Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-28, 21:51
  #67897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Har vi någon känd koppling mellan Lingärde och Palme/Ebbe/Holmer/Birger - innan MOP?

Passar först på att tacka för alla svaren runt min fråga om piketens chef Kommisarie Christiansson som nåddes av larmet när han med chaufför var ute vid Gärdet. Lite mysko tycker jag det blir när han dessförinnan kommer ifrån ingripande vid David Bagares gata...

Ang Lingärde och undtjänsten finns endast andrahandsuppgifter verkar det som.

-Under min research fann jag att Ulf Lingärde varit kontrakterad av SSI som konsult och hade fått sina uppgifter från bl. a. Birger Elmér, den förre chefen på SSI. Ulf Lingärde hade själv inte angivit sin uppdragsgivare men vidstått att han hade arbetsuppgifter för SSI.
https://www.flashback.org/sp32753452

-Jag (Lingärde) bad Elmér, som jag känner privat en smula, att vara bollplank.
Se papperssidan 48: http://www.politiskamord.com/marjasin.pdf


Lingärdes brev till journalisten Olle Stenholm 1993:
- Du bjöd mej på lunch för några år sedan, på Östergök eller något sådant, och frågade bland annat om jag hade någon slags offentlig ställning. Jag är rädd att jag den gången missledde dej ganska rejält. Jag var då i full färd med att rota i ny och gammal sk-t inom underrättelseväsendet, stödd av ett särskilt bemyndigande. Jag tröstar mej med att jobbet minst av allt var offentligt. Det där är slutfört sedan länge och jag har idag brutit mej en ny bana såsom journalist och författare inom databranschen.
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde

Men i samma dokument verkar Lingärde väldigt initierad:
- Ölvebro har jag under resans gång informerat personligen om alla detaljer av polisiärt intresse, senast om Tore Utriainen :s plötsliga anställning vid Säpo som dataexpert med speciell behörighet.

Gav Marjasinkommissionen Lingärde ett speciellt mandat och finns någon öppen info om resultatet?
I övrigt verkar han som sagt väldigt initierad inom även teleområdet, men det är ju inte omöjligt att bli om man både är journalist och dataexpert. På universiteten hade man ju redan på 60-talet börjat arbeta med det som kom att heta internet.
Har Olle Stenholm som journalist, skrivit om Lingärde själv?

Tillägg:
Sålunda berättar Lingärde att han under 1988 tillfrågades av IB-chefen Birger Elmér om han inte ville söka en tjänst inom försvarets dåvarande hemliga underrättelsetjänst SSI. Lingärde fick denna tjänst och inledde sitt nya hemliga arbete med att ”bereda framtiden och skissa på en ny organisation med inhämtningsenheter som arbetade mot en datacentral, implementering av underrättelsebok, säkerhetsjournal, intelligence debriefing och införande av bärbara datorer” – uppenbarligen satt Lingärde från hösten 1988 parkerad hos SSI och därmed hos en av samhällets mest centrala och sekreta säkerhetstjänster. Hans tid inom SSI varade dock endast några månader, på grund av motstånd från kolleger inom SSI; Lingärde gick då över till annan, mindre hemlig verksamhet.
http://svenanerpalmemordet.blogspot....l#.VjE2K7cvcdU
__________________
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-10-28 kl. 21:58.
Citera
2015-10-28, 22:42
  #67898
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Lars Engqvist


Tack, såklart. Faktum är att även PO varit sunt skeptisk mot PU dock
Citera
2015-10-29, 02:01
  #67899
Medlem
mvagrippas avatar
Nedanstående stycke är hämtat ur granskningskommissionen. Med tanke på texten i allmänhet och det understrykna i synnerhet är det minst sagt häpnadsväckande att Olof Palme gick på bio en fredagskväll i centrala stockholm utan livvakt. Både han och nära rådgivaren Ulf Dahlsten verkar fullt medvetna om hur farlig Miro Baresic anses vara och ignorerar detta.

Att regeringen dagen före MOP tar beslutet som kommer att leda till lagskärpningen som kallats "Lex Baresic" minskade sannerligen inte hotbilden. Dahlsten säger att OP bett honom kontakta SÄPO, frågan är om detta gjordes?

