Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-01, 22:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
OK. Kvinnan som var hans älskarinna vid tiden och som han senare gifte sig med var väl Åsa K? Och hon var väl yngre än 50 år om jag minns rätt.

Knappa 38,
Citera
2014-05-01, 22:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Sten Anderssons tre SÄPO-gubbar är inblandad i bevakning av OP och förmodligen fler "vänsterpolitiker". Åkes gubbar från Wallinsgatan detsamma. PGN uppger i världenidag att han och delar av SÄPO är övervakad av folk med förgreningar från Stay Behind. Jägarnisse och Stig Johansson uppger att de är övervakade av SÄPO. Överåklagare Ola Nilsson blir efter EC-affären skuggad av RPS , båda åklagarna Helin och KGN anser sig blivit buggade av HH och PU. Komplicerat värre...

Lägg därtill att Joel Haukka och SSI övervakar Contra-Stig Johansson. Samt att JH springer runt och varnas av Anders Larsson. Trippelagenten , Haukka, CIA? KGB? SSI. Spegellandet är ett understatement.
Citera
2014-05-01, 22:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Knappa 38,

Och HH dryga 55... Viss skillnad på ålder, runt 50 eller knappa 40. Dahlgren borde väl dessutom känna igen Åsa? Men kanske HH höll sig med fler damer vid sidan av. Knepigt att Åsa valde att spela med i Borlänge-valsen isf men knepigare saker har väl hänt.

Att HH skulle ha damsällskap i bilen under cruisingen ser jag dock inte som särskilt uppseendeväckande oavsett vem hon var. Kvinnan plockades ju upp efter mordet och en bra bit därifrån så HH kanske betraktade uppdraget avklarat. Resten vara bara transport hit och dit. Dessutom var han väl en smula speciell karln...
Citera
2014-05-01, 22:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Betryggande nog så dementerar Ölvebro omedelbart uppgifterna.

Givetvis. Vad skulle han säga?
Citat:
"Joserröattehhh, Hans Holmér var inte i Borlänge, det är helt riktigt. Kvitton och historien om det är bluff. Besvärligt som fan att åstadkomma kvittona, men vi fick hjälp av en karl på skandia som har tillgång till kopieringsutrustning, mörkrum och allt sånt, helt inkognito alltså."
Detta är alltså en ren spekulation, man antag att HH inte var i Borlänge, vilka alternativ har Ölvebro? Enligt mig bara ett; Lögnen.

Det finns 2 problem här. 1 är Ölvebros minspel. Det finns tonvis av studier av lögnare och deras ansiktisutryck. Ölvebros är ett sådant. En lögnares. Helt enligt regelboken. Detta borde han som polis känna till. Men hur är det med hans intellekt? Jag tycker det verkar (starkt) begränast. Fattar han inte vad som pågår? Tror han inte att det finns folk i allmänheten, t.ex. andra poliser och psykologer, som mycket väl känner till detta? Driver han med oss? Det sista framstår som en allt mer rimlig slutsats. Övlebro kanske inte är helt korkad. Men han framstår så.

Problem 2:
På skandia jobbade mordnatten väktare AK. Hon bodde på samma adress som HHs älskarinna och senare fru. AKs förhör är jättehemligt. Varför då? För att det står Sanning i förhöret. Och inte vilken sanning som helst, utan sådan som vi absolut inte skall känna till. Vad det kan vara kan vi bara spekulera i, men jag vibbar att det KAN ha med en av trådens stora hjältar, Hans Holmér, att göra. Tänk er följhande;

Förhörsledare: - Ja, och sen efter ditt pass, vad gjorde du då?
AK: - Åkte hem, förståss.
FH: Åkte ham, ja. Hem till dig själv alltså?
AK: - Ja.
FH: -Hur skedde den resan då?
AK: -Med bil. Jag hade tagit bilen till jobbet den dagen?
FH: -Jaha. Din egen bil dårå? Såg du något speciellt på vägen hem? Polisbilar, någon bildrulle eller nåt annat märkvärdigt?
AK: -Njae, inte dirket. Inte mer än att Hans Holmér's, han polsimästarn vet du, hade parkerat fel utanför porten nu igen. Det är 37e gången bara i år. Man han har ju kontakter. Får böterna raderade och sånt.
FH: Holmér, alltså? Du är säker på att det var hans bil?
AK: - Visst, serrö. Så många gånger vi ringt och klagat på den där.
FH: - Ok, då tror jag vi har allt vi behöver veta. Vi ringer om det är något.
AK: - OK, fint.

