Vad kom ni fram till i diskussionen som du hade med Rolf M.?Finns det någon substans?
Han menade på att Ryssarna handlade desperat och därmded irrationellt.Rolf M.menade ju på att det var nån sorts intern strid mellan presidentkandidater i Sovjet och de hade olika support av GRU resp.KGB.Den ena ville sabotera för den andre.
Rolf M.menade på att det var sant att när Rysska militären sa att det inte var dem som var i svenska skärgårdarna så var det sant eftersom det var någon annan Rysk organisation(kanske annan öststat ) som var i de svenska skärgårdarna och att detta kunde pågå i det östliga sönderfall som påbörjats.
Substans så tillvida att det pågick en maktkamp mellan de som stod för öppenhet och förändring i Sovjetstaten där bland annat informella kontakter med personer inom fackföreningsrörelse och t o m OP förekom och gammelkommunister inom nomenklaturan där sedermera maktkampen mellan GRU och KGB kom i dagen rent av i våldsamheter stämmer. Sak samma att OP:s öppning mot vissa inflytelserika Sovjetföreträdare som Arbatov i syfte att luckra upp som här hemma missuppfattades som undfallenhet. Alltså störde den dilaog som föregick sovjetstatens fall båder kretsar här hemma och kretsar i Östblocket.
Här själv en gång på en svensk högskola "i slutet sällskap" träffat en politbyråmedlem som jag upplevde både förvånande och uppriktiga öppenheter för tillkortakommandena i planekonomin och behov av reformering av det sovjetiska systemet mot en svensk modell blandekonomi med större politsik och personlig frihet. Helt klart en akademiskt tänkande person. Personligen gjorde detta möte långt innan Glasnosten var uppfunnen att jag fick upp hoppet om det fanns folk högt upp i Sovjetstaten som skulle kunna förärdra systemet inifrån på ett sätt som visade sig stämma i historiens ljus.
Konkret fattas dock en del substans att det faktiskt direkt var involverat i mordet. Merparten av ubåtskränkningar var knappast Öst men några var det säkert. Det var ett komplext spel med flera aktörer med olika agendor kanske både inom väst , de egna leden och öst som sökte oheliga allianser. Försämarde relationer mellan Sverige och grannen Sovjet kunde gynna krafter på båda sidor liksom motsatsen. När det kommer till realiteter är dock den sk diplomatbuggningens slutsatser (som inte var säpos) orealistiska vilket inte är att förvånas över med tanke å personerna som drev det. Donald t ex tror väl att gasledningen är en täckmantel för sovjetsikt spioneri och blir lätt en "nyttig idiot" i ett spel han inte riktigt hänger med i. Kalla kriget när det blev mera komplext övergick hans horisont. Dyka leta och Svart vitt är hans tänk i ett nötskal.
Får jag gissa av det lilla jag talade med Tore F så gissar jag att han förstod komplexiteten och hörde till dem som ville dialog mer än "cloak and dagger" spel med en hälsosam "misstänksamhet" mot sovjetstatens företrädare och hög professionalitet. Alltså mer på OP:s linje än vissa andra. Men det är en mellanraderangissning.
Nja i princip har du rätt i att mycket självuppstår men vissa irrspår har drivits med stor intensitet och målmedvetenhet. Holmer och Ebbe som stängde dörren för SÄPO med rent skitsnack. Donald IB_reliken Forsberg en annan.
Jag har börjat misstänka att Donald Forsberg är en person som gillar att hålla på med practical jokes. Han håller inte på med något organiserad mörkläggning eller villospår. Han driver med folk folk bara, snurrar upp dom.
Någon som känner Forsberg och kan bekräfta/dementra detta med skämtlynnet?
Jag har börjat misstänka att Donald Forsberg är en person som gillar att hålla på med practical jokes. Han håller inte på med något organiserad mörkläggning eller villospår. Han driver med folk folk bara, snurrar upp dom.
Jag har börjat undra ifall DF har blivit Elalergiker och vad det för med sig i tankevärlden...
Ingen skämtare. Han tror på det han för vidare till stor del vilket framgår tycker jag. Vet att flera uppgifter han lämnat styrkts av andra i hans "kretsar" när journalister gjort källkontroller. Sedan är han en relik från tider så allt var svart och vitt som nog kan vara en villig sk nyttig idiot matad av andra utöver sin egen fantasi. Ingen litar nog på allt han säger men vissa saker är uppbackade på ett sätt som inte talar för att han är en skämtare i avsikt.
Substans så tillvida att det pågick en maktkamp mellan de som stod för öppenhet och förändring i Sovjetstaten där bland annat informella kontakter med personer inom fackföreningsrörelse och t o m OP förekom och gammelkommunister inom nomenklaturan där sedermera maktkampen mellan GRU och KGB kom i dagen rent av i våldsamheter stämmer. Sak samma att OP:s öppning mot vissa inflytelserika Sovjetföreträdare som Arbatov i syfte att luckra upp som här hemma missuppfattades som undfallenhet. Alltså störde den dilaog som föregick sovjetstatens fall båder kretsar här hemma och kretsar i Östblocket.
