Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
1) Vad synd att inga vittnet kan styrka att han befunnit sig på den här platsen då. Han har ju befunnit sig på nästan exakt samma fläck som Andres Björkman, men ändå varit helt osynlig! Märkligt. Som jag ser det finns det bara en enda förklaring till detta: Skandiamannen ljuger om var han befann sig vid skottögonblicket.

Minst två saker förbryllar i det här sammanhanget.

1) Om skandiamannen inte var där han säger sig vara vid skottögonblicket, var var han då?

2) Varför fick han inte vara med vid rekonstruktionen? Det hade väl varit ett utmärkt tillfälle för polisen att undersöka vilka vittnen som kände igen honom, inte sant?
Citera
2014-10-09, 18:45
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

1) Om skandiamannen inte var där han säger sig vara vid skottögonblicket, var var han då?

2) Varför fick han inte vara med vid rekonstruktionen? Det hade väl varit ett utmärkt tillfälle för polisen att undersöka vilka vittnen som kände igen honom, inte sant?

Därför att syftet med rekonstruktionen var inte att komma fram till sanningen utan var en del av mörkläggningen
Citera
2014-10-09, 19:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

1) Med tanke på att han stämplade ut ca 2 minuter för mordet borde han befunnit sig i storleksordningen 150 meter söder om Tunnelgatan. +/- 30 meter eller så beronde på hur fort man går. Men han borde ha hunnit passera tunnegatan med hästlängder. Om han nu inte stannat till på vägen, förståss.

Besvärande omständighet:
Det saknas vad jag vet vittensuppgifter som styrker att en person skulle ha rört sig på det sätt som skandiamannan påstår att han har gjort. Det finns heller inga vittnesuppgifter angående en karl med hans klädsel som går från skandiahusets entré söder ut, ett par minuter före mordet. Han borde ha mött en del folk. I alla fall någon av dom borde minnas det.

Däremot har det observerats en person med ungefär samma klädsel som skandiamannen i hörnet tunnelgatan-sveavägen några minuter för mordet. Oklart hur denne person kom dit.

Skandiamannen:
- Ljög uppenbart om exakt var han befann sig i skottögonblicket.
- Han har farit med osanning också om sina påstådda aktiviteter på mordplatsen efter mordet.
- Han ljög om att en massa folk ringde och frågade honnom om mordet på lördag förmiddag (det var då ytterst få som visste att han hade varit i närheten av mordplasten).
- Han "glömde" att nämna att han varit ut på kvällen utan att stämpla ut för att käka middag.
- Han saknar alibi för mordet.
- Han påstår sig ha samtalat med vakten innan han gick ut. Vakten förnekar detta.

Ovanståeende är förståss besvärande, men på intet sätt bindande.
Det finns inget som tyder på att Skandiamannen skulle ha haft någon erfarenhet av vapen eller våld på annat sätt. Ytterst osannolikt att en helt vanlig Svensson skjuter någon i ryggen på öppen gata.

Något som verkar mera troligt, och som jag hitills sågat, är att den person som gick ut genom dörren med Skandiamannens passerkort var någon helt annan. Utklädd. Skandiamannen själv smiter ut bakvägen genom dörren som stått öppen hela kvällen, i samma veva som han hör skottet. Kanske till och med lite innan. Han går sedan till mordplatsen som observatör och agerar sedan desinformatör. Därför kan han berätta en del om vad som hände på mordplatsen, men berättelsen om hur han hamnade där är lögn.
Citera
2014-10-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
1)
Något som verkar mera troligt, och som jag hitills sågat, är att den person som gick ut genom dörren med Skandiamannens passerkort var någon helt annan. Utklädd. Skandiamannen själv smiter ut bakvägen genom dörren som stått öppen hela kvällen, i samma veva som han hör skottet. Kanske till och med lite innan. Han går sedan till mordplatsen som observatör och agerar sedan desinformatör. Därför kan han berätta en del om vad som hände på mordplatsen, men berättelsen om hur han hamnade där är lögn.

Då ljuger väktaren HO som hävdar att han talade med SE ett par minuter innan han gick förbi och stämplade ut. Själv hävdar SE att de bara växlade några snabba ord.
Citera
2014-10-09, 20:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

1)Befinner ungefär där den långe i Beigt som Lisbet Palme berättar om, tjugo minuter norrut på sveavägen.

2)Det var Hans Holmers beslut, ofattbart att han inte är med.
Citera
2014-10-09, 21:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Då ljuger väktaren HO som hävdar att han talade med SE ett par minuter innan han gick förbi och stämplade ut. Själv hävdar SE att de bara växlade några snabba ord.

OK, då är det jag som har blandat ihop vittnesmålen.

Växla några sanbba ord - tala ett par minuter... Kan vara ungefär samma, det blir ju en tolkningsfråga.

Hur som helst så själper det ju idén om att det var någon annan som gick ut den vägen. Det hade ju väktaren märkt.
Citera
2014-10-09, 21:56
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
1)Befinner ungefär där den långe i Beigt som Lisbet Palme berättar om, tjugo minuter norrut på sveavägen.

2)Det var Hans Holmers beslut, ofattbart att han inte är med.

Du skriver i ett tidigare inlägg att desinformationen startade direkt efter MOP.
Jag håller med om det. Är det mot den bakgrunden inte rimligt att tro att HH ,speciellt med sin bakgrund som mörkläggare i tidigare affärer (sjukhusspioneriet mm) och "auktoriserad" av Partiet försökte haverera utredningen. Då blir det fullt logiskt att SE ej är med på rekonstruktionen
Citera
2014-10-09, 22:02
Medlem
Citat:

Han lämnar Skandia 2319. Vad har han i sådana fall för sig minuterna (2) innan mordet? Det lär inte ta honom två minuter att traska dit mannen i beige står...
Citera
2014-10-09, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Han lämnar Skandia 2319. Vad har han i sådana fall för sig minuterna (2) innan mordet? Det lär inte ta honom två minuter att traska dit mannen i beige står...

Det är tiotusenkronorsfrågan. Inge Morelius ser GM vid Dekorima 231830, tror man det så är skandiamannen Stig Engström omöjlig som GM. Håller han till på utsidan av reklampelaren eller gömmer han sig inne i bankomaten av någon anledning?

Borde finnas stora möjligheter att SE också ses av Anders Björkman, Nicola Fauzzi och vittnet Hellgren men alla missar honom. Vittnesmålen går inte ihop. Men en sak kan konstateras.
Om SE befinner sig där han säger sig vara så är han på den plats där ett mördarteam borde ha sin backup.
Citera
2014-10-10, 00:42
Medlem
Citat:
När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiftern att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är felaktiga.

Jag påminner om Mvagrippas gamla inlägg då tiderna återigen är på tapeten.

Jag håller naturligtvis med om att IM inte kan ha stått i 5-7 minuter, men undrar om han kan ha stått kortare tid än vi trott. När Morelius kommer till bankomaten gör Malmström sitt uttag. Malmström sägs enligt GMP göra sitt uttag 2318. Men det här behöver inte alls betyda 231800, utan skall sannolikt förstås som ett tidsspann som sträcker sig över 231800. I extremfallet kan det vara 231800-231859. Det är egentligen omöjligt för oss att veta utan att ha närmare kännedom om Malmströms uttag. Därtill kommer då sannolikt en felmarginal på 20sekunder.

Hursomhelst. Efter att ha släppt de tre ur bilen, så kör Morelius till Olofsgatan, där han gör en u-sväng, och kör tillbaka för att parkera. Det bör väl rimligen ha tagit cirka en minut för honom att släppa ut passagerarna, göra u-svängen och parkera bilen.

GMP anger att Morelius passagerare får stå i kö. Jag är inte så säker på att den tolkningen finner stöd i vittnesmålen - som bara säger att det fanns en man på plats när de anlände. Antag hursomhelst att Morelius släpper ur passagerarna 231820. I sådana fall är han förmodligen inte på plats förrän 231920. Släpper han ut dem 231830, är han på plats mindre än två minuter före mordet, osv.

Lähdes uttag tar cirka 40 sekunder. Hon är inte färdig när hon hör att OP skjuts. Antag att det är cirka tio sek kvar av uttaget. I sådana fall påbörjar hon uttaget 232050. Det betyder rimligen att Larsson avslutar sitt uttag absolut senast 232030. Larsson gör två uttag. Antag att det tar henne 90 sekunder. I sådana fall börjar hon göra sina uttag 231900. Det i sin tur borde väl innebära att Malmström bör vara färdig absolut tidigast 231840 - vilket i sin tur innebär att Morelius med entourage anländer tidigast någon gång mellan 231800 och 231840 - givet att Malmström tar 40 sekunder på sig att göra uttaget. Och därefter skall Morelius hinna köra runt och göra en u-sväng.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så här. Poängen är bara att det finns en betydande osäkerhetsmarginal kring hur länge Morelius står på platsen. Frågan är hur stor marginalen är?
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-10-10 kl. 01:03.
Citera
2014-10-10, 15:03
Medlem
Enligt bankdatorn gör Lähde sitt uttag 231815-231856. Skotten ljuder när hon slår in sin kontrollkod första gången, i realtid 232120. Hon slår emellertid in fel kontrollkod, varför hon måste göra om saken. Det innebär uppskattningsvis att uttaget i realtid pågår mellan 232049 och 232130.

På motsvarande sätt skulle man kunna datera Malmströms uttag i realtid, om vi hade tillgång till uppgifterna som registrerades i bankdatorn. Vad gäller Morelius vittnesmål är tidpunkten för Malmströms vittnesmål en kritisk punkt, då Malmström står vid bankomaten när Morelius med entourage anländer till bankomaten.

På den här sidan ( http://keskustelu.suomi24.fi/node/10199689 ) hävdas det att Malmströms uttag startar 231844 (realtid) Det uppges också att Morelius et al anländer till bankomaten 231830. Jag är mycket tveksam till den sistnämnda uppgiften då Malmström redan stod vid bankomaten när Morelius et al anländer till den.

Med reservation för att jag inte vet varifrån uppgiften kommer (är det någon som har sett den i annat sammanhang?) så skulle den, om riktig, innebära att Morelius kommer i position att betrakta Dekorimahörnet senare än vi antagit. Morelius är i position först när han hunnit köra till Olofsgatan, göra en u-sväng, åka tillbaka och parkera, vilket rimligen borde ha tagit honom en halv till en minut.

Kommer de till bankomaten 231830, är Morelius mao i position mellan 231900 och 231930. Kommer de 231900, är Morelius i position mellan 231930 och 232000.

Hursomhelst torde inte IM stå mer än 2 minuter, plus minus 30 sek, innan mordet sker. Om IM ser mördaren komma samtidigt som han stannar, så väntar mördaren vid hörnet ungefär lika länge.
Citera
2014-10-10, 15:26
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
FB:s hobby-detektiver dräller oupphörligen med diverse sekund-/ o personrelaterade teorier/gissningar. Till ingen som helst nytta, har inte sett ett enda uppslag som tycks värt ansträngningen. Jag antar att sossiska 'ångest-Palme-utredningen' slänger ett getöga här ibland, men inget händer, fallet stendött. Men om det är till gagn för det egna egot,,, why not? Sämre hobby kan man ha.

Dråpet polisiärt uppklarat.

Här en annan polis, med annan uppfattning (nu pensionerade Palmemord-utredaren Lennart Gustafsson) redovisad 2014-05-14. Hans uttalande typiskt betr CP som gärningsman:

Citat:
– Det är ju ingen hemlighet att det är den förhärskande åsikten, men jag har aldrig köpt att det var en missbrukare från Sollentuna som sköt vår statsminister. Delvis är det detta faktum som gjort att jag orkat jobba kvar under så lång tid.
'Jag har aldrig KÖPT... osv'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in