Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 13:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
.

I samma ögonblick som du presenterar starka incitament för en höger om högerinblandning i mordet kommer jag omedelbart att omvärdera mina slutsatser. Eller för den delen utländsk inblandning. Till dess kommer jag att hävda att mina slutsatser och ståndpunkter är korrekta utifrån studier av mordets genomförande. Och att det bevisligen fanns flera grupper på plats i City. Där bevisligen en grupp/mördare slog till när tillfället uppenbarade sig.

Åke J Ek? Nazist. Aktiv i den internationella antikommunistiska organisationen WACL och i nazistgruppen på Wallingatan 34. Vän med CIA-agenten Carl Armfelt som försökte avsätta Palme redan på 70-talet.

CGÖ? Nazistpolis. Vapenhandlare.

IG? Nazistmajor. Affärskollega till CGÖ. Avlyssningsexpert. AXE-växlarna i bergrummet.

KAK? Nazistpolis. Wallingatan 34.

Contra-Stig på Säpo som övervakade Palme?

Per Rudberg? Starkt Palmekritisk. Aktiv i höger om höger-kretsar. God vän med CIA-mannen Bobby R Inman.

Birger Hagård? Moderat riksdagsman och ordförande i WACL. Starkt Palmekritisk.

Alf Enerström
? Palmehatande EAP-vän som sade sig ha fått besök av fem personer, varav två poliser, som ville likvidera Palme. Varnade Alf Karlsson på Säpo men utan resultat.

DK? Palmehatande polis som försökte värva "Johan" som skytt.

CGH? Contra. Starkt Palmekritisk.

EAP
? Internationell höger om höger-organisation. Starkt Palmekritisk. Hätska personangrepp i flera år.

Incitament som tyder på höger om höger-inblandning?
Citera
2017-02-22, 15:43
Avstängd
Ja. Poängen är att om det var en konspiration från höger så kan inte den ha genomförts utan sanktion från högsta ort. Aktörerna hade inte vågat ta en så enorm risk utan en sådan sanktion. Ingenstans att gömma sig. Inget skydd.

När det kommer till västvärldens nationella/internationella fascistiska nätverk så var och är, allt sedan 1947 (tidigare OSS), CIA högsta ort. CIA rekryterade och skyddade som bekant ett mycket stort antal nazister och fascister med början redan innan krigets slut. Inte bara som lojala frontgrupper inom Stay behind, utan även bland storfinansen, militären, vetenskapen och inte minst, säkerhetstjänsterna.

Hela den västtyska underrättelsetjänsten bestod av ex-nazister, med general Gerard Gehlen i topp. Innan dess var samme Gehlen med sitt enorma spionnätverk i främst östra Europa, en del av CIA. Det säger en hel del om var CIA som organisatione stod ideologiskt.

Jag tror som Basfakta. Leta mer i brytpunkten svenska nazister/fascister vs NATO/CIA. OM det var en konspiration från höger så är det där man hittar konspiratörerna. De här personerna var fanatiskt ideologiskt drivna och ingen belöning i världen kan få dem att läcka information. Och, även om någon trots det skulle kontemplera ett avhopp så finns CIA i bakgrunden och därmed no where to hide.

En helt svensk konspiration skulle för länge sedan ha rullats upp. Sverige är för litet för att kunna absorbera en händelse av den här digniteten.

Jag tror också att Socialdemokratins delaktighet i mörkläggningen av mordet indikerar "högsta ort." Att sanningen hotade rikets säkerhet. De enda reella hoten var USA och Sovjet och var det så att USA var inblandat så är det inte svårt att föreställa sig vad som skulle hända om det uppdagades för allmänheten.

Det finns också en möjlighet att det fanns riktigt graverande utpressningsmaterial mot Palme och därmed kanske Socialdemokratin. Verkligt eller skickligt fabricerat.
Citera
2017-02-22, 17:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ja. Poängen är att om det var en konspiration från höger så kan inte den ha genomförts utan sanktion från högsta ort. Aktörerna hade inte vågat ta en så enorm risk utan en sådan sanktion. Ingenstans att gömma sig. Inget skydd.

När det kommer till västvärldens nationella/internationella fascistiska nätverk så var och är, allt sedan 1947 (tidigare OSS), CIA högsta ort. CIA rekryterade och skyddade som bekant ett mycket stort antal nazister och fascister med början redan innan krigets slut. Inte bara som lojala frontgrupper inom Stay behind, utan även bland storfinansen, militären, vetenskapen och inte minst, säkerhetstjänsterna.

Hela den västtyska underrättelsetjänsten bestod av ex-nazister, med general Gerard Gehlen i topp. Innan dess var samme Gehlen med sitt enorma spionnätverk i främst östra Europa, en del av CIA. Det säger en hel del om var CIA som organisatione stod ideologiskt.