Här själv en gång på en svensk högskola "i slutet sällskap" träffat en politbyråmedlem som jag upplevde både förvånande och uppriktiga öppenheter för tillkortakommandena i planekonomin och behov av reformering av det sovjetiska systemet mot en svensk modell blandekonomi med större politsik och personlig frihet. Helt klart en akademiskt tänkande person. Personligen gjorde detta möte långt innan Glasnosten var uppfunnen att jag fick upp hoppet om det fanns folk högt upp i Sovjetstaten som skulle kunna förärdra systemet inifrån på ett sätt som visade sig stämma i historiens ljus.
Konkret fattas dock en del substans att det faktiskt direkt var involverat i mordet. Merparten av ubåtskränkningar var knappast Öst men några var det säkert. Det var ett komplext spel med flera aktörer med olika agendor kanske både inom väst , de egna leden och öst som sökte oheliga allianser. Försämarde relationer mellan Sverige och grannen Sovjet kunde gynna krafter på båda sidor liksom motsatsen. När det kommer till realiteter är dock den sk diplomatbuggningens slutsatser (som inte var säpos) orealistiska vilket inte är att förvånas över med tanke å personerna som drev det. Donald t ex tror väl att gasledningen är en täckmantel för sovjetsikt spioneri och blir lätt en "nyttig idiot" i ett spel han inte riktigt hänger med i. Kalla kriget när det blev mera komplext övergick hans horisont. Dyka leta och Svart vitt är hans tänk i ett nötskal.
Får jag gissa av det lilla jag talade med Tore F så gissar jag att han förstod komplexiteten och hörde till dem som ville dialog mer än "cloak and dagger" spel med en hälsosam "misstänksamhet" mot sovjetstatens företrädare och hög professionalitet. Alltså mer på OP:s linje än vissa andra. Men det är en mellanraderangissning.
Jo,men är det inte så att avskrifterna efter diplomat buggningen tydligt visade på att denna GRU officer kände till det hela.De som buggade gjorde enligt dem avskrift försent....men man kan undra?Det är ju detta som är pudelns kärna med de påstådda avbrutna knarkspaningarna och Donalds gäng som övertog.
Betänk ifall det är ljug att avskrift skedde långt efter utan att man direkt visste vad denna GRU officer sade.Är ju konstigt ifall man buggar någon för att sedan lämna materialet liggande!.......betänk att det verkligen var DF folk på plats,man följde minsta steg som OP tog......men tabbade sig och det är detta som mörkläggningen handlar om...att mörka egna misstag av DF gäng(vilka de nu är)...sedan blir det ett självspelande piano.
Enligt Rolf M. så intervjuades en GRU i Tyska tidningar där denna GRU inte var så glad över detta, att en diplomat blivit buggad.
Jag vill minnas att du i tråden skrivit angående övriga polisrörelser ,tex angående piketen och Pb 1520 att de var i området för att de anade att "något var pågång".....det kan ju stämma i så fall.
Har du någon info,som du själv tvekar över ,om tillförlitligheten, om "något som var pågång" som du inte delgivit oss i tråden?
Har du någon info,som du själv tvekar över ,om tillförlitligheten, om "något som var pågång" som du inte delgivit oss i tråden?
Ja till del både som jag vill ha verifierad av annan källa och för att ha informationsövertag gentemot lajare.
Dock kan man ju bara gissa att personliga förflugna ord från betrodda och beundrade personer med större insikt och uppgifter sugits upp av enklar busjägare i ändlös kamp med knarkare och tjuvar i Stockholm city. En dragning till en högre mening ett högre plan utan att riktigt veta vad eller hur? En oemotståndlig Sockerbit. Piketen har ju sprungit ivägen för underrättelseoperationer förr! Är jag för flummig?
När det gäller Diplomatbuggningen har Säpo enligt min mening en korrekt bedömning medan enskilda i egenintresse förbättrat storyn på samma sätt som kurdavlyssningarna.
Är det konstaterat att männen på taket var gamla BBL-poliser eller ens poliser? Den enda gång jag hört om att det skulle vara just poliser är i den utländska dokumentären och den tar ju upp alla rykten som finns och levererar dem som fakta... Någon som har fått det från annat håll?
Jag kommer ihåg denna händelse då det skrevs om den i tidningarna,men kopplade det då inte till att IC avgick.
Jag kollade på Wikipedia angående Sagerska palatset,jag vill minnas att IC ju bor/bodde i Tyresö mkt riktigt så står detta på wiki"Sagerska palatset blev färdigrenoverat först i slutet på Ingvar Carlssons statsministerperiod, vilket ledde till att han aldrig flyttade in där. Dock användes det för representation. Den förste som flyttade in i Sagerska palatset blev statsminister Göran Persson."
De som var på taket,missade de att IC inte hade det som bostad eller var han där just denna kväll?
Wiki efterlyser fler källor om hur det låg till med Sagerska palatset om det användes som bostad n eller representation.
Ja till del både som jag vill ha verifierad av annan källa och för att ha informationsövertag gentemot lajare.