Själv vet jag inte vad jag skall tro. HHs chaffis verkar måttligt pålitlig. Saken hade kunnat viftas undan som fyllsnack om det inte vore för hemligstämpligen av AKs förhör. Något är väldigt, väldigt "fel" i det förhöret.
Senast redigerad av LeifD2 2014-05-01 kl. 22:53.
Citera
2014-05-01, 22:58
Medlem
I DN idag var det en artikel om Frånstedts bok. Författaren sade sig ha läst boken. Dock handlade artikeln enbart om IB. Det antyder väl att Frånstedt kanske inte har så mycket att komma med om MOP. (Fast det kan också vara så att journalisten inte är tillräckligt insatt för att se vad som är ett rejält avslöjande i det ärendet.)
Citera
2014-05-01, 22:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Givetvis. Vad skulle han säga?

Detta är alltså en ren spekulation, man antag att HH inte var i Borlänge, vilka alternativ har Ölvebro? Enligt mig bara ett; Lögnen.

Det finns 2 problem här. 1 är Ölvebros minspel. Det finns tonvis av studier av lögnare och deras ansiktisutryck. Ölvebros är ett sådant. En lögnares. Helt enligt regelboken. Detta borde han som polis känna till. Men hur är det med hans intellekt? Jag tycker det verkar (starkt) begränast. Fattar han inte vad som pågår? Tror han inte att det finns folk i allmänheten, t.ex. andra poliser och psykologer, som mycket väl känner till detta? Driver han med oss? Det sista framstår som en allt mer rimlig slutsats. Övlebro kanske inte är helt korkad. Men han framstår så.

Problem 2:
På skandia jobbade mordnatten väktare AK. Hon bodde på samma adress som HHs älskarinna och senare fru. AKs förhör är jättehemligt. Varför då? För att det står Sanning i förhöret. Och inte vilken sanning som helst, utan sådan som vi absolut inte skall känna till. Vad det kan vara kan vi bara spekulera i, men jag vibbar att det KAN ha med en av trådens stora hjältar, Hans Holmér, att göra. Tänk er följhande;

Förhörsledare: - Ja, och sen efter ditt pass, vad gjorde du då?
AK: - Åkte hem, förståss.
FH: Åkte ham, ja. Hem till dig själv alltså?
AK: - Ja.
FH: -Hur skedde den resan då?
AK: -Med bil. Jag hade tagit bilen till jobbet den dagen?
FH: -Jaha. Din egen bil dårå? Såg du något speciellt på vägen hem? Polisbilar, någon bildrulle eller nåt annat märkvärdigt?
AK: -Njae, inte dirket. Inte mer än att Hans Holmér's, han polsimästarn vet du, hade parkerat fel utanför porten nu igen. Det är 37e gången bara i år. Man han har ju kontakter. Får böterna raderade och sånt.
FH: Holmér, alltså? Du är säker på att det var hans bil?
AK: - Visst, serrö. Så många gånger vi ringt och klagat på den där.
FH: - Ok, då tror jag vi har allt vi behöver veta. Vi ringer om det är något.
AK: - OK, fint.

Själv vet jag inte vad jag skall tro. HHs chaffis verkar måttligt pålitlig. Saken hade kunnat viftas undan som fyllsnack om det inte vore för hemligstämpligen av AKs förhör. Något är väldigt, väldigt "fel" i det förhöret.

Du har också vad våldsrotelns Ulf Norlin och Börje Wingren berättar om Hans Holmers besök på arbetsplatsen kl 1600 morddagen.
Ärendet var att kolla upp Wilhelm Kramms hot mot HH och Olof Palme. Wingren har i vissa sammanhang haft ett lite komplext förhållande till objektivitet och sanning men hans hans uppgifter styrks av att han visar Mårten Palme bilder på WK vid femtiden mordnatten.
Citera
2014-05-02, 19:45
Medlem
Uppgiften att USAs ambassad hade märkt en starkt förhöjd radiotrafik i Stockholm på kvällen som avslutades tvärt vid tiden för mordet, antyder att ganska många radioutrustningar var inblandade i mordoperationen, medvetet eller omedvetet. Att trafiken tystnade som den gjorde tyder på att de som styrde all denna trafik hade koll på läget, mycket tidigt visste att OP var skjuten och beordrade radiotystnad.

