2009-03-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Det du inte förstått är att BBL utförde det som "svensson" önskade.
Vi tog bort avskummet från gatorna, vi såg till att skolungdommar inte fick tag på droger, vi skrämde skiten ur buset så att de höll sig på sin kant ett tag.
Var ni aldrig inne på att ta bort avskummen från styrelserummen och maktens korridorer också, för det är ju sånt som "svensson" vill?

Avskaffa domstolarna!
Senast redigerad av Drasut 2009-03-21 kl. 23:47.
Citera
2009-03-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Var ni aldrig inne på att ta bort avskummen från styrelserummen och maktens korridorer också, för det är ju sånt som "svensson" vill?

Avskaffa domstolarna!

Du har en poäng där...
Citera
2009-03-22, 17:30
Medlem
Kn Kroks avatar
Ursäkta!

Vem / Vilka som mördade Olof Palme är frågan i strängen.

Tack.
Citera
2009-03-22, 18:48
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ut på stan och gör något istället...men det vågar du säkert inte, din lilla kärring!

Ord från våra egna "Stockholms finest". Vilket jävla skämt, ursäkta språket. Förespråkar alltså att ta lagen i egna händer.. Fine..

Inte mycket respekt till sådana som dig..

(nu får han sitta o bita sig hårt i läppen för att inte kasta ur sig nåt alldeles politiskt inkorrekt som säkerligen bubblar under ytan)

Citat:
Detta inlägg gav ca: 0, 0 poäng till debatten om Palmes mördare.
Om du känner dig överflödig i debatten så föreslår jag att du lämnar...
Om inte, så föreslår jag att du utvecklar ditt sista inlägg..Rättstavat tack!

hahahaha! bravo!
Senast redigerad av portnoy 2009-03-22 kl. 18:57.
Citera
2009-03-22, 21:28
Medlem
Fjulles avatar
Ja....var det inte Palmemordet som vi....?
Citera
2009-03-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Ja....var det inte Palmemordet som vi....?

Japp, men lite småtjat när det bubblar inombords kan aldrig vara fel bara man återvänder till ämnet.

Vad säger du Fjulle om Scarfoots fundering:

Scarfoot:
]https://www.flashback.org/showpost.php?p=15615941&postcount=4272

Citat:
Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet. De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar.

Någonting är fel med spaningen mot Sigvard C, men vad är det som inte stämmer?

Om vi fortsätter lite på Scarfoots tankar så skulle det innebära att KnarkSpan såg Sigvard C komma hem och vet den exakta tidpunkten.

Om den springande mannen på Luntmakargatan fortsätter ända fram till Tegnérgatan och svänger vänster så såg KnarkSpan även denne man.

Det är två reflektioner man kan göra utifrån Scarfoots tanke om att spaningen avbröts efter mordet.
Senast redigerad av Utredaren 2009-03-22 kl. 22:00.
Citera
2009-03-23, 05:33
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Japp, men lite småtjat när det bubblar inombords kan aldrig vara fel bara man återvänder till ämnet.

Vad säger du Fjulle om Scarfoots fundering:

Scarfoot:
]https://www.flashback.org/showpost.php?p=15615941&postcount=4272

Någonting är fel med spaningen mot Sigvard C, men vad är det som inte stämmer?

Om vi fortsätter lite på Scarfoots tankar så skulle det innebära att KnarkSpan såg Sigvard C komma hem och vet den exakta tidpunkten.

Om den springande mannen på Luntmakargatan fortsätter ända fram till Tegnérgatan och svänger vänster så såg KnarkSpan även denne man.

Det är två reflektioner man kan göra utifrån Scarfoots tanke om att spaningen avbröts efter mordet.

