Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-15, 20:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Du kan nog utgå från att OP var avlyssnad hela tiden.Den militära varianten av AXE där avlyssning kan ske ändå,med pålagd lur. Ej lagligt,men ändå.
SA lär ha varit dåligt nykter fram på eftermiddagen och fråntagigts viktiga uppgifter. Vilka då ?

Är väldigt tveksam till uppgiften att Sven Aspling skulle varit berusad. Han hade sonen Björn med sonsonen på besök MOP-kvällen, svårt att tänka mig att han super till då.
Citera
2014-12-15, 20:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Visst är det så. En utredning av ett spaningsmord ska skötas av proffs på utredning av spaningsmord. Inte av en byråkratisk inredning som Holmer. Men det är en av poängerna med mitt resonemang. Det fanns bara en chef som i sin maktställning o kunskap om kvällens tidigare händelser aldrig lät detta ske.

Viktigt att komma ihåg att Hans Holmers maktställning bygger på stödet från regeringen med statsminister Ingvar Carlsson i spetsen. Holger Romander försöker den tredje mars få kontroll över PU men stoppas av statssekreterare Harald Fälth som tydligt visar att PU ska ligga hos HH.

Gunnar Wall behandlar dessa intressanta och alltför ofta förbisedda turer i "Mörkläggning".
Hade Carl Persson varit Rikspolischef så hade han nog inte vikt sig lika lättvindigt som omvittnat försiktige Romander.
Citera
2014-12-15, 20:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
från Sven Aner http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2011/02/25-ar-efter-mordet-sanningen-maste.html#.VI6-aXuQkrk
Den rapport, som SÄPO lämnade i två exemplar till Holmér daterat den 24 april 1986 (diarienr A11544).(G253) Ett ex bör ha lämnats till Rikspolischefen. Den hemligstämplades men togs inte in i det speciella förundersökningsregistret. I Rikskriminalens diarium registrerades det den 12/5 1989. Varför nära tre års fördröjning?(G251): En del av innehållet avslöjades i DN av f d hovrättslagman Erik Holmberg. Där påstår SÄPO att mordet var ett verk av en grupp om tre eller fyra personer. Palme övervakades i Gamla sta’n med början 17 januari 1986 och blev därefter föremål för tolv iakttagelser varav sex stycken den 28 februari fram till dess han mördades. Detta är anmärkningsvärt, då SÄPO-rapporten var och ännu är hemligstämplad. Anders Ferm var en av Olof Palmes närmaste män. Jag avslutar med hans ord från år 2003 om mordet.
”Jag tvekar inte om vem det var, som mördade Palme, men jag skall kanske inte uttala hans namn”. (SvD 2003-02-16)
”Svenska folket är inte moget att få veta sanningen”.

Att få veta innehållet i den här promemorian och vem som skrev den tror jag är en av de bästa möjligheterna att få mer kunskap om de olika turerna i MOP.
Citera
2014-12-15, 21:01
Medlem
p.norths avatar
Palmes schema under dagen.
Kl. 9.00-10.00 Tennis med Harry Schein i Kungliga Tennishallen.
Kl. 11.00 Olof Palme anlände till Statsrådsberedningen. Hanhade på vägen från tennishallen besökt Ströms Herrekipering i hörnet Kungsgatan/Sveavägen.
Kl. 11.30 Besök av Iraks ambassadör.
Kl. 12.00-12.30 Besök av personal från partiexpeditionen och sammanträde angående vissa fonder.
Kl. 13.00 Statsrådslunch.
Kl. 14.15 Intervju tidningen ”Statsanställd”.
Kl. 15.00 Norges ambassadör på besök.
Kl. 16.00 Besök av AIC (Margaretha G, Arbetarrörelsens Internationella Centrum).

Bland de hörda förekom kritik mot utredningen i denna del. Parti-
sekreteraren Bo Toresson har i ett förhör den 6 mars 1987 framhållit att
han ”inte varit helt nöjd med det sätt på vilket polisutredningen
bedrivits”. Det förhållande han pekade på som rör denna utredningsdel
var att han själv inte förhörts förrän lång tid efter mordet. Han hade
trott att han genom sin långa erfarenhet och sina kunskaper om partiet
var en av de första som polisen skulle kontakta. Han framhöll också
under förhöret att han ansåg att polisen nonchalerat Lisbeth Palmes
uppfattning och att det redan första eller andra dagen efter mordet upp-
stått en blockering mellan Lisbeth Palme och polisen.
(källa http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/6a2655da.pdf)
Citera
2014-12-15, 21:21
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Två vittnesmål jag personligen upplever åsidosatta är Blomqvist och Eneksson. Utifrån deras iaktagelser tycks ju någon ha velat kontrollerat resultatet. Är ju även intressant då väktaren Kohut nämner en röd bil...

http://www.itdemokrati.nu/page36al.html

Vad kan utläsas ifrån detta? Förhörsledaren verkar ju vara vettig och vittnena samarbetsvilliga, vet någon hur dessa uppgifter behandladts inom PU? l min värld är detta sprängstoff! Varför har exempelvis Borgnäs eller Wall inte nämnt dessa iaktagelser? Eller missminner jag mig nu?