Det duger inte med krystade förklaringar att den ena gruppen spanade på den andra och ingen visste vad som skulle ske eller att operationen slutade med ett dråp.

OM uppgifterna om radiotrafiken stämmer d.v.s.
Citera
2014-05-02, 21:37
Medlem
Frånstedts bok har släppts idag. Är det någon som har hunnit titta i den? Jag har beställt den, men inte fått mitt ex än.
Citera
2014-05-02, 22:29
Medlem
Jag blev lite nyfiken på Irakiern Walid som omnämns bland annat av Moelv, hittade inte så mycket men tidpunkten han "försvinner" på ifrån hotellet är ju mycket nära tidpunkten mop, är det en av alla dessa "tillfälligheer" när det gäller mop.
Hittade detta på http://www.leopoldreport.com/DebNy3.html

"HÖG IRAKISK MILITÄR I STOCKHOLM
Beträffande Irak finns en anmärkningsvärd sak. En troligen högt uppsatt militär, sannolikt en irakisk underrättelseman, med diplomatpass (Ayid Walid) kom till Sverige bara några veckor före mordet, under förevändning att undersökas för en gammal skottskada på ett sjukhus i Stockholm. Han bodde på Hotel Plaza vid slutet av David Bagares gata och ringde en massa (28) telefonsamtal morddagen. Omedelbart efter mordet, vid 23.30-tiden försvinner han i sin bil från hotellet. Den 2 mars ringer han 64 samtal och försvinner sedan ut ur Sverige (till London) utan att betala. Ambassaden får senare betala för honom. Hans rumsstäderska såg en gång sängen full med utländska sedlar.(Låg de sorterade i högar?? - som utbetalningar??) Jag tror att det var han, eller hans arabiske medhjälpare, eller båda två, som iakttogs utanför Palmes bostad av flera vittnen, bl.a. Lisbet Palme. Tror också att Sara Törnemans "fantombild" beskrev en av dessa män när de agerade i närheten av den planerade flyktbilen, den blå Passaten vid Snickarbacken.
Till detta skall fogas att Olof Palme morddagens förmiddag hade blivit så upprörd att hans regeringsmedlemmar bett honom lugna ner sig med "ett järn". Han hade haft ett besök av Iraks ambassadör på förmiddagen. (Var det möjligen en sista vädjan, eller en förtäckt hotelse??? från Sadam Hussein?)
Anders, du säger att Palme stödde kurdernas kamp. Det gjorde han kanske i början. Men efter den massiva anhopningen av ibland bestialiska kurdmord, särskilt efter mordet på Enver Ata den 20 juni 1984 i Uppsala, ändrade han sig. Den 10 december 1984 förklarade den svenska regeringen PKK som en terroristorganisation. Och 9 av 12 kurder i Sverige förklaras som terrorister och beslutas för utvisning. Men eftersom de får dödsstraff i Turkiet får de bara husarrest i Sverige, eftersom Sverige inte kunde lämna ut dem till dödsstraff. Palme var tvingad till detta. Varken kurderna eller Jan Guillou ansåg detta humant. Sverige var det enda land, vid sidan av Turkiet, som öppet bekämpade PKK. Dessa händelser ledde till stora PKK-demonstartioner mot Olof Palme och Sverige"

Finns också en artikel på http://www.aftonbladet.se/debatt/article10379994.ab
där det bland annat hävdas att det var den från Irak kriget kände Bagdad Bob som bekostade Walids hotellräkning.
Lite frågor: vad tror ni, finns det någon substans i detta och är det bekräftat att OP mötte den Irakiske ambassadören morddagen och att han blev kraftigt upprörd av detta möte?
Citera
2014-05-02, 23:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag kan rekommendera Mats Ekmans bok På uppdrag från Bagdad som tar upp detta och lite till i förhållandet mellan Saddams Irak och Sverige. Irak och MOP tas upp på s 289-299.

