2010-09-08, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Angående alla poliser och alla walkie talies som setts denna kväll i centrala sthlm, av dessa vittnen får iaf jag en känsla av en totalt misslyckad övervakning av OP. Vad jag förstått så har OP själv sagt ifrån om livvakt denna kväll. Men varje fungerande och tänkande säkerhetspolis bryr sig förstås inte om vad en statsminister vill.

Öppet sinne.
I många år har jag försökt få ordning på det har med alla komradiogubbar och springande grupper av människor vara bara en liten del är kända. Det är definitivt inte proffsigt eller pekande på en mordkomplott och blir därför förvirrande. Kanske är det som du antyder att mördarna spet in emellan Op och dessa märkliga gubbar. En sak är dock tycker jag klar. Det var ingen officiell Säpoaktion. Möjligen några reliker från IB. Krantz snutar hörde för övrigt inte till SÄPO. Gör det också svårt att se att det var en komplott isensatt av främmande makt.

Tänker man dock poliser med högerideer och sin egen uppfattning av hur problem skall lösas skulle ju Åkes Gubbar passa in som teori. Dvs att detta tillhörde en icke auktoriserad verksamhet inte nödvändigtvis kopplad direkt men kanske indirekt till mordet eller helt fristående.

Livvaktsstyrkan hade aldrig anlagt något så löjligt skydd på avstånd i hemlighet. De hade antingen insisterat på skydd eller avrått från utfärden.

Det liknar mera någon slags relativt amamtörmässig skuggning av OP.
Citera
2010-09-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Vad har du fått det där ifrån? Det stämmer inte med några av dom uppgifter jag har hört/läst.

Från initierad mordspanare. punkt.
Citera
2010-09-08, 21:51
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
OK, jag har glömt bort vem det var som hade den där lägenheten där det upptcktes en massa märklig elektronsik utrustning av avlyssningskarraktär i samband med en vatten läcka. Någon som minns så här direkt? Jag kan söka förtsåss, men det går sökert snabbare att fråga...

Det var ju Leif Tell
Citera
2010-09-08, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Från initierad mordspanare. punkt.

Jouren var alltså på sitt kontor inte smygande i buskarna menar du. Beredda att rycka in om OP:s planer ändrades. Ganz normal eller...

För övrigt är inte mitt förtroende för folk från Palmegruppen gigantisk. Mycket har visat sig inte hålla tyvärr.
Citera
2010-09-08, 22:06
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Det var ju Leif Tell

Tackar!
Citera
2010-09-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Jouren var alltså på sitt kontor inte smygande i buskarna menar du. Beredda att rycka in om OP:s planer ändrades. Ganz normal eller...

För övrigt är inte mitt förtroende för folk från Palmegruppen gigantisk. Mycket har visat sig inte hålla tyvärr.

De som för tillfället hade det direkta skyddsansvaret var e.u. i sina bostäder - tillgängliga för att med kort varsel inställa sig hos OP och sköta sitt uppdrag. DOM blev nog synnerligen överraskade då dom dom fick veta att "fågeln" hade smitit och dessutom låtit sig skjutas ned på öppen natt-gata!

Dessa vakters existens och göranden utesluter naturligtvis INTE att det samtidigt fanns annan och väl dold övervakning av ex.vis OPs bostad vid tiden för mordet. Inte heller utesluter det att poliserna i den övervakningen "hakade på" OP med fru , då de gående begav sig mot T-stationen.
Citera
2010-09-08, 22:34
Medlem
ja37viggens avatar
Thomas eller Tomas Bresky opererar i Luleå. Han är Borgnäs trogne vapendragare. Bröderna Poutiainen kanske har ledsnat på MOP men deras bok var ett tecken på perfektionism och grundlig research. Ingen bok är felfri men denna Labyrinten är genomarbetad måste jag tillstå.
Citera
2010-09-08, 22:45
Bannlyst
Citat:
De som för tillfället hade det direkta skyddsansvaret var e.u. i sina bostäder - tillgängliga för att med kort varsel inställa sig hos OP och sköta sitt uppdrag. DOM blev nog synnerligen överraskade då dom dom fick veta att "fågeln" hade smitit och dessutom låtit sig skjutas ned på öppen natt-gata!

