2015-09-26, 14:57
Medlem
brukerinnes avatar
Kanskje noen av dere vil ha interesse av å se denne dokumentaren:
https://www.youtube.com/watch?v=s891StCD4ZQ

Den handler om Jens Christian Hauge. Han var en sentral person i etterkrigstidens Norge, men noe tilbaketrukket fra offentligheten. Han var under krigen leder for Milorg. Etter krigen var han forsvarsminister, bakmann i oppbygging av norsk etterretning og norske Stay Behind. Han var også den som overbeviste statsministeren om norsk medlemskap i Nato, han sto bak norsk eksport av tungtvann til Israel, og han var den som forhandlet om avtale mellom Norge og Sverige angående "byttehandel" av olje-aksjer mot Volvo-aksjer.
Citera
2015-09-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Det är väl det där klassiska som foliehattarna aldrig tycks kunna begripa. Oförklarade enskildheter kan aldrig användas som belägg för att en given konspirationsteori är sann. I de allra flesta fall finns det betydligt enklare och mer triviala förklaringar, eftersom verkligheten råkar vara ytterst komplex och därmed lämnar stort utrymme för invecklade händelsekedjor.

Jo och effekten blir som i Palmesaken att de som vill mörklägga och vilseleda kan avfärda högst relevanta diskussioner kring hur Holmer tog kommandot och utredningen missköttes etc med att det är foliehattsteorier och dra alla över en kam. Mycket finns att säga om vilka som verkat inom mörkläggningen men det är noga att hålla sig inom realismens gränser och där är argument som föreställningsvärldar inte hållbara utgångspunkter.

Vad som var så meriterande för Holmer att bli (misslyckad) Säpochef och sedan få en reträttpost i hans militära bana är nog ett mysterium. Däremot lär han ha odlat sådana kontakter som påpekats.
Citera
2015-09-26, 18:10
Medlem
hehehos avatar
Jag tror att dagboken innehöll uppgifter om de miljarder som pumpades ut till sydafrikanska motståndsrörelsen i cash, [samt uppgifter om Bofors], tex som här:

http://www.expressen.se/nyheter/hon-var-palmes-hemliga-agent/

Att någon ville sitta på dagboken då, betyder inte automatiskt att den skulle vara superintressant idag.

(Cool tant i länken BTW som inte säger ett knyst till gubben eller barnen på 30 år gubben dör för 8 år sedan och har aldrig en aning om att hon varit agent i fältet och inte bara byråkrat på ambassaden, barnen får veta i och med att hon nu medverkar till bok/dokumentär).

Via andra SIDA-anställda pumpades andra miljarder ut till diverse oftast kommunistiska gerillor i Afrika.
Bland annat via Lasse Berg eller snarare mest hans dåvarande fru i Botswana och annorstädes...

Det kan ju var intressant i sammanhanget att SIDA alltid haft en stark koppling till MUST/SSI/SOG/SIG/SOF etc. då man bl.a. jobbar tätt ihop på ambassader...
Senast redigerad av heheho 2015-09-26 kl. 18:50.
Citera
2015-09-26, 18:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det skulle vara riskabelt att filma mordet, men jag misstänker att det fanns observatörer och någon skulle kunna ha filmat för något hemligt arkiv.
Jo, filmat blev det. Skrev om det för 3 år sedan och så här lät det:

"Ja, alltså...jag har varit skitskraj hela tiden och gått och dröjt med det här, men nu liksom
måste jag bara träda fram...får ingen ro i själen annars.
"Och hur var det nu den här kvällen då? Varför skall du ha filmat just då?"
Ja, jag hade precis varit över i staterna på en affärsresa och köpte det här åbäket då,
videokamerorna var ju stora som fan då, du vet, annat nu...hehe...

Jo, så kom det sig att jag plockade fram eländet den kvällen och testade lite.
Filmade runt lite i lägenheten, lärde mig zooma in och sånt. Var helt ensam då.
Fri som fågeln. Kärringen min hade ännu inte dykt upp i mitt liv...fan att hon skulle
dyka upp överhuvudtaget när jag tänker efter...
"Till saken, tack!"
"Okay. Jo, jag gick runt lite då som sagt och filmade rubbet i lyan. Klockan var runt elvasnåret
när jag satte igång. Av någon anledning fick jag för mig att rikta kameran ut mot gatan till.
Fönstret stod halvöppet för att vädra ut all jävla tobaksrök.
Jag hade väl stått där och tramsat med kameran några minuter när jag plötsligt blev
uppmärksammad på en märklig figur som ställde sig där vid det upplysta Dekorimafönstret.
Fastnade vid honom. Zoomade in honom allt tydligare. Kände på mig att nåt var på gång här.
Men inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig vad som hända skulle...Never...
Blir illamående bara jag tänker på det nu.
"Och så dök då paret Palme upp?"
"Jo, men inte fattade jag att det var vår statsminister. Jag var ingen direkt anhängare
av honom och hans politik, långt ifrån, men ändå alltså...mörda Palme på öppen gata...
"Och du fick med hela mordet på din film? Och det går att urskilja detaljer i förloppet?
Man ser mördaren tydligt?"
"Ja, så är det...
"Och känner du igen gärningsmannen? Vet du vem som mördade statsminister Olof Palme?"
"Ja...
"Vem var det då?
"Ja, det är just därför jag vet det som jag inte velat eller vågat träda fram förrän nu.
Det är otroligt alltså...
"Vem var det?"
"Han...
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-26 kl. 18:37.
Citera
2015-09-26, 19:00
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Palmes dag före biobesöket .

