Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
14-11-07, 22:11
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Den gamle rikspolischefen Carl Persson, aka Calle Batong, har gått ur tiden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19822204.ab

Hans memoarer utgör intressant läsning. Där kan man bla ta del av uppgiften att utländska säkerhetstjänster vägrade samarbeta med Hans HOlmér (de fick prata med Frånstedt istället) under den sistnämndes tid som säpochef.

Det sista kapitlet (före epilogen) i memoarerna handlar om MOP. Det avslutas så här:

"Jag frågar mig: hur kunde regeringen, justitiekanslern, rikspolischefen och riksåklagaren låta utredningen av mordet på Olof Palme under nästan ett års tid misskötas på det sätt som skedde?"

Frågan är fortfarande obesvarad.
Jag tar av mig mössan och böjer huvudet i vördnad inför en av rättsväsendets giganter det senast gångna seklet. Carl G Persson VAR svensk polis personifierad under det första decenniet efter förstatligandet. När nu "hans" skapelse går i graven och en ny polisorganisation håller på att skapas känns det på något vis passande att den gamle också läggs till den eviga vilan.

För övrigt skulle det vara intressant att veta hur hans privata arkiv nu kommer att hanteras. Han kanske var förutseende nog att ordna med den saken innan han blev för dålig för att ha koll själv. Deponerat på Riksarkivet och tillgängligt för forskare kanske? Här kan finnas guldkorn för den som är intresserad. Även i saker som rör MOP...
Citera
14-11-07, 22:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, har sett den tråden. Det förefaller som att detta med initialerna utifrån att Tore Forsberg skulle ha varit inblandad har rört till det hela. I likhet så tror jag att detta med Claes Almgren är ett påhitt. Personen som skickat kortet till Östling förefaller ha insyn i palmeutredningen. Han utrycker sig uppenbarligen bildligt när han skriver om "svinet på den andra sidan...". Jag får känslan av att det är någon som befinner sig i Palme-rummet (Alf Karlsson?).

Eftersom den som skrivit kortet även ger CGÖ en uppmaning - att ta kontakt med "Enskedemannen" - så bör det även vara en person i överordnad ställning. Detta vykort är ett av få konkreta "bevis" som går att nysta i och jag tycker att det är mycket centralt att lägga ner tid och kraft på att forska i detta. DNA spår är nog för mycket att hoppas på men handstilsanalys är en möjlig väg att gå. Texten på kortet är så pass tydlig att det går att jämföra personens handstil med en annan källa. Skulle man exempelvis kunna komma åt något material med Alf Karlssons handstil, eller Ingvar Grundborgs för den delen? En annan fråga handlar om att börja ifrån början med vem "Enskedemannen" avser. tankar, förslag?

ps. Tom Floberg tror jag är ett stolpskott. Hans f.d. sambo förefaller intresserad av teckningar och har förmodligen fascinerats av Palmemordet den vägen. Möjligtvis har han även dragit några rövarhistorier på fyllan om att han arbetat på samma företag som Ingvar Grundborg och därav har hon börjat spåna/skämta om det. Men visst vore det av värde att få reda på mer om honom.
..."svinet på den andra sidan..." Vykortet föreställde en gris så det är väl inte helt osökt den som åsyftas. Jag tycker flera lägger för mycket vikt vid detta vykort. Mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen...
Citera
14-11-07, 22:30
Medlem
Krokofils avatar
Jag frågade Styckjunkaren i tråden vad han menar med att det fanns en poäng med varför försvarsskytteklubben bildades av Ö och P-O K 1987 och nu hittar jag till slut hans inlägg. Bl a:

Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Ja, precis.Sammanhållning kring en dramatisk hemlighet, stöd och även kontroll. Samtidigt övertog
de uppgifter som tidigare skötts av Östlings gäng på Wallingatan.
Det har du själv bra beskrivit i
inlägg #31354. Men man hade också normal skytteverksamhet och andra medlemmar för att inte
sticka ut i onödan. Se vidare mitt inlägg #10327 från 10-12-22.

Utgångspunkten är att Holmér befann sig i Sthlm mordkvällen. Man kan då tänka sig olika förlopp
med Holmér mer eller mindre involverad. Det för hans del minst belastande är väl att han måste
ha dem som betrodda därför att det finns någon hållhake.

Helt rätt. Detta går utöver vad en certifierad vapenhandlare har i lager. Och var Ö en sådan
överhuvudtaget? Allt tyder på att han var vapenförvaltare i något ljusskyggt sammanhang.
En del av arsenalen torde också tidigare ha förvarats på Wallingatan 34. För övrigt är detta
bara från hans bostad. Inget är känt om någon husrannsakan i firmalokalen på David Bagares.

