Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-11, 20:52
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Anti Avsan har ju för en gammal poliskollega skrutit om den uppbackning mordkonspirationen har så de kanske tycker att de kan kosta på sig korkade handlingar, eller så är de helt enkelt inte smartare än så. Man bör åtminstone emellanåt betänka uttrycket "Folk är inte så dumma som man tror; de är dummare."

Det här jag missat. Var kommer detta ifrån?
Citera
2015-02-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det här jag missat. Var kommer detta ifrån?

https://cyberord.wordpress.com/2013/03/26/anti-avsan-ar-nog-olof-palmes-mordare/

Söker man på "Anti Avsan" på sökmotorn Startpage är ovanstående artikel den fjärde träffen.
Citera
2015-02-11, 21:04
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
https://cyberord.wordpress.com/2013/03/26/anti-avsan-ar-nog-olof-palmes-mordare/

Söker man på "Anti Avsan" på sökmotorn Startpage är ovanstående artikel den fjärde träffen.

Intressant men källan är alltså Sven Anér som citerar en anonym person som säger att Avsan har sagt det här. Jag skulle alltså inte gå så långt som du och säga att AA faktiskt har skrutit om detta för en gammal poliskollega.
Citera
2015-02-11, 21:30
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ren spekulation, men man kan undra om den här informatören är den (eller en av dom) som gick till PU i slutet med uppgifterna om AGAG, som fick dom att börja utreda AGAG 1989, om jag minns rätt. Det som tas upp i Lennart Håårds artiklar i Aftonbladet 1993. Han umgicks med AGAG-personer enligt egen utsago och var redan Säpo-informatör, till vilka han informerade om högerextremister innan han 1989 börjar infiltrera vänsterkretsar. Känns lite som han lämnade över det han kände till till PU innan han gick vidare med vänsteruppdragen. Ren spekulation, som sagt.

Som Boboslacke är min uppfattning annars att denna informatör har en hel del kunskaper men har även mytomaniska drag som får mig att tänka på VG, eller varför inte de blomkvistare som flockades till Palmhus- och Barbrogrupperna. Om Barbro var Säpos väg att hålla koll på Leon, kan man ju också fundera på om denna informatör tillhörde Barbro.

Visst är det spekulationer men det är ju likväl mycket möjligt att det finns fakta och sanningar som blandas med påhitt i de uppgifter som lämnas av honom.
Med anledning av "polisspårets" ev. Sydafrikakopplingar (vilka jag tror finns) är det av intresse att försöka identifiera poliserna R,P och U. Av HES beskrivning fann jag som tidigare postats en polisman som stämmer överens med dessa kriterier vilken har initialerna S.W.
En liten rättelse angående det som fetats om denna person är att jag inte har uppgifter på om han har varit i Sydafrika. Han är dock den enda jag funnit med förflutet som piketpolis vid den aktuella tiden och som nu arbetar på rikskriminalen.
Det som är lite spännand är att denna man har kopplingar till både Holmer och I.C.

Edit, Han ingick enligt uppgift även i den så kallade "baseballigan"
Citera
2015-02-11, 22:03
Medlem
Citat:
Intressant men källan är alltså Sven Anér som citerar en anonym person som säger att Avsan har sagt det här. Jag skulle alltså inte gå så långt som du och säga att AA faktiskt har skrutit om detta för en gammal poliskollega.

Jag pratade med Sven Anér om den här incidenten och Sven som inte hade någon anledning att ifrågasätta sin sedan länge bekante uppgiftslämnare undrade verkligen hur det stod till med Anti Avsan när han gav ett sådant indirekt erkännande av inblandning i mordet.
Citera
2015-02-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Till en del passar uppgifterna väldigt bra in på karriärdiplomaten och statssekreteraren i försvarsdepartementet.Sven Hirdman.Var den som i praktiken styrde departementet 79--82 under den svage försvarsministern Torsten Gustafsson.

Attaché UD 63, tjg Moskva 64-66, London 66-68, UD 68-69, bitr dir Sipri 69-72, ambassadråd Peking 72-76, tjg polit avd UD 76, kansliråd där 77, Chef 1a polit enh 78, depråd 79, statssekr försvdep 79-82, ambassadör Tel Aviv o Nicosia 83-87, krigsmaterieiinsp UD sed 87-94. Ambassadör Moskva 94-04

Här uttrycker SH idag åsikter som säkert applåderas av Putin i Kreml.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...re_4325025.svd

En detalj stämmer mindre bra på Hirdman. Oleg Kalugin, en av Kadhammars källor, säger följande: "Under åren 1975-1980 fick vi all korrespondens mellan utrikesdepartementet i Stockholm och era ambassader".

