Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 12:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
----skjut-en--- tror jag.

3 olika mansröster:
1 ---stor rygg--
2 ---handled--- svårt att säga, relativt tyst
3---mössa--- högre ljud, slår ut slutet på ---handled----

På mig verkar det som dom är säkra på det dom säger och inte står och gissar!
Stå och väla, gissa eller diskutera i sådant läge det skulle inte jag göra, då skulle jag nog inte säga någonting alls.

Jag tror att vi memorerar olika saker och att vi nämner det först som vi kommer ihåg bäst.
Det här är inspelat ett par minuter efter mordet!

En ögonblicksskildring från flykten efter flykten från MOP. Kanske kan klarhet skapas i någon detalj. Vore intressant att kunna identifiera rösterna på bandet. Att det till en början är Leif Ljungqvist som hörs bäst från mordplatsen torde stå klart.
Citera
2015-01-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Men på vilket sätt hjälper detta att få tag i mördaren?

Det finns ingen som peka ut mördaren i en konfrontation.
Inget mordvapen, inget DNA, fotavtryck.
Det finns två kulor och ett signalement på en man, 30-40 år, 175-185 cm, bred ryggtavla, vältränad, sviktande steg, mörk jacka, väldigt delade meningar på om han hade mössa, keps eller var barhuvad.

Det kommer aldrig fällas någon mördare om han inte går in med revolvern på en polisstation och erkänner.

Det enda intressanta är att diskutera motiv och på så sätt ringa i vilka/vem som kan ha mördat OP.

CP är friad från alla misstankar. CP har inget med MOP att göra.

Att fortsätta analysera de vittnesmål och bevis som finns leder bara in på de förvirrade stigar som som Leif Krantz, Sven Anér (Anders Jallai börjar närma sig) gick vilse på. Öppna inte den dörren. Värre foliehattar går inte att finna.

Sven Anér är knappast en foliehatt. Har hängt med hela tiden sedan mordet och tagit in information. Han pekar ut Anti Avsan som mördare och det hade han knappast gjort om han inte hade tillräckligt på fötterna.
Citera
2015-01-15, 19:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Sven Anér är knappast en foliehatt. Har hängt med hela tiden sedan mordet och tagit in information. Han pekar ut Anti Avsan som mördare och det hade han knappast gjort om han inte hade tillräckligt på fötterna.

Han har alltså egen information som inte är allmänt känd.
Citera
2015-01-15, 19:24
Medlem
Citat:
Men på vilket sätt hjälper detta att få tag i mördaren?

Det finns ingen som peka ut mördaren i en konfrontation.
Inget mordvapen, inget DNA, fotavtryck.
Det finns två kulor och ett signalement på en man, 30-40 år, 175-185 cm, bred ryggtavla, vältränad, sviktande steg, mörk jacka, väldigt delade meningar på om han hade mössa, keps eller var barhuvad.

Det kommer aldrig fällas någon mördare om han inte går in med revolvern på en polisstation och erkänner.

Det enda intressanta är att diskutera motiv och på så sätt ringa i vilka/vem som kan ha mördat OP.

CP är friad från alla misstankar. CP har inget med MOP att göra.

Att fortsätta analysera de vittnesmål och bevis som finns leder bara in på de förvirrade stigar som som Leif Krantz, Sven Anér (Anders Jallai börjar närma sig) gick vilse på. Öppna inte den dörren. Värre foliehattar går inte att finna.
Frågan är om kulornas skick medger länkning till vapnet?
Om så inte är fallet, kan någon bli fälld?
I sken av Quick-affären lär det bli mycket svårt att fälla på erkännande och indicier i ett sådant högprofilsbrott.
Citera
2015-01-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Frågan är om kulornas skick medger länkning till vapnet?
Om så inte är fallet, kan någon bli fälld?
I sken av Quick-affären lär det bli mycket svårt att fälla på erkännande och indicier i ett sådant högprofilsbrott.

Om mördaren låste in revolvern i ett vapenskåp rengjord och infettad och inte rört den, så skulle en provskjutning visa exakt samma spår på kulan.

Utan vapen tror jag det är helt kört att fälla någon.

Tycker CP-affären är lika skandalös som Quick-affären.
VG-affären är rätt vidrig den med.
Citera
2015-01-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Han har alltså egen information som inte är allmänt känd.

Den kommentaren var bra. +1

SVEN ANÈR
Sven Anér fastnade tyvärr i detaljer och förstorade dem.
Om det berodde på hans personlighet eller psykisk ohälsa är mer än vad jag vet, men GW försöker i ett TV-program förklara för honom vilka felaktiga slutsatser Anér drog och delvis varför han tänkte fel.

Jag tycker inte illa om Anér, han gjorde vad han trodde på, men tyvärr är hans idéer inte riktigt friska.
Han är/var ingen ond människa men tyvärr befann han sig i ett skymningsland mellan frisk och sjuk.
Citera
2015-01-15, 21:30
Medlem
Citat:
Om mördaren låste in revolvern i ett vapenskåp rengjord och infettad och inte rört den, så skulle en provskjutning visa exakt samma spår på kulan.

Utan vapen tror jag det är helt kört att fälla någon.