ca:
2030 Pratar m Aspling tfn
2000 pratar m Bo Toresson tfn
1830 pratat m Mårten Palme tfn
1825 kommer hem middag m LP
1810 lämnar Rosenbad
1800 pratar m Kjell Olof Feldt tfn
1750 pratar m AM Wilson
1715 pratar m LOUISE WINGE tfn
1710 pratar m Göransson tfn troligt Ulf G
1700 pratar m AM WILSON
1600 möte m MARGARETA GRAPE
1500 möte Amb Oscar Värnö och hans assistent Jan Jölle
1415 intervju m Ygeman & Wahlbärj
1315 statrådslunch m OP upprörd enligt Birgitta Dahl
1215 Möte m folk fr partiexp Ang fonder
1130 Möte m Bagdad Bob
1100 OP anländer Rosenbad livvakter hemförlovade.
1040 OP lämnar kostym på Ströms m en livvakt .
1030 OP lämnar kungliga efter BASTU m Schein och Evander.
0900 OP m Schein tennis
0830 Livvakt Hahne m kollega hämtar OP i apotekshörnan.
0800 OP pratar i tfn m Jan O Karlsson.

Jag har varit inne på det tidigare utan reaktion. Vad hände på mötet med partiexpeditionen? Han var ju omvittnat extremt upprörd enligt Birgitta Dahl. Det kan knappast varit en ramträff under morgonens tennis. Enda alternativet är Bagdad-Bob. Men vi vet alla att akut upprördhet släpper efter hand.

Mest troligt är det därför att något under fondmötet gör honom upprörd. Det vill säga att han inte fått som han velat eller blivit varnad om något. I den indiciekedjan ligger sedan kommentaren vid fotograferingen under eftermiddagen om att man aldrig vet som vad väntar därute. Han avstår i handling från att visa sig i fönstret. Begreppet fond får de flesta att associera till Löntagarfonderna. En alternativ förklaring är en partifond.

De två sista samtalen är med Toresson och Aspling. En partisekreterare och en fd som dessutom varit OP mentor. SA definitivt SB. BT mycket troligt också.

Granduppgifterna om ett annat upprört samtal med okänd man.

Därför kan en rimlig hypotes vara att OP meddelat sin avsikt att stänga ned något partianknutet som fick andra att handla.
Citera
2015-09-26, 22:14
Medlem
ieshos avatar
USAs president Ronald Reagan (1981-89) trodde på astrologi och rådfrågade alltid sin astrolog inför varje viktigt beslut (https://en.wikipedia.org/wiki/Joan_Quigley). Om han rådfrågade henne inför månadsskiftet februari-mars 1986, så kan han mycket väl ha fått antydningar om att en komet då skulle passera stjärnan Dabih, slaktarens lyckostjärna (http://www.constellationsofwords.com/stars/Dabih.html).

Jag föreställer mig att det fanns grupper inom NATO/CIA som planerade att mörda Olof Palme och som såg fördelar med att presidenten stod för beslutet, och att de därför valde en passande dag. Svenska högerextremister med förmodad anknytning till CIA, WACL, Stay Behind och liknande hade dokumenterad kännedom om att mordet var nära förestående.

Detta skulle kunna förklara varför Stig Engström i Skandiahuset, Stay Behinds högkvarter, tycktes stå och vänta in paret Palme för att gå ut tio femton sekunder efter att paret passerat strax innan mordet. Stig Engström uppges ha ritat nidbilder av Olof Palme och haft förbindelser med EAP.

Från 1975-85 anordnades konferenser på ett hotell utanför Jönköping vilka tycks haft temat: kampanjer mot Olof Palme. Bland deltagarna på dessa Ramada-konferenser fanns deltagare från Friheten i Sverige, Familjekampanjen, EAP, Normalmspolisen, Demokratisk Allians, m.fl.