Där kan man läsa mer om vad som avhandlades på mötet mellan Al-Sahaf och OP. Faksimil av ett avhemligat PM om vad som sades finns även som bilaga i boken.

Men om det mötet hade något med OP´s däliga humör att göra vet jag inget om. OP´s agenda för 28/2 ser ut såhär:
Citat:
Kl 0900-1000 Tennis med Harry Schein
1100 Ankomst Statsrådsberedningen (via Ströms herrekipering Kungsgatan/Sveavägen)
1130 Besök av Iraks ambassadör
1200-1230 Besök av personal från partiexpeditionen och sammanträde angående vissa fonder.
1300 Statsrådslunch
1415 Intervju i tidningen Statsanställd
1500 Besök av Norges ambassadör
1600 Besök av AIC (Arbetarrörelsens Internationella Centrum

Man kan notera att det finns en lucka efter besöket från partiexpeditionen och innan lunchen. En halvtimma. Det borde vara här OP får sitt humör spolierat. Om nu inte mötet med partiexpeditionen om fonderna dragit över vill säga och det är pga detta möte han är på dåligt humör.

Moelv menar ju i intervjun för några dagar sedan att OP är upprörd för att partiet tvingat på honom en övervakning pga en försämrad hotbild. Det är iaf för mig helt nytt men skulle kunna förklara en del.

http://ekmaninfo.blogspot.se/2011/11/pa-uppdrag-fran-bagdad-saddam-husseins.html
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-05-02 kl. 23:33.
Citera
2014-05-02, 23:40
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du har också vad våldsrotelns Ulf Norlin och Börje Wingren berättar om Hans Holmers besök på arbetsplatsen kl 1600 morddagen.
Ärendet var att kolla upp Wilhelm Kramms hot mot HH och Olof Palme. Wingren har i vissa sammanhang haft ett lite komplext förhållande till objektivitet och sanning men hans hans uppgifter styrks av att han visar Mårten Palme bilder på WK vid femtiden mordnatten.

Ställer man detta i relation till Moelvs teori om att OP påtvingats övervakning pga försämrad hotbild och därför kommer försenad till lunchen, arg som ett bi och upprörd. Ja, då faller några bitar på plats.

OP briefas om Kramm på fm, strax innan lunch. Övertalas med svårighet att acceptera en övervakning av säkerhetsfolk som partiet anlitat, inte sina ordinarie livvakter. På em har uppgifterna nått Stockholms-polisens Våldsrotel genom Holmérs försorg. Tydligen skall Säpo hållas utanför, oklart varför.

På kvällen snurrar Holmér och Dahlgren runt i City och verkar leda någon sorts verksamhet.

Tror tusan ingen på SAP vill ta ansvar för den soppan!
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-05-02 kl. 23:45.
Citera
2014-05-03, 00:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ställer man detta i relation till Moelvs teori om att OP påtvingats övervakning pga försämrad hotbild och därför kommer försenad till lunchen, arg som ett bi och upprörd. Ja, då faller några bitar på plats.

OP briefas om Kramm på fm, strax innan lunch. Övertalas med svårighet att acceptera en övervakning av säkerhetsfolk som partiet anlitat, inte sina ordinarie livvakter. På em har uppgifterna nått Stockholms-polisens Våldsrotel genom Holmérs försorg. Tydligen skall Säpo hållas utanför, oklart varför.

På kvällen snurrar Holmér och Dahlgren runt i City och verkar leda någon sorts verksamhet.

Tror tusan ingen på SAP vill ta ansvar för den soppan!

En hel del som måste bli bekräftat men visst är det intressanta tankegångar. SÄPO är ju dom som ska ta hand om hot mot statsledningen. Wingren&Norlin blev överraskade när högste chefen kom till dom och inte till SÄPO.

I samband med detta blir det intressant att veta vilka som jobbade i Hans Holmérs kansli, HIttils har jag bara sett den hös Åsheden omnämda Mats Vangstad. Rolf Dahlgren får ju hembesök av en yngre polisman som han visste jobbade nära HH.

Borde finnas uppgifter om fler som tillhörde hans närmaste stab före MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in