Om skytteklubben bildades med syfte att skapa sammanhållning, stöd och kontroll kring MOP undrar jag: är personerna som gick med i föreningen redan 1987 mer intressanta än de som är listade som medlemmar 1989? 1987 är dessa personer med:

Per Arvidsson,FMV
Claes Djurfeldt, Stockholmspolisen
Ingvar Grundborg, Defendor AB
Bernt Grundevik, Svea Livgarde
Lars Ulfving, Försvarsstaben:
Carl Gustaf Östling: Vapenhandlare
Sverker Ulving YOF
Åke Årstrand YOF

1989 ser det ut så här:

Per Arvidsson, FMV:
Anti Avsan, polis
Peder Badene: -
Sonny Björk, vapenexpert Palmegruppen (!):
Claes Djurfeldt, polis:
Ingvar Grundborg, major:
Ulf Helin, piketpolis och sambandscentralsutbildad:
Ulf Hjelmberg, FMV
Fredrik Kugelberg, FMV
Pär Landby, FMV
Per Nichols, polis: -
Bo Nilsson, polis:
Carol Paraniak, arméstaben
Lars Persson: -
Lars Ulfving: Militär säkerhetsexpert
Sverker Ulving, överstelöjtnant
Torsten Werner, polis och tekniker:
Carl Gustaf Östling:

Samma kärna som 1989, men med fler medlemmar, varav vissa är kändisar i tråden. Utifrån Styckjunkarens text ovan, bör vi syna just sammanslutningen av medlemmarna 1987 och vilka dessa personer är närmare? Grundevik och Årstrand är inte direkt några trådkändisar.
Citera
14-11-07, 22:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Jag frågade Styckjunkaren i tråden vad han menar med att det fanns en poäng med varför försvarsskytteklubben bildades av Ö och P-O K 1987 och nu hittar jag till slut hans inlägg. Bl a:

Om skytteklubben bildades med syfte att skapa sammanhållning, stöd och kontroll kring MOP undrar jag: är personerna som gick med i föreningen redan 1987 mer intressanta än de som är listade som medlemmar 1989? 1987 är dessa personer med:

Per Arvidsson,FMV
Claes Djurfeldt, Stockholmspolisen
Ingvar Grundborg, Defendor AB
Bernt Grundevik, Svea Livgarde
Lars Ulfving, Försvarsstaben:
Carl Gustaf Östling: Vapenhandlare
Sverker Ulving YOF
Åke Årstrand YOF

1989 ser det ut så här:

Per Arvidsson, FMV:
Anti Avsan, polis
Peder Badene: -
Sonny Björk, vapenexpert Palmegruppen (!):
Claes Djurfeldt, polis:
Ingvar Grundborg, major:
Ulf Helin, piketpolis och sambandscentralsutbildad:
Ulf Hjelmberg, FMV
Fredrik Kugelberg, FMV
Pär Landby, FMV
Per Nichols, polis: -
Bo Nilsson, polis:
Carol Paraniak, arméstaben
Lars Persson: -
Lars Ulfving: Militär säkerhetsexpert
Sverker Ulving, överstelöjtnant
Torsten Werner, polis och tekniker:
Carl Gustaf Östling:

Samma kärna som 1989, men med fler medlemmar, varav vissa är kändisar i tråden. Utifrån Styckjunkarens text ovan, bör vi syna just sammanslutningen av medlemmarna 1987 och vilka dessa personer är närmare? Grundevik och Årstrand är inte direkt några trådkändisar.
Grundevik och Årstrand är från Bohuslän båda två. Säkerligen regementspolare från I17 i Uddevalla. Årstrand den äldre av de båda.
Citera
14-11-07, 22:50
Medlem
På mordnatten hade man narkotikaspan på sigge c och hans lakejer. Ngn timma innan skotten mot Palme stängde man plötsligt ner allt och tog helg. Har läst detta någonstans men hittar det inte längre. Har någon uppgifter om detta eller är det villospår?
Citera
14-11-07, 22:50
Medlem
p.norths avatar
Det gäller och sortera o sålla bort en massa, man behöver inte göra en höna av en fjäder, lite mer distans så man kan se lite klarare... visst kan det vara kittlande o spekulera en massa.
Jag håller med att tex vykortet är rätt oväsentlig och oskyldig. Denna T¤% F¤#b#¤ verkar vara en önsketänkt person från en kvinna som möjligen har blivit sviken av denne, jag tror inte en fem öre på det. Ju mer man sätter sig in i dom olika teorier så är det risken man drar ifrån den röda tråden på nå sätt. Jag är rätt öppen och jag kan vända en teori till något annat om jag tycker det verkar sannolik på nå sätt, jag köper det jag tycker verkar rätt vettigt, enda jag är ute efter är sanningen. Jag har nog alltid trott på CIA har haft ett finger i drama. Är nog inte säker på det känns som Stasi/bofors och vissa socialdemokratiska känns som den mest naturliga påtanke på denna "fars" Får gärna övertyga mig, hoppas jag har fel. Själv vette fan..
Citera
14-11-07, 23:18
Medlem
p.norths avatar
Jag kan tycka att alla dessa sekretesser verkar vara lite väl, måste för fan lägga upp korten på bordet istället så har man själv sett till och medverkat att trasa sönder med en massa spekulationer om dom olika fallen medvetet på nå sätt, kan man ju tänka sig. Det är konsekvensen att man börja tro att det är trots allt en mörkläggning, det borde dom ju fatta efter ett tag. Jag har ändå svårt att se dom där nazi poliserna ta an den uppgiften, jag tror nog att det var redan förbeställt jobb sen tidigare och även G.M, att man la ut krokar och samtidigt vilseledde strax innan det var en strategi för att förvilla ytterligare så tror jag, ändå. Varför ser det då ut som det gör än idag för?
Citera
14-11-07, 23:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Betyder det att Holmérs svans i Stockholms försvarsskytteklubb var IB? Jag vågar fortfarande inte sätta likhetstecken mellan AGAG och IB, men det är väl i alla fall möjligt att samma personer kunde förekomma i olika kretsar/organisationer.