Ja om det är så att knarkspan avbröts efter mordet,och att info ej om detta finns ens i olika utredningar så är det väl fråga om grovt tjänstefel att ej meddela detta?!...men det kanske finns som info någonstans,men att det är hemligstämplat?.....men i så fall,vart kommer info om att knarkspan mot C. avbröts runt kl.2230,var är källan till denna info??...någon som vet??
Citera
2009-03-23, 13:24
Bannlyst
Citat:

Att BBL skulle bestå av Nazisympatisörer är rent skitsnack, men du kanske har belägg för det du säger, vilket skulle förvåna mig i så fall. Jag sitter med förstahandsinfo....vad har du?

Kort sagt...BBL är inte lika med högerextremistiska krafter. BBL var något helt annat. BBL bestod av handlingskraftiga gatupoliser som bestämt sig för att få resultat, vilket dom också fick. Det man koncentrerade sig på var narkotikalangare oavsett om dom var av svensk eller utländsk härkomst.
Det där med nazisympatisörer är en ren efterhandskonstruktion....det fanns inte. Jag var där och jag vet!

BBL var inte någon högerextrem klubb som en del tror! Det har du helt rätt i. Holmers lilla experimet var långt ifrån en homogen samling och var ganska effektiv även om det i några fall gick över gränsen kanske tack vare Holmers oförbehållsamma stöd.

Det är dock helt uppenbart att det inom denna grupp fanns personer som hade uppenbara och ibland inte helt rumsrena åsikter och kontakter samtidigt med att de hade stöd inom både polisledning och politsika kretsar genom HH. Att åtminstone en av dem senare visat sig vara en mycket kallblodig mördare är också ett faktum. Vidare som både jag och du om du var med på den tiden som du hävdar vet var det flera av dessa poliser som hade licens på just sådana vapen som det som Palme sköts med (Inklusive kortpipigt som mordvapnet med stor säkerhet var).

Jag tror inte att dessa personer skulle planera och genomföra ett mord på Palme och tror inte heller att de hade makt att utöva den mörkläggning som uppenbarligen skett även mot den bakgrunden. Det du antyder om vad ev knarkspan kan veta är intressant eftersom du inte är enda källan jag har till detta. Har du tagit del av min arbetshypotes kring hur det gick till?

Kortfattat. Personer i den sk Norrköpingsgruppen ansåg sig ha starka indikationer (t ex från Bergling som flyttades till fängelset där varifrån han så nesligt senare flydde och där han fick nya friheter) att Palme kunde vara en svansk Treholt. Detta ansåg man inte att Kontraspionaget (under Tore Forsberg som indirekt bekräftat ryktena mm) gjorde något åt. Genom personkontakter (bland annat tidigare BBL-poliser) vände man sig till Holmer som efter att ha förankrat med sina politiska kontakter gav sig själv uppdraget att utreda detta diskret helt utanför ordinarie verksamhet. Sådan spaning bedrevs kvällen för mordet eftersom OP skulle ut utan livvaktsskydd.

Gruppen sattes samman efter personkontakter och tillfälligheter. Genom personkontakter t ex sedan BBL-tiden hade dock även poliser inom t ex Piketen och Knarkspan viss insyn och detta kan förklara att området kring mordplatsen verkat vara som en sockerbit en sommardag för dessa. Spaningen mot Cedergren och Oxen krockade lite och man kanske till och med utböt information. Garaget till Skandiahuset var ju en ideal plats att ha en framskjuten bas för spaning och lär ha använts vid flera tillfällen. Vad jag förstår kunde även bakdörren öppnas för att värma frusna spanare. Även detta tack vare personkontakter. Troligen skedde så den aktuella kvällen.

Utpekandet av AA av de finska flickorna kanske skall ses i detta perspektiv. Frågan är dock om det var frågan om knarkspaning kring Oxen.. spaning mot OP eller en blandning av dessa uppdrag. Anser det dock som mycket otroligt att denne visserligen mörkblåaste moderat skulle vara inblandad i någon slags mordkomplott.

Nåväl något gick kraftigt fel och mördaren klev in i handlingen (kanske en person som figurerade i utkanten av uppdraget spaning mot OP) med känt resultat. Panik i leden. Vad hade hänt och varför? Omgående insåg man hur det skulle se ut om spaningsnärvaron skulle komma fram. Gissa vilka spekulationer det skulle bli. Om man inte var inblandade varför greps inte mördaren under flykten? Frågorna skulle bli många och svåra att ta sig ur. Inte heller de politiska kontakterna skulle direkt gynnas av att det kom fram och knappast Palmes minne och rykte.

