Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 22:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Olle Minell hävdar i denna artikel från Proletären i april 1987 att det nummer som ringdes till paret i Uppsala på mordnatten och meddelade att Palme var död var snarlikt numret till WACL:s svenska representant vid tiden för mordet.
Jag blir osäker på om han syftar på Åke J Ek eller Birger H. Det var väl Birger H som var svensk representant vid tiden för mordet?
Om detta stämmer så är det ju oerhört intressant oavsett!

http://pdfcast.org/pdf/polissp-ret

Det här telefonsamtalet har ansetts gå till en jäkla massa personer, den jag hört som mest aktuell är Heine Hüman som vid MOP bodde i Björklinge.
Citera
2015-01-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det spelar ingen roll om den skjutits med eller inte såvida det inte gjorts i orealistiskt stor grad.
Kulorna däremot, är de i tillräckligt gott skick för att ha acceptabla spår?
Krutanalysen lär gå bort eftersom de enligt uppgift tvättades, således återstår fysiska spår efter räfflingen.

CP-affären må ha sina sidor, men den är inte lika skandalös; långt ifrån. Betänk att det är möjligt att CP gjorde det, medan TQ faktiskt inte ens hade möjlighet.

1) Det jag menade är om den legat i en låda i 28 år så har den rostat i pipan om man inte gjort vapenvård. Vill du ha bort spårbarhet räcker det att dra runt lite lite med en nålfil så är det problemet ut världen.

2) Kulorna är i tillräckligt gott skick.

3) Krutanalys? Finns krutrester från makarna Palmes kläder. Men var du ska hitta krut någonstans att jämföra med? Det vore om det satt 3 skarpa kvar i revolvern då?

4) Nej TQ-affären är inte lika skandalös. Vad skulle kunna vara det? Men det är ändå en rättsskandal att polisen förhandlar med kriminella och ger ut bevisning till vittnen som de gjort, påverkar vittnen för att sätta CP. Stackars CP. CP var inte skyldig till MOP. Han hade alibi, telefonavlyssningen gav ingenting, CP klarade lögndetektortest och det fanns ingen bevisning alls mot honom som höll. Tvärtom.
Citera
2015-01-15, 22:32
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Just det, SNARLIKT.

Skulle du slå fel på två siffror av fem?

WACL var inte inblandade i MOP.

Tror du Proletären är objektiva?

Var finns uppgiften om två siffror av fem?
Vad grundrar du din åsikt om att WACL inte var inblandat på?
Nej, jag tror inte att proletären är objektiva. Jag noterar de uppgifter som presenteras och ser hur de relaterar till andra källor.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det här telefonsamtalet har ansetts gå till en jäkla massa personer, den jag hört som mest aktuell är Heine Hüman som vid MOP bodde i Björklinge.

Jag har också hört H.H. det var därför jag reagerade.
Citera
2015-01-15, 22:47
Medlem
Citat:
1) Det jag menade är om den legat i en låda i 28 år så har den rostat i pipan om man inte gjort vapenvård. Vill du ha bort spårbarhet räcker det att dra runt lite lite med en nålfil så är det problemet ut världen.

2) Kulorna är i tillräckligt gott skick.

3) Krutanalys? Finns krutrester från makarna Palmes kläder. Men var du ska hitta krut någonstans att jämföra med? Det vore om det satt 3 skarpa kvar i revolvern då?

4) Nej TQ-affären är inte lika skandalös. Vad skulle kunna vara det? Men det är ändå en rättsskandal att polisen förhandlar med kriminella och ger ut bevisning till vittnen som de gjort, påverkar vittnen för att sätta CP. Stackars CP. CP var inte skyldig till MOP. Han hade alibi, telefonavlyssningen gav ingenting, CP klarade lögndetektortest och det fanns ingen bevisning alls mot honom som höll. Tvärtom.
Om den varit i inomhus ingen låda lär inte detta skadat pipan så mycket att det gjort en analys omöjlig.

Är du säker på att kulorna är i tillräckligt gott skick? Iofs gjordes det enormt kostsamma tester på insamlade vapen, vilket talar för detta.

Det kan finnas krutrester kvar på skottet.

Hade CP verkligen alibi? Jag skulle gärna se exempel på detta.
Citera
2015-01-15, 22:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Just det, SNARLIKT.

Skulle du slå fel på två siffror av fem?

WACL var inte inblandade i MOP.

Tror du Proletären är objektiva?

Nazisten Åke J Ek är helt klart tänkbar som med i konspiration för att mörda statsminister Olof Palme. Aldrig någonsin lämnade han sina nazistiska ideal. Hans kontaktnät i Sverige sträckte sig långt utanför de vanliga högersektkretsarna.

