PU 1987 så skedde en hel del goda ansatser när det gällde utredningen . Man gick till botten med PKK-spåret och såg att det saknades grund. Man fortsatte att utreda Viktor Gunnarsson men kom inte ända fram.

Bröderna Poutianen har i "Inuti Labyrinten" förfäktat att 1987 var ett förlorat år för PU. Jag håller inte med om detta, tvärtom började man titta åt olika håll på allvar. Men det hade gått ett år och många spår hade kallnat.

Det jag påpekade i mitt inlägg var det faktum att HH tillsattes av regeringen. Gunnar Wall har i "mörkläggning" ingående berättat om turerna när HR tvingades på knä.
Senast redigerad av mvagrippa 2017-03-09 kl. 23:27.
Citera
2017-03-09, 23:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Se där.
Vem var SÅ? Vet man om HvH och hans officerargäng var där?

Stellan Åkebring var ökänd för sina politiska åsikter och även för sina trakasserier och utfrysning av kvinnliga poliser när han var hundförare. SÅ hade vid MOP flyttats bort från Norrmalmspolisen.

SÄPO höll koll på mötena i gamla och presenterade vad de kommit fram till åt Olof Palme och hans dåvarande statssekreterare, Ulf Larsson.

GK säger följande;
"Mot den angivna bakgrunden beslöt tf polismästaren i Stockholm Sune
Sandström att tillsätta en arbetsgrupp för att se över förhållandena i
främst VD 1. Direktiv utfärdades den 13 december 1983. Arbetsgruppen
bestod av tf polisöverintendenten Gunnar Severin, tf polisintendenten
Arne Jönsson, poliskommissarien Hans Hyllander och
kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet utsåg efter tf
polischefen Sune Sandströms begäran en observatör, lagmannen Lars Olov
Hillerud. Polisstyrelsen utsåg informationssekreteraren Roland Öhrn
att vara styrelsens observatör. Gruppen redovisade sitt arbete i en
rapport i september 1984. Den har allmänt kommit att kallas Norrmalmsutredningen"

Här kan noteras att de i PU så prominent medverkande Severin och Länninge båda var väldigt väl insatta vilka som varit på Åkebrings träffar och inte kunde undgå att se att några av dessa poliser dök upp som HHs livvakter.

Hans von Hofsten var där som talare vid något tillfälle. Andra talare var bl a den kände forskaren Gunnar Jervas från FOA och den höger-om-höger inriktade rådmannen Bernt Olin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in