Igår, 21:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det framgår med all önskvärd tydlighet att ingen av de tre kamraterna kunde säga var Björkman vände. De hade ryggen mot honom. Ingen av dem vände sig om. Någon trodde att han inte följde med. I alla fall inte så långt. Ingen visste hur långt. Ingen såg honom vända. En av dem hörde honom ropa att de inte skulle gå så fort. Om han inte följde efter brydde han sig inte om hur fort de gick. Den diskussionen är skrattretande.

Ja, och då kan ju du inte heller dra de slutsatser du gör "en vändning vid norra reklampelaren"!
Ser du inte det själv?

Jag vill nog mena att det framgår med önskvärd tydlighet vad alla kamrater uppfattar och att det är du som borde lägga ned ditt snack om vad/vem som är "skrattretande"!

Nyberg: Nej, han står kvar.
FL: Han stannar alltså vid bankomaten.
Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg, men han blir i alla fall efter precis efter att vi tagit pengar. I alla fall i väldigt nära samband med det.
Källa: https://drive.google.com/open?id=1nszrDcc2e1Y-tM-ATOTZYHtqN8KQsXI8

Gustavsson: Nej, han står kvar vid bankomaten.
FL: Han står alltså kvar vid bankomaten han? Är du säker på det?
Gustavsson: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svära på alltså. Jag bara gick så gick dom med mig.
Källa: https://drive.google.com/open?id=1IoCWMTXMIwXYhsPyshNbtbe6t_WaM8Vj

FL: Men du, Åsa och Clas fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
Fröling: Ja.
FL: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
Källa: https://drive.google.com/file/d/1jm7v2D5lgXVqzZQNSTRR0z9BRRa6mzk6/view
Citera
Igår, 22:01
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Alltid kul att testa nya perspektiv, men det finns ett ytterligare vittne på Tensonmannen. Även Vagnhäradskvinnan såg honom.

Det vittnesmålet kom förvisso in sent men det finns ingen direkt anledning att ifrågasätta hennes trovärdighet. Hennes man som också satt i bilen kan bekräfta att de färdades på Sveavägen då.

Eftersom det finns två vittnen på Tensonmannen, och båda dessutom reagerade på det konstiga sättet att gå, finns det ingen anledning att tro att han är påhittad.

Tyvärr får jag onda aningar av det vittnet personligen.

Att det blir liggandes för en person är acceptabelt i mina ögon, men mannen är problemet. Han bekräftar färdvägen men minns inget som berör Palmemordet. Rimligtvis borde frun/vittnet på något sätt lyft att hon kan ha sett Palmes mördare alldeles före mordet på något vis under deras relation, under 5 år, vilket han i sin tur borde mints. Istället verkar det som att hon gör iakttagelsen och därefter diskuterar dem det aldrig igen. Inte ens när de kommer hem, får veta vad som skett och reflekterar över att de passerade platsen.

Jag får också en ond aning om detaljen att hon vevar ner rutan, och då hör skottet. Hon bör vara cirka 120 meter från mordplatsen när hon gör detta. Jag får känslan av en anpassning för att förekomma kritik om att hon är för långt bort för att kunna uppfatta skott inne i en bil.

Men absolut, är det sant är det poäng till den illustra Tensonmannen. Värt att borra lite mer i.
Citera
Igår, 22:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, och då kan ju du inte heller dra de slutsatser du gör "en vändning vid norra reklampelaren"!
Ser du inte det själv?

Jag vill nog mena att det framgår med önskvärd tydlighet vad alla kamrater uppfattar och att det är du som borde lägga ned ditt snack om vad/vem som är "skrattretande"!

Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg, men han blir i alla fall efter precis efter att vi tagit pengar. I alla fall i väldigt nära samband med det.

Gustavsson: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svära på alltså. Jag bara gick så gick dom med mig.

FL: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?

Bra sammanställning.

Även om det i teorin kanske inte kan uteslutas att AB skulle kunna börja ”smygfölja” efter dem efter att först ha gett sken av att stanna upp blir det rätt långsökt om man dessutom tar hänsyn till att han inte ens själv är av den uppfattningen.

Då skulle det krävas extremt starka skäl för att upphäva samtliga Boforsares (inklusive Björkmans) uppfattning att Björkman inte följde efter någon längre bit.