Familjekampanjen och Friheten i Sverige hade lokaler i samma fastighet som Timbro, Näringslivets Fond och IB-företaget Jordec. Familjekampanjens Katarina Runske deltog på Ramadakonferenserna och var avlönad av Näringslivets fond för att sköta kansliet åt Friheten i Sverige, där näringslivsstrategen Sture Eskilsson var styrelseledamot. Ordföranden i Friheten i Sverige, Andrés Küng, var ordförande i den svenska sektionen av den CIA-understödda organisationen Resistance International 1984-86.

En tid innan mordet hade en kvinna i rulltrappan upp till David Bagares gata sett och hört två män stå och samtala i den trappa där mördaren sedan förmodas ha sprungit. En lång och kraftig man med långt ljus stripigt hår sade till den andra mannen: ”Om det blir något mord så är det här.” Men om inte bara tiden för mordet var bestämd långt i förväg utan också platsen, så är det mycket som kräver en förklaring.

Flera personer har vittnat om att de fått frågan om de ville skjuta Olof Palme. Det antyddes att allt var ordnat och att det fanns personer i Olof Palmes närhet som skulle hjälpa till. Eftersom jag inte är extremt dum på alla sätt och vis, så utesluter jag att någon i Olof Palmes familj medvetet hjälpte mördarna. Ingenting talar för det utom att det skulle erbjuda en enkel förklaring till hur mordet gick till. Men mordet på Olof Palme tycks ha varit en mycket komplex operation och då duger inte principen med Ockhams rakkniv.

Det är inte helt klart för mig hur skyddet av Olof Palme fungerade, men antag att han skickade hem livvakterna vid elvatiden därför att han såg framför sig en hemmakväll. När han mötte Ygbergh och Wahlbärj från tidningen Statsanställda 14.00 hade han kanske kommit på andra tankar, för när de skulle gå vid 15-tiden sa Palme: Man kanske skulle gå på bio ikväll?

Det var Ingrid Klering som ringde upp Mårten Palme denna eftermiddag. Under samtalets gång kom de in på ett eventuellt biobesök. De bestämde sig för att se Bröderna Mozart på Grand, sena föreställnigen. Deras samtal slutade vid 14-tiden och jag antar att Mårten direkt ringde upp Lisbet och sa att de tänkte gå på bio och att Lisbet sedan ringde upp Olof, precis innan han tog emot Ygbergh och Wahlberj. Efter att ha talat med Olof tycks Lisbet ha ringt upp Ingrid. De samtalade en lång stund, Lisbet sade att hon och Olof ville gå på den tidiga föreställningen av Mitt liv som hund, medan Ingrid sa att hon och Mårten skulle gå på den sena föreställningen av Bröderna Mozart. När Lisbet då sa att de kanske också skulle gå på den föreställningen hävdar Ingrid i polisförhöret att det ringde på dörren och att hon därför avslutade telefonsamtalet med Lisbet.

Om mordet var planerat att ske denna kväll vid Dekorima, så måste rimligen Ingrid Klering medvetet ha medverkat till att försöka få Palme till Grand. I förhörsprotokollet framgår att Mårten och Ingrid satt kvar vid sina platser tills de flesta lämnat salongen och lät Olof och Lisbet stå och vänta på dem vid bänkraden. Det framgår att de sedan gick mot Dekorima alla fyra, men att Ingrid stannade vid Kammakargatan och sa att hon ville gå hem. Vid den platsen såg Mårten en man stå och stirra på Olof Palme och sedan följa efter hans föräldrar när de skildes åt. Vid korvkiosken nära Adolf Fredriks kyrkogata sågs paret vara inringade av tre personer och strax innan paret Palme ganska slarvigt korsade Sveavägen tycks två av männen ha stannat upp och vänt sig mot paret. Efter paret sågs en man passera Sveavägen mer ordentligt vid övergångsstället. Några tiotal sekunder senare sågs en man gå tio meter efter paret, någon halvminut innan skotten hördes.

På dagen hade det gjorts mottagningstester med walkie-talkies i affärer i Skandiahuset. På kvällen hade män med walkie-talkies synts på Tunnelgatan nära Dekorima och efter föreställningen hade wt-män observerats på Sveavägen strax norr om biografen. Även andra wt-män observerades.

Ingrid Klering umgicks med personer som uttalat hat mot Olof Palme enligt personer som jag kommit i kontakt med. Efter mordet skulle hon enligt samma personer köpt en tavla i födelsedagspresent till Mårten vilken tycktes föreställa en man som låg på marken sedd genom ett kikarsikte. Tavlan lämnades sedan tillbaka med motiveringen att Mårten fått dåliga vibrationer av den. Några år efter mordet så gifte sig Ingrid Klering med en vd på Timbro.

