2014-09-23, 22:26
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Problemet är att jag inte kan öppna den. Det gick med det gamla operativsystemet Windows XP. Dock gick det inte att kopiera som text då materialet på skivan består av inlästa bilder.

Jag har Windows XP intakt och fungerande, på minst två laptops. En i Sverige, en i ett utlands-boende. Om det skulle vara möjligt att aktivera och ta del av detta högintressanta material. Ge mig gärna återkoppling, om du vill.

Annars är ovanstående inlägg ett alternativ som jag skulle vara med att stötta. Vore vi t ex ett tiotal intresserade så handlar det ju peanuts, för att komma åt dokumenten.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-09-23 kl. 22:29.
Citera
2014-09-23, 23:13
Medlem
Krokofils avatar
Gunnar Wall släpper ny bok om MOP hösten 2015. Han skriver på sin blogg att den kommer innehålla en hel del nytt. Jag gissar utan att veta att han kommer gräva på djupet med Agag, SB och det återkommande persongalleriet.

Om Gunnar läser tråden önskar jag att du skriver om AGAG, den finska kolonin i Östersund, personer som TU och han som flyttade till Australien.

Se även intervju på unt.se.
Citera
2014-09-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Hej!
Var i kontakt med rikskrim gällande att få ut sammtliga vittnesförhör och fick följande svar:

"Här nedan ser du hur fu-protokollet var upplagt i rättegången mot Christer Pettersson och vad det kostar att få ut handlingar. Med ledning av din skrivelse skulle jag rekommendera att du begär att få ut kopior av delprotokoll III-1 och III-2. Dessa finns i pappersformat och du kan endera hämta dem på Polhemsgatan 30 i Stockholm eller få dem per post.
Du kommer att faktureras kostnaden, varför vi behöver ditt namn och din adress för att skicka fakturan.
DELPROTOKOLL
Protokoll I (Huvudprotokoll) Sammanfattande förundersökningsanteckningar och redovisning av förundersökningsåtgärder. 58 sidor
Protokoll II (med bilagor) Den misstänktes person – förhören 1645 sidor
II-1 (sid 1-279)
II-2 (sid 280-758)
II-3 (sid 759-1206)
II-4 (sid 1207-1300)
II-5 (sid 1301-1645)
Protokoll III (med bilagor) Brottsplatsen och vittnesförhören 994 sidor
III (sid 1-97, behandlar i första hand Gamla stan och tunnelbanan)
III-1 (sid 1-275, behandlar i första hand biografen Grand)
III-2 (sid 1-622, behandlar i första hand mordplatsen)
Tilläggsprotokoll
A 85 sidor, B 72 sidor,C 217 sidor,D 9 sidor,E 15 sidor,F 104 sidor,G 95 sidor
Protokoll IV (även V) Kriminalteknisk redovisning 113 sidor
Protokoll V Ej offentliga förundersökningshandlingar
Totalt 3407 sidor
Kostnad: Sid 1-9 medför ingen kostnad. Sid 10 kostar 50:-. Sid 11 och uppåt kostar 2:-/sida.
Kostnaden är reglerad i 16§ Avgiftsförordningen (1992:191).

Med vänlig hälsning
RIKSKRIMINALPOLISEN
Box 12256
102 26 STOCKHOLM"

Vi är några annvändare på Portnoys hemsida som är intresserade av att få ut kopior av hela protokoll III (994sidor,kostnad på 2018kr), vilket är en saftig slant. Undrar därför om det även finns användare här som är intresserade? Isåfall beställer jag dessa och digitaliserar och delar till de som är intresserade. Betalningen skulle isåfall ske anonymt genom en vanligt insättning på ett bank-konto och under "meddelande" kan man då skriva sitt Alias.

