Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker Leopold inte kommer med så mycket nytt gentemot De Wet Potgieters bok "Total Onslaught". Medlemmarna i den s.k. uppsalagruppen har inte kommit närmare en identifiering, Heine Hüman räknas som en av de misstänkta men vad hans uppgift skulle varit är skrivet i stjärnorna.

Ja, den f d elitsoldaten Heine Hümans eventuella roll är svår att klura ut. Man kan dock notera att han flyttade till Enbärsgränd 15 i Björkling strax norr om Uppsala (utmed E4:an) i januari 1986 och drev en bilverkstad hemmavid. Han utpekades senare som delaktig i mordet 1988 på ANC-representanten Dulcie September i samarbete med "the Z-squad" ett elit-team av professionella mördare.

Hans tre år yngre bror kom till Sverige i ungefär samma veva och bor idag i södra Sverige men det behöver ju inte betyda något.

Heine dog i Florida 5 aug 2006.
Citera
2014-09-29, 22:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Ja, den f d elitsoldaten Heine Hümans eventuella roll är svår att klura ut. Man kan dock notera att han flyttade till Enbärsgränd 15 i Björkling strax norr om Uppsala (utmed E4:an) i januari 1986 och drev en bilverkstad hemmavid. Han utpekades senare som delaktig i mordet 1988 på ANC-representanten Dulcie September i samarbete med "the Z-squad" ett elit-team av professionella mördare.

Hans tre år yngre bror kom till Sverige i ungefär samma veva och bor idag i södra Sverige men det behöver ju inte betyda något.

Heine dog i Florida 5 aug 2006.

Olof Palmes frånfälle gav inga reella fördelar för den Sydafrikanska regimen. Den svenska politiken ändrades inte efter MOP. Mordet blev ur SAs horisont poänglöst.
Skulle däremot Magnus Malans gossars avslöjats med ett deltagande i MOP hade detta blivit förödande för regeringen under PV Botha.

Letar man via motivbild så är de sammanhang där svensk policy ändrades verkligt intressanta. För mig sticker då upprioriteringen av flottan i FB-87 ut.
Förhållandet till USA tinade upp betydligt, Ingvar Carlsson inbjöds till Vita Huset, ett förfarande som var otänkbart av jänkarna när det gällde OP.
Citera
2014-09-29, 22:47
Medlem
Citat:
Olof Palmes frånfälle gav inga reella fördelar för den Sydafrikanska regimen. Den svenska politiken ändrades inte efter MOP. Mordet blev ur SAs horisont poänglöst.
Skulle däremot Magnus Malans gossars avslöjats med ett deltagande i MOP hade detta blivit förödande för regeringen under PV Botha.

Letar man via motivbild så är de sammanhang där svensk policy ändrades verkligt intressanta. För mig sticker då upprioriteringen av flottan i FB-87 ut.
Förhållandet till USA tinade upp betydligt, Ingvar Carlsson inbjöds till Vita Huset, ett förfarande som var otänkbart av jänkarna när det gällde OP.

Sydafrika blev av med en av de (den?) främsta opinionsbildarna mot apartheidregimen som 1986 hade allvarliga ekonomiska problem samtidigt som Palme propagerade för ett utvidgat embargo mot Sydafrika.

PW Bothas regim såg givetvis till att inga synliga länkar fanns mellan regimen och de organisationer som utförde de våta jobben. S k covert organizations var en väl utvecklad strategi på 1980-talet. Civil Cooperation Bureau (CCB) styrdes av Military Intelligence men hade formellt ingen länk till denna och opererade i sin tur genom underorganisationer.

Motivet behöver f ö inte vara enbart politiskt, i synnerhet inte om det skulle stämma att John Bredenkamp är inblandad. JB sysslade med internationell vapenhandel.
Citera
2014-09-29, 22:48
Medlem
OPK123s avatar
http://www.expressen.se/nyheter/expolismannen-hord-om-mordet-pa-palme/
Citera
2014-09-29, 23:06
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Jag som inte följt tråden. Hur ser spaningsuppslaget ut för den teorin?