"Vidare kontaktades på
nytt flera personer bland Olof Palmes medarbetare i regeringskansliet,
bland andra finansministern Kjell-Olof Feldt och statssekreteraren Ulf
Dahlsten. Feldt berättade bl.a. att Olof Palme varit emot en benådning
av Baresic och att det var långt ifrån uteslutet att Olof Palmes inställning
i denna fråga var känd i en större krets. Dahlsten uppgav att
Olof Palme ansett att beslutet om 18 års fängelse var farligt
och att han
fruktade en hämndaktion från Baresics sida
. Av denna anledning hade
Olof Palme bett Dahlsten att kontakta säkerhetspolisen. Enligt Dahlsten
hade Olof Palmes kännedom om Baresics förflutna varit ganska
detaljerad. Att Baresic hade en relation till vissa individer inom Chilejuntan
var t.ex. känt för Olof Palme. Han hade därför ansett att det
eventuella hotet mot honom bestod i en kombination av Baresics hat
och Chilejuntans motiv. Dahlsten uppgav vidare att Olof Palme hade
uppfattningen att Baresic var en person som skulle kunna planera ett
mord på honom.
"
Citera
2015-10-29, 09:02
  #67900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Skånska Dagbladet var nog bara ett skämt från Klippos sida.

Jo. Arbetet var det.

Den 30e januari 1987 skall Lingärde ha intervjuats i Arbetet. Det uppger han åtminstone i samtalet med Marjasinkommissionen.

Ja, men inget avsiktligt skämt.

Jag tänkte på Jallais skrivning: "Efter att Lingärde framträtt i media i januari 1987 om sina teorier blev han och hans familj trakasserade av okända män vid sin bostad i södra Sverige. Familjen fick polisskydd och barnen fick ett trygghetspaket innehållande bl. a. bärbar polisradio. Lingärde sa till Skånska Dagbladet att han misstänkte att männen kom från SSI:s krigsorganisation vilket borde vara det samma som Arla Gryning som förekommer i Landsförrädaren."

Det kan ju vara helt fel, men man undrar ju om inte fler tidningar i södern skulle kunna ha nappat på Lingärdes erfarenheter.
Citera
2015-10-29, 09:31
  #67901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja, men inget avsiktligt skämt.

Jag tänkte på Jallais skrivning: "Efter att Lingärde framträtt i media i januari 1987 om sina teorier blev han och hans familj trakasserade av okända män vid sin bostad i södra Sverige. Familjen fick polisskydd och barnen fick ett trygghetspaket innehållande bl. a. bärbar polisradio. Lingärde sa till Skånska Dagbladet att han misstänkte att männen kom från SSI:s krigsorganisation vilket borde vara det samma som Arla Gryning som förekommer i Landsförrädaren."

Det kan ju vara helt fel, men man undrar ju om inte fler tidningar i södern skulle kunna ha nappat på Lingärdes erfarenheter.


Okej. Då tar jag tillbaka min kommentar om skämt.

Någon som har en timme över och har lust att gå igenom Skånska Dagbladet för januari-februari 1987?
Citera
2015-10-29, 09:39
  #67902
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Passar först på att tacka för alla svaren runt min fråga om piketens chef Kommisarie Christiansson som nåddes av larmet när han med chaufför var ute vid Gärdet. Lite mysko tycker jag det blir när han dessförinnan kommer ifrån ingripande vid David Bagares gata...

Ang Lingärde och undtjänsten finns endast andrahandsuppgifter verkar det som.

-Under min research fann jag att Ulf Lingärde varit kontrakterad av SSI som konsult och hade fått sina uppgifter från bl. a. Birger Elmér, den förre chefen på SSI. Ulf Lingärde hade själv inte angivit sin uppdragsgivare men vidstått att han hade arbetsuppgifter för SSI.
https://www.flashback.org/sp32753452

-Jag (Lingärde) bad Elmér, som jag känner privat en smula, att vara bollplank.
Se papperssidan 48: http://www.politiskamord.com/marjasin.pdf