Finns ett intresse? Maila mig så återkommer jag om hur många som verkar intresserade och vilken kostnad detta skulle innebära. De som sen fortfarande är intresserade får då ett bank-konto att sätta in pengar på och när de då är klart skickas PDF-filer med vittnesförhören

mvh // Legooo

Vi är 4st som garantera är intresserade som mailat mig. Är det någon mer som är intresserad? maila mig personligen annars tar jag inte din intresse anmälan seriöst.
Väntar en dag till, sen återkommer jag till respektive intresseanmälan om vad kostnaderna blir, finns då fortfarande ett intresse beställer jag dessa hos rikskrim.

mvh // Legooo
Citera
2014-09-24, 15:56
Medlem
Citat:
Vi är 4st som garantera är intresserade som mailat mig. Är det någon mer som är intresserad? maila mig personligen annars tar jag inte din intresse anmälan seriöst.
Väntar en dag till, sen återkommer jag till respektive intresseanmälan om vad kostnaderna blir, finns då fortfarande ett intresse beställer jag dessa hos rikskrim.

mvh // Legooo

Ett tips förresten, du kan nog få det nästan helt gratis en annan väg - förutom papper för kopiering för egen del om du absolut vill ha det.
För du kan ladda över material på USB via dem som övertagit arkivmaterialet efter tingsrätten (minns tyvärr inte vilken instans). Men om du kontaktar Sthlms tingsrätt och efterfrågan förundersökningen osv så kan de hänvisa dig rätt. Dock krävs mkt minne.
Citera
2014-09-24, 19:24
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
I förhöret med juristkommissionen säger Holmér att han åkte mot Dalarna vid 12-tiden på fredagen: "Sedan åkte jag till Dalarna vid 12-tiden". (Magnusson, Palmerapporten, s 133)
OK...har inte den boken.
Citera
2014-09-24, 19:55
Medlem
Citat:

mvh // Legooo

Hej, jag är intresserad men till vilken adress bör jag maila?
Citera
2014-09-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Känner du till att Natur och Kultur tillsammans med TV4 gav ut en CD-rom i samband med produktionen av TV-dokumentären "Satans mördare"?

Den var ett suveränt verktyg då den innehöll alla vittnesförhör, utredningar osv. Allt som offentliggjorts i samband med åtalet mot CP helt enkelt.

Det trista är att den inte fungerar att öppna med moderna datorer. Åtminstone inte med Windows 8.

vänligen prova kör CDn genom den metod som beskrivs här: http://m.dummies.com/how-to/content/how-to-run-older-programs-under-windows-8.html
Citera
2014-09-25, 14:08
Medlem
En av få uttalade socialdemokrater i militärledningen på 80-talet var arméchefen Nils Sköld, son till gamle försvarsministern Per Edvin Sköld. Sköld jr satt som arméchef till 1984 och var därefter sakkunnig på försvarsdepartementet. Sköld jr tycks ha varit något av en dissident och ifrågasatte redan på 80-talet både jas-projektet och förekomsten av systematiska ubåtskränkningar. Bla gav han i en intervju redan 1987 uttryck för hypotesen att det var amerikanska ubåtar som besökte Hårsfjärden 1982.

Sköld figurerar i Tage G Petersons memoarer "Resan mot Mars". Där berättas det att Sköld hade ett arbetsrum på försvarsdepartementet under Petersons tid som försvarsminister:

"Han kom då och då ner till mig och placerade sig i Anders Björcks exklusiva skinnsoffa. 'Det är hysteri det här med u-båtar', sa han. 'Det är ett antal marinofficerare som har piskat upp stämningen. Tro mig - jag vet vad jag talar om. Det är en organiserad kampanj. Det är fråga om vissa politikers och militärers intressen av att skrämma med ryssen för att få upp försvarsanslagen. Angreppen mot Olof Palme var skamliga och obehagliga. Men de var väl planerade. Man ville skada Olof. Syftet var att få undan honom.'" (s 554)

Peterson säger att han gick till Palmeutredningen med "Den del av samtalet [...] som gällde marinofficerarna och Olof Palme". (s 557)

Det hade onekligen varit intressant att få sitta med på det samtalet.
Citera
2014-09-25, 18:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
En av få uttalade socialdemokrater i militärledningen på 80-talet var arméchefen Nils Sköld, son till gamle försvarsministern Per Edvin Sköld. Sköld jr satt som arméchef till 1984 och var därefter sakkunnig på försvarsdepartementet. Sköld jr tycks ha varit något av en dissident och ifrågasatte redan på 80-talet både jas-projektet och förekomsten av systematiska ubåtskränkningar. Bla gav han i en intervju redan 1987 uttryck för hypotesen att det var amerikanska ubåtar som besökte Hårsfjärden 1982.

