Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-04, 04:08
Medlem
Cyborg_ses avatar
Har inte Leif GW fel i sitt påstående om att Palme alltid hade livvakter ?

Jag trodde, baserat på hans kalender, Lisbeth's och livvakterna själva, att han aldrig hade livvakter när han var hemma i Stockholm och var ledig från sina åtaganden...

Varför påstår Leif att han hade skydd?
Citera
2014-03-04, 06:31
Medlem
GW i utspel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18474035.ab

En intressant detalj:

"Polisprofessorn anser även att polisen bör förhöra andra intressanta personer - som fortfarande är i livet i dag. Han nämner särskilt en man som vid tidpunkten var i 40-årsåldern.

– Han har observerats av vittnen. Tyvärr hamnar jag i ett dilemma här. Det är en aktiv pågående förundersökning och jag är förhindrad i kraft av min tidigare anställning att uttala mig om det här.

Har du framför det till utredarna?

– Ja, vi pratar ganska ofta om det här och jag har sagt vad jag tycker. "
Citera
2014-03-04, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

En intressant detalj:

"Polisprofessorn anser även att polisen bör förhöra andra intressanta personer - som fortfarande är i livet i dag. Han nämner särskilt en man som vid tidpunkten var i 40-årsåldern.

– Han har observerats av vittnen. Tyvärr hamnar jag i ett dilemma här. Det är en aktiv pågående förundersökning och jag är förhindrad i kraft av min tidigare anställning att uttala mig om det här.

Detta tycker jag säger ganska mycket om dilemmat Palmeutredningen. Eller skall vi säga mörkläggningen? Personer som har setts av vitten och som är intressanta har inte förhörts efter 28 år och de som känner till detaljerad är för evigt förhindrade att berätta om detta. Hur många fler sådana munkavleförsedda som GW finns det? Är det den verkliga orsaken till att man sköt upp preskriptionen för att behålla evig sekretess och inte vända på alla stenar för att utröna sanningen och ha munkavle på de som kan bringa klarhet?

GW:s ord säger allt!

Citat:
Men frågar du mig rakt upp och ner nu tror jag inte det kommer få en lösning med hjälp av polisen i alla fall. Man bedriver egentligen ingen riktig utredning sedan många år tillbaka.

Gw tror alltså att det går att lösa men hävdar att det finns en evig utredning som inte bedriver någon utredning?! Kan man se det annat än som en systematisk mörkläggning?
Senast redigerad av boboslacke 2014-03-04 kl. 07:53.
Citera
2014-03-04, 08:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Detta tycker jag säger ganska mycket om dilemmat Palmeutredningen. Eller skall vi säga mörkläggningen? Personer som har setts av vitten och som är intressanta har inte förhörts efter 28 år och de som känner till detaljerad är för evigt förhindrade att berätta om detta. Hur många fler sådana munkavleförsedda som GW finns det? Är det den verkliga orsaken till att man sköt upp preskriptionen för att behålla evig sekretess och inte vända på alla stenar för att utröna sanningen och ha munkavle på de som kan bringa klarhet?

GW:s ord säger allt!

Gw tror alltså att det går att lösa men hävdar att det finns en evig utredning som inte bedriver någon utredning?! Kan man se det annat än som en systematisk mörkläggning?

Det måste finnas något dolt under ytan som är mer värt att dölja än att sanningen om MOP kommer fram.
Citera
2014-03-04, 08:57
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Anmärkningsvärt nog har man inte brytt sig om vare sig detta, piplängd eller skottriktningar. Av gropen mitt i blodpölen och den lika nedtystade faktiska fyndplatsen av mordkulan fastkilad bakom gallret framför pelaren i samma riktning från vilken en prickskytt måste ha legat så visste Näss att sortera bort alla undersökningar kring denna sak.
Tyvärr har du ingen större koll. Visst har man försökt bedömma skyttens längd så gott det går. Rekommenderar frågaren att läsa den tekniks bevisningen i orginal!
Tyvärr är det enbart du som kommit med tvärsäkra uttalanden om pipans längd och skottföljd som på så vis skulle kunna förklara rimlig längd på gm och annat. Trots att jag delvis stöder samma uppfattning vägrar du fortsatt dialog om saken. Som tack för detta har du tydligen fått ytterligare insiderinfo via TF som tydligen också velat tro på nya villospår men heller inte haft hela verkligheten klar för sig. Ditt särskilda sätt att förlöjliga ytterligare frågor från oss andra efter detta väcker bara ännu mer nyfikenhet.
Citera
2014-03-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Tyvärr är det enbart du som kommit med tvärsäkra uttalanden om pipans längd och skottföljd som på så vis skulle kunna förklara rimlig längd på gm och annat. Trots att jag delvis stöder samma uppfattning vägrar du fortsatt dialog om saken. Som tack för detta har du tydligen fått ytterligare insiderinfo via TF som tydligen också velat tro på nya villospår men heller inte haft hela verkligheten klar för sig. Ditt särskilda sätt att förlöjliga ytterligare frågor från oss andra efter detta väcker bara ännu mer nyfikenhet.

Läs en gång för alla den officiella tekniska analysen. Skottvinklar avstånd och spekulation kring GM:s längd finns med där så gott det går att fastställa. Efter 28 år borde man kanske ha satt sig in i det.