Det finns välkända kontakter mellan personer inom svensk säkerhetstjänst (inkl polisen) som haft utvecklande kontakter med syd afrika. Det är inget hemligt på något sätt. Åke J Ek är en nyckelperson här.
Några av dom personer som rörde sig i dessa politiskt högerorienterade kretsar hade med största sannolikhet fri tillgång att avlyssna Palmes telefon genom sitt arbete på televerket.

Dessutom finns dels vittnesuppgifter som talar för att makarna Palme var övervakade under mordkvällen. SÄPO gjorde också snabbt en utredning där man kom fram till att Palme varit objekt för övervakning månaden före mordet. Utrednignen stoppades sedan snabbt i en låda.
Citera
2014-09-29, 23:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Olof Palmes frånfälle gav inga reella fördelar för den Sydafrikanska regimen.

Hmm, det beror ju på... De var ju blokad mot landet och jag har hört rykten om att Lundin höll på med guldprospektering eller liknande är nere i mitten på 80-talet. Vill minnas att jag fått upp ryktet i någon Henrik Westander-skrift, men har inte fått fram någon riktig, säker information.
Men omdet stämmer så är det intressant efter som Lundin hade goda kontakter med SSI. Och Palme var nog knappast till hjälp i dom här affärerna.

Någon som hört mer om detta? Alltså bara ett rykte. Men Lundin har i alla år gjort affärer där andra inte vill eller vågar. Sudan t.ex. Mitt intryck är att man inte drar sig för att operera i områden där det inte finns någon reell lag eller rättssäkerhet. Riskablet och lönsamt, om det går vägen. Säkert intressant och spännande också, om man gillar det.
Citera
2014-09-29, 23:38
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
http://www.expressen.se/nyheter/expolismannen-hord-om-mordet-pa-palme/
"Mannen förhördes inte som misstänkt, utan enbart upplysningsvis." hela alltet känns som ett bara jaha, ett måste "förhör" från allmänheten/media tvingad att ta det samtalet för man har vissa ögon på sig, för att verka någorlunda trovärdig "göra jobbet" att checka upp mannen, känns det som. I telefonen så lät det som han visste mer, dock.
Citera
2014-09-29, 23:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det finns välkända kontakter mellan personer inom svensk säkerhetstjänst (inkl polisen) som haft utvecklande kontakter med syd afrika. Det är inget hemligt på något sätt. Åke J Ek är en nyckelperson här.
Några av dom personer som rörde sig i dessa politiskt högerorienterade kretsar hade med största sannolikhet fri tillgång att avlyssna Palmes telefon genom sitt arbete på televerket.

Dessutom finns dels vittnesuppgifter som talar för att makarna Palme var övervakade under mordkvällen. SÄPO gjorde också snabbt en utredning där man kom fram till att Palme varit objekt för övervakning månaden före mordet. Utrednignen stoppades sedan snabbt i en låda.

"Bengt" är identifierad, "Arne" saknar fortfarande namn.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217417.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217413.ab

"Aftonbladet: Det finns en högt uppsatt person på Säpo med samma namn som den kontaktperson som nämns i dokumentet. ("Arne") Kan han ha samarbetat med Sydafrika?
Sven-Åke Hjälmroth: - Nej, det är helt uteslutet. Mannen på Säpo är en administratör och har inte haft den här typen av polisiära uppgifter"
Citera
2014-09-30, 00:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
"Aftonbladet: Det finns en högt uppsatt person på Säpo med samma namn som den kontaktperson som nämns i dokumentet. ("Arne") Kan han ha samarbetat med Sydafrika?
Sven-Åke Hjälmroth: - Nej, det är helt uteslutet. Mannen på Säpo är en administratör och har inte haft den här typen av polisiära uppgifter"

Naturligtvis är det uteslutet att han har samarbetat med Syd Afrika. Detta helt oavsett hur det ligger till. Inte sitter Hjälmroth och säger "Jajjamänsann, han jobbade visserligen som adminstratör här. Men det var mest på peppret. I själva verket var han kontaktman med Syd Afrika mm och hjälpte till med diverse subversiv verksamhet både här och där. Ja, ANC hade ju kontor i sthlm på den tiden och fan vet vad för slags figurer som dök upp i samband med det."