Några sådana ”extremt starka” skäl föreligger knappast. Fauzzi kan utan problem missta sig när han blickar tillbaka mot mordplatsen från över hundra meters håll en mörk februarikväll.
Senast redigerad av Knattarna Igår kl. 22:14.
Citera
Igår, 22:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17

Att det blir liggandes för en person är acceptabelt i mina ögon, men mannen är problemet. Han bekräftar färdvägen men minns inget som berör Palmemordet. Rimligtvis borde frun/vittnet på något sätt lyft att hon kan ha sett Palmes mördare alldeles före mordet på något vis under deras relation, under 5 år, vilket han i sin tur borde mints.

Nu misstänker jag dock att du kanske läser in lite för mycket i hans förhör.

Det enda han säger är väl att frun inte kommenterade något i stunden. Och det är ju inte så konstigt eftersom hon kanske inte insåg signifikansen då. Hon såg bara ett par som hon inte kände igen och så någon som gick bakom. Knappast något ögonbrynshöjande som man direkt måste påtala för gubben.

Han förnekar inte att de pratat om det efteråt. Rimligen har de gjort det.

Den enda diffen är att kvinnan tror att hon kommenterade smällen direkt medan mannen inte minns det. Men det är ju en sådan där sak som är lätt att glömma efter fem år. Till exempel var ju avgassmällar mycket vanligare 1986 än idag och mannen kan ha avfärdat det som en sådan.

Vi har också detaljen att både Fauzzi och Vagnhäradskvinnan såg att Tensonmannen gick konstigt. Och de såg honom på samma trottoarsträcka. Det blir lite väl många sammanträffanden för att både Fauzzi och Vagnhäradskvinnan ska ha hittat på honom.
Citera
Igår, 23:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser du inte det själv?

Självklart såg inte Björkmans kamrater var Björkman vände. De hade ryggen mot honom. Självklart var deras intryck att Björkman stannade i närheten av bankomaten. Eller bara följde efter en bit. De hade ryggen mot honom. Självklart följde han efter en bit. Annars skulle han inte be dem att inte gå så fort (enligt äldsta kamraten Klas Nyberg).
Citera
Igår, 23:54
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Att det blir liggandes för en person är acceptabelt i mina ögon, men mannen är problemet. Han bekräftar färdvägen men minns inget som berör Palmemordet. Rimligtvis borde frun/vittnet på något sätt lyft att hon kan ha sett Palmes mördare alldeles före mordet på något vis under deras relation, under 5 år, vilket han i sin tur borde mints. Istället verkar det som att hon gör iakttagelsen och därefter diskuterar dem det aldrig igen. Inte ens när de kommer hem, får veta vad som skett och reflekterar över att de passerade platsen.

Jag får också en ond aning om detaljen att hon vevar ner rutan, och då hör skottet. Hon bör vara cirka 120 meter från mordplatsen när hon gör detta. Jag får känslan av en anpassning för att förekomma kritik om att hon är för långt bort för att kunna uppfatta skott inne i en bil.

Men absolut, är det sant är det poäng till den illustra Tensonmannen. Värt att borra lite mer i.

Vagnhäradskvinnan såg LOP och mannen i närheten av Skandias entré. Annars hade Vagnhäradsparet tvingats stanna bakom Hans Johanssons taxi och blivit vittnen till mordet. Vagnhäradsparet måste ha varit före Johansson. Vagnhäradskvinnans bedömning av parets och mannens avstånd till Tunnelgatan stämmer inte. Det var avsevärt längre. Om paret var LOP.
Citera
Idag, 00:05
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Här kommer en kontroversiell teori. Kritisera gärna men låt oss hålla sansad ton, idéer ska prövas.

Fauzzi passerar det tomma Dekorima och fortsätter söderut på trottoarens vänstra del. Någonstans mellan bankomaten och Skandiaentrén ser han Björkman

Fauzzi går norrut på väg hem från restaurangjobbet.
Citera
Idag, 00:06
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Fauzzi går norrut på väg hem från restarangjobbet.

Rättade strax nedan, felskrivning.
Citera
Idag, 00:58
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Instämmer helt.

Vilken tur då att det framgår av hans sista förhör att han betraktade banken och bankomaten som samma.

Så här står det:

När han vände sig om hade kompisarna gått ett par tre steg därifrån.