Inte en chans. IB var kopplat till Partiet. Socialdemokrater. Ingen av figurerna i försvarskytterföreningen var/är socialdemokrater. Det finns mycket man kan säga om den denna församling, men socialdemokrater - absolut inte.

Det här verkar snarare vara en anknoppning av något från den militära sidan (IB hamnade väl i och för sig under MUST och blev med tiden till SSI, men mycket av "det gamla folket" åkte väl med i samma släng).

CGÖ var vapenhandlare. Vapenhandlare användes under den här tiden som vapendepåer som en del i beredskapen, för mer eller mindre hemliga enheter som skulle slåss mot ryssen i gerilla-stil. Det fanns på 80-talet fler vapenhandlare i Sverige än Konsumbutiker. Över 3000 stycken. Så det var ingen slump att CGÖ hade en massa knall-grejjor hemma.
Så, näää, som sagt, jag tror det här gänget är något som har bryggts ihop i löndom den militära vägen. En blandning av militärer, poliser och kanske lite övriga som bedömdes håla måttet. Mer Arla Gryning än IB.
Citera
14-11-08, 00:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tar av mig mössan och böjer huvudet i vördnad inför en av rättsväsendets giganter det senast gångna seklet. Carl G Persson VAR svensk polis personifierad under det första decenniet efter förstatligandet. När nu "hans" skapelse går i graven och en ny polisorganisation håller på att skapas känns det på något vis passande att den gamle också läggs till den eviga vilan.

För övrigt skulle det vara intressant att veta hur hans privata arkiv nu kommer att hanteras. Han kanske var förutseende nog att ordna med den saken innan han blev för dålig för att ha koll själv. Deponerat på Riksarkivet och tillgängligt för forskare kanske? Här kan finnas guldkorn för den som är intresserad. Även i saker som rör MOP...

Kan bara hålla med dig. Calle Persson kunde gå med högburet huvud efter karriären. Tveklöst en riksväktare som hade Sveriges bästa för ögonen. Skilda personer som Leif GV Persson och Totte Vallin höll Calle för att vara en hedersman.

Även i detta alster från Totte Vallin skildras Persson med respekt,

https://www.youtube.com/watch?v=Y6HfVssrvyk
Citera
14-11-08, 00:40
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Inte en chans. IB var kopplat till Partiet. Socialdemokrater. Ingen av figurerna i försvarskytterföreningen var/är socialdemokrater. Det finns mycket man kan säga om den denna församling, men socialdemokrater - absolut inte.

Det här verkar snarare vara en anknoppning av något från den militära sidan (IB hamnade väl i och för sig under MUST och blev med tiden till SSI, men mycket av "det gamla folket" åkte väl med i samma släng).

[...]

Så, näää, som sagt, jag tror det här gänget är något som har bryggts ihop i löndom den militära vägen. En blandning av militärer, poliser och kanske lite övriga som bedömdes håla måttet. Mer Arla Gryning än IB.

Intressant och tänkvärt inlägg. Jag kanske var otydlig men jag uppfattar ändå - utifrån Moelv och den anonyme Säpo-chefens intervju - att sossarna tappade kontrollen över IB under 70-talet, inte minst genom omorganisationerna, och där igenom de högerradikala antikommunisterna som fanns bland fotfolket i organisationen. Östlings gäng var som du skriver inte sossar men de kan ändå ursprungligen ha varit del av den organisation som var IB i början på 70-talet.

AGAG bildades i slutet av 70-talet, om jag förstått det rätt, som en del av omorganisationen av IB efter spionskandalerna med Bergling osv, och fick en mer högerinriktad prägel eftersom partiet inte längre kunde kontrollera organisationen. Men jag kan ha fel!
Citera
14-11-08, 00:54
Medlem
En fråga?