Jag tror som Basfakta. Leta mer i brytpunkten svenska nazister/fascister vs NATO/CIA. OM det var en konspiration från höger så är det där man hittar konspiratörerna. De här personerna var fanatiskt ideologiskt drivna och ingen belöning i världen kan få dem att läcka information. Och, även om någon trots det skulle kontemplera ett avhopp så finns CIA i bakgrunden och därmed no where to hide.

En helt svensk konspiration skulle för länge sedan ha rullats upp. Sverige är för litet för att kunna absorbera en händelse av den här digniteten.

Jag tror också att Socialdemokratins delaktighet i mörkläggningen av mordet indikerar "högsta ort." Att sanningen hotade rikets säkerhet. De enda reella hoten var USA och Sovjet och var det så att USA var inblandat så är det inte svårt att föreställa sig vad som skulle hända om det uppdagades för allmänheten.

Det finns också en möjlighet att det fanns riktigt graverande utpressningsmaterial mot Palme och därmed kanske Socialdemokratin. Verkligt eller skickligt fabricerat.
Låter som ett sannolikt scenario.

Något som jag troligtvis aldrig kommer vidare med är ett eventuellt samröre mellan Åke Ek och François Genoud. Ek studerade i Genouds hemland och att de två fann varandra i den vevan ser jag inte som otänkbart.

I Proletären som jag sällan läser kan man bland annat hitta de här raderna:

"1962 studerade Ek åter utomlands. Denna gång vid skolan European Centre for Insurance Education and Training i schweiziska Sankt Gallen. Enligt Thede Palm, chef för den svenska underrättelsetjänsten T-kontoret, var just Sankt Gallen den ort som utgjorde förbindelselänk mellan de svenska och schweiziska underrättelsetjänsterna. Men om Åke J Eks utbildning var äkta eller om han sysslade med annat, eller både och, har inte gått att ta reda på.

Däremot vet vi att Åke J Ek några år senare, efter en vistelse i USA, sadlade om efter tio år i försäkringsbranschen. 1966 började Ek arbeta som informationschef på Tjänstemännens Bildningsverksamhets centralkansli, idag heter organisationen Sensus. Det är oklart på vilka meriter den fackliga tjänstemannarörelsen anställde nazisten Ek som informationschef.

Varför Åke J Ek lämnade den försäkringsbransch som den svenska stay behind-rörelsen var knuten till vid mitten på 1960-talet är osäkert. En förklaring kan ligga i att socialdemokratin vid denna tid stärkte sina positioner även inom den traditionella statsmakten.

1965 avskedades T-kontorets mångårige chef Thede Palm, han som, enligt BBC-journalisten Tom Bower, värvat Åke J Ek till underrättelsetjänsten 20 år tidigare. I Palms ställe kom Birger Elmér som betraktades som politiskt mer pålitlig från socialdemokratiskt håll."
Citera
2017-02-22, 19:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Om vi utgår ifrån att mordet planerades och utfördes av personer med anknytning till svenks säkrhetstjänst, av mr hemlig karräktär...;
Man behöver inte alls ha haft sanktion från högsta ort. Och skydd hade man i form av information. Och vem vet vilken information? Vid en rättegång vilka skulle då dessa komma att kunna ta med sig i dragsuget? Vilken information hade dom om mordoffret?
Som du ser så innebär ett ingripande i dom här miljöerna stora risker för toppchefer och även för Partiet. Varför skulle någon ens vara beredd att ta risken? Jag skulle inte ha tagit den i alla fall.
Vapenaffärerna och OPs samröre med folk med KGB-anknytning kunde snabbt nå en stor publik om man lyfte på fel sten. Det visste alla. Alltså lät man bli. Att börjar rota, få upp en massa oönskad information och samtidigt misslyckas med att få någon fälld för mordet var ju liksom sämsta tänkbara alternativ.
Citera
2017-02-22, 21:34
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Palmemordet utreds främst av äldre personer som minns kalla krigets dagar, yngre bryr sig inte längre. Därför är palmemordet väldigt politiserat och man letar efter politiska konspirationer, trots att denna typen av brott ofta begås av ensamma galningar.

