Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 01:15
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Novemberrevolutionen? Dvs avregleringen av kreditmarknaden?
Den skedde redan 1985 så jag har svårt att se hur det skulle ha något samband med MOP.
Tänkte mer på hur konstigt orkestrerat Novemberrevolutionen var, sekretessbelagt inom stora hundar i politiken. Lite lustigt att Olof aldrig fick nyfs om det hela.

Samt att det i slutet gav bankerna mer makt... hmm.

Rothschild verkar vara duktiga när det kommer till banker med tanke på att de äger en bra portion aktier till den amerikanska "the federal reserve" samt får fin prestige när det kommer till policyn där.

Dock är vi inte ett sånt stort hot för att den familjen skulle bry sig (vem vet) Vi är en fjärt i rymden i det hela men det var viktigt att bankerna fick mer makt här i Sverige.

Bara ett parallellt exempel med Rothschild.
Senast redigerad av bergsdal 2017-02-07 kl. 01:54.
Citera
2017-02-07, 02:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Delar av Marinen gjorde ett mycket stort misstag när det valde att gå bakom ryggen på svenska folket tillsammans med amerikanarna i Hårsfjärden. Jag tror inte heller att amerikanarna inledningsvis begrep vidden av bluffen och vad den hade kunnat få för konsekvenser. Kortsiktigt var ju operationen en stor succe och svenska folkets såg efter detta Sovjetunionen som fienden nr1.

Men när väl Palme fick klart för sig vad som låg bakom hårsfjärdendramat och de höga officerarnas dubbelspel så hade han ju hela marinen som i ett skruvstäd.
Han kunde i princip göra vad han ville mad marinen, ville han tillsammans med Gorbatjov göra Östersjön till ett fredens hav skulle inte marinen kunna säga ett knyst om det. Då hade han bara avslöjat dubbelspelet och många höga officerare hade antagligen blivit ställda inför krigsrätt.

När man inom marinen insåg detta enorma misstag fick man ta hjälp av amerikanarna och tillsammans med dem såg man till att röja Palme ur vägen innan resan till Moskva.

Om vi ska tro Weinberger, Speed och Walker så kände enbart en liten kärna till förhållandet att Nato var inne med U-båtar i svenskt fostervatten.

Upplägget var genialiskt.

Marinen fick träna under realistiska förhållanden. Personalen var okunnig om att det var riggat.

Nato kunde träna U-båtsoperationer i den svårnavigerade skärgården.

Pengar och resurser tilldelades försvaret/marinen.

Sovjet kunde utpekas som en aggressiv fiende.

Palme kunde utpekas som undfallande och som landsförrädare.

Men när kom överenskommelsen initialt till. Där får vi inga ledtrådar av trion Weinberger. Samtidigt kan deras uttalanden tolkas som att överenskommelsen var förankrad inom Swedish government. Politiskt. Alltså inte enbart marin mot marin.

U-137 gick på grund 27 oktober 1981. Thorbjörn, håll gränsen, Fälldin var statsminister.

I oktober 1982 tillträdde regeringen Palme. Här har vi alltså ett år där en grundöverenskommelse, med politiker eller departement, kunde skett utan regeringen Palmes senare kunskap.

U-båtsjakten i Hårsfjärden pågick 1-13 oktober 1982. Alltså precis när Palme tillträdde. Slumpen. Trot den som vill.

Jag har själv tidigare spekulerat om Palme visste/anade de verkliga förhållanden som gällde. Otvivelaktigt hade han ett enormt kontaktnät och Sovjet visste att man inte var inne i Hårsfjärden.

Jag finner det nästan uteslutet att han ingick i spelet. USA/Nato litade inte på honom. Dessutom ville han inte ens placera ut SOSUS. Om han anade var hans problem att det saknades bevis.

För mig är det osannolikt att USA/Nato var inblandade i mordet. Man hade inget otalt med nationen Sverige. Riskerna skulle varit enorma. Ett avslöjande hade fått oöverskådliga konsekvenser under väldigt lång tid.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-07 kl. 03:20.
Citera
2017-02-07, 02:30
Medlem
Gothuss avatar
Identiteten på den av finskorna utpekade mannen måste gå att fastställa. Om jag inte minns fel intervjuade Borgnäs en person från det gym som mannen tränade på och sålde otillåtna preparat.
Citera
2017-02-07, 02:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om vi ska tro Weinberger, Speed och Walker så kände enbart en liten kärna till förhållandet att Nato var inne med U-båtar i svenskt fostervatten.

