Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-28, 08:30
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olika rykten har florerat. Olof Palmes sakkunniga medarbetare, Inga-Lena Vallin, berättar att Palme varit upprörd över att han inte hittat en prototyp av en höftledsprotes han ville visa henne. Vallin mamma stod inför en höftledsoperation. Kan tyckas att inte är något att vara förbannad för. Hon beskriver detta i Stig Edlings dokumentär.

Inom polishuset har ett rykte gjort gällande att Bagdad-Bob skulle trängt sig in hos Olof Palme vid fredagsförmiddagens möte. Detta motsägs i Mats Ekmans bok "Uppdrag från Bagdad" där mötet var förutbestämt, Hans Dahlgren och en handläggare från UD deltog och stämningen beskrivs inte som hätsk.

Fondmötet ska ha varit med folk från partiexpeditionen. Märkligt nog har dessa aldrig berättat om detta i offentligheten, i varje fall har jag inte sett några uppgifter. Skulle vara intressant att veta om mötet var förutbestämt sedan länge eller om det hade samband med turbulensen på börsen dagen innan MOP.

Finns fortfarande folk i livet som med sina iakttagelser skulle kunna kasta ljus över OPs sista dag i livet.

Tack för dessa uppgifter. Jag återkommer om en detalj som slog mig häromdagen om börsfallet.
Visst är det märkligt att inget kommit ut om detta möte?
Partikassör vid tillfället var Nils-Gösta Damberg, far till nuvarande näringsministern, och knuten till IB.
1986 hade han haft sin post i 15 år och var på sitt 57:e år.
1987 utsågs han till svensk generalkonsul på Åland och stannade där till sin pensionering.
Senast redigerad av 14thInt 2015-09-28 kl. 08:38.
Citera
2015-09-28, 09:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är det mötet jag menar. Och precis som du funderar jag över frånvaron av liknande beskrivningar från biosällskapet.
Jag har inte läst Borgnäs bok, men kan incidenten ha skett innan föreställningen? Efter att ha köpt biljetter tror jag de gick ut en stund. Mårten var inte klädd i en beige rock så det är knappast honom de har sett.

Det skulle ha kunnat varit Björn Rosengren eller ambassadören Lidgaard, särskilt om det var vid niotiden. Eftersom Lisbet skulle ha varit vittne, så måste det finnas ett rimligt skäl varför det inte omnämns, men det kan ha varit privata skäl och diskretion. Om det var efter föreställningen så har LP, MP och IK alla lämnat felaktig information till polisen om vad som hände i ett viktigt skede.

Om nu Borgnäs källor är att lita på...
Citera
2015-09-28, 10:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har inte läst Borgnäs bok, men kan incidenten ha skett innan föreställningen? Efter att ha köpt biljetter tror jag de gick ut en stund. Mårten var inte klädd i en beige rock så det är knappast honom de har sett.

Det skulle ha kunnat varit Björn Rosengren eller ambassadören Lidgaard, särskilt om det var vid niotiden. Eftersom Lisbet skulle ha varit vittne, så måste det finnas ett rimligt skäl varför det inte omnämns, men det kan ha varit privata skäl och diskretion. Om det var efter föreställningen så har LP, MP och IK alla lämnat felaktig information till polisen om vad som hände i ett viktigt skede.

Det mötet ska ha skett efter filmen ute på trottoaren. Det ska ha varit en hel del folk i rörelse där då.
Citera
2015-09-28, 11:15
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Intressanta ord av Daniel Suhonen om Socialdemokratiska partiföreträdares beröringsskräck med MOP.