Dessa vakters existens och göranden utesluter naturligtvis INTE att det samtidigt fanns annan och väl dold övervakning av ex.vis OPs bostad vid tiden för mordet. Inte heller utesluter det att poliserna i den övervakningen "hakade på" OP med fru , då de gående begav sig mot T-stationen.

Att det fanns mer eller mindre intermittent kontroll kring bostaden är jag helt med på. Lika så att denna intresserade sig om de sett OP lämna bostaden men knappast sattes det igång någon dold livvaktning för den sakens skull. Det var garanterat inte första gången det skedde. Mitt intryck är att livvaksstyrkan jobbade med hög professionalitet. Om någon oficiell eller inoficiell eller halvoficiell intresserade sig för vad OP företog sig bör det väl ha varit andra i sådant fall. Sådana som tyckte det verkade konstigt att OP "rymde".
Citera
2010-09-08, 22:52
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Tackar!

Inget att tacka för.

Jo, Tell hade förresten tagit över kontraktet på lyan från en Lennart Källström, - också han snut, - som tjänstgjorde på Norrmalm mordnatten. Lägenheten låg på Järnmalmsgatan 4, i Tranan, som nån sa, eller Traneberg.
Senast redigerad av Maxestrella 2010-09-08 kl. 22:55.
Citera
2010-09-09, 06:08
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:

"Fågeln" Palme hade tidigare smitit ut på stan och beställt en kostym. När den kostymen skulle hämtas uppdagades det för skyddet, varpå man blev mycket ondsint på statsministern. OP hade det oskicket att ge sig i väg ibland - i tron att "det kan ju inte hända mig nåt".
Citera
2010-09-09, 09:07
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
2, Ja han är lite svår som alla som ibland talar sanning ibland överdriver. Något finns där nog....
3, Inga kommentarer...... som du säkert förstår.

2) Det Ivan v Birhan kan berätta om trakasserier från Säpo Mossad CIA ihop styrks av Guillou och förklarar utan överdrift vad också jag själv blivit utsatt för. Palme kunde bara inte tro det var sant vad Elmér och hans närmaste förtrogna var styrda av för sällskap.
3) Om dina källor skall bli mer trovärdiga än mina är just ditt anonyma sällskap bedrägligast av alla.
/ ve
Citera
2010-09-09, 10:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
1) I många år har jag försökt få ordning på det har med alla komradiogubbar och springande grupper av människor vara bara en liten del är kända. Det är definitivt inte proffsigt eller pekande på en mordkomplott och blir därför förvirrande.
2) Det var ingen officiell Säpoaktion. Möjligen några reliker från IB. Krantz snutar hörde för övrigt inte till SÄPO. Gör det också svårt att se att det var en komplott isensatt av främmande makt.
3) Tänker man dock poliser med högerideer och sin egen uppfattning av hur problem skall lösas skulle ju Åkes Gubbar passa in som teori. Dvs att detta tillhörde en icke auktoriserad verksamhet inte nödvändigtvis kopplad direkt men kanske indirekt till mordet eller helt fristående.

1) Det är ju just så här som CIA jobbar. Man deltar aldrig själv direkt utan lurar de mest aningslösa agenter wannabes med falsk info och angiveri för värsta illdåd eller påträngande "beskydd" mot oss helt oskyldiga som befaras veta mer.
2) Säpo var redan då splittrat inför överheten som ingen riktigt visste vilken den egentligen var regeringen eller anonyma hos myndigheter styrda av CIA.
3) Åkes eller Östlings gubbar är typfall av lättledda figurer som de hemliga övervakarna av personregistren kunde använda sig av fast bara till en viss gräns. Ingen ville gärna uppträda som "ensam galning" ens bland de värst belastade ur svenska gemenskapen. Baresic däremot utvaldes för uppgiften redan då han under flykten från svenskt fängelse jobbade som livvakt åt fascisterna i Washington kan man tänka.
/ Ove Mollvik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in