Upplägget var genialiskt.

Marinen fick träna under realistiska förhållanden. Personalen var okunnig om att det var riggat.

Nato kunde träna U-båtsoperationer i den svårnavigerade skärgården.

Pengar och resurser tilldelades försvaret/marinen.

Sovjet kunde utpekas som en aggressiv fiende.

Palme kunde utpekas som undfallande och som landsförrädare.

Men när kom överenskommelsen initialt till. Där får vi inga ledtrådar av trion Weinberger. Samtidigt kan deras uttalanden tolkas som att överenskommelsen var förankrad inom Swedish government. Politiskt. Alltså inte enbart marin mot marin.

U-137 gick på grund 27 oktober 1981. Thorbjörn, håll gränsen, Fälldin var statsminister.

I september 1982 tillträdde regeringen Palme. Här har vi alltså ett år där en grundöverenskommelse, med politiker eller departement, kunde skett utan regeringen Palmes senare kunskap.

U-båtsjakten i Hårsfjärden pågick 1-13 oktober 1982. Alltså precis efter att Palme tillträtt. Slumpen. Trot den som vill.

Jag har själv tidigare spekulerat om Palme visste/anade de verkliga förhållanden som gällde. Otvivelaktigt hade han ett enormt kontaktnät och Sovjet visste att man inte var inne i Hårsfjärden.

Jag tror inte han deltog i en överenskommelse. USA/Nato litade inte på honom. Dessutom tror inte jag att skulle gått med på det upplägget. Om han anade var hans problem att det saknades bevis.

För mig är det osannolikt att USA/Nato var inblandade i mordet. Man hade inget otalt med nationen Sverige. Riskerna skulle varit enorma. Ett avslöjande hade fått oöverskådliga konsekvenser under väldigt lång tid.

Då återstår officerare från marinen, folk från KSI, SÄPO, AGAG samt några politiker. Den där Lidbom hade sannolikt något med saken att göra, åtminstone vad gällde militärt samarbete.
Citera
2017-02-07, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då återstår officerare från marinen, folk från KSI, SÄPO, AGAG samt några politiker. Den där Lidbom hade sannolikt något med saken att göra, åtminstone vad gällde militärt samarbete.

Plus grupper som Barbro, Leon och eventuellt andra okända grupperingar. Moelvs beskrivning om fribrytare runt mordplatsen kom redan 1987. Grupper som spanade på både OP och varandra.

Lidbom deltog i mörkläggningen med Ebbe och HH. Som hade kopplingar till IB/IB03. Om CL deltog i militärt samarbete saknar jag kunskap om.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-07 kl. 02:55.
Citera
2017-02-07, 02:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Plus grupper som Barbro, Leon och eventuellt andra okända grupperingar. Moelvs beskrivning om fribrytare runt mordplatsen kom redan 1987. Grupper som spanade på både OP och varandra.

Lidbom deltog i mörkläggningen med Ebbe. Om han deltog i militärt samarbete saknar jag kunskap om.

Ja givetvis Barbro och Leon, jag sorterar in dem i SÄPO och KSI facket. Lidbom kan ha varit länken mellan marinofficerarna och NATO/USA tänker ja mig.
Citera
2017-02-07, 03:15
Medlem
Citat:
Ja givetvis Barbro och Leon, jag sorterar in dem i SÄPO och KSI facket. Lidbom kan ha varit länken mellan marinofficerarna och NATO/USA tänker ja mig.

Tror du verkligen det. Det finns ingenting i hans cv som skulle kunna placera honom i den positionen.
Citera
2017-02-07, 03:35
Medlem
Intressant om U-båtarna och Palme. 27,00 in i länken.

https://www.youtube.com/watch?v=rxqG599tC4M

Om nu någon missat Jallais syn på saken.

http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

Citat.
En alternativ tes är att försvarsstabschefen Bror Stefenson på eget bevåg påverkade ÖB Ljung att stänga minlinjen för att släppa ut en Natoubåt. Jag tror på den tesen, vilket jag också tror mig veta att Sven Olof Kviman gör. Men hans officerslojalitet gör att han inte vill medge det officiellt och det har jag respekt för. Tilläggas kan, att Försvarsstabschefs-positionen i alla tider sedan Stay Behind infördes i Sverige på 1950-talet, varit Stay Behinds militäre befälhavare i landet.

Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-07 kl. 03:41.
Citera
2017-02-07, 03:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror du verkligen det. Det finns ingenting i hans cv som skulle kunna placera honom i den positionen.

Varför då, han var ju ambassadör i ett natoland, Frankrike. Inte omöjligt att han har varit en länk. Hans samröre med EC som antyds ha en koppling till Stay Behind kan tala för att det. EC reste väl också till CL i Paris?

Jag är ingen expert på området men Sverige bör ha haft en försvarsattaché i Paris 1985-86. Vem det var i så fall går kanske inte att ta reda på eftersom att det ligger under MUST.

Underrättelseofficerare brukar väl traditionellt komma från marinen, har för mig att jag har läst det någonstans, kan ha fel, men intressant.
Citera
2017-02-07, 03:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Intressant om U-båtarna och Palme. 27,00 in i länken.

https://www.youtube.com/watch?v=rxqG599tC4M

Om nu någon missat Jallais syn på saken.

http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

Citat.
En alternativ tes är att försvarsstabschefen Bror Stefenson på eget bevåg påverkade ÖB Ljung att stänga minlinjen för att släppa ut en Natoubåt. Jag tror på den tesen, vilket jag också tror mig veta att Sven Olof Kviman gör. Men hans officerslojalitet gör att han inte vill medge det officiellt och det har jag respekt för. Tilläggas kan, att Försvarsstabschefs-positionen i alla tider sedan Stay Behind infördes i Sverige på 1950-talet, varit Stay Behinds militäre befälhavare i landet.

Och då blir ju det här intressant, wiki citat;

Lidbom och Ebbe Carlsson var bekanta med varandra sedan de båda var konsultativt statsråd respektive informationssekreterare på justitiedepartementet i början av 1970-talet.

Glöm det där med EC och Paris i mitt tidigare inlägg, det var det här som jag tänkte på, EC och CL hade en koppling sedan 70-talet. Intressant med tanke på att EC påstås ha spelat en roll i Stay Behind, kan ju förklara ett och annat med tanke på att Bror Stefenson sannolikt också var insyltad i SB.

Att ubåtarna har med mordet att göra är sannolikt.
Citera
2017-02-07, 03:59
Medlem
Citat:
Till exempel det han sa till en reporter på en fråga om han litar på marinofficerarna, självsäkert och lite kaxigt svarar han att han litar på dem, frågan är om de litar på mig, något sådant sa han.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-mullret-da-och-nu/

Citat.
ett ofta visat tv-inslag från november 1985 banar sig Olof Palme väg genom en grupp journalister som önskar en kommentar med anledning av att ett antal marinofficerare uttryckt tvivel på om de kan lita på regeringen, eller om den är i färd med att överlämna landet till ryssen. På en reporters fråga: ”kan Sveriges marinofficerare lita på dig?” svarar Palme med ett skevt leende: ”Det viktiga är att jag kan lita på dem”. Slut citat.
Citera
2017-02-07, 04:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-mullret-da-och-nu/

Citat.
ett ofta visat tv-inslag från november 1985 banar sig Olof Palme väg genom en grupp journalister som önskar en kommentar med anledning av att ett antal marinofficerare uttryckt tvivel på om de kan lita på regeringen, eller om den är i färd med att överlämna landet till ryssen. På en reporters fråga: ”kan Sveriges marinofficerare lita på dig?” svarar Palme med ett skevt leende: ”Det viktiga är att jag kan lita på dem”. Slut citat.

Tack för att du letade upp det. Jag har sett ett klipp på det där men minns inte i vilket av alla otaliga klipp på Youtube om OP där det förekommer.

Jag tolkar OP:s svar med ett skevt leende, att han underförstått menar att han vet att de håller på med något, det kan ha varit spiken i kistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in