I Klara-Lidingö FBU hade han vapendragare som var så långt ifrån OP-vänner man kan komma. Att han sysslade med övervakning av personer han misstrodde får anses som fastslaget.

Internationellt hade han förutom sina kontakter i WACL väldigt fina trådar in i både Sydafrika och med KCIA i deras hemland.

Att han utses till kommissarie på RPS utbildningssektion mitt under PUs första år får ses som ett bevis på hans ställning inom statsapparaten. Att hylla Gösta Hallberg-Cuula fjortonde april låg inte Åke i fatet då han hade gossar som Bosse Nilsson bakom ryggen.

Som psykologilärare på polisskolan fick han god insikt i vilka rekryter som hade det rätta tankegodset.

Proletären är inte objektiva nej , nej, De jagar poliser för att hitta sina favoritmördare. Skulle aldrig komma på tanken att titta österut. RedaktörenOlle Minell gör ingen succé i TV3 dokumentären från -95 som leds av GW.
Citera
2015-01-15, 23:14
Medlem
riskybizzys avatar
Jag har för mig att någon i tråden efterfrågade aftonbladets artikel om agag från 1993.
Jag postar den här hursomhelst.

http://www.4shared.com/web/preview/pdf/CAMDafvw
Citera
2015-01-15, 23:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Om den varit i inomhus ingen låda lär inte detta skadat pipan så mycket att det gjort en analys omöjlig.

Är du säker på att kulorna är i tillräckligt gott skick? Iofs gjordes det enormt kostsamma tester på insamlade vapen, vilket talar för detta.

Den under MOP-natten höghushöge pundaren Roger Östlund är instrumental för PUs ansträngningar att binda Christer Pettersson som Olof Palmes mördare.
PU vill få oss att tro att RÖ ska ha sett CP utanför Grand vid 2315, då palmes börjar vandra söderut på sveavägen.

För att bevisa detta påstår PU att RÖ ringde knarkhandlaren Sigge Cedergren mellan 2315-21 från en telefon automat utanför Grand. Nu är det bara så att ett oberoende halvdussin vittnen intygar RÖ dök upp vid Grand vid halvtolv, en kvart efter att OP blivit skjuten.

Pia Engström är ett av MOPs mest tillförlitliga vittnen. 24-åriga Pia har varit på Bröderna Mozart med samma gäng som Robert Gustafsson. Efter filmen hoppar hon iväg på sina kryckor till busshållplatsen söder om Grand på sveavägens västra sida. Efter en stund ser hon paret palme passera och lägger särskilt märke till att ingen förföljer paret. Säger i förhöret 13mars följa dom med blicken ända ner mot korvkiosken.

Det är PE som ser RÖ komma gående på sveavägens västra trottoar, söderifrån en stund senare . RÖ frågar efter en cigarett vilket han får och därefter jagar han ,med kniv, mycket påtänd , iväg ett gäng unga punkare på flykten som sparkat på busskuren. Dessa händelser utspelar sig ngn gång 2320-25 och visar på knarkspans falsarium med TK-kontrollen. RÖ kan inte gärna prata med Sigge Cedergren, som inte är hemma, när han lullar omkring på Sveavägen, blödande och sliten.

PE är nästan i klass med Anneli Korhonen och Margareta Storhök när det gäller att ignoreras av PU. Hennes vittnesmål om tiden för RÖs rörelser stöds också av sex vittnen.

Bertil Lantz, Peter Olofsson ,Jonas Wängestam, och Lars-Eric Eriksson är samstämmiga i att de ser en kraftigt påverkad och blödande RÖ ringande i en telefonautomat inne på Grand-biografen efter 2330. Tillsammans med PEs vittnesmål slår kvartetten från Grand fast ännu en spik i knarkspans falsarium med TK-kontrollen.

Sigge C och hans kumpan Reine Jansson befinner sig enligt GK på väg hem till den förstnämndes bostad ca 2325 och är inte heller hemma när det manipulerade TK-protokollet påstår att RÖ ringer SC.

Taxichauffören som 2350 körde RÖ från Grand till nattöppna fiket Röda Rummet reagerade direkt och larmade polisen redan vid ettiden på natten. Han intygar de andra vittnenas berättelser om den omtöcknade och blödande A-lagaren som gömmer en kvarting i kläderna när han ska in på nattkafét.
Citera
2015-01-15, 23:41
Medlem
Citat:

Vapen rostar, krut är inte godis för pipan.

Kulorna har testats (tror de testats i Tyskland och USA om jag minns rätt. FBI (?) kunde inte med 100% säga att kulorna kom från samma vapen, men högst troligt att de gjorde det.)

