USAs president Ronald Reagan (1981-89) trodde på astrologi och rådfrågade alltid sin astrolog inför varje viktigt beslut (
https://en.wikipedia.org/wiki/Joan_Quigley). Om han rådfrågade henne inför månadsskiftet februari-mars 1986, så kan han mycket väl ha fått antydningar om att en komet då skulle passera stjärnan Dabih, slaktarens lyckostjärna (
http://www.constellationsofwords.com/stars/Dabih.html).
Jag föreställer mig att det fanns grupper inom NATO/CIA som planerade att mörda Olof Palme och som såg fördelar med att presidenten stod för beslutet, och att de därför valde en passande dag. Svenska högerextremister med förmodad anknytning till CIA, WACL, Stay Behind och liknande hade dokumenterad kännedom om att mordet var nära förestående.
Detta skulle kunna förklara varför Stig Engström i Skandiahuset, Stay Behinds högkvarter, tycktes stå och vänta in paret Palme för att gå ut tio femton sekunder efter att paret passerat strax innan mordet. Stig Engström uppges ha ritat nidbilder av Olof Palme och haft förbindelser med EAP.
Från 1975-85 anordnades konferenser på ett hotell utanför Jönköping vilka tycks haft temat: kampanjer mot Olof Palme. Bland deltagarna på dessa Ramada-konferenser fanns deltagare från Friheten i Sverige, Familjekampanjen, EAP, Normalmspolisen, Demokratisk Allians, m.fl.
Familjekampanjen och Friheten i Sverige hade lokaler i samma fastighet som Timbro, Näringslivets Fond och IB-företaget Jordec. Familjekampanjens Katarina Runske deltog på Ramadakonferenserna och var avlönad av Näringslivets fond för att sköta kansliet åt Friheten i Sverige, där näringslivsstrategen Sture Eskilsson var styrelseledamot. Ordföranden i Friheten i Sverige, Andrés Küng, var ordförande i den svenska sektionen av den CIA-understödda organisationen Resistance International 1984-86.
En tid innan mordet hade en kvinna i rulltrappan upp till David Bagares gata sett och hört två män stå och samtala i den trappa där mördaren sedan förmodas ha sprungit. En lång och kraftig man med långt ljus stripigt hår sade till den andra mannen: ”Om det blir något mord så är det här.” Men om inte bara tiden för mordet var bestämd långt i förväg utan också platsen, så är det mycket som kräver en förklaring.
Flera personer har vittnat om att de fått frågan om de ville skjuta Olof Palme. Det antyddes att allt var ordnat och att det fanns personer i Olof Palmes närhet som skulle hjälpa till. Eftersom jag inte är extremt dum på alla sätt och vis, så utesluter jag att någon i Olof Palmes familj medvetet hjälpte mördarna. Ingenting talar för det utom att det skulle erbjuda en enkel förklaring till hur mordet gick till. Men mordet på Olof Palme tycks ha varit en mycket komplex operation och då duger inte principen med Ockhams rakkniv.
Det är inte helt klart för mig hur skyddet av Olof Palme fungerade, men antag att han skickade hem livvakterna vid elvatiden därför att han såg framför sig en hemmakväll. När han mötte Ygbergh och Wahlbärj från tidningen Statsanställda 14.00 hade han kanske kommit på andra tankar, för när de skulle gå vid 15-tiden sa Palme: Man kanske skulle gå på bio ikväll?
Det var Ingrid Klering som ringde upp Mårten Palme denna eftermiddag. Under samtalets gång kom de in på ett eventuellt biobesök. De bestämde sig för att se Bröderna Mozart på Grand, sena föreställnigen. Deras samtal slutade vid 14-tiden och jag antar att Mårten direkt ringde upp Lisbet och sa att de tänkte gå på bio och att Lisbet sedan ringde upp Olof, precis innan han tog emot Ygbergh och Wahlberj. Efter att ha talat med Olof tycks Lisbet ha ringt upp Ingrid. De samtalade en lång stund, Lisbet sade att hon och Olof ville gå på den tidiga föreställningen av Mitt liv som hund, medan Ingrid sa att hon och Mårten skulle gå på den sena föreställningen av Bröderna Mozart. När Lisbet då sa att de kanske också skulle gå på den föreställningen hävdar Ingrid i polisförhöret att det ringde på dörren och att hon därför avslutade telefonsamtalet med Lisbet.
Om mordet var planerat att ske denna kväll vid Dekorima, så måste rimligen Ingrid Klering medvetet ha medverkat till att försöka få Palme till Grand. I förhörsprotokollet framgår att Mårten och Ingrid satt kvar vid sina platser tills de flesta lämnat salongen och lät Olof och Lisbet stå och vänta på dem vid bänkraden. Det framgår att de sedan gick mot Dekorima alla fyra, men att Ingrid stannade vid Kammakargatan och sa att hon ville gå hem. Vid den platsen såg Mårten en man stå och stirra på Olof Palme och sedan följa efter hans föräldrar när de skildes åt. Vid korvkiosken nära Adolf Fredriks kyrkogata sågs paret vara inringade av tre personer och strax innan paret Palme ganska slarvigt korsade Sveavägen tycks två av männen ha stannat upp och vänt sig mot paret. Efter paret sågs en man passera Sveavägen mer ordentligt vid övergångsstället. Några tiotal sekunder senare sågs en man gå tio meter efter paret, någon halvminut innan skotten hördes.
På dagen hade det gjorts mottagningstester med walkie-talkies i affärer i Skandiahuset. På kvällen hade män med walkie-talkies synts på Tunnelgatan nära Dekorima och efter föreställningen hade wt-män observerats på Sveavägen strax norr om biografen. Även andra wt-män observerades.
Ingrid Klering umgicks med personer som uttalat hat mot Olof Palme enligt personer som jag kommit i kontakt med. Efter mordet skulle hon enligt samma personer köpt en tavla i födelsedagspresent till Mårten vilken tycktes föreställa en man som låg på marken sedd genom ett kikarsikte. Tavlan lämnades sedan tillbaka med motiveringen att Mårten fått dåliga vibrationer av den. Några år efter mordet så gifte sig Ingrid Klering med en vd på Timbro.
Detta är förstås bara ett hypotetiskt scenario, ett bland många hypotetiska scenarier som rör mordet på Olof Palme.