Sköld figurerar i Tage G Petersons memoarer "Resan mot Mars". Där berättas det att Sköld hade ett arbetsrum på försvarsdepartementet under Petersons tid som försvarsminister:

"Han kom då och då ner till mig och placerade sig i Anders Björcks exklusiva skinnsoffa. 'Det är hysteri det här med u-båtar', sa han. 'Det är ett antal marinofficerare som har piskat upp stämningen. Tro mig - jag vet vad jag talar om. Det är en organiserad kampanj. Det är fråga om vissa politikers och militärers intressen av att skrämma med ryssen för att få upp försvarsanslagen. Angreppen mot Olof Palme var skamliga och obehagliga. Men de var väl planerade. Man ville skada Olof. Syftet var att få undan honom.'" (s 554)

Peterson säger att han gick till Palmeutredningen med "Den del av samtalet [...] som gällde marinofficerarna och Olof Palme". (s 557)

Det hade onekligen varit intressant att få sitta med på det samtalet.

Nils Sköld var inte en dissident, det var Bror Steffenson, Per Rudberg med flera som var dissidenterna. Det var deras klick som ville skapa en nyordning, föra oss närmare NATO. Sköld försökte upprätthålla ordningen, ett alliansfritt Sverige och en försvarspolitisk linje som byggde på en reell hotbild och inte en uppskruvad.

Att en Arméchef motsätter sig ett stort och dyrt Flygvapenprojekt, som snarare hade sysselsättningsgraden och industrins väl och ve för ögonen än försvarsförmåga är inte underligt.
Att en Arméchef som för att behålla en stor arméorganisation tvingas se hur kvalitén på förbanden sjunker samtidigt ska vara helt såld på ett väldigt dyrt försvarsprojekt som på bekostnad av den egna vapengrenen gynnar en redan gynnad vapengren.
Den Arméchefen har inte sina prioriteringar klara.
Citera
2014-09-25, 20:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nils Sköld var inte en dissident, det var Bror Steffenson, Per Rudberg med flera som var dissidenterna. Det var deras klick som ville skapa en nyordning, föra oss närmare NATO. Sköld försökte upprätthålla ordningen, ett alliansfritt Sverige och en försvarspolitisk linje som byggde på en reell hotbild och inte en uppskruvad.

Bror Steffenson. Här ringor klockorna i skallen som hos Leif GW Perssons fiktive SÄPO-gubbe Erik Berg. Ding dong!

En snabb googling ger en del tips. Hittar en koppling till just Leif GW. Via det undebara tipset sladar jag in på
The Montreal Gazette, 8 okober 1982. Där finns både Bror Steffenson och Olof Plame och gosar i hop sig i artklarna bredvid varandra på samma tidningssida.

http://news.google.com/newspapers?nid=1946&%C2%ADdat=%C2%AD19821008&id=Zh QvAAAAIBAJ&sj%C2%ADid=LqUFAAAAIB%C2%ADAJ&pg=976,28 97762

Det där me u-båtar kan tyckas långsökt, men OP fick skeppslaster med kritik för sin hantering av u-båtsfrågan, något som säkert bidrog till uppfattnignen att OP var Sojetisk spion.

Jag vill ock minnas att jag har läst om Bror Steffenson, eller någon annan Steffensson i annat sammanhang i MOP-fallet.
Citera
2014-09-25, 20:59
Medlem
Som fotnot angående Bror Stefensson, så har jag en minnesbild utav att han var huvudansvarig för minförbudet natten 13 oktober 1982 då en förmodad ubåt kunde komma ut ur instängt läge i Hårsfjärdenområdet.
Citera
2014-09-25, 21:38
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Holmér säger följande: ”Jag avser inte att vara i Stockholm under kvällen.
Vid 22.30 körde Rolf runt Holmer i cityn som en turist. Luriga i den berättelsen är att han inte kunde tala om var och när han hämtade Holmer men att han skulle återkomma på denna punkt. Körde R.D med nå utpressning att H.H var hos älskarinnan eller vad?
Lägg sedan till det som hände Jerry Martinger som blev blev kontaktad av R och fick höra hans historia.
Jerry trodde att hans status som jurist och politiska hemvist skulle skydda honom och ge trovärdighet. Han hade fel.
Det bevisar att krafterna bakom detta mord står över högervänster lögnen som saluförs.
För er som undrar vem jerry Martinger är har jag bara en sak att säga. Goooooogla. ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in