Jag håller helt mid dig, Chrille A är ytterst intressant. Han är den perfekta felande länken mitt i mellan politiska konspirationer, och ner till Chrille P.

i de fallen det har varit ensamma galningar har omständigheterna varit annorlunda, i en majoritet av fallen torgmöten, kampanjmöten, eller andra sammanhang där väldigt många visste att presidenten/ministern/kandidaten skulle befinna sig. lindh är väl undantaget där. de ensamma galningarna brukar heller inte komma undan. resonemanget är dessutom främst giltigt om man endast ser palme som en statsminister. han var ju också en obekväm politisk aktör internationellt. och mordoffer tillhörande den skalan dödades relativt ofta av initierade och organiserade personer. med bilbomber, pistolkulor och förgiftade paraplyspetsar, osv.

christer a. är inte ointressant, skytt, .357-ägare, motiv och gångavstånd till mordplatsen. men hade han inte EAP- och skytteföreningskopplingar? apropå ensamvarg som någon skrev. det är ju ett något dunkelt levnadsöde
Citera
2017-02-22, 21:47
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

om man ska tro på CGÖ:s inblandning, eller den där andra göken som han hyrde lägenheten ihop med, så var det uppenbarligen inte alls svårt att gömma sig. i så fall fanns ett presumtivt gömställe bara några hundra meter bort, och skydd som sträckte sig ända upp till blivande spaningsledarens personliga livvaktsstyrka
Citera
2017-02-22, 22:00
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det tycker jag nog. Ingvar Carlsson verkade enande i Sverige i en svår brytningstid, både utom och inom partiet. Däremot är det beklagligt att han varit så tyst om händelserna före och efter MOP. Han borde ha en hel del och berätta.

Jag är övertygad att Ingvar Carlsson betraktas som en halvgud av de invigda.
Få personer är så utomordentligt bra på att knipa käft.
Kan tänka mig att de hyser enorm respekt för honom inom GRU och KGB, en motståndare av högsta klass, amerikanerna har ingen som han, knappt ens engelsmännen.

Hans enda svaga punkt är att han oroar sig enormt mycket för det som varit, det ser man på honom, han har ingen ro i kroppen, ständiga långpromenader utan slut, lever i tvångsmässig askes, fasta rutiner, han kommer aldrig att prata men hans mardröm är att allt detta skall hinnas rullas upp innan han och Lisbeth gått ur tiden.
Citera
2017-02-22, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
om man ska tro på CGÖ:s inblandning, eller den där andra göken som han hyrde lägenheten ihop med, så var det uppenbarligen inte alls svårt att gömma sig. i så fall fanns ett presumtivt gömställe bara några hundra meter bort, och skydd som sträckte sig ända upp till blivande spaningsledarens personliga livvaktsstyrka
Jag tänker mer i det långa loppet. Själva mordet kräver ingen assist från CIA, även om det inte är uteslutet att de deltog mer aktivt även där.
Citera
2017-02-22, 22:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Något som jag troligtvis aldrig kommer vidare med är ett eventuellt samröre mellan Åke Ek och François Genoud. Ek studerade i Genouds hemland och att de två fann varandra i den vevan ser jag inte som otänkbart.

"1962 studerade Ek åter utomlands. Denna gång vid skolan European Centre for Insurance Education and Training i schweiziska Sankt Gallen. Enligt Thede Palm, chef för den svenska underrättelsetjänsten T-kontoret, var just Sankt Gallen den ort som utgjorde förbindelselänk mellan de svenska och schweiziska underrättelsetjänsterna. Men om Åke J Eks utbildning var äkta eller om han sysslade med annat, eller både och, har inte gått att ta reda på.

Däremot vet vi att Åke J Ek några år senare, efter en vistelse i USA, sadlade om efter tio år i försäkringsbranschen. 1966 började Ek arbeta som informationschef på Tjänstemännens Bildningsverksamhets centralkansli, idag heter organisationen Sensus. Det är oklart på vilka meriter den fackliga tjänstemannarörelsen anställde nazisten Ek som informationschef.

Varför Åke J Ek lämnade den försäkringsbransch som den svenska stay behind-rörelsen var knuten till vid mitten på 1960-talet är osäkert. En förklaring kan ligga i att socialdemokratin vid denna tid stärkte sina positioner även inom den traditionella statsmakten.

1965 avskedades T-kontorets mångårige chef Thede Palm, han som, enligt BBC-journalisten Tom Bower, värvat Åke J Ek till underrättelsetjänsten 20 år tidigare. I Palms ställe kom Birger Elmér som betraktades som politiskt mer pålitlig från socialdemokratiskt håll."

Förbindelselänken i St Gallen var en fotohandlare. Knuten i viss mån till utbildning, kopplingen går via lokala universitetet. Aldrig sett någon direkt koppling till Åke Eks "Alma mater",helt otroligt är det inte. Möjligt är också att Ek agerade kurir vid nåt tillfälle. Men det för inte Ek något steg närmare Francois Genoud.
Citera
2017-02-22, 23:14
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Ja men tänk er själva in i situationen, du är hög NATO militär, CIA officer eller hög svensk militär i marinen. Du får genom dina NATO kontakter reda på att Palme tänker sälja ut sverige till Sovjetunionen och du får av dina vänner i väst klart för dig att man måste göra något åt problemet snarast. Du verifierar informationen och inser att den stämmer.