I sedvanlig stil tog Holmer kommandot (säk tröttnade efter första mötet) omgav sig med betrodda tidigare BBL:are som "livvakter" trots att deras kompetens för detta uppdrag var ganska tveksam. Likaså fanns politisk närvaro i Palmerummet. Uppdraget var mera att hindra viss utredning och det egna skinnet än att faktiskt hitta mördaren. Till slut havererade det av uppenbara skäl även om Holmer med hjälp av Ebbe och hans gåsleversossefinansiär drev villospåren vidare. Inom polisutredningen skedde dock något interessant. Poliser som knappast var mordutredare från t ex Knarkspan ( ex nuvarande ledaren för Palmegruppen) fick allt mer att säga till om och allt arbete inriktades märkligt nog mot att enbart söka mördaren i klientelet kring Oxen. Läckor och folk som ville annat rensades ut ibland med ganska fula metoder. Efter att alla tänkbara relativt enkelt kunnat avskrivas återstod endast CP. En lösning som skulle kunna tilltala alla. Allmänheten. OP:s familj, Politikerna och de som varit mer eller mindre inblandade. Trots att det är ganska enkelt att spräcka caset mot CP med upprepad tung kritik från tex granskningskommissionen mfl följs denna linje än idag. Betydligt enklare att spräcka misstankarna mot CP än misstankarna mot t ex Skandiamannen eller VG som med bestämdhet avskrevs på märkliga grunder. Man undrar äver varför... kanske hade de varit som VG uttryckte det. Perifert inblandade i utanten av något större de inte förstod.

Nåväl det skulle kunna bli en lång utläggning med många detaljer men slutsatsen är liksom din att någon av dem som varit med i utkanten sett saker som kommer att komma fram efter preskriptioner och ev pensionering som du nämner. Du är välkommen med uppgifter off the record om du har några. Jag har redan liknande informationer från samma grupp personer. T om mördarens identitet men det kan man knappast gå ut med offentligt.

Glöm inte att det efter preskriptionen kan finnas stora pengar i ett trovärdigt avslöjande i media mm.
Citera
2009-03-23, 13:44
Bannlyst
Citat:
Visst...jag umgås med dessa kamrater frekvent, men vi pratar i stort sett aldrig jobb. Jag har vid ett endaste tillfälle pratat om palmemordet med dessa kamrater, och då fått deras version av historien, vilket i sig inte ger någon ny näring till debatten.

Det jag tycker att man bör fokusera mer på är den "avbrutna spaningen".
Där finns det enligt mig något som luktar surt. En av mina kamrater känner mycket väl till detta, men kan/vill inte släppa detaljer runt det här.
Och....jag pressar honom inte...jag tycker att vår vänskap är mer värd än så.
Jävligt bra polis om jag får tycka. Han bablar inte om vare sig ditt eller datt, endast om roliga incidenter han varit med om i yrket utan att nämna inblandades namn eller dyl.

Jag vet inte hur djupt man kom i undersökningarna runt den avbrutna spaningen, men jag tror att där finns det frågetecken. Min hypotes är att man inom "knarket" känner till hur det hela gick till och vem/vem som inte, höll i vapnet, men kan inte släppa detta pga mycket invecklade omständigheter.
Man röjer helt enkelt personer/omständigheter om man blir utsatt för förhör och undersökningar. Då det begav sig var man tämligen säker på att GM skulle
lagföras utan deras vittnesmål. Nu när det inte vart så så kan man inte träda in och vittna pga ovan angivna orsaker.

En av mina kamrater har i ett svagt ögonblick lovat att berätta vad han vet
när mordet är preskiberat. Men...det där får vi se.

Jag tror inte att de för dig bakom ljuset. Som sagt komplicerat och jag förstår precis hur de tänker! Har själv liknande uppgifter. Det skänker dock en viss tillfredsställelse att veta att man kommit nära sanningen bara genom att lägga pussel och dra logiska slutsatser. Sanningen skulle säkert missörstås och misstolkas av många så varför utsätta sig för det. Ändå vill man kanske att någon skall veta....
Citera
2009-03-23, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Tack, mycket bra länk!
Det från "bergrum" har jag läst. Även det är intressant och bra.

Exakt vad som gjorde att beslutet att mörda palme togs och av vem kan man nog aldrig få reda på, men vapensmugglingen till Iran känns som rätt omåde. Väldigt rätt faktiskt. Fler som lagt näsan i blöt där har "fått problem".

Tyvärr har många av Chips berättelser visat sig vara rena sagor så i mina ögon är trovärdigheten noll. Det gäller att kolla upp källorna inte att svälja med hull och hår!
Citera
2009-03-23, 15:28
Bannlyst
Citat:
Det som talar för en konspiration är ju valet av ammunition, om det nu är de kulor som upphittats som verkligen använts. Spetsiga 357 kulor, förmodligen magnumladdad. Går med lätthet rakt igenom en ordinär skyddsväst.

En sönderpundad fyllskalle skulle knappast ha tänkt så långt att Palme eller Cigge Cedergren använde väst på sina promenader. (med tanke på teorin att det var Cigge han skulle ha ihjäl). Att man sedan hittade kulorna så pass nära mordplatsen är för mig en gåta. Jag kan en hel del om vapen och dess prestanda, och vet vad som händer med en kula som dels gått igenom en kropp och sedan slagit i gatan. Förvånansvärt intakta med tanke på vad kulorna presterat. Kulan som träffade OP är en sak...den kan ha en kortare flyktväg efter den har passerat OP`s torso, men kulan som avlossades mot LP
kan under inga omständigheter hamna så gott som intakt ca 50 meter från mordplatsen. Detta var det första jag reagerade mot när jag började inressera mig för mordet. Luktar lite surt om det här....

Fjulle det är harligt att se folk med huvet på skaft och lite bakgrundskunskap.

En delförklaring till kulornas skick kan vara 2" pipa. Lägre utgångshastighet... tumlar tidigare. Lp kulan (första skottet troligen vådaskott när skytten är på väg att höja vapnet) passerar en avsevärd sträcka genom LP:s kläder parallellt med hennes kropp och börjar därför tumla och har stött emot hårt föremål (sten, puts tex) under tumling möjligen efter att ha klippt en trädgren (se Lennart Remstams sida) OP kulan har även den träffat hårt föremål under kraftig tumling varvid en stor del skrapats av.

Genomsökningen efter kulor gjordes genom att allt material på det avgränsade området vid mordplatsen sopades med sopmaskin (desperat åtgär?). Palmekulan återfanns just i utkanten av detta område som sopats i prörd snö. Många personer rörde sig där innan och kulan kan ha sparkats runt. Området utanför avsöktes enbart med tveksamt fungerande metallsökaremen båda kulorna återfanns nära kraftiga metallföremåk vilket förklarar att de inte hittades med den metoden.

Lite socker i koppen så blev det sura helt sött... eller hur!
Citera
2009-03-23, 17:31
Medlem
Resonemangen kring de spaningsaktiviteter som förekom denna kväll 28/2 1986 är intressanta och jag hoppas att de utvecklas.

Visst inser jag att de olika debattörerna har lite extrainformation som de inte vill eller kan släppa och det har jag respekt för.

Med den information som redan nu finns kan åtminstone jag sätta samman en "ny" bild av vad som försegick och när jag är klar så kommer jag att lägga ut det här.

Den "avbrutna" spaningen kanske inte avbröts utan övertogs av en annan polismyndighet med "större" befogenheter vilket gjorde att knarkspan fick packa ihop och gå hem. När sen det visade sig att OP blev mördad så var det ju inte så käckt att ha varit på plats och inte kunnat förhindra mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in