Sedan är det kanske så att vi aldrig kommer att hamna på samma sida. Mörkläggningen av mordet har två pådrivare. För det första att Utredningen fortfarande vägrar att vända på några intressanta stenar för det andra att alternativa scenarion kidnappades av rättshaverister och folk i psykiatrins träskmarker med Aner, Krantz mfl i helt osammamhängande käslosvallande utspel och osynliga kamper mot väderkvarnar.
Citera
2014-03-04, 09:18
Medlem
Citat:

En intressant detalj:

Bland annat vill LGW ha förhör med Lisbet om den man som stod och talade med paret innan han sköt.
Var det trots allt en knarkleverans som avhandlades?
Någon från partiet som gav Palme de sista orden?
Citera
2014-03-04, 09:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

En intressant detalj:

Kan bara hålla med GW Persson här. Det alldeles nödvändigt att räta ut alla frågetecken runt Lisbeth Palme och hennes iaktagelser under mordkvällen , runt Sabb, på och runt Grand, under promenaden till dekorima-hörnan och övriga händelser i tiden både före och efter MOP.

De två GM som hon uppfattade vid mordplatsen och nämnde för Åke Rimborn, Gösta Welander och regeringsmedlemmarna, den långe i beige och mannen vid Grand som Gun och Katrin såg verka hotfull mot Olof Palme är rent konkreta uppgifter att hugga tag i.

Sedan finns Ulla Strömbäck-Larssons uppgifter om övervakarna i gamla stan. För gamla för att vara en knattegrupp men för unga att vara Åke Eks gubbar. På mig är de troliga som SÄPO-gruppen som Sten Andersson tipsades om. Där finns konkreta namnuppgifter , inne från egna organisationen , på folk som övervakat OP. Bara att sätta igång för en seriös utredning.
Citera
2014-03-04, 09:45
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Läs en gång för alla den officiella tekniska analysen. Skottvinklar avstånd och spekulation kring GM:s längd finns med där så gott det går att fastställa. Efter 28 år borde man kanske ha satt sig in i det.

Sedan är det kanske så att vi aldrig kommer att hamna på samma sida. Mörkläggningen av mordet har två pådrivare. För det första att Utredningen fortfarande vägrar att vända på några intressanta stenar för det andra att alternativa scenarion kidnappades av rättshaverister och folk i psykiatrins träskmarker med Aner, Krantz mfl i helt osammamhängande käslosvallande utspel och osynliga kamper mot väderkvarnar.
Jag frågar dig en gång till, var finner jag den officiella tekniska analysen så att jag kan bilda mig en uppfattning utifrån den så som du menar?
Citera
2014-03-04, 09:57
Medlem
tv4oves avatar
Citat:

Återigen vill jag påstå att spekulationerna om längden på gm bygger på falska premisser där man uppenbart velat förneka faktiska iakttagelser.
Till skillnad mot dig har jag funnit fyra jämnstarka huvudintressen som pådrivare kring mörkläggningen vilken därmed drivs i ständigt större cirklar allt längre ut från kärnfrågorna.
Vad gäller Krantz drevs han till galenskap av en intet ont anande Eskil Block först efter att han ställt de hundratal ännu obesvarade frågor som vem som helst borde ha ställt sig från början. Samma psykologiska krigföring blev tydlig även mot mig och min familj sedan jag råkade möta just dig i debatten för snart tio år sedan. Då hade jag ännu ingen aning om på vad sätt Palmemordet berörde mig men sociologerna bakom dig, kollegor och grannar visste tydligen desto mer.
Citera
2014-03-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skarp bild när Mårten Palme och Lisbet Palme lämnar Sabbatsberg. Av duon i framsätet har den blonde i framsätet drag av Olof Palmes pressekreterare Kjell Lindström. Den förste i Rosenbad som får kännedom om MOP, enligt den officiella historieskrivningen.

Mannen på passagerarplars har också drag av den nuvarande SÄPO-chef men säker är jag långt ifrån.

Anledningen till att LP har nya kläder tror jag bottnar i att Wincent Lange beslagtar de genomskjutna kläderna på Sabbatsberg i samband med att han kroppsbesiktigade Olof Palmes lik på mordnatten.

En hypotes, om än svajig, är att det var kläder som MP och Ingrid Klering hämtade vis sitt något mäkliga besök på Västerlånggatan vid midnatt.

Angående Mårten Palmes och Ingrid Klering snabba besök på Västerlånggatan innan besöket på Sabbatsberg.

Min hypotes har varit att Mårten och Ingrid hämtar kontaktuppgifter till Mattias Palme som befinner sig i Chamonix . Men det har inte förklarat oviljan från familjen Palme att berätta om besöket.
I julas så snappade jag upp ett litet guldkorn i den här tråden, någon påpekade att Lisbeth kanske hade gjort på sig och därför bett Mårten att hämta rena kläder. För mig förklarar det mycket. Det är högst troligt att Lisbeth kissat eller bajsat på sig i chocken av att hennes man blivit avrättad bredvid henne. Jag hade säkert gjort ned mig i en motsvarande situation.

Ingen vettig människa skulle hålla detta mot Lisbeth, men likväl kan det för Lisbeth vara oerhört genant, kanske än mer eftersom en kvinna i hennes ålder ofta har inkontinens besvär. (Jämför upplevelsen med t.ex. att det gravida kvinnor oroar sig mest inför förlossningen är att dom skall bajsa på sig, vilket dom också ofta gör). Det kan förklara Lisbeth Palmes ovilja mot att låta sig undersökas eftersom hon kanske inte hunnit byta till rena kläder. Det skulle också förklara varför Mårten är så luddig om besöket på Västerlång gatan , nämligen för att bespara sin mamma det upplevt pinibla i situationen.
Citera
2014-03-04, 10:49
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
....Det skulle också förklara varför Mårten är så luddig om besöket på Västerlång gatan , nämligen för att bespara sin mamma det upplevt pinibla i situationen.
Detta är en mycket tänkvärd förklaring men helt säkert vad också proffsen på mörkläggning kunnat tänka ut och sprida i efterhand eller rentav i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in