Lingärdes brev till journalisten Olle Stenholm 1993:
- Du bjöd mej på lunch för några år sedan, på Östergök eller något sådant, och frågade bland annat om jag hade någon slags offentlig ställning. Jag är rädd att jag den gången missledde dej ganska rejält. Jag var då i full färd med att rota i ny och gammal sk-t inom underrättelseväsendet, stödd av ett särskilt bemyndigande. Jag tröstar mej med att jobbet minst av allt var offentligt. Det där är slutfört sedan länge och jag har idag brutit mej en ny bana såsom journalist och författare inom databranschen.
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde

Men i samma dokument verkar Lingärde väldigt initierad:
- Ölvebro har jag under resans gång informerat personligen om alla detaljer av polisiärt intresse, senast om Tore Utriainen :s plötsliga anställning vid Säpo som dataexpert med speciell behörighet.

Gav Marjasinkommissionen Lingärde ett speciellt mandat och finns någon öppen info om resultatet?
I övrigt verkar han som sagt väldigt initierad inom även teleområdet, men det är ju inte omöjligt att bli om man både är journalist och dataexpert. På universiteten hade man ju redan på 60-talet börjat arbeta med det som kom att heta internet.
Har Olle Stenholm som journalist, skrivit om Lingärde själv?

Tillägg:
Sålunda berättar Lingärde att han under 1988 tillfrågades av IB-chefen Birger Elmér om han inte ville söka en tjänst inom försvarets dåvarande hemliga underrättelsetjänst SSI. Lingärde fick denna tjänst och inledde sitt nya hemliga arbete med att ”bereda framtiden och skissa på en ny organisation med inhämtningsenheter som arbetade mot en datacentral, implementering av underrättelsebok, säkerhetsjournal, intelligence debriefing och införande av bärbara datorer” – uppenbarligen satt Lingärde från hösten 1988 parkerad hos SSI och därmed hos en av samhällets mest centrala och sekreta säkerhetstjänster. Hans tid inom SSI varade dock endast några månader, på grund av motstånd från kolleger inom SSI; Lingärde gick då över till annan, mindre hemlig verksamhet.
http://svenanerpalmemordet.blogspot....l#.VjE2K7cvcdU
Jag vet inte om du har läst ULs tal inför Marjasins kommission?

https://www.dropbox.com/s/0jro6vpp2m...jasin.pdf?dl=0

I början av dokumentet står att han träffat OP 1969 som facksekreterare i SFS. Och det står strax efter att han aldrig fick jobbet på SSI (längst ner sid. 48).

Enligt sitt omtalade PM arbetade han på Timbro runt 1970 med att lägga in personuppgifter på vänstersympatisörer i dataregister. Jag förknippar uppdelningen av Browalds Timbro i en öppen och en hemlig del, både med Lindencronas Stay Behind och den "Hemliga Byrå" som fanns inom Eskilssons Timbro. Browald skänkte Timbro till Näringslivets Fond på 70-talet.

Kommissarie Christianssons rutt innan och efter mordet är värd att begrunda.
Citera
2015-10-29, 12:22
  #67903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag vet inte om du har läst ULs tal inför Marjasins kommission?

https://www.dropbox.com/s/0jro6vpp2m...jasin.pdf?dl=0

I början av dokumentet står att han träffat OP 1969 som facksekreterare i SFS. Och det står strax efter att han aldrig fick jobbet på SSI (längst ner sid. 48).

Enligt sitt omtalade PM arbetade han på Timbro runt 1970 med att lägga in personuppgifter på vänstersympatisörer i dataregister. Jag förknippar uppdelningen av Browalds Timbro i en öppen och en hemlig del, både med Lindencronas Stay Behind och den "Hemliga Byrå" som fanns inom Eskilssons Timbro. Browald skänkte Timbro till Näringslivets Fond på 70-talet.

Kommissarie Christianssons rutt innan och efter mordet är värd att begrunda.

Läst dokumentet men mindes ej alla detaljer när jag skrev.
Lingärde skriver också att han efter mötet 1988 med Anstrin, att han beslutat sig för:
"-att lämna branchen helt och hållet...att söka mig en ny bana...att mobilisera min verksamhet och mitt arkiv så att jag åter kan mobilisera i framtiden om landet skulle kalla."

