Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Vapen rostar, krut är inte godis för pipan.

Kulorna har testats (tror de testats i Tyskland och USA om jag minns rätt. FBI (?) kunde inte med 100% säga att kulorna kom från samma vapen, men högst troligt att de gjorde det.)

Finns INGA krutrester kvar på skotten. De tvättades noggrant. Kan finnas krutrester kvar på vapnet dock om det legat i en låda i 28 år.

CP:s alibi: Algot Å och Enar H som ignorerades totalt i rättegången. Tingsrätt och Hovrätt ifrågasatte Algots och Enars trovärdighet därför att de inte betett sig som "idealiska samhällsmedborgare".
MAO var de inte så högt upp på samhällsstegen.
Algot Å såg CP i Märsta 23.20 där CP sagt att han klev av eftersom han somnat på pendeln.
Enar H såg CP när CP klev av i Rotebro 23.49

Lisbet Palme: Före det att LP pekade ut Pettersson i en dåligt riggad konfrontation, pekade hon ut tre personer till. Även då var hon säker.

Kioskägaren beskriver mannen han såg "följa efter" makarna Palme (gå strax bakom) som en blond person med stålbågade glasögon och blå täckjacka. Varken Pettersson eller mördaren var blonda eller försedda med glasögon. Utpekandet skedde dessutom flera år efter mordet i en dåligt anordnad konfrontation.

Ulf Spinnars, som under mordkvällen uppehöll sig i Christer Petterssons lägenhet i Rotebro när CP kom hem vid en tidpunkt som omöjliggjorde att han skulle ha utfört mordet och ger alltså Pettersson alibi. Han säger även att Pettersson agerade som vanligt och inte misstänkt på något sätt.

Alla vapen som på något sätt kopplats till CP är sedan länge utdömda, Mockfjärdsvapnet var det sista.

GMP: Profilen kan bäst beskrivas som ett beställningsjobb i ett lätt genomskådat försök att rikta misstankar mot CP.

När en belöning på 50 miljoner lockar så har en del plötsligt börjat komma ihåg saker 13 år senare.

Glöm CP som möjlig GM till MOP. För alltid! Snälla.
Tack, detta medför att CP har alibi av 3 personer. De kan dock vara beroende och sammanpratade.
Jag menar, de umgicks i samma kretsar och inget säger att CP inte hotat dem för att komma med dessa berättelser.
Det som är märkligt är att de faktiskt kommit ihåg dessa tider och platser och att de sett CP. Det är inget man lägger på minnet att man sett en bekant en viss tid en viss plats utan att ha något att hänga upp det på.
Citera
2015-01-16, 00:06
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det där är gammal desinformationssoppa som kokats om många gånger och det är inte förvånade att se vem som försöker dra upp det i gammal god anda att försöka blanda in så mycket olika sidospår och teorier som möjligt enligt handboken.

Bara tråkigt att folk hakar på och ger denne som driver teser hit och dit men enda gemensamma nämnaren att leda bort från vissa lokala kretsar.

Teorierna framförs numera av Anders Leopold den gamle ofta källokritiske murveln som drivit också VG spåret med emfas i flera böcker. Ursprungligen var det väl Alsen som fick "tipset". Tipset är ett exempel på strategin med sk smutsning dvs man blandar in felaktiga uppgifter i tips närliggande det som intresserar någon viss person i syfte att kunna desavouera dem. I fallet med Alsen handlade det som med Aner om intresserade av polisspår.

I detta fallet finns i verkligheten inget som helst samband mellan mellan olika telefonnummer utan det är rena påhitt tagna ur luften.

Låt er inte dras in i dessa nonsensemeningsutbyten med de som hoppar friskt mellan tuvorna när det hettar till och framkommer intressanta saker.

Saker långt från händelsernas centrum i marginalen kan inte leda vidare men det kan skeendet kring mordplatsen med allahanda konkreta och märkliga rörelser och händelser kring mordplatsen och i efterspelets mörkläggningsaktioner.

Svar finns bland annat där i hemligade delar och mörkläggningar inte i tokrykten om sydafrikaner, PKK, RAF, juggar osv som använts och återanvänts att vilseleda och förvirra.

Gör inte om Aners, Leopoldreports eller andra havererade privatspanares misstag att istället börja bygga scenarion långt från händelserna denna ödesdigra kväll och fall inte i demagogens öppna fällor.

Tack för klargörandet. Det är tyvärr inte första gången som Olle Minell slarvar med faktagranskingen eller som jag ibland tror kanske formar fakta utifrån sin ideologiska övertygelse.
Därmed inte sagt att Proletärens artiklar alltid bär denna prägel. Robert Mathiassons tredelade artikel om Admiral Canaris kompis Åke J Ek är intressant och matnyttig.

Citat:
Varför inte WACL var inblandade?
Då borde jag vetat om det.
Häpp!

Kanske just därför som du agerar som du gör. Mer sannolikt fick du inte leka med de stora pojkarna och därmed fick du inte ta del av den informationen.
Citera
2015-01-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Var finns uppgiften om två siffror av fem?
Vad grundrar du din åsikt om att WACL inte var inblandat på?
Nej, jag tror inte att proletären är objektiva. Jag noterar de uppgifter som presenteras och ser hur de relaterar till andra källor.

Jag har också hört H.H. det var därför jag reagerade.
Tel numret var väl i och för sig rätt,men rikt numret blev fel. Därav "felringningen".Stockholm/Uppsala har ju olika riktnr.
Senast redigerad av Custerson 2015-01-16 kl. 00:10.
Citera
2015-01-16, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Tack, detta medför att CP har alibi av 3 personer. De kan dock vara beroende och sammanpratade.
Jag menar, de umgicks i samma kretsar och inget säger att CP inte hotat dem för att komma med dessa berättelser.
Det som är märkligt är att de faktiskt kommit ihåg dessa tider och platser och att de sett CP. Det är inget man lägger på minnet att man sett en bekant en viss tid en viss plats utan att ha något att hänga upp det på.

Hade man sett CP kom man ihåg det. Det vet du.

Varför skulle de vara rädda för CP om han satt inlåst och åtalad för MOP?
Vad skulle de vinna på det?
De var tom motvilliga vittnen.
Men de var hindret i åtalet med LP som kronvittne.
Så tingsrätt och hovrätt viftade bort dem som flugor utan egentlig orsak, förutom att de inte passade in. Sanningen är inte viktig, det är fällandet som är det viktiga.

Du ser inte alla andra vittnen som plötsligt kommer ihåg EFTER att de sett CP på bild och film och med 50 miljoner som hägrar vid Regnbågens slut som ett STÖRRE problem?

Vilka vittnen åberopar du då? Vilka?
Kom inte med dragandes med LP! Då är du riktigt oseriös. På riktigt.
Citera
2015-01-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den under MOP-natten höghushöge pundaren Roger Östlund är instrumental för PUs ansträngningar att binda Christer Pettersson som Olof Palmes mördare.
PU vill få oss att tro att RÖ ska ha sett CP utanför Grand vid 2315, då palmes börjar vandra söderut på sveavägen.

För att bevisa detta påstår PU att RÖ ringde knarkhandlaren Sigge Cedergren mellan 2315-21 från en telefon automat utanför Grand. Nu är det bara så att ett oberoende halvdussin vittnen intygar RÖ dök upp vid Grand vid halvtolv, en kvart efter att OP blivit skjuten.

Pia Engström är ett av MOPs mest tillförlitliga vittnen. 24-åriga Pia har varit på Bröderna Mozart med samma gäng som Robert Gustafsson. Efter filmen hoppar hon iväg på sina kryckor till busshållplatsen söder om Grand på sveavägens västra sida. Efter en stund ser hon paret palme passera och lägger särskilt märke till att ingen förföljer paret. Säger i förhöret 13mars följa dom med blicken ända ner mot korvkiosken.

Det är PE som ser RÖ komma gående på sveavägens västra trottoar, söderifrån en stund senare . RÖ frågar efter en cigarett vilket han får och därefter jagar han ,med kniv, mycket påtänd , iväg ett gäng unga punkare på flykten som sparkat på busskuren. Dessa händelser utspelar sig ngn gång 2320-25 och visar på knarkspans falsarium med TK-kontrollen. RÖ kan inte gärna prata med Sigge Cedergren, som inte är hemma, när han lullar omkring på Sveavägen, blödande och sliten.

PE är nästan i klass med Anneli Korhonen och Margareta Storhök när det gäller att ignoreras av PU. Hennes vittnesmål om tiden för RÖs rörelser stöds också av sex vittnen.

Bertil Lantz, Peter Olofsson ,Jonas Wängestam, och Lars-Eric Eriksson är samstämmiga i att de ser en kraftigt påverkad och blödande RÖ ringande i en telefonautomat inne på Grand-biografen efter 2330. Tillsammans med PEs vittnesmål slår kvartetten från Grand fast ännu en spik i knarkspans falsarium med TK-kontrollen.

Sigge C och hans kumpan Reine Jansson befinner sig enligt GK på väg hem till den förstnämndes bostad ca 2325 och är inte heller hemma när det manipulerade TK-protokollet påstår att RÖ ringer SC.

Taxichauffören som 2350 körde RÖ från Grand till nattöppna fiket Röda Rummet reagerade direkt och larmade polisen redan vid ettiden på natten. Han intygar de andra vittnenas berättelser om den omtöcknade och blödande A-lagaren som gömmer en kvarting i kläderna när han ska in på nattkafét.
Om detta stämmer till 100% ger det ju inte CP alibi, utan ger endast att någon falsifierat telefonövervakningsrapporten -vilket är allvarligt- och att CP inte bundits till platsen av dessa vittnen; knappast något alibi.

Det som gör mig misstänksam är återigen de märkligt exakta tidsangivelserna. Vi talar om ett mycket kort tidsintervall och de flesta har ingen koll på mer än 15 minuter fram och tillbaka om det inte finns något fast att haka upp tidsangivelserna på, och då menar jag inte att titta på klockan vilket många gör automatiskt för att sedan glömma det inom någon minut.

Är händelserna vid busshållplatsen tidskopplade till en bussavgång där Pia steg på?
Citera
2015-01-16, 00:19
Medlem
Citat:
Om detta stämmer till 100% ger det ju inte CP alibi, utan ger endast att någon falsifierat telefonövervakningsrapporten -vilket är allvarligt- och att CP inte bundits till platsen av dessa vittnen; knappast något alibi.

Det som gör mig misstänksam är återigen de märkligt exakta tidsangivelserna. Vi talar om ett mycket kort tidsintervall och de flesta har ingen koll på mer än 15 minuter fram och tillbaka om det inte finns något fast att haka upp tidsangivelserna på, och då menar jag inte att titta på klockan vilket många gör automatiskt för att sedan glömma det inom någon minut.

Är händelserna vid busshållplatsen tidskopplade till en bussavgång där Pia steg på?

Men om bion slutade ca 23.10 så har man en tid att hänga upp det på.
Citera
2015-01-16, 00:30
Medlem
Citat:
Hade man sett CP kom man ihåg det. Det vet du.

Varför skulle de vara rädda för CP om han satt inlåst och åtalad för MOP?
Vad skulle de vinna på det?
De var tom motvilliga vittnen.
Men de var hindret i åtalet med LP som kronvittne.
Så tingsrätt och hovrätt viftade bort dem som flugor utan egentlig orsak, förutom att de inte passade in. Sanningen är inte viktig, det är fällandet som är det viktiga.

Du ser inte alla andra vittnen som plötsligt kommer ihåg EFTER att de sett CP på bild och film och med 50 miljoner som hägrar vid Regnbågens slut som ett STÖRRE problem?

Vilka vittnen åberopar du då? Vilka?
Kom inte med dragandes med LP! Då är du riktigt oseriös. På riktigt.
Visst skulle man komma ihåg CP med tydlighet om man såg honom och kanske komma ihåg när och var. Detta om man sett honom bara vid enstaka tillfällen.
Om man visste vem det var, och innan han blev välkänd, är jag inte övertygad om att man skulle lägga tid och plats på minnet så att man kom ihåg det långt därefter.

Klart folk var rädda för CP, chansen fanns ju att han inte skulle bli åtalad eller fälld. CP hade ett gott minne och att han skulle vara kapabel att hämnas råder ingen tvekan om.

Jag tycker LP duger som vittne, det är inte hennes fel att information läcker och att konfrontationer är undermåliga. Hon var visserligen i affekt vid händelsen och minnesbilder förändras över tid, men hon hade ingen som helst anledning att medvetet sätta dit en oskyldig, så jag håller detta öppet.
Vad som talar mer till CPs fördel är klädseln, ingen hade väl någonsin sett honom i rock och mössa. Detta kan dock vara en maskering från hans sida.

Visst är det problematiskt med vittnen som kommer fram efter hans bild släppts.

Vad jag säger är att man inte entydigt kan släppa tanken på att CP är GM.
Citera
2015-01-16, 00:34
Medlem
Citat:
Men om bion slutade ca 23.10 så har man en tid att hänga upp det på.
Jovisst, men alla nämnda är inte på bion.
Citera
2015-01-16, 00:37
Medlem
Citat:
Visst skulle man komma ihåg CP med tydlighet om man såg honom och kanske komma ihåg när och var. Detta om man sett honom bara vid enstaka tillfällen.
Om man visste vem det var, och innan han blev välkänd, är jag inte övertygad om att man skulle lägga tid och plats på minnet så att man kom ihåg det långt därefter.

Klart folk var rädda för CP, chansen fanns ju att han inte skulle bli åtalad eller fälld. CP hade ett gott minne och att han skulle vara kapabel att hämnas råder ingen tvekan om.

Jag tycker LP duger som vittne, det är inte hennes fel att information läcker och att konfrontationer är undermåliga. Hon var visserligen i affekt vid händelsen och minnesbilder förändras över tid, men hon hade ingen som helst anledning att medvetet sätta dit en oskyldig, så jag håller detta öppet.
Vad som talar mer till CPs fördel är klädseln, ingen hade väl någonsin sett honom i rock och mössa. Detta kan dock vara en maskering från hans sida.

Åsikterna är fria. Jag tänker inte idiotförklara dig för det, som många andra gör om man inte följer det "rätta" spåret. För mig var CP-spåret heldött innan det knappt blev varmt..
Tror det kommer göra det för dig med tids nog.
Men meningen med forumet är att diskutera och bolla uppslag, dela fakta osv.
Ingen här vet vem som MOP..
Citera
2015-01-16, 00:39
Medlem
Citat:
Jovisst, men alla nämnda är inte på bion.

Men de flesta.
Gick ut från Grand, väntade utanför när folk kom ut, såg när folk kom ut om man gick förbi.
Lätt att knyta tiden då.
Citera
2015-01-16, 00:45
Medlem
Citat:

Fettat: hade bekanta i Rotebro/Sollentuna 1986.
Alla visste vem CP var. Alla. Jag har för mig att han kallades rotebroskräcken om jag minns rätt. Han hade ett smeknamn iaf. Och alla visste vad det där var för typ. Sådana finns i alla samhällen, alla känner apan..och det innan 28/2 1986.
Citera
2015-01-16, 00:53
Medlem
Citat:
Åsikterna är fria. Jag tänker inte idiotförklara dig för det, som många andra gör om man inte följer det "rätta" spåret. För mig var CP-spåret heldött innan det knappt blev varmt..
Tror det kommer göra det för dig med tids nog.
Men meningen med forumet är att diskutera och bolla uppslag, dela fakta osv.
Ingen här vet vem som MOP..
Nejdå, ingen risk att jag känner mig kränkt.
För mig har CP-spåret varierat i seriositetsgrad över tid. Jag har läst denna tråd i åratal och gått fram och tillbaka i mina åsikter.
Jag har ingen direkt tro på att det är CP, men jag tycker inte man kan avfärda honom.

Det som talar emot att en det är en grupp som planerat detta är just att ingen börjat läcka något som är påvisbart och troligt.
Möjligen skulle det vara en mycket liten grupp bestående av mindre än en handfull personer.
Dessa gömmer sig dock långt i bakgrunden om det vore så.
Det är knappast någon poliserna i den berömda piketen, möjligen som nyttiga idioter men jag har svårt att se vad nyttan skulle vara. Inte heller någon terroristgrupp eftersom de skulle tagit på sig detta, det tillhör liksom deras strategi.

Återstår ensam GM genom slump, eller en liten grupp med insyn; dvs SÄPO-koppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in