Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
En av få uttalade socialdemokrater i militärledningen på 80-talet var arméchefen Nils Sköld, son till gamle försvarsministern Per Edvin Sköld. Sköld jr satt som arméchef till 1984 och var därefter sakkunnig på försvarsdepartementet. Sköld jr tycks ha varit något av en dissident och ifrågasatte redan på 80-talet både jas-projektet och förekomsten av systematiska ubåtskränkningar. Bla gav han i en intervju redan 1987 uttryck för hypotesen att det var amerikanska ubåtar som besökte Hårsfjärden 1982.
Sköld figurerar i Tage G Petersons memoarer "Resan mot Mars". Där berättas det att Sköld hade ett arbetsrum på försvarsdepartementet under Petersons tid som försvarsminister:
"Han kom då och då ner till mig och placerade sig i Anders Björcks exklusiva skinnsoffa. 'Det är hysteri det här med u-båtar', sa han. 'Det är ett antal marinofficerare som har piskat upp stämningen. Tro mig - jag vet vad jag talar om. Det är en organiserad kampanj. Det är fråga om vissa politikers och militärers intressen av att skrämma med ryssen för att få upp försvarsanslagen. Angreppen mot Olof Palme var skamliga och obehagliga. Men de var väl planerade. Man ville skada Olof. Syftet var att få undan honom.'" (s 554)
Peterson säger att han gick till Palmeutredningen med "Den del av samtalet [...] som gällde marinofficerarna och Olof Palme". (s 557)
Det hade onekligen varit intressant att få sitta med på det samtalet.
Nils Sköld var inte en dissident, det var
Bror Steffenson, Per Rudberg med flera som var dissidenterna. Det var deras klick som ville skapa en nyordning, föra oss närmare NATO. Sköld försökte upprätthålla ordningen, ett alliansfritt Sverige och en försvarspolitisk linje som byggde på en reell hotbild och inte en uppskruvad.
Att en Arméchef motsätter sig ett stort och dyrt Flygvapenprojekt, som snarare hade sysselsättningsgraden och industrins väl och ve för ögonen än försvarsförmåga är inte underligt.
Att en Arméchef som för att behålla en stor arméorganisation tvingas se hur kvalitén på förbanden sjunker samtidigt ska vara helt såld på ett väldigt dyrt försvarsprojekt som på bekostnad av den egna vapengrenen gynnar en redan gynnad vapengren.
Den Arméchefen har inte sina prioriteringar klara.