Är det någon som känner till vart uppgifterna i Dammegård om att Lars Ulfving ringer Östling strax efter mordet?

Citat: Dammegård sid 427
Citat:
Eftersom Palme mördades klockan 23.21 är det uppenbart att ett besök före klockan 19.00 inte kan ge Östling alibi. I bostaden fick han vid 20.00-21.00-tiden besök av två kollegor, varav en var skjutinstruktören Göran S. Han kontaktades även av en polisman kallad ”Stigson” som ringde till Östling nio minuter efter mordet på Olof Palme. Och omedelbart efter Stigson ska även Sovjetexperten och den civilmilitäre befattningshavaren vid arméstaben Lars Ulfving / piketkollegan Göran S ha ringt!

Lars Ulfving finns med i listorna över medlemmar i försvarskytteföreningen 1987 och 1989.
Till skillnad från de andra medlemmarna är han ingen "stridis" utan ett skrivbordsanalytiker vid försvarsstaben.

För den som vill läsa om Lars Ulfving så finns en artikel "På Hemligt Uppdrag" i tidningen Framsyn Nr1 2006 (FOI)

http://www.foi.se/sv/Vara-tjanster/FOIs-rapporter/Framsyn/2006/

Han är säkerhetsexpert på Sovjet unionen, om det pågår en kuppövning med Östling inblandad så förklarar det varför Lars Ulfving ringer strax efter mordet.
Men är uppgifterna från Dammegård tillförlitliga?

Citat: Dammegård sid 435
Citat:
Inte minst genom Dagens Nyheters journalist Olle Alséns försorg vet vi nu att tolv man, inklusive Östling, befunnit sig i Östlings bostad och / eller ringt dit eller därifrån under mordnatten. Namnen är kända på elva av dessa personer, av vilka nio är poliser (eventuellt före detta) och två är de välkända herrarna från Stockholms Försvarsskytteförening, det vill säga Lars Ulfving från Försvarsstaben och Per Arvidsson på FMV.
Citera
14-11-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Under Grandbesöket pratade Olof Palme med Björn Rosengren m hustru och diplomatenCurt Lidgard, likaledes m hustru. Den senare ska OP talat med strax före 21, innan han gick in på Bröderna Mozart. Dessa uppgifter bekräftas av Lisbeth Palme i ett förhör från 1993.

Palme och Lidgard hade säkerligen en hel del att tala om. I Juli 1985 hade CL på ett Rotarymöte i födelsestaden Malmö varnat för risken att en Sovjetisk Blixtkrigs-attack mot Västeuropa kunde vara nära förestående. Uttalandet väckte harm hos den ryska björnen och utrikesminister Lennart Bodström gav CL en offentlig reprimand.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1985/eirv12n31-19850809/eirv12n31-19850809_054-international_intelligence.pdf

CL och OP stod oerhört långt ifrån varandra när det gällde tilliten till Sovjets goda vilja. Lidgard var inte vem som helst, svensk chefsdelegat på Europeiska säkerhetskonferensen i Stockholm som pågick 1984-85.

http://www.apnewsarchive.com/1985/Security-Conference-Moves-Forward/id-0cf02c7ecfcf45df30072d5ead5d8232

Har funderat i banorna att den vid tiden för MOP 59-årige CL kunde vara den man som vittnena Gun och Katrin sett argumentera på ett , som de uppfattade, hotfullt sätt utanför Grand. Att OP och CL åsikter om Sovjet gick isär är ett understatement och frågan var högaktuell och infekterad i o m OPs förestående Moskvaresa till Kreml och Michail Gorbatjov. En av kvinnorna uppfattade situationen som att OP talade med en äldre man.

Efter filmen ska enligt GMPs rekonstruktionAnna Eriksson tilltalat OP ca kl 2315. Hon är liksom andra Grandvittnen intressanta för klargörande om några olika frågeställningar.
Vad talade AE med Palme om?
Hur var OP och hans sällskaps sinnesstämning?
Har någon mer sett mannen som Gun o Katrin sett?
Är det någon som sett WT-män eller andra med märkligt beteende runt bion?

Christer Pettersson har uppenbarligen ingen av dessa vittnen sett . Då skulle de funnits med i förundersökningarna till rättegångarna.

Curt Lidgard som träffar Palme vid Grand, har tidigare varnat för ett sovjetisk blixtanfall.

En sådan uppgift om ett blixtanfall torde ju verkligen kunna ha sitt ursprung från Lars Ulfving.

Lars Ulfving verkar förövrigt bo i Täby, precis som Skandia mannen Stig Engström.
Enligt Säkerhetsforskare Ola Tunander, så skulle Skandia huset fungerat som en sambandscentral under mordnatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in