Citat:
Ursprungligen postat av
fornamn.efternamn
Delar av Marinen gjorde ett mycket stort misstag när det valde att gå bakom ryggen på svenska folket tillsammans med amerikanarna i Hårsfjärden. Jag tror inte heller att amerikanarna inledningsvis begrep vidden av bluffen och vad den hade kunnat få för konsekvenser. Kortsiktigt var ju operationen en stor succe och svenska folkets såg efter detta Sovjetunionen som fienden nr1.
Men när väl Palme fick klart för sig vad som låg bakom hårsfjärdendramat och de höga officerarnas dubbelspel så hade han ju hela marinen som i ett skruvstäd.
Han kunde i princip göra vad han ville mad marinen, ville han tillsammans med Gorbatjov göra Östersjön till ett fredens hav skulle inte marinen kunna säga ett knyst om det. Då hade han bara avslöjat dubbelspelet och många höga officerare hade antagligen blivit ställda inför krigsrätt.
När man inom marinen insåg detta enorma misstag fick man ta hjälp av amerikanarna och tillsammans med dem såg man till att röja Palme ur vägen innan resan till Moskva.
Om vi ska tro Weinberger, Speed och Walker så kände enbart en liten kärna till förhållandet att Nato var inne med U-båtar i svenskt fostervatten.
Upplägget var genialiskt.
Marinen fick träna under realistiska förhållanden. Personalen var okunnig om att det var riggat.
Nato kunde träna U-båtsoperationer i den svårnavigerade skärgården.
Pengar och resurser tilldelades försvaret/marinen.
Sovjet kunde utpekas som en aggressiv fiende.
Palme kunde utpekas som undfallande och som landsförrädare.
Men när kom överenskommelsen initialt till. Där får vi inga ledtrådar av trion Weinberger. Samtidigt kan deras uttalanden tolkas som att överenskommelsen var förankrad inom Swedish government. Politiskt. Alltså inte enbart marin mot marin.
U-137 gick på grund 27 oktober 1981. Thorbjörn, håll gränsen, Fälldin var statsminister.
I oktober 1982 tillträdde regeringen Palme. Här har vi alltså ett år där en grundöverenskommelse, med politiker eller departement, kunde skett utan regeringen Palmes senare kunskap.
U-båtsjakten i Hårsfjärden pågick 1-13 oktober 1982. Alltså precis när Palme tillträdde. Slumpen. Trot den som vill.
Jag har själv tidigare spekulerat om Palme visste/anade de verkliga förhållanden som gällde. Otvivelaktigt hade han ett enormt kontaktnät och Sovjet visste att man inte var inne i Hårsfjärden.
Jag finner det nästan uteslutet att han ingick i spelet. USA/Nato litade inte på honom. Dessutom ville han inte ens placera ut SOSUS. Om han anade var hans problem att det saknades bevis.
För mig är det osannolikt att USA/Nato var inblandade i mordet. Man hade inget otalt med nationen Sverige. Riskerna skulle varit enorma. Ett avslöjande hade fått oöverskådliga konsekvenser under väldigt lång tid.