Detta är förstås bara ett hypotetiskt scenario, ett bland många hypotetiska scenarier som rör mordet på Olof Palme.
Citera
2015-09-26, 22:29
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Källa:
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-vittne-en-polis-bad-mig-skjuta palme/
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-vittne-en-polis-bad-mig-skjuta-palme/
http://www.expressen.se/nyheter/lastbilschauffor-jag-skulle-skjuta-palme/
http://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Det är såhär (vad jag tror) att Olof Palmes hem var avlyssnad(på något professionellt sätt), det var inte planen att se film på bio den dagen då skickade han hem sina livvakter och allt har planerats senare med sin son.
Oavsett vilket spår som är intressant så är det förmodligen en professionell mördar grupp som hyrdes in (från den svarta världen) för att kunna utföra uppdraget på den bästa möjliga tidpunkt/plats och det vad jag kan tro om den gruppen som fanns i området (enligt vittnen) 6-10 personer med walkie talkie och tysk brytning.
Vad säger ni om teorin?
Citera
2015-09-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag tror att dagboken innehöll uppgifter om de miljarder som pumpades ut till sydafrikanska motståndsrörelsen i cash, [samt uppgifter om Bofors], tex som här:

http://www.expressen.se/nyheter/hon-var-palmes-hemliga-agent/

Att någon ville sitta på dagboken då, betyder inte automatiskt att den skulle vara superintressant idag.

(Cool tant i länken BTW som inte säger ett knyst till gubben eller barnen på 30 år gubben dör för 8 år sedan och har aldrig en aning om att hon varit agent i fältet och inte bara byråkrat på ambassaden, barnen får veta i och med att hon nu medverkar till bok/dokumentär).

Via andra SIDA-anställda pumpades andra miljarder ut till diverse oftast kommunistiska gerillor i Afrika.
Bland annat via Lasse Berg eller snarare mest hans dåvarande fru i Botswana och annorstädes...

Det kan ju var intressant i sammanhanget att SIDA alltid haft en stark koppling till MUST/SSI/SOG/SIG/SOF etc. då man bl.a. jobbar tätt ihop på ambassader...

Jag tror att det råder lite begreppsförviriring kring vad som menas med dagbok. Det är knappast en dagbok i den mening som vanligt folk tänker sig och fantiserar kring. Kanske är det mer en dokumentation kring t ex dold diplomati etc vilket gör att det är fullt begripligt att den inte är något som vem som helst skall eller får läsa.
Citera
2015-09-27, 15:45
Medlem
Nu är Jallais nästa till slut på gång, "Vetenskapsmannen". Om den följer senaste boken i tiden så hamnar vi ganska nära mordet.

http://www.jallai.se/bokserien/
Citera
2015-09-27, 16:02
Medlem
brukerinnes avatar
Gunnar Wall og Daniel Suhonenär diskuterer Palmemordet på Expressen TV kl 16:20-16:40.

PS. Det mest interessante var kanskje deres tro på at mange unngår å omtale saken av hensyn til LP og av respekt for hennes vitnemål?
Senast redigerad av brukerinne 2015-09-27 kl. 16:51.
Citera
2015-09-27, 16:48
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är irriterande hur det gång på gång sprids skrönor om detta i syfte att lansera fortsatta skrönor som skall sammankoppla detta med mordet.

Kasnke det. Men nu finns det ju surkart som jag som menar att det visst kan ha haft med mordet att göra, på sätt och vis.
Att OP skulle mördas just den kvällen var knappast säkert, man kunde ju inte på förhand veta om det blev något bra läge.
OP hade under en längre tid varit utsatt för en kampanj i avsikt att knäcka honnom. Det började på allvar redan sommaren 1985 med debattartiekln i DN där en klase marinbefäl förklarar att dom inte har förtroende för statsminstern. Harvardaffären var en (enligt mig dårå) en del i samma kampanj. Enligt t.ex. Kjell-Olof Feldt memoarer så fungerade det här ganska bra, bortsett från att OP inte avgick. Men det löste man alltså på annat sätt. OP fick inte åka till Moskva.

Den som raderade uppgifterna på lässtyrelsen och plockade med sig papprena därifrån hade naturligtvis inte en aning om att andra planerade att mörda karln samma kväll.

Synpunkter på detta? Allt för långsökt, eller?
Citera
2015-09-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Gunnar Wall og Daniel Suhonenär diskuterer Palmemordet på Expressen TV kl 16:20-16:40.

PS. Det mest interessante var kanskje deres tro på at mange unngår å omtale saken av hensyn til LP og av respekt for hennes vitnemål?
Finns det någon länk till klippet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in