Hirdman tycks ha varit utomlands 1975 och vid fd 1979-80.

En alternativ förklaring kan naturligtvis vara att det inte fanns en spion, utan en spionring vid UD. (Jag saknar helt bevis för det utan spekulerar bara)
Citera
2015-02-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
En detalj stämmer mindre bra på Hirdman. Oleg Kalugin, en av Kadhammars källor, säger följande: "Under åren 1975-1980 fick vi all korrespondens mellan utrikesdepartementet i Stockholm och era ambassader".

Hirdman tycks ha varit utomlands 1975 och vid fd 1979-80.

En alternativ förklaring kan naturligtvis vara att det inte fanns en spion, utan en spionring vid UD. (Jag saknar helt bevis för det utan spekulerar bara)

Men är det inte bara så "enkelt" som att det är Sverker Åström som åsyftas (igen)? Han var ju faktiskt en period biträdande kabinettssekreterare (1971-72) innan han blev ordinarie Kabs. Även om han sedan "flyttade" till Paris 78 hade han ju tillgång till det som avses i citatet ovan, nämligen korrespondensen mellan UD och ambassaderna. I vart fall då all den info som gick till alla Sveriges ambassader...

Annars fanns ju andra bitr kabs 75-78: Bengt Rabaeus, och 78-80 Carl-Georg Crafoord. Dessa förefaller mindre troliga i sammanhanget.
Citera
2015-02-11, 23:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Numera ja, men inte inledningsvis;

https://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA

Ja men då hade han ju fel! Idag är han ju upplyst. CP hade kunnat ha varit på månen 28/2-86 och du hade kunnat bevisa det till 10000% säkerhet, men det hade enligt Krusse & co i alla fall ha varit CP för "vem skulle det annars kunna vara"! ?
Citera
2015-02-11, 23:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Är det någon som har sett någon uppgift om vad LJ säger om vad som händer när han går tillbaka till MP, för det är väl dit han går med polisen? Nämner han något om ambulanserna?

Enligt officiella tider ska ju mordet ske 23.21.20 och ambulans lämna området 23.28.00.

Det är 6 minuter och 40 sekunder, om LJ agerar så fort som han påstår sig göra finns en teoretisk möjlighet att han skulle kunna vara tillbaka på Sveavägen innan ambulansen åkt.

Annars ännu en indikation på när LJ agerar.
Citera
2015-02-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Men är det inte bara så "enkelt" som att det är Sverker Åström som åsyftas (igen)? Han var ju faktiskt en period biträdande kabinettssekreterare (1971-72) innan han blev ordinarie Kabs. Även om han sedan "flyttade" till Paris 78 hade han ju tillgång till det som avses i citatet ovan, nämligen korrespondensen mellan UD och ambassaderna. I vart fall då all den info som gick till alla Sveriges ambassader...

Jag tvivlar på det. Indikationerna (vissserligen svaga) är att värvningen sker på 70-talet och att något nytt börjar då och pågår in på 80-talet. Säpo hade kontroll på Sverker långt innan dess.
Citera
2015-02-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du missförstår mig här. Vare sig Sven Aner , Gösta Söderström eller Lars Krantz , som också påstods skicka mail i härvan, har skrivit några fejkmail. Uppenbarligen vill krafter skapa oreda i MOP debatten genom att peka ut Anti Avsan som mailbombare inför ovannämnda trio .

Trion gick igång på alla cylindrar och att frågan diskuteras här på FB visar på att desinformatörerna lyckades ganska bra. "Carl Stålbrännare" alias Mårten Sundmark kan vara ett spår efter var desinfon härrörde ifrån, om nu inte det också är en false-flag

Jag håller det inte för osannolikt att AA själv varit inblandad i detta till del men det betyder inte att det är sant att han är någon dekorimaman därigenom. Däremot är det kanske en dålig ide att stämma för förtal i det läget.
Citera
2015-02-12, 00:00
Medlem
Citat:
Om Barbro var Säpos väg att hålla koll på Leon, kan man ju också fundera på om denna informatör tillhörde Barbro.

Skilj på grupper inom underrättelseinhämtning som utför uppdrag och enskilda informatörer som värvas. Informatörer är ofta ideella mer eller mindre och jobbar ensamma inte i flock.

Han blandar på olyckligt sätt ihop infiltrations och informatörsuppdrag med sin egeninitierade spaning mot chefer och kollegor inom Tullen som är en helt annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in