Citat:
Den gamle rikspolischefen Carl Persson, aka Calle Batong, har gått ur tiden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19822204.ab
Hans memoarer utgör intressant läsning. Där kan man bla ta del av uppgiften att utländska säkerhetstjänster vägrade samarbeta med Hans HOlmér (de fick prata med Frånstedt istället) under den sistnämndes tid som säpochef.
Det sista kapitlet (före epilogen) i memoarerna handlar om MOP. Det avslutas så här:
"Jag frågar mig: hur kunde regeringen, justitiekanslern, rikspolischefen och riksåklagaren låta utredningen av mordet på Olof Palme under nästan ett års tid misskötas på det sätt som skedde?"
Frågan är fortfarande obesvarad.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19822204.ab
Hans memoarer utgör intressant läsning. Där kan man bla ta del av uppgiften att utländska säkerhetstjänster vägrade samarbeta med Hans HOlmér (de fick prata med Frånstedt istället) under den sistnämndes tid som säpochef.
Det sista kapitlet (före epilogen) i memoarerna handlar om MOP. Det avslutas så här:
"Jag frågar mig: hur kunde regeringen, justitiekanslern, rikspolischefen och riksåklagaren låta utredningen av mordet på Olof Palme under nästan ett års tid misskötas på det sätt som skedde?"
Frågan är fortfarande obesvarad.
Beklagligt att han gått bort. Finns nog få personer som han kvar i maktens korridorer. När en person som Persson ställer dessa frågor krävs ett svar. Han skrev också i sina memoarer att Palme aldrig stod utan skydd under hans tid (om jag minns rätt).
Citat:
Jag tar av mig mössan och böjer huvudet i vördnad inför en av rättsväsendets giganter det senast gångna seklet. Carl G Persson VAR svensk polis personifierad under det första decenniet efter förstatligandet. När nu "hans" skapelse går i graven och en ny polisorganisation håller på att skapas känns det på något vis passande att den gamle också läggs till den eviga vilan.
För övrigt skulle det vara intressant att veta hur hans privata arkiv nu kommer att hanteras. Han kanske var förutseende nog att ordna med den saken innan han blev för dålig för att ha koll själv. Deponerat på Riksarkivet och tillgängligt för forskare kanske? Här kan finnas guldkorn för den som är intresserad. Även i saker som rör MOP...
För övrigt skulle det vara intressant att veta hur hans privata arkiv nu kommer att hanteras. Han kanske var förutseende nog att ordna med den saken innan han blev för dålig för att ha koll själv. Deponerat på Riksarkivet och tillgängligt för forskare kanske? Här kan finnas guldkorn för den som är intresserad. Även i saker som rör MOP...
Instämmer, Persson har gjort mycket för det här landet. Han organiserade en riktig polisorganisation med både hjärta och hjärna jämfört med virrvarret som fanns tidigare. Hans integritet var det nog många som störde sig på, främst i regeringen. Ett privat arkiv? skulle vara intressant att ta del av. Efter hans memoarer ville han inte uttala sig mer, det var hans avslut, tyvärr. I o m att de kom för ganska länge sen har han haft gott om tid att kommentera, främst Palmemordet. Men icke. Är säker på att han satt på information där då han också ingick i Stay Behind. Det är det enda problemet jag har med Persson men han ansåg nog att ansvaret för en lösning på mordet låg på de som var aktiva inom rättsväsendet, inte de som lämnat fältet.
Citat:
Kan bara hålla med dig. Calle Persson kunde gå med högburet huvud efter karriären. Tveklöst en riksväktare som hade Sveriges bästa för ögonen. Skilda personer som Leif GV Persson och Totte Vallin höll Calle för att vara en hedersman.
Även i detta alster från Totte Vallin skildras Persson med respekt,
https://www.youtube.com/watch?v=Y6HfVssrvyk
Även i detta alster från Totte Vallin skildras Persson med respekt,
https://www.youtube.com/watch?v=Y6HfVssrvyk
Instämmer. Kan någon i Palmeutredningen ens låtsas gå med högburet huvud?
Citat:
Persson insåg tidigt Holmérs (bristande) kvalitéter. Helt riktigt, utredningen hade sett helt annorlunda ut och mordet hade helt säkert varit löst för länge sedan.
Citat:
Det var vardagsmat för Persson, regeringen under hans tid var allt annat än nöjda med Perssons oförmåga att vika sig för regeringen. En bättre titel på hans memoarer kunde nog inte valts.
Citat:
Det var något som Carl Persson inte ryggade för. Minns hur han 1969 tvingade regeringen att montera ner IBs inrikesspionage, låt vara att det återuppstod några år senare , med känt resultat.
Med Persson som RPS-chef och med en person av Sven Thoranders resning som spaningsledare hade det blivit en helt annan utredning,till det bättre.
Med Persson som RPS-chef och med en person av Sven Thoranders resning som spaningsledare hade det blivit en helt annan utredning,till det bättre.
Är helt överens med dig. Vila i frid Persson.
Senast redigerad av TinFoilBob 2014-11-09 kl. 02:22.
Senast redigerad av TinFoilBob 2014-11-09 kl. 02:22.