Anders stod då själv några meter söder om ingången till banken och bankomaten.

”Ingången till banken och bankomaten”. En ingång. Till både banken och bankomaten. Precis som det var i verkligheten.

Björkman minns alltså att de var en och samma.

Och eftersom han inser att banken låg på samma plats som bankomaten kan han inte tro att han gått långt från bankomaten och vänt vid banken.

En felaktig minnesbild av var på kvarteret ”banken och bankomaten” låg förändrar inte det.

Det här förstår vem som helst.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-J

Det är förhörsledarens slutsats att bankomaten fanns vid ingången till banken.

Ingen frågar Björkman var ingången till banken var.
Citera
Idag, 01:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Bra sammanställning.

Även om det i teorin kanske inte kan uteslutas att AB skulle kunna börja ”smygfölja” efter dem efter att först ha gett sken av att stanna upp blir det rätt långsökt om man dessutom tar hänsyn till att han inte ens själv är av den uppfattningen.

Då skulle det krävas extremt starka skäl för att upphäva samtliga Boforsares (inklusive Björkmans) uppfattning att Björkman inte följde efter någon längre bit.

Några sådana ”extremt starka” skäl föreligger knappast. Fauzzi kan utan problem missta sig när han blickar tillbaka mot mordplatsen från över hundra meters håll en mörk februarikväll.

Fullständigt barockt resonemang.

Fauzzi var övertygad att han såg ett vittne och att vittnet var samma person som gick bakom paret Palme.

Det är uppenbart att Björkmans kamrater inte visste var han vände. De hade ryggen mot honom.
Citera
Idag, 07:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Fullständigt barockt resonemang.

Fauzzi var övertygad att han såg ett vittne och att vittnet var samma person som gick bakom paret Palme.

Det är uppenbart att Björkmans kamrater inte visste var han vände. De hade ryggen mot honom.
"Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av Nicola Fauzzi då han lutar sig ut. Det är bara jackan Nicola Fauzzi ser. Det är på jackans färg Nicola Fauzzi igenkänner mannen. Mannen (se Anders Björkman) försvinner därefter ånyo in i porten-prånget."

Ett väldigt starkt igenkännande. Han ser enbart jackan, på långt håll, och ser att den är blå. Det måste ju vara samma person. Det kan inte vara så att gm, som andra än fauzzi uppger, hade blå jacka likt AB.
Citera
Idag, 07:58
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av Nicola Fauzzi då han lutar sig ut. Det är bara jackan Nicola Fauzzi ser. Det är på jackans färg Nicola Fauzzi igenkänner mannen. Mannen (se Anders Björkman) försvinner därefter ånyo in i porten-prånget."

Ett väldigt starkt igenkännande. Han ser enbart jackan, på långt håll, och ser att den är blå. Det måste ju vara samma person. Det kan inte vara så att gm, som andra än fauzzi uppger, hade blå jacka likt AB.

Just det. NF tänker att det måste vara Björkman han ser. Inte bara på grund av jackans färg. Även om jackans färg är lättast att känna igen. Även på grund av ett enkelt faktum: NF mötte ingen annan än LOP och Björkman längs Skandiakvarteret.

En ensam GM fortsatte på den västra sidan av Sveavägen, korsade gatan närmare Tunnelgatan och väntade en kort stund vid Dekorimas ingång. Som i Kangers bok 1987.

Det finns inga tvivel att Björkman var mannen som NF såg. Av många fler skäl än i granskningskommissionens rapport 1999.

Som framgår här och här.

Notera att Götabankens kontor och bankomaten inte stängde när Linders Resor öppnade i maj 1986 (som jag skrev den 27 februari). Som framgår av Otto Ekevis video den 28 april stängde Götabankens kontor och bankomaten redan i slutet av mars 1986. Bankomaten var borta vid Björkmans rekonstruktion den 5 april 1986.

Notera också att Götabankens fasad mot Sveavägen är två meter för lång i Ottos video (två av fotona i fotomontaget sitter fel). Götabankens fasad mot Sveavägen var så liten att en tillfällig förbipasserande knappt såg att det fanns ett bankkontor innanför bankomatlokalen. Inte konstigt att Björkman (som inte hade besökt bankomaten förut) trodde att Skandiahuset var banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in