Inte tänker man då på allvar att man de bästa vore att mörda Palme på öppen gata.
Det är ju en helt absurd tanke.
Detta är ju Europa, västvälden inte Aftika eller Sydamerika.

Du ringer så klart pressen och ger dem storyn.
Du har i princip hela folkopinionen med dig du har en stark fri press som är mycket kritisk till Socialdemokratin och till Palme i synnerhet.
Du har en opposition som har ett någorlunda starkt folkigt stöd och mycket goda resurser och som bara väntar på ett tillfälla att hugga mot Palme och socialdemokratin.

Om informationen som du fått är sann så är det ju Palme som är skurken och då finns det ju inget att smyga med, bara lyfta luren till SVD.
Detta hade ju varit en enorm stor seger för Reagan och väst.
Sverige hade ju säkerligen gått med i NATO fortare en kvickt.

Nej detta stämmer inte det är fel, man måste vända på steken, kanske var det Palme som skulle avslöja något om NATO som absolut inte fick komma ut. Kanske visste Palme något som gav honom handlingsfrihet gentemot Gorbatjov och som bakband den svenska marinen och NATO.

Ett tänkbart scenario?:
Det finns ju spekulationer om att OP ville kapa livlinan med Väst.Kanske han därför inte ville ha den nya Sosusanläggningen ,som sen byggdes efter mordet. Detta motstånd kan ha bidragit till misstankarna om att OP skulle avslöja Sosusanlägginingen som ett led i förhandlingarna med Sovjet för att minska risken att Sverige skulle dras in i ett ev kärnvapenkrig. Ett rätt häftigt avbräck för NSA mfl och därmed ett skäl till att beslutet om MOP kan ha tagits utanför Sveriges gränser.
Att det sen har schabblats med effektuerandet av mordet så att det ger intryck av att man tagit tillfället i akt på en olämplig plats etc. är en annan sak. Blanda inte ihop strategiska beslut av främmande makt med taktiska-operativa felsteg av lokala exekutörer
Senast redigerad av bartram 2017-02-22 kl. 23:17.
Citera
2017-02-22, 23:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ett tänkbart scenario?:
Det finns ju spekulationer om att OP ville kapa livlinan med Väst.Kanske han därför inte ville ha den nya Sosusanläggningen ,som sen byggdes efter mordet. Detta motstånd kan ha bidragit till misstankarna om att OP skulle avslöja Sosusanlägginingen som ett led i förhandlingarna med Sovjet för att minska risken att Sverige skulle dras in i ett ev kärnvapenkrig. Ett rätt häftigt avbräck för NSA mfl och därmed ett skäl till att beslutet om MOP kan ha tagits utanför Sveriges gränser.
Att det sen har schabblats med effektuerandet av mordet så att det ger intryck av att man tagit tillfället i akt på en olämplig plats etc. är en annan sak. Blanda inte ihop strategiska beslut av främmande makt med taktiska-operativa felsteg av lokala exekutörer

I det fetade sammanfattar du min synpunkt. Utmärkt. Strategi och taktik/operativa åtgärder är skilda saker. CIA är en strategisk organisation. WT-män och revolverskyttar på Stockholms gator är operativa.
Citera
2017-02-22, 23:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Det finns en länk mellan Genoud och Åke J Ek och den har jag redan skrivit om i tråden. Eller rättare sagt finns det två länkar:

1) Nazistbankiren Genoud försåg den italienska P2-logen med pengar. I P2-logen, som styrdes av den fd SS-soldaten Licio Gelli, var en man vid namn Elio Ciolini medlem. Denne Ciolini flyttade på 80-talet till Belgien och knöt kontakter med höger om höger-folk där. En var rånmördaren Thierry Smars som tillsammans med Patrick Haemers m fl arbetade på uppdrag av baronen Benoit de Bonvoisin (finansiär av WNP, medlem i Le Cercle, CIA-kontakter, kontakter med belgiska Stay Behind SDRA8 mm) och Bonvoisin var god vän med CIA-agenten och WACL-mannen Carl Armfelt som var god vän med Åke J Ek.

2) Genoud var även bekant med den syriske agenten Faez El Ajjaz som tillsammans med Carl Armfelt smugglade högteknologisk militär utrustning till belgiska och svenska höger om höger-grupper på 1980-talet. Och Armfelt och Åke J Ek kände alltså varandra mycket väl genom samarbetet i WACL.

Om Åke J och Genoud träffades vet jag inte. Men de var på detta sätt länkade till varandra i det internationella höger om höger-nätverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in