Har också läst någonstans att han muntligt (ej skriftligt) angivit att han arbetat för SSI. SSI fick ju sitt namn efter en omorganisation på Försvarsstaben 1982, så det bör då varit någon gång under 1982-88 han samverkat med dem. Gissningsvis som konsult eftersom han sedan söker fast anställning där.

Från det Lingärde i sjuttiotalets början anförtros att lägga in känsliga personuppgifter på Timbro? tills mötet med Bo Anstrin 1988, är det nästan tjugo år som han tjänat denna verksamhet. Kan det vara av bitterhet han sedan Palmespanar som hämnd?

Han skriver någonstans också om att i början av sjuttiotalet sysslade "två briljanta jurister med att datorisera IB´s personarkiv". Kan han själv vara en av dessa? Hade han juridikutbildning i botten?
Slutligen -Varför var han inte omtyckt inom SSI eller ens ens vilja bli hälsad på av företrädaren för ett "militärt verk"? Hade Marjasinkommisionen lyssnat på honom om han var vem som helst?

Kanske var Lingärde "Spionen som bytte sida"? Har svårt att se honom som "höger om höger" på sjuttiotalet utan mer liknande Wilhelm Agrells sakliga analysförmåga.

Sammanfattningsvis har jag bara önskat penetrera frågan som kom upp -Fanns kopplingar mellan Lingärde och Und/Säk/IB/Elmér. Mannen har faschinerat åtminstone mig i flera år alltsedan hans skrivning om "krigstelefonerna" kom upp i Riksbunkertråden för längesedan.

Spekulation: Fanns koppling mellan Stieg Larsson och Lingärde? Tänker på Stiegs misstankar mot Wedin redan året efter mordet. Kan Lingärde vara en källa där? Var Lingärde kopplad till "Searchlight"?
Citera
2015-10-29, 12:39
  #67904
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Nej håller inte med. Någonting är skumt helt klart .Det mest anmärkningsvärda är att GM står vid hörnet innan paret Palme kommer dit. Har du någon förklaring på hur GM visste det ?
Ja, det är en huvudfråga, hur visste gärningsmannen det ? Hur kom han dit för makarna Palme ? Var kom han ifrån ?
Citera
2015-10-29, 13:29
  #67905
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
47år låter ungt med tanke på att han ser ut att vara drygt det på bilden i Poutiainens bok från Mordkvällen . Är du säker på att det är han?


Enligt Dödsboken finns det bara en Lars Christiansson som avled 1993. Han föddes 1941-06 och avled 93-06 alltså 52 år gammal. Bosatt i Danderyd. Det måste alltså vara en annan Christiansson som hade Strängnäs som bostadsort
Citera
2015-10-29, 14:56
  #67906
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Enligt Dödsboken finns det bara en Lars Christiansson som avled 1993. Han föddes 1941-06 och avled 93-06 alltså 52 år gammal. Bosatt i Danderyd. Det måste alltså vara en annan Christiansson som hade Strängnäs som bostadsort

Ja, det måste vara Christiansson från Danderyd som är piketchefen.
Citera
2015-10-29, 15:25
  #67907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, det är en huvudfråga, hur visste gärningsmannen det ? Hur kom han dit för makarna Palme ? Var kom han ifrån ?

Som jag ser det är det totalt omöjligt för GM att veta det , Lisbeth eller Olof måste ha bestämt träff med någon helt enkelt .
Citera
2015-10-29, 19:27
  #67908
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Läst dokumentet men mindes ej alla detaljer när jag skrev.
Lingärde skriver också att han efter mötet 1988 med Anstrin, att han beslutat sig för:
"-att lämna branchen helt och hållet...att söka mig en ny bana...att mobilisera min verksamhet och mitt arkiv så att jag åter kan mobilisera i framtiden om landet skulle kalla."

Har också läst någonstans att han muntligt (ej skriftligt) angivit att han arbetat för SSI. SSI fick ju sitt namn efter en omorganisation på Försvarsstaben 1982, så det bör då varit någon gång under 1982-88 han samverkat med dem. Gissningsvis som konsult eftersom han sedan söker fast anställning där.

Från det Lingärde i sjuttiotalets början anförtros att lägga in känsliga personuppgifter på Timbro? tills mötet med Bo Anstrin 1988, är det nästan tjugo år som han tjänat denna verksamhet. Kan det vara av bitterhet han sedan Palmespanar som hämnd?

Han skriver någonstans också om att i början av sjuttiotalet sysslade "två briljanta jurister med att datorisera IB´s personarkiv". Kan han själv vara en av dessa? Hade han juridikutbildning i botten?
Slutligen -Varför var han inte omtyckt inom SSI eller ens ens vilja bli hälsad på av företrädaren för ett "militärt verk"? Hade Marjasinkommisionen lyssnat på honom om han var vem som helst?

Kanske var Lingärde "Spionen som bytte sida"? Har svårt att se honom som "höger om höger" på sjuttiotalet utan mer liknande Wilhelm Agrells sakliga analysförmåga.

Sammanfattningsvis har jag bara önskat penetrera frågan som kom upp -Fanns kopplingar mellan Lingärde och Und/Säk/IB/Elmér. Mannen har faschinerat åtminstone mig i flera år alltsedan hans skrivning om "krigstelefonerna" kom upp i Riksbunkertråden för längesedan.

Spekulation: Fanns koppling mellan Stieg Larsson och Lingärde? Tänker på Stiegs misstankar mot Wedin redan året efter mordet. Kan Lingärde vara en källa där? Var Lingärde kopplad till "Searchlight"?
I Lingärdes PM kan man bl.a. läsa:
Historien börjar med studentrevolternas 1968 som skrämde många på högerkanten. Timbro organiserades i en öppen och en hemlig del, och den hemliga delen tog över det gamla manuella registret över svenskar med misstänkta kommunistsympatier. 1970 började två unga och briljanta jurister lägga över det på data, och man använde därvid säpos kodsystem. Anledningen var dels att man som extra startkapital hade en kopia av säpos primära sökregister, dels att man då på ett enkelt sätt kunde komplettera akter vid behov genom diskreta förfrågningar genom säpoingångarna. Säpos primära sökregister vid denna tid var ett s k flexoramregister, och jag har skrivit (troligen i Arbetet) om det bekanta inbrottet på säpo en natt 1970 då kopieringen skedde med några hasselbladare.

Detta register var mycket modernare och effektivare än säpos så länge det existerade, och informationstrafiken gick ofta nog i motsatt riktning mot den avsedda. Det existerade ända fram till 1988 då Industriförbundet vaknade till liv och insåg potentialen hos den politiska mina man satt på. Men den utlöstes aldrig och registret som då fanns på Birger Jarlsgatan skrotades. Ett antal magnetbandskopior av huvudindex och dataakterna tillverkades dessförinnan och säkrades av olika högerextremister, och gick sannolikt även till utlandet (Israel).
(...)
IB och "SAF:s hemliga byrå" som det hette i vänsterns mun hade en del beröringspunkter av vikt för fortsättningen. Två IB-agenter kom att jobba på byrån, och samtidigt hade denna en mullvad i IB:s stab, närmare bestämt i Wenblads närhet, denne sorterade då under Anstrin. Jag märker att det blir svårt att föra framställningen framåt utan personreferenser, så jag numrerar fortsättningsvis personerna Per-Gunnar Vinge, Acke Hedén,..., efter (F)rihetsrörelsen (eller Frame) som de sammansvurna senare kom att kalla sej. Per-Gunnar Vinge var chef för byrån (men har idag ett eget företag) och Acke Hedén var mullvaden borta på IB.
Jag har talat en del med UL per telefon men har inga objektiva svar på dina frågor, som kanske var ställda till vem som helst. Subjektivt uppfattar jag honom som en person i periferin av Säpo och FST, ungefär som många av de personer som hade förhandsinformationer.

Det bildades någon sorts inofficiellt nätverk med anknytning till tidningen Arbetet och journalisten Maja-Lena Rådelius, där UL, läkaren Eva Bergqvist, f.d. FN-soldaten Jan-Ola Gustafsson, och privatspanaren Fritz G. Pettersson ingick.

Kanske är UL mannen i periferin som gärna ville komma in men som ratades p.g.a. sina flitiga kontakter med massmedia?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback