2015-09-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Efter Wennerström och Berglingskandalerna samverkade förmodligen Fst/Säk intimt med SÄPO avs. säkerhetsfrågor. En förbindelseman/officer fanns på båda organisationerna och representerade motorganisationen. Frågan är hur bra det fungerade efter att Bergling avslöjats. Han var SÄPOS förbindelseofficer placerad hos Försvarsstabens säkerhetsavdelning... Han avslöjade således ALLT.
Det där med förbindelsemän är ju känsligt. Det sägs att det finns en liknande skandal, nämligen förbindelsemannen som med jämna mellanrum reste till GCHQ i Storbritannien för FRAs och SÄPOs räkning. Har för mig att han lämnade avlyssning som vi inhämtat och fick förra månadens avlyssning som Storbritannien avkodat. Och han läckte. Det problemet ska man dock ha löst på ett diskret sätt utan att det blev offentligt (läs, omvände man personen och gav ryssarna desinformation under några år?).
Citera
2015-09-27, 19:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har varit inne på det tidigare utan reaktion. Vad hände på mötet med partiexpeditionen? Han var ju omvittnat extremt upprörd enligt Birgitta Dahl. Det kan knappast varit en ramträff under morgonens tennis. Enda alternativet är Bagdad-Bob. Men vi vet alla att akut upprördhet släpper efter hand.

Mest troligt är det därför att något under fondmötet gör honom upprörd. Det vill säga att han inte fått som han velat eller blivit varnad om något. I den indiciekedjan ligger sedan kommentaren vid fotograferingen under eftermiddagen om att man aldrig vet som vad väntar därute. Han avstår i handling från att visa sig i fönstret. Begreppet fond får de flesta att associera till Löntagarfonderna. En alternativ förklaring är en partifond.

De två sista samtalen är med Toresson och Aspling. En partisekreterare och en fd som dessutom varit OP mentor. SA definitivt SB. BT mycket troligt också.

Granduppgifterna om ett annat upprört samtal med okänd man.

Därför kan en rimlig hypotes vara att OP meddelat sin avsikt att stänga ned något partianknutet som fick andra att handla.
Det kan också funnits något i glipan mellan de schemalagda mötena, något som dök upp och fångades i flykten. Dock tror jag att det var alldeles i anslutning till lunchen (han var ju försenad dit och höggradigt irriterad).

2014 intervjuades Bjarne Moelv på Nyhetsbanken om sina teorier. Han hade detta att säga om varför OP var förbannad:
Citat:
- Palmes upprördhet under regeringslunchen berodde på att han på grund av den senaste tidens många rykten och hot tvingats acceptera någon sorts informell skyddsövervakning under veckoslutet (troligen genom partiets egen försorg).

http://www.nyhetsbanken.info/news/view.asp?ID=1897

Lägg därtill uppgifterna i Tidningen VI om Holmérs besök på våldsroteln fredag em. Då ville han att våldet skulle kolla upp en galen österrikare som skulle ha hotat OP. Kopplar man ihop detta med de numera bekräftade WT-personerna och att Wingren på våldet omedelbart på natten tog itu med att jaga fatt på galningen han tidigare under dagen fått i uppgift att kolla upp. Det stärker också Dahlgrens berättelse om att han kört runt med Holmér under mordnatten.

Att Holmér tar god tid på sig att konstatera för sig själv och omgivningen var han befann sig är också bestickande i sammanhanget. Såväl Jallai som Minell har fått uppgifter om att Holmér hämtades i Solna på morgonen, strax innan han dök upp på polishuset. Detta styrks också av nyss pågågne vakthavande på polisen som talade med Holmér på morgonen.
Citera
2015-09-27, 20:10
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelarsson
Finns det någon länk till klippet?

Her er linken til debatten på Expressen:
http://www.expressen.se/tv/kultur/bokmassan/wall-och-suhonen-om-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2015-09-27, 20:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det råder lite begreppsförviriring kring vad som menas med dagbok. Det är knappast en dagbok i den mening som vanligt folk tänker sig och fantiserar kring. Kanske är det mer en dokumentation kring t ex dold diplomati etc vilket gör att det är fullt begripligt att den inte är något som vem som helst skall eller får läsa.

Ja, så uppfattar jag det också.
Citera
2015-09-27, 20:36
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det kan också funnits något i glipan mellan de schemalagda mötena, något som dök upp och fångades i flykten. Dock tror jag att det var alldeles i anslutning till lunchen (han var ju försenad dit och höggradigt irriterad).

2014 intervjuades Bjarne Moelv på Nyhetsbanken om sina teorier. Han hade detta att säga om varför OP var förbannad:

http://www.nyhetsbanken.info/news/view.asp?ID=1897

Lägg därtill uppgifterna i Tidningen VI om Holmérs besök på våldsroteln fredag em. Då ville han att våldet skulle kolla upp en galen österrikare som skulle ha hotat OP. Kopplar man ihop detta med de numera bekräftade WT-personerna och att Wingren på våldet omedelbart på natten tog itu med att jaga fatt på galningen han tidigare under dagen fått i uppgift att kolla upp. Det stärker också Dahlgrens berättelse om att han kört runt med Holmér under mordnatten.

Att Holmér tar god tid på sig att konstatera för sig själv och omgivningen var han befann sig är också bestickande i sammanhanget. Såväl Jallai som Minell har fått uppgifter om att Holmér hämtades i Solna på morgonen, strax innan han dök upp på polishuset. Detta styrks också av nyss pågågne vakthavande på polisen som talade med Holmér på morgonen.

Tack för svar och citatet av Moelv. Konstratera det mot partisekreterarens uttalande på natten att det inte fanns direkta hot mot OP.
Citera
2015-09-27, 21:39
Medlem
Mordmotivet gällande förslaget om en kärnvapenfri korridor längs järnridån. Detta skulle vara en 15 mil bred remsa -sålunda 75 km på vardera sidan gränsen. För Försvaret av västtyskland inom den amerikanska sektorn vid Fulda Gap, skulle detta innebära rena dödsstöten. Hopplöst underlägsna i antalet konventionella styrkor utgjordes försvarets själva stöttesten av att tidigt kunna sätta in kärnvapen om en linje någon mil (?) innanför gränsen passerats med stridande förband. Kärnvapen var enda chansen att tillfälligt hejda en offensiv här. 75 km innebär att ryska pansardivisioner kunde slå sig fram halvvägs till Rehn (150 km) och västs försvarslinje skulle då vara överkörd. De sovjetiska trupperna skulle då befinna sig i det område stridsledningscentralernas bergrum befann sig. Enbart detta motiv skulle vara fullt tillräckligt för ett Palmemord.
Citera
2015-09-27, 22:37
Medlem
ieshos avatar
Kan det finnas något samband med Palmes upprördhet vid lunchen och det som Borgnäs tar upp i 'En iskall vind' om vad de två kvinnorna Gun och Katrin såg utanför biografen efter föreställningen?
Gun
"När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset."

"Innan de (Gun och hennes sällskap förf. anm.) gick över Sveavägen lade Gun märke till att Palme stod ca 10- 15 m bort vid husväggen där det var mycket glas. Lisbeth fanns bredvid och Palme samtalade med en man som var iklädd en brunbeige överrock:"

"Han var lite längre än Palme och pga hans kroppshållning uppskattar (Gun) att mannen var äldre ev. i Palmes ålder. Gun uppfattade det som om Palme blivit tilltalad bakifrån och sedan gått framåt eller blivit hindrad i sin promenad eftersom han inte var vänd helt mot mannen. Gun tror att det ev kan ha funnits en person till som var skymd av den beigeklädda mannen."

Katrin
"En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen mot väggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne".

"Jag kan inte säga att han hotade honom, men det såg hotfullt ut, så min reaktion var: ska inte Olof Palme kunna få gå ifred på bio?"

"Hotfullt, hur då?"

"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut. /. ../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation".
Antag att en del personer inom socialdemokratin var inblandade i konspirationen, personer som i allra högsta grad ogillade Palme men som aldrig hade visat det öppet för karriärens skull. De visste att Palme inte skulle överleva till måndagen och passade därför på att säga till honom vad de egentligen tyckte och tänkte om honom. De så att säga kanske tog sista tillfället i akt att göra vad de länge önskat men inte kunnat. Det kanske var någon av dem från partiexpeditionen som han träffade angående fonderna eller någon som passade på i någon korridor?

Det märkliga med Borgnäs uppgifter med en man som trängde upp en skrämd Palme mot en vägg är att varken Lisbet, Mårten eller Ingrid Klering tar upp det, utan deras vittnesmål utesluter att något sådant kan ha hänt.
Citera
2015-09-27, 22:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Såväl Jallai som Minell har fått uppgifter om att Holmér hämtades i Solna på morgonen, strax innan han dök upp på polishuset. Detta styrks också av nyss pågågne vakthavande på polisen som talade med Holmér på morgonen.

Det har jag missat (även om jag misstänkte något liknande för en massa år sedan. Nu vet jag inte vad man skall tro). Hur har Jallai som Minell redovisat detta?
Citera
2015-09-27, 22:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har varit inne på det tidigare utan reaktion. Vad hände på mötet med partiexpeditionen? Han var ju omvittnat extremt upprörd enligt Birgitta Dahl. Det kan knappast varit en ramträff under morgonens tennis. Enda alternativet är Bagdad-Bob. Men vi vet alla att akut upprördhet släpper efter hand.

Mest troligt är det därför att något under fondmötet gör honom upprörd. Det vill säga att han inte fått som han velat eller blivit varnad om något. I den indiciekedjan ligger sedan kommentaren vid fotograferingen under eftermiddagen om att man aldrig vet som vad väntar därute. Han avstår i handling från att visa sig i fönstret. Begreppet fond får de flesta att associera till Löntagarfonderna. En alternativ förklaring är en partifond.

De två sista samtalen är med Toresson och Aspling. En partisekreterare och en fd som dessutom varit OP mentor. SA definitivt SB. BT mycket troligt också.

Granduppgifterna om ett annat upprört samtal med okänd man.

Därför kan en rimlig hypotes vara att OP meddelat sin avsikt att stänga ned något partianknutet som fick andra att handla.

Olika rykten har florerat. Olof Palmes sakkunniga medarbetare, Inga-Lena Vallin, berättar att Palme varit upprörd över att han inte hittat en prototyp av en höftledsprotes han ville visa henne. Vallin mamma stod inför en höftledsoperation. Kan tyckas att inte är något att vara förbannad för. Hon beskriver detta i Stig Edlings dokumentär.

Inom polishuset har ett rykte gjort gällande att Bagdad-Bob skulle trängt sig in hos Olof Palme vid fredagsförmiddagens möte. Detta motsägs i Mats Ekmans bok "Uppdrag från Bagdad" där mötet var förutbestämt, Hans Dahlgren och en handläggare från UD deltog och stämningen beskrivs inte som hätsk.

Fondmötet ska ha varit med folk från partiexpeditionen. Märkligt nog har dessa aldrig berättat om detta i offentligheten, i varje fall har jag inte sett några uppgifter. Skulle vara intressant att veta om mötet var förutbestämt sedan länge eller om det hade samband med turbulensen på börsen dagen innan MOP.

Finns fortfarande folk i livet som med sina iakttagelser skulle kunna kasta ljus över OPs sista dag i livet.
Citera
2015-09-27, 23:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Her er linken til debatten på Expressen:
http://www.expressen.se/tv/kultur/bokmassan/wall-och-suhonen-om-mordet-pa-olof-palme/

Intressanta ord av Daniel Suhonen om Socialdemokratiska partiföreträdares beröringsskräck med MOP.
Citera
2015-09-28, 08:02
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan det finnas något samband med Palmes upprördhet vid lunchen och det som Borgnäs tar upp i 'En iskall vind' om vad de två kvinnorna Gun och Katrin såg utanför biografen efter föreställningen?
Gun
"När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset."

"Innan de (Gun och hennes sällskap förf. anm.) gick över Sveavägen lade Gun märke till att Palme stod ca 10- 15 m bort vid husväggen där det var mycket glas. Lisbeth fanns bredvid och Palme samtalade med en man som var iklädd en brunbeige överrock:"

"Han var lite längre än Palme och pga hans kroppshållning uppskattar (Gun) att mannen var äldre ev. i Palmes ålder. Gun uppfattade det som om Palme blivit tilltalad bakifrån och sedan gått framåt eller blivit hindrad i sin promenad eftersom han inte var vänd helt mot mannen. Gun tror att det ev kan ha funnits en person till som var skymd av den beigeklädda mannen."

Katrin
"En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen mot väggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne".

"Jag kan inte säga att han hotade honom, men det såg hotfullt ut, så min reaktion var: ska inte Olof Palme kunna få gå ifred på bio?"

"Hotfullt, hur då?"

"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut. /. ../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation".
Antag att en del personer inom socialdemokratin var inblandade i konspirationen, personer som i allra högsta grad ogillade Palme men som aldrig hade visat det öppet för karriärens skull. De visste att Palme inte skulle överleva till måndagen och passade därför på att säga till honom vad de egentligen tyckte och tänkte om honom. De så att säga kanske tog sista tillfället i akt att göra vad de länge önskat men inte kunnat. Det kanske var någon av dem från partiexpeditionen som han träffade angående fonderna eller någon som passade på i någon korridor?

Det märkliga med Borgnäs uppgifter med en man som trängde upp en skrämd Palme mot en vägg är att varken Lisbet, Mårten eller Ingrid Klering tar upp det, utan deras vittnesmål utesluter att något sådant kan ha hänt.

Det är det mötet jag menar. Och precis som du funderar jag över frånvaron av liknande beskrivningar från biosällskapet.
Citera
2015-09-28, 08:08
Medlem
ieshos avatar
Vilka fördelar skulle ha funnits med att leja Christer Pettersson?

De flesta kan inte föreställa sig Christer Pettersson som aktör i en konspiration trots att han var en intelligent, hänsynslös och våldsbenägen torped, åtminstone ytligt sett den perfekta aktören. På bilder ser man att han förvandlades från en rörlig och atletisk person vid tiden för mordet, till att bli den pluffsiga och försupna person som vi känner från massmedia. En förvandling som säkert kunde framkallas med fri tillgång till alkohol och droger i 3-4 år.

Sannolikheten att Lisbet Palme skulle låta sig påverkas att peka ut en främmande person, om än en dråpare/mördare, eller missta sig så grundligt att hon tveklöst pekar ut honom efter några år, är ganska liten som jag ser det. Då måste det till fantasier som att hon själv var inblandad i mordet eller i någon verksamhet som hon till varje pris vill dölja. Dessutom finns det gott om vittnen som placerade honom vid Grand medan föreställningen pågick. Även hovrätten anser det styrkt att CP befann sig där.

Jag är bekant med mängder av skäl som anses utesluta att det var Christer Pettersson som Lisbet Palme såg, men har inte sett någon enda förespråkare för en konspiration som varit objektiv nog att spekulera i vilka fördelar som eventuellt skulle ha kunnat funnits med att leja Christer Pettersson.
Senast redigerad av iesho 2015-09-28 kl. 08:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in