Finns INGA krutrester kvar på skotten. De tvättades noggrant. Kan finnas krutrester kvar på vapnet dock om det legat i en låda i 28 år.

CP:s alibi: Algot Å och Enar H som ignorerades totalt i rättegången. Tingsrätt och Hovrätt ifrågasatte Algots och Enars trovärdighet därför att de inte betett sig som "idealiska samhällsmedborgare".
MAO var de inte så högt upp på samhällsstegen.
Algot Å såg CP i Märsta 23.20 där CP sagt att han klev av eftersom han somnat på pendeln.
Enar H såg CP när CP klev av i Rotebro 23.49

Lisbet Palme: Före det att LP pekade ut Pettersson i en dåligt riggad konfrontation, pekade hon ut tre personer till. Även då var hon säker.

Kioskägaren beskriver mannen han såg "följa efter" makarna Palme (gå strax bakom) som en blond person med stålbågade glasögon och blå täckjacka. Varken Pettersson eller mördaren var blonda eller försedda med glasögon. Utpekandet skedde dessutom flera år efter mordet i en dåligt anordnad konfrontation.

Ulf Spinnars, som under mordkvällen uppehöll sig i Christer Petterssons lägenhet i Rotebro när CP kom hem vid en tidpunkt som omöjliggjorde att han skulle ha utfört mordet och ger alltså Pettersson alibi. Han säger även att Pettersson agerade som vanligt och inte misstänkt på något sätt.

Alla vapen som på något sätt kopplats till CP är sedan länge utdömda, Mockfjärdsvapnet var det sista.

GMP: Profilen kan bäst beskrivas som ett beställningsjobb i ett lätt genomskådat försök att rikta misstankar mot CP.

När en belöning på 50 miljoner lockar så har en del plötsligt börjat komma ihåg saker 13 år senare.

Glöm CP som möjlig GM till MOP. För alltid! Snälla.
Citera
2015-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte att proletären är objektiva. Jag noterar de uppgifter som presenteras och ser hur de relaterar till andra källor.

Det där är gammal desinformationssoppa som kokats om många gånger och det är inte förvånade att se vem som försöker dra upp det i gammal god anda att försöka blanda in så mycket olika sidospår och teorier som möjligt enligt handboken.

Bara tråkigt att folk hakar på och ger denne som driver teser hit och dit men enda gemensamma nämnaren att leda bort från vissa lokala kretsar.

Teorierna framförs numera av Anders Leopold den gamle ofta källokritiske murveln som drivit också VG spåret med emfas i flera böcker. Ursprungligen var det väl Alsen som fick "tipset". Tipset är ett exempel på strategin med sk smutsning dvs man blandar in felaktiga uppgifter i tips närliggande det som intresserar någon viss person i syfte att kunna desavouera dem. I fallet med Alsen handlade det som med Aner om intresserade av polisspår.

I detta fallet finns i verkligheten inget som helst samband mellan mellan olika telefonnummer utan det är rena påhitt tagna ur luften.

Låt er inte dras in i dessa nonsensemeningsutbyten med de som hoppar friskt mellan tuvorna när det hettar till och framkommer intressanta saker.

Saker långt från händelsernas centrum i marginalen kan inte leda vidare men det kan skeendet kring mordplatsen med allahanda konkreta och märkliga rörelser och händelser kring mordplatsen och i efterspelets mörkläggningsaktioner.

Svar finns bland annat där i hemligade delar och mörkläggningar inte i tokrykten om sydafrikaner, PKK, RAF, juggar osv som använts och återanvänts att vilseleda och förvirra.

Gör inte om Aners, Leopoldreports eller andra havererade privatspanares misstag att istället börja bygga scenarion långt från händelserna denna ödesdigra kväll och fall inte i demagogens öppna fällor.
Citera
2015-01-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den under MOP-natten höghushöge pundaren Roger Östlund är instrumental för PUs ansträngningar att binda Christer Pettersson som Olof Palmes mördare.
PU vill få oss att tro att RÖ ska ha sett CP utanför Grand vid 2315, då palmes börjar vandra söderut på sveavägen.

För att bevisa detta påstår PU att RÖ ringde knarkhandlaren Sigge Cedergren mellan 2315-21 från en telefon automat utanför Grand. Nu är det bara så att ett oberoende halvdussin vittnen intygar RÖ dök upp vid Grand vid halvtolv, en kvart efter att OP blivit skjuten.

Pia Engström är ett av MOPs mest tillförlitliga vittnen. 24-åriga Pia har varit på Bröderna Mozart med samma gäng som Robert Gustafsson. Efter filmen hoppar hon iväg på sina kryckor till busshållplatsen söder om Grand på sveavägens västra sida. Efter en stund ser hon paret palme passera och lägger särskilt märke till att ingen förföljer paret. Säger i förhöret 13mars följa dom med blicken ända ner mot korvkiosken.

Det är PE som ser RÖ komma gående på sveavägens västra trottoar, söderifrån en stund senare . RÖ frågar efter en cigarett vilket han får och därefter jagar han ,med kniv, mycket påtänd , iväg ett gäng unga punkare på flykten som sparkat på busskuren. Dessa händelser utspelar sig ngn gång 2320-25 och visar på knarkspans falsarium med TK-kontrollen. RÖ kan inte gärna prata med Sigge Cedergren, som inte är hemma, när han lullar omkring på Sveavägen, blödande och sliten.

PE är nästan i klass med Anneli Korhonen och Margareta Storhök när det gäller att ignoreras av PU. Hennes vittnesmål om tiden för RÖs rörelser stöds också av sex vittnen.

Bertil Lantz, Peter Olofsson ,Jonas Wängestam, och Lars-Eric Eriksson är samstämmiga i att de ser en kraftigt påverkad och blödande RÖ ringande i en telefonautomat inne på Grand-biografen efter 2330. Tillsammans med PEs vittnesmål slår kvartetten från Grand fast ännu en spik i knarkspans falsarium med TK-kontrollen.

Sigge C och hans kumpan Reine Jansson befinner sig enligt GK på väg hem till den förstnämndes bostad ca 2325 och är inte heller hemma när det manipulerade TK-protokollet påstår att RÖ ringer SC.

Taxichauffören som 2350 körde RÖ från Grand till nattöppna fiket Röda Rummet reagerade direkt och larmade polisen redan vid ettiden på natten. Han intygar de andra vittnenas berättelser om den omtöcknade och blödande A-lagaren som gömmer en kvarting i kläderna när han ska in på nattkafét.

Bra observerat och sammanfattat, tack för ett bra inlägg.
Citera
2015-01-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det där är gammal desinformationssoppa som kokats om många gånger och det är inte förvånade att se vem som försöker dra upp det i gammal god anda att försöka blanda in så mycket olika sidospår och teorier som möjligt enligt handboken.

Bara tråkigt att folk hakar på och ger denne som driver teser hit och dit men enda gemensamma nämnaren att leda bort från vissa lokala kretsar.

Teorierna framförs numera av Anders Leopold den gamle ofta källokritiske murveln som drivit också VG spåret med emfas i flera böcker. Ursprungligen var det väl Alsen som fick "tipset". Tipset är ett exempel på strategin med sk smutsning dvs man blandar in felaktiga uppgifter i tips närliggande det som intresserar någon viss person i syfte att kunna desavouera dem. I fallet med Alsen handlade det som med Aner om intresserade av polisspår.

I detta fallet finns i verkligheten inget som helst samband mellan mellan olika telefonnummer utan det är rena påhitt tagna ur luften.

Låt er inte dras in i dessa nonsensemeningsutbyten med de som hoppar friskt mellan tuvorna när det hettar till och framkommer intressanta saker.

Saker långt från händelsernas centrum i marginalen kan inte leda vidare men det kan skeendet kring mordplatsen med allahanda konkreta och märkliga rörelser och händelser kring mordplatsen och i efterspelets mörkläggningsaktioner.

Svar finns bland annat där i hemligade delar och mörkläggningar inte i tokrykten om sydafrikaner, PKK, RAF, juggar osv som använts och återanvänts att vilseleda och förvirra.

Gör inte om Aners, Leopoldreports eller andra havererade privatspanares misstag att istället börja bygga scenarion långt från händelserna denna ödesdigra kväll och fall inte i demagogens öppna fällor.

Är det jag som är demagogen?
Du smickrar mig.
Tack.

Men du hade en bra slutsats om olika spår faktiskt, mycket bra.
Dina åsikter om Anér och Leopoldreports och många andra privatspanare stämmer med mina.

Du gillar väl inte mina åsikter om RAF, Action Directe, CCC, Röda brigaderna, Japanska Röda Armén och andra våldsbejakande rödgardister. Men jag tror faktiskt svaret finns där.
Se på Afa och RevFront idag. Den röda sidan är mest våldsbenägen. Glöm inte det.
Citera
2015-01-15, 23:59
Medlem
Citat:

Varför inte WACL var inblandade?
Då borde jag vetat om det.
Häpp!

Skämta bara.

Jag tror inte WACL hade varit så korkade med tanke på att de visste att de var övervakade.
De hade kontakter inom polisen och SÄPO så de visste att de var under övervakning.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-16 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in