Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Tja fast alla dessa har sett GM bakifrån och GM hade en fladdrande rock så vad de kan ha sett är ett kraftigt axelparti och nacke. SE har väl på de bilder jag sett en sådan "tjurnacke" som sityter direkt på axlarna. Dessutom är det lätt att se fel. Vittnet som är ensamt om att se GM på väg fram att utföra dådet som är närmare får för sig att det är en kvinna. Bara det!
Vi skall nog inte haka upp oss på intryck hos enskilda vittnen. Faktum är att till och med SE hör att vittnen från mordplatsen beskriver hans eget signalement för poliser som varande mördarens och vill rätta det.
Efter det beger hans sig in på Skandia för att informera och pumpa dem.
Därmed är det möjlig men långt ifrån fastslaget att SE kan vara GM eller backup/medhjälpare.
Med ledning av utstämplingen vet vi att SE kan ha varit ute 1-1,5 minuter före paret Palme anländer och med ledning av andra vittnen kan vi sluta oss till att han inte kommer bakom dem.
Så var var han då när skotten föll och varför dröjde han sig kvar? Kan han ha varit dold vid reklamskylten längst Sveavägen, längre in på Tunnelgatan eller var? Han är ju noga själv med att betona att han sneddar in från reklamskylten mot skyltfönstren för att kunna kolla klockan.
Det var OP själv som uppfattades som kvinna av AB "
Björkman uppfattar personerna framför sig som att det var en man som gick närmast husen och som höll om en kvinna i mitten samt en kvinna som gick längst ut mot gatan. De såg alla ut att vara i samma längd."
Jag tycker som sagt att det mesta med SE´s olika berättelser är märkligt. Bara en sån enkel sak som att välja att gå längst ut på trottoaren, när han har bråttom från entrén till pendeln, känns något omständig. Speciellt som han ödslar tid på att snedda in igen för att se på klockan i ljuset från skyltfönstret.
Antingen är han otroligt kall och spelar på något sätt en roll, eller så är han en fegis som vill dölja att han inte hjälpte till ordentligt. Jag har oftast lutat åt att han är mannen i beige(förutsatt att LP tar fel på rockfärg) och det sista alternativet skulle kanske förklara hans konstigheter
om han viftade avvärjande mot LP´s vädjan?
En annan sak som jag tycker är märklig i sammanhanget är AH´s vittnesmål om ett äldre par par som kommer promenerande Sveavägen söderut, och befinner sig 5-6 m från den liggande OP när hon noterar dem från sin plats bredvid OP. Någon som vet om det paret blev identifierat? eller vad det handlade om? misstag?
http://www.itdemokrati.nu/page36l.html