Passar observationerna måhända inte in i tilltänkta scenarion?

Spekulativ fråga: körde Dahlgren omkring Holmér i en röd bil?
Citera
2014-12-15, 22:56
Medlem
Jag lägger ut två youtubeklipp med Jallai och Olof Frånstedt, lite synd att Jallai gärna vill lägga orden i mun på Frånstedt.

https://www.youtube.com/watch?v=uK4PV3ERJ6w

https://www.youtube.com/watch?v=_G9CLj1sjbE
Citera
2014-12-15, 23:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tycker det läggs för mycket fokus på var han kliver av och på någonstans. En säkerhetsmedveten människa åker knappast raka spåret till destinationen. Naturligtvis kan det röra sig om en naiv klåpare eller en rent privat avslutning på kvällen.
Försöker analysera de ledtrådar som finns i Jerry Martingers återgivande av Rolf Dahlgrens berättelse. Nej, en säkerhetsmedveten konspiratör skulle inte åka direkt till destinationen som du skriver. Men kanske en kuppövningsledare som nyss sett allt gå åt h-vete och åker och frågar sina lykttändare, "vad fan har hänt".

RKA sägs ju ha avslutat sin huvudsakliga verksamhet iom Allmänna Säkerhetstjänsten upphörde efter krigsåren. Viss verksamhet fortsatte men lades ner på 60-talet eftersom antalet radioapparater i samhället ökade och därmed bruset i etern. Men ni antyder alltså att verksamheten fortsatte långt därefter som ett Säpo´s egna FRA? Intressant i sig men då blir det ju ännu mer otroligt att HH skulle låta sig köras direkt till det allra hemligaste!
Lögarberget ligger bara 600m från Mälarhöjdens T-banestation. Vi har sett med en del befattningshavare att de har kvar ngn form av auktoritet långt efter pensionering. Säger inte det är så med RKA, men tycker frågan kan ställas.

När det gäller mannen på Centralen så kan han ha kommit dit på fler olika sätt, inte enbart med tåget söderifrån. Han kan ha kommit med tåg flera timmar tidigare, med privat bil, taxi eller buss. Han kan ha bott på hotell eller inneboende tillfälligtvis och promenerat till Centralen. Centralstationen är en utmärkt mötesplats, där kan man gå i timtals utan att någon lägger märke till en och man kan mötas till synes slumpmässigt utan att någon reagerar. Sammantaget säger Centralen som upphämtningsplats inget om mannen eller varifrån han kom.
Givetvis har du rätt här. Han kan kommit med egen, taxi , buss eller helikopter. Men tycker sannolikheten att han kommit med tåg är störst när möter Dallas på Centralen. Och har han kommit med tåget runt tre då är det Malmötåget som gäller. Med tanke på Norrköpingsmötet blir Gunnar Nordahls gamla peking lite extra intressant. Spekulation, har försökt titta på en del östgötar med signalementet som Dallas anger, ingen blinkande lampa ännu.

Det gör däremot det att han begär att få bli körd till ett ställe i regeringskvarteren och därefter till polishusets källare där han blir mött av två personer. Om jag inte redan läst mig till att han var i Paris så skulle jag ha misstänkt Carl Lidbom. Men det finns säkert fler än han som rör sig i regeringskretsar och polisiära dito.

En självklar kontrollfråga skulle kunna vara att fråga Ulf Adelsson om han var i stan MOP-dagen. Var han och dansade hula-hula i Honolulu den dagen så faller hela historien. Jag tycker personen som kommer hem med körorden till Dallas vid 17-tiden är väldigt enerverande.

Dallas säger att han är en polis som jobbade nära Hans Holmer. Borde kunna identifieras, logiken säger att en person som får ett sånt förtroende borde varit med i Spaningsledningen eller i dess absoluta närhet. Mats Vangstad är den ende jag kunnat lokalisera som gjort centrala insatser i PU och som han jobbat nära HH.
Citera
2014-12-16, 00:03
Medlem
p.norths avatar
Historien återupprepas
2003-09-12 Polismästare Mats Vangstad är kommenderingschef och högste ansvarig för jakten på mannen som högg ner Anna Lindh. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10395820.ab
Citera
2014-12-16, 00:13
Medlem
p.norths avatar
68 år idag och var 40 år då Palme sköts.
Citera
2014-12-16, 00:57
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Sumer 2014-12-16 kl. 01:47.
Citera
2014-12-16, 01:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Historien återupprepas
2003-09-12 Polismästare Mats Vangstad är kommenderingschef och högste ansvarig för jakten på mannen som högg ner Anna Lindh. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10395820.ab

Såsandet med rikslarmet är med tanke på MOP helt ofattbart.
Citera
2014-12-16, 02:04
Medlem
En artikel från Jallai som bland annat pekar ut Bernt Carlsson som spion åt Stasi alternativt KGB.
http://www.jallai.se/2011/11/sapo-forsvunna-stasi-spionerna/

Ju mer man läser och försöker sätta sej in i mop ju mer förvirrad blir man....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in