Ja, där slog han verkligen huvudet på spiken! Något som för övrigt också smittat av sig på andra än partiföreträdare genom åren, tex utredare, åklagare och "samhällstyckare".
Citera
2015-09-28, 12:51
Medlem
mvagrippas avatar
Artikel från världen idag som visat på den bristande kontrollen och ibland kriminella förfarandet i Stockholmspolisen vapenverkstad. Frågan är om det var lika illa vid tiden för MOP?

http://www.varldenidag.se/nyhet/2008/01/24/Detta-ar-inget-annat-an-grovt-vapenbrott/
Citera
2015-09-28, 13:12
Medlem
Citat:
Artikel från världen idag som visat på den bristande kontrollen och ibland kriminella förfarandet i Stockholmspolisen vapenverkstad. Frågan är om det var lika illa vid tiden för MOP?

http://www.varldenidag.se/nyhet/2008/01/24/Detta-ar-inget-annat-an-grovt-vapenbrott/

Polismannen Kaj som avslöjade vapenverkstaden. Har i privat grupp på facebook skrivit att upphittade kulorna ej är mordkulorna och att VG är skytten. Och att man ska fråga sig hur HH kunde få köra på som han gjorde. Han "körde" medvetet utredningen. Kaj var med i utredningen kring VG.
Citera
2015-09-28, 14:07
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det råder lite begreppsförviriring kring vad som menas med dagbok. Det är knappast en dagbok i den mening som vanligt folk tänker sig och fantiserar kring. Kanske är det mer en dokumentation kring t ex dold diplomati etc vilket gör att det är fullt begripligt att den inte är något som vem som helst skall eller får läsa.

Och framför allt inte familjemedlemmar som Lisbet och/eller sönerna!

En dylik skrift skall förståss till kontraspionaget på stört.
Citera
2015-09-28, 14:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Uppgifterna är om en upprörd konversation efter bion. C:a 10 min före MOP.
Citera
2015-09-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Polismannen Kaj som avslöjade vapenverkstaden. Har i privat grupp på facebook skrivit att upphittade kulorna ej är mordkulorna och att VG är skytten. Och att man ska fråga sig hur HH kunde få köra på som han gjorde. Han "körde" medvetet utredningen. Kaj var med i utredningen kring VG.

Den där grejen att de uppvisade kulorna ej var de verkliga kulorna fanns tidigt med och spreds bland poliser. Verkar ha sitt ursprung hos fotfolket bland stockholmspolisen utan direkt tillgång till utredningen.
Citera
2015-09-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Ja, där slog han verkligen huvudet på spiken! Något som för övrigt också smittat av sig på andra än partiföreträdare genom åren, tex utredare, åklagare och "samhällstyckare".

Gunnar Wall är inte själv befriad från den beröringsskräcken. Min uppfattning är att han noga undviker vissa saker och har samma tendens som andra att söka acceptabla lösningar. Det är lång väg från att peka mot Stay Behind som högerextrema Palmehatare och att ta i problemet att AG faktiskt var organiserat med höga företrädare för arbetare borgare och bönder sedan urminnes tid vilket betyder att AG inblandning och övningar leder rakt in mot makten.

Jag är helt säker på att den förenklingen effektivt utestänger både honom och andra (som Proletären) från att komma vidare och att han s version är ett slags försök till "politiskt korrekt" förklaring som harvar i samma liga som Minell och company.
Citera
2015-09-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Och framför allt inte familjemedlemmar som Lisbet och/eller sönerna!

En dylik skrift skall förståss till kontraspionaget på stört.

Jo det kan ju vara förklaringen till att den försvann eller begravdes.
Citera
2015-09-28, 17:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack för dessa uppgifter. Jag återkommer om en detalj som slog mig häromdagen om börsfallet.
Visst är det märkligt att inget kommit ut om detta möte?
Partikassör vid tillfället var Nils-Gösta Damberg, far till nuvarande näringsministern, och knuten till IB.
1986 hade han haft sin post i 15 år och var på sitt 57:e år.
1987 utsågs han till svensk generalkonsul på Åland och stannade där till sin pensionering.

Damberg blev allmänt bekant när han smugglade pengar från svenska socialdemokrat/facket till finska dito inför fackförenigsvalen i vårt östra grannland. Detta för att motverka den stora bolsjevikinfiltrationen i Finska fackföreningsrörelsen. Har aldrig framkommit något som antyder att Olof Palne inte var fullt införstådd med pengarna till finnarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in