Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
I så fall har vi otvivelaktigt olika åsikter om vad som är ett belägg.
En möjlig kund kan jag sträcka mig till! Men troligtvis hade han en mätress och troligtvis uppfattade Doris Hopp att det var fördelaktigt för henne att "yla med vargarna".
Jag tycker snarare att Carl Perssons PM ska betraktas som en intrig mot den socialdemokratiska regeringen än som "skvaller". Med informationen om Lillemor Östlings relation till Lennart Geijer och om de två amerikanerna ovanför Doris Hopps våning, har alla pusselbitar fallit på plats för mig och hela affären synes mig vara en propagandaoperation.
- USA försöker kompromettera OP och ordnar en fälla för hans justitieminister
- Näringslivet ser chansen att slå två flugor i en smäll och även bli av med Torbjörn Fälldin
- Carl Persson snickarar tjänstvilligt ihop sitt PM
- Palme tar det för vad det är, stoppar det i ett kuvert och låser in det i ett kassaskåp
- Palme lämnar med ett flin över kuvertet till statsminister Torbjörn Fälldin efter valet
- Näringslivet och deras förtrogna inom polisen gnisslar tänder
- Den unge intrigante LGWP tipsar journalisten Peter Bratt om att det ska finnas ett ruskigt PM
- Peter Bratt skriver en artikel i DN utan att ha sett PM:et
- Olof Palme dementerar att det finns ett PM (men inte för att skydda sin f.d. justitieminister)
- Bla bla... etc
- Eva Bengtsson anklagar OP för att ha utnyttjat henne sexuellt (för att få en miljon kronor)
- Man gör en film där OP framställs som pedofil
- Etcetera
Jag tycker att det är okay att spekulera om vem som har gjort vad men behåll er "moral" för er själva. För trådens bästa bör man vara mer saklig och mindre nedlåtande mot levande och döda, i samhället och på Flashback.
Det förvånar mig inte att du väljer den långsökta förklaringen framför den enklare, mer logiska. Flera av dina så kallade pusselbitar är ogrundade. De två första har du fantiserat ihop på egen hand.
Naturligtvis kan vi aldrig bli 100 % säkra på vilka prostituerade Lennart Geijer hade ihop det med eller vilka motiv Olof Palme drevs av, men den sammantagna indiciekedjan talar helt klart för att det är som Leif GW Persson beskriver.
Det som förvånade många i samband med DN-artikeln var att Palme kunde ta en sådan risk, att dementera det som åtskilliga personer visste var sant. Som LGWP påpekar hade Geijer, Palme och en rad andra personer i hans närmaste krets fått sina politiska karriärer förstörda om samma händelser utspelats idag eller vid samma tid i USA för den delen. Men dåtidens journalister på de stora tidningarna ville ogärna gräva för djupt i den här sortens affärer.