Dock kan man ju bara gissa att personliga förflugna ord från betrodda och beundrade personer med större insikt och uppgifter sugits upp av enklar busjägare i ändlös kamp med knarkare och tjuvar i Stockholm city. En dragning till en högre mening ett högre plan utan att riktigt veta vad eller hur? En oemotståndlig Sockerbit. Piketen har ju sprungit ivägen för underrättelseoperationer förr! Är jag för flummig?
När det gäller Diplomatbuggningen har Säpo enligt min mening en korrekt bedömning medan enskilda i egenintresse förbättrat storyn på samma sätt som kurdavlyssningarna.
Vilket är SÄPO:s bedömning som du känner till den?
Vilket är SÄPO:s bedömning som du känner till den?
Samma som har framkommit tidigare. Att de inte delade dessa enskilda aktörers tolkningar kring diplomatbuggningen vilket bland annat Näss mfl uttryckt ganska klart. Huvudsakligen användes ju dessa uppgifter för att misstänkliggöra Säpos kompetenta personal som skulle ha ignorerat hot och kringå dem i utredningen ledd av Ebbe och Holmer för att skapa utrymme för dem till sina spår även efter att HH fått sparken i det som blev Ebbeaffären!
Inom parantes sagt stod Tore och Näss för en viss renhårighet inom underrättelsevärlden med att hålla sig inom lagens ramar vilket framgår om man läst hans bok. Denna buggning genomfördes till del av CIA-experter för att man påstod att man inte hade folk som kunde placera och aktivera dessa. Eller var det för att SÄPO:s kunniga vägrade godkänna avlyssningen? Spelade bokstavskexen med jänkarna för att CIA/NSA ville bugga diplomater men inte fixade det själva trots sin stora närvaro i Stockholm?
1 Leif tror ju nu att CIA inte som organisation har ett finger med i spelet...men det kan vara någon annan väst(USA) underrättelseorganisation som också hjälper till i vapenleveranser och får käppar i hjulen ifall OP kommer till FN där han får fortsätta rota i vapensmuggling.
2 att det i själva verket var GRU i ett sönderfallande Sovjet som mördade OP och hänvisar bla. till diplomatbuggningen där en GRU officer säger att de visste om mordet(beordrade)
3 att det var nån sorts intern strid mellan presidentkandidater i Sovjet och de hade olika support av GRU resp.KGB.Den ena ville sabotera för den andre.
4 Rysska militären sa att det inte var dem som var i svenska skärgårdarna så var det sant eftersom det var någon annan Rysk organisation(kanske annan öststat ).
1 Själv har jag övergett min egen variant av vapen och diamantspår där man med säkerhet vet att CIA har sina längsta fingrar med i spelet. Det finns faktiskt hedersregler även i undre världens affärer och man ger sig inte gärna på folk och folkvalda med mindre än att beställaren tar det moraliska ansvaret. När jag förstod att NATO var beställaren i maskopi med svenska psykförsvaret SPF som i sin tur stödde sig på KOFeldt galen av svartsjuka då OP och inte han fått förlusta sig med Shirley utsänd av CIA så kom saken i ett annat läge.
2 CIA planterar sina villospår långt innan man planerar att slå till. PKK, polisövningar och diplomatbuggning var typiskt sådana. GRU-officeren förstod givetvis att det var en medveten läcka från CIA men kunde omöjligt förklara hur han fått veta. Min vän Ivan v. Birhan visste mer men får fortfarande inte göra sig trovärdig.
3 Sovjet hade definitivt nog av interna problem för att dessutom försöka intrigera mot främmande makter. CIA passade på att utföra NATOs önskan och slapp så för ett tag att själv bli granskad i sitt smutsiga vapenbyk kan jag tro.
4 Det var Bror Stefenson själv som till sist erkände att ryska militären inte var inblandad i ubåtskränkningarna men samtidigt lät han då påskina att utpekad nation inte hade haft någon kontroll över tilltagen. Att det i själva verket var NATO som övade och att redan U137 varit inhyrd och gick på grund under amerikanskt befäl var ännu 1996 fullkomligt otänkbart. Kk Tomasson som genomskådade bluffen hängdes ut offentligt och idiotförklarades hellre.
/ Ove Mollvik
1 Donald t ex tror väl att gasledningen är en täckmantel för sovjetsikt spioneri och blir lätt en "nyttig idiot" i ett spel han inte riktigt hänger med i. Kalla kriget när det blev mera komplext övergick hans horisont. Dyka leta och Svart vitt är hans tänk i ett nötskal.
2 Får jag gissa av det lilla jag talade med Tore F så gissar jag att han förstod komplexiteten och hörde till dem som ville dialog.
1 Ditt märkligt upprepade förtal mot Donald och andra gör inte din teori mera trovärdig. Men det kanske inte är det du vill. I dubbelspelandets värld måste man ju vara öppen för allt.
2 Igår träffade jag en man som råkade känna Tore F närmare. Det bekräftade min teori. Heder åt vad Tore berättar mellan raderna. ve