Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Tycker Leopold inte kommer med så mycket nytt gentemot De Wet Potgieters bok "Total Onslaught". Håller med furirn att saltkaret är berättigat när det kommer till uppgifterna på Potgieter. Lutar åt att Sydafrika-spåret planterades alt underblåstes hos KGB av Hennes Majestäts hemliga tjänster. President PV Botha regim var en perfekt svartepetter, ogillad över hela världen och på fallrepet politiskt.
Man bör notera att De Wet Potgieter är en avslöjad informationssvindlare. Hans karriär som journalist fick ett abrupt slut när han påstått sig ha deponerat dokument som styrkte hans brottsanklagelser mot ledande ANC personer och det visade sig vara en lögn. Ingen media ville ens ta i honom med tång och han sökte sig till Boerrörelsens allra djupaste hålor. De som ansåg att regimen svikit Boerna och försökte svartmåla de gamla herrarna lika mycket som de hatade ANC. Boken är bara en i raden av angrepp på den gamla regimen och dess underrättelsetjänst.
Sydafrika har också förekommit i flera konstaterade desinformationsförsök. Ett är det som bland annat jag, Wall och Jallai utsattes för i samband med debattens vändning då Petterssonteorin gick i graven.
Det desinformationsförsöket var mer utstuderat än "uppsalagruppen" De två personer som närmade sig dessa hade gjort en dossier och påstod sig ha förstahandsinformationer om en person. Det hela var dock lite för bra med märkliga luckor varför de som blev kontaktade misstänkte att det det skulle kunna smutsa deras trovärdighet att ta upp spåret. Man var oklara över om det var "bara" tomtar eller en medveten strategi. Jag tog på mig uppdraget att sondera dem och bestämde ett möte där de kunde presentera sitt material. Som plats lånade jag ett kontor av en bekant och låtsades som att det var min arbetsplats som en markör i den information de fick av mig som senare skulle kunna vara intressant. Den skulle visa sig välbetänkt.
I samband med min ofrivilliga frånvaro från debatten har den som några trott att jag är och som otaliga gånger i strid med forumreglerna anförts i tråden och annorstädes ansatts på olika sätt. T ex har en person på PTS ringt upp för att bekräfta dennes adress då det kom störsändningar från lägenheten och bett om att få tillträde till bostaden för att sedan få kalla fötter. Personer har postat inlägg där de låtsats vara personen i fråga. Markören dök dock upp när jag fick ett meddelande från den jag lånat kontoret av att någon begärt ut "registeruppgifter" från denne om den de tror att jag är.
Därmed vet vi att detta försök var en aktiv del av medveten desinformationsspridning till sådana som följde spår relaterade till polisspår och underrättelsespår. I princip alla som ägnat sig åt sådana spår har utsatts på olika sätt men få andra. Kanske ger det en indikation? Som jag nämnt tidigare kan man se en skillnad på den desinformation som drivits av officiella representanter (PKK+CP) och de som riktar sig mot mer eller mindre framgångsrika "privatspanare" Där sk smutsningsaktioner är legio.
Det mest tragiska i detta är dock att man kan se att aktiva nic också här verkar matade med desinformation från just den andra typen av "källor" som i princip alltid har kopplingar till polis och eller underrättelsevärldens analer.
Fantasifulla Sydafrikaspår verkar vara populära i dessa kretsar från mannen på Cypern som drev PKK-spåret via de som desinformerar "Leopold" och "utredaren" med sina fantasier, påhittade identiteter till idag aktiva processer och nic.