Det kan vara helt sant det Hjälmroth säger. Men är det på ett annat sätt, kan han knappast säga det. Jag menar inte Hjälmroth ljuger. Men att svaret är det han måste ge oavsett läge.

Sedan hade vi ju ett antal högerorienterade poliskonstaplar som åkte på resor till Syd Afrika..
Citera
2014-09-30, 10:18
Medlem
Citat:
Tycker Leopold inte kommer med så mycket nytt gentemot De Wet Potgieters bok "Total Onslaught". Håller med furirn att saltkaret är berättigat när det kommer till uppgifterna på Potgieter. Lutar åt att Sydafrika-spåret planterades alt underblåstes hos KGB av Hennes Majestäts hemliga tjänster. President PV Botha regim var en perfekt svartepetter, ogillad över hela världen och på fallrepet politiskt.

Man bör notera att De Wet Potgieter är en avslöjad informationssvindlare. Hans karriär som journalist fick ett abrupt slut när han påstått sig ha deponerat dokument som styrkte hans brottsanklagelser mot ledande ANC personer och det visade sig vara en lögn. Ingen media ville ens ta i honom med tång och han sökte sig till Boerrörelsens allra djupaste hålor. De som ansåg att regimen svikit Boerna och försökte svartmåla de gamla herrarna lika mycket som de hatade ANC. Boken är bara en i raden av angrepp på den gamla regimen och dess underrättelsetjänst.

Sydafrika har också förekommit i flera konstaterade desinformationsförsök. Ett är det som bland annat jag, Wall och Jallai utsattes för i samband med debattens vändning då Petterssonteorin gick i graven.

Det desinformationsförsöket var mer utstuderat än "uppsalagruppen" De två personer som närmade sig dessa hade gjort en dossier och påstod sig ha förstahandsinformationer om en person. Det hela var dock lite för bra med märkliga luckor varför de som blev kontaktade misstänkte att det det skulle kunna smutsa deras trovärdighet att ta upp spåret. Man var oklara över om det var "bara" tomtar eller en medveten strategi. Jag tog på mig uppdraget att sondera dem och bestämde ett möte där de kunde presentera sitt material. Som plats lånade jag ett kontor av en bekant och låtsades som att det var min arbetsplats som en markör i den information de fick av mig som senare skulle kunna vara intressant. Den skulle visa sig välbetänkt.

I samband med min ofrivilliga frånvaro från debatten har den som några trott att jag är och som otaliga gånger i strid med forumreglerna anförts i tråden och annorstädes ansatts på olika sätt. T ex har en person på PTS ringt upp för att bekräfta dennes adress då det kom störsändningar från lägenheten och bett om att få tillträde till bostaden för att sedan få kalla fötter. Personer har postat inlägg där de låtsats vara personen i fråga. Markören dök dock upp när jag fick ett meddelande från den jag lånat kontoret av att någon begärt ut "registeruppgifter" från denne om den de tror att jag är.

Därmed vet vi att detta försök var en aktiv del av medveten desinformationsspridning till sådana som följde spår relaterade till polisspår och underrättelsespår. I princip alla som ägnat sig åt sådana spår har utsatts på olika sätt men få andra. Kanske ger det en indikation? Som jag nämnt tidigare kan man se en skillnad på den desinformation som drivits av officiella representanter (PKK+CP) och de som riktar sig mot mer eller mindre framgångsrika "privatspanare" Där sk smutsningsaktioner är legio.

Det mest tragiska i detta är dock att man kan se att aktiva nic också här verkar matade med desinformation från just den andra typen av "källor" som i princip alltid har kopplingar till polis och eller underrättelsevärldens analer.

Fantasifulla Sydafrikaspår verkar vara populära i dessa kretsar från mannen på Cypern som drev PKK-spåret via de som desinformerar "Leopold" och "utredaren" med sina fantasier, påhittade identiteter till idag aktiva processer och nic.
Citera
2014-09-30, 11:12
Medlem
boboslacke!

Många ord, men vilket är då det verkligt "rätta" spåret? Det vore bra att veta, så att vi kan fokusera efterforskningarna.
Citera
2014-09-30, 11:34
Medlem
p.norths avatar
eller är det att det vävas samman med olika:
polis/säpo/militär/vapen/bofors/CIA/Mossad/ eller nå rik galning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in