Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Att BBL skulle bestå av Nazisympatisörer är rent skitsnack, men du kanske har belägg för det du säger, vilket skulle förvåna mig i så fall. Jag sitter med förstahandsinfo....vad har du?
Kort sagt...BBL är inte lika med högerextremistiska krafter. BBL var något helt annat. BBL bestod av handlingskraftiga gatupoliser som bestämt sig för att få resultat, vilket dom också fick. Det man koncentrerade sig på var narkotikalangare oavsett om dom var av svensk eller utländsk härkomst.
Det där med nazisympatisörer är en ren efterhandskonstruktion....det fanns inte. Jag var där och jag vet!
BBL var inte någon högerextrem klubb som en del tror! Det har du helt rätt i. Holmers lilla experimet var långt ifrån en homogen samling och var ganska effektiv även om det i några fall gick över gränsen kanske tack vare Holmers oförbehållsamma stöd.
Det är dock helt uppenbart att det inom denna grupp fanns personer som hade uppenbara och ibland inte helt rumsrena åsikter och kontakter samtidigt med att de hade stöd inom både polisledning och politsika kretsar genom HH. Att åtminstone en av dem senare visat sig vara en mycket kallblodig mördare är också ett faktum. Vidare som både jag och du om du var med på den tiden som du hävdar vet var det flera av dessa poliser som hade licens på just sådana vapen som det som Palme sköts med (Inklusive kortpipigt som mordvapnet med stor säkerhet var).
Jag tror inte att dessa personer skulle planera och genomföra ett mord på Palme och tror inte heller att de hade makt att utöva den mörkläggning som uppenbarligen skett även mot den bakgrunden. Det du antyder om vad ev knarkspan kan veta är intressant eftersom du inte är enda källan jag har till detta. Har du tagit del av min arbetshypotes kring hur det gick till?
Kortfattat. Personer i den sk Norrköpingsgruppen ansåg sig ha starka indikationer (t ex från Bergling som flyttades till fängelset där varifrån han så nesligt senare flydde och där han fick nya friheter) att Palme kunde vara en svansk Treholt. Detta ansåg man inte att Kontraspionaget (under Tore Forsberg som indirekt bekräftat ryktena mm) gjorde något åt. Genom personkontakter (bland annat tidigare BBL-poliser) vände man sig till Holmer som efter att ha förankrat med sina politiska kontakter gav sig själv uppdraget att utreda detta diskret helt utanför ordinarie verksamhet. Sådan spaning bedrevs kvällen för mordet eftersom OP skulle ut utan livvaktsskydd.
Gruppen sattes samman efter personkontakter och tillfälligheter. Genom personkontakter t ex sedan BBL-tiden hade dock även poliser inom t ex Piketen och Knarkspan viss insyn och detta kan förklara att området kring mordplatsen verkat vara som en sockerbit en sommardag för dessa. Spaningen mot Cedergren och Oxen krockade lite och man kanske till och med utböt information. Garaget till Skandiahuset var ju en ideal plats att ha en framskjuten bas för spaning och lär ha använts vid flera tillfällen. Vad jag förstår kunde även bakdörren öppnas för att värma frusna spanare. Även detta tack vare personkontakter. Troligen skedde så den aktuella kvällen.
Utpekandet av AA av de finska flickorna kanske skall ses i detta perspektiv. Frågan är dock om det var frågan om knarkspaning kring Oxen.. spaning mot OP eller en blandning av dessa uppdrag. Anser det dock som mycket otroligt att denne visserligen mörkblåaste moderat skulle vara inblandad i någon slags mordkomplott.
Nåväl något gick kraftigt fel och mördaren klev in i handlingen (kanske en person som figurerade i utkanten av uppdraget spaning mot OP) med känt resultat. Panik i leden. Vad hade hänt och varför? Omgående insåg man hur det skulle se ut om spaningsnärvaron skulle komma fram. Gissa vilka spekulationer det skulle bli. Om man inte var inblandade varför greps inte mördaren under flykten? Frågorna skulle bli många och svåra att ta sig ur. Inte heller de politiska kontakterna skulle direkt gynnas av att det kom fram och knappast Palmes minne och rykte.
I sedvanlig stil tog Holmer kommandot (