Tycker CP-affären är lika skandalös som Quick-affären.
VG-affären är rätt vidrig den med.
Det spelar ingen roll om den skjutits med eller inte såvida det inte gjorts i orealistiskt stor grad.
Kulorna däremot, är de i tillräckligt gott skick för att ha acceptabla spår?
Krutanalysen lär gå bort eftersom de enligt uppgift tvättades, således återstår fysiska spår efter räfflingen.

CP-affären må ha sina sidor, men den är inte lika skandalös; långt ifrån. Betänk att det är möjligt att CP gjorde det, medan TQ faktiskt inte ens hade möjlighet.
Citera
2015-01-15, 21:41
Medlem
Citat:
Den kommentaren var bra. +1

SVEN ANÈR
Sven Anér fastnade tyvärr i detaljer och förstorade dem.
Om det berodde på hans personlighet eller psykisk ohälsa är mer än vad jag vet, men GW försöker i ett TV-program förklara för honom vilka felaktiga slutsatser Anér drog och delvis varför han tänkte fel.

Jag tycker inte illa om Anér, han gjorde vad han trodde på, men tyvärr är hans idéer inte riktigt friska.
Han är/var ingen ond människa men tyvärr befann han sig i ett skymningsland mellan frisk och sjuk.

Jo, Anér visar i detta fall på någon slags autism; önskan att lösa fallet tog överhanden över förnuftet.
Man kan inte få någon fälld för att de hade möjlighet och motiv.
Detta outtömliga tjat om tider och krav på precision, misstag begås och att vittnen motsäger varandra är inte ovanligt. Vittnesmål som förändras över tid är inget ovanligt och han tar upp de som passar hans mål utan att reflektera över de som inte passar.
Citera
2015-01-15, 21:48
Medlem
Detta hittade jag på en blogg:

Finn fem fel ungefär.

1) MP såg aldrig någon följa efter makarna Palme. Det har han vittnat om i rättegång.
2) Finns flera vittnen vid Grand som inte observerat någon följt efter makarna Palme.
3) Mannen i korvkiosken är ett helt opålitligt vittne. Ändrar sig flera gånger. När bilder och filmer sprids på CP är han säker på att han sett CP.
4) Finns ingen möjlighet att mördaren krossat gatan någon minut strax innan mordet. Fanns alldeles för många vittnen till det.
5) Omöjligt att veta? Vilka har vapenlicens för en revolver? Det gjorde kontroller på psykiskt sjuka personer i området och det har gjorts utförliga undersökningar efter en sådan man, eftersom han passar in på GMP!

Vad anser ni?
Citera
2015-01-15, 22:09
Medlem
riskybizzys avatar
Olle Minell hävdar i denna artikel från Proletären i april 1987 att det nummer som ringdes till paret i Uppsala på mordnatten och meddelade att Palme var död var snarlikt numret till WACL:s svenska representant vid tiden för mordet.
Jag blir osäker på om han syftar på Åke J Ek eller Birger H. Det var väl Birger H som var svensk representant vid tiden för mordet?
Om detta stämmer så är det ju oerhört intressant oavsett!

http://pdfcast.org/pdf/polissp-ret
Citera
2015-01-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jo, Anér visar i detta fall på någon slags autism; önskan att lösa fallet tog överhanden över förnuftet.
Man kan inte få någon fälld för att de hade möjlighet och motiv.
Detta outtömliga tjat om tider och krav på precision, misstag begås och att vittnen motsäger varandra är inte ovanligt. Vittnesmål som förändras över tid är inget ovanligt och han tar upp de som passar hans mål utan att reflektera över de som inte passar.

Exakt.

Det är första vittnesuppgifterna som stämmer bäst.
Att polisen ens bryr sig om vittnesuppgifter om CP efter att film och bilder spreds på CP?
Sedan om man ställer en ledande fråga om Walkie-Talkies så är det kört.
Polisen ska aldrig ställa ledande frågor, tex "hade mannen en blå täckjacka".
Då har polisen avslöjat kön, klädesplagg och färg på det.
Vittnen ska inte få prata ihop sig.

Sedan ska ingen tro att svensk polis, som är världens sämsta, är på nivå med CSI.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910/28/gw.html
http://www.bergsblogg.se/2012/06/02/svensk-polis-samst-i-europa/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/samst-i-norden-pa-att-klara-upp-inbrott/

Poliserna på Sveavägen var inte bättre.
PU var inte bättre.
HH var inte bättre.

Tyvärr.
Citera
2015-01-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Olle Minell hävdar i denna artikel från Proletären i april 1987 att det nummer som ringdes till paret i Uppsala på mordnatten och meddelade att Palme var död var snarlikt numret till WACL:s svenska representant vid tiden för mordet.
Jag blir osäker på om han syftar på Åke J Ek eller Birger H. Det var väl Birger H som var svensk representant vid tiden för mordet?
Om detta stämmer så är det ju oerhört intressant oavsett!

http://pdfcast.org/pdf/polissp-ret

Just det, SNARLIKT.

Skulle du slå fel på två siffror av fem?

WACL var inte inblandade i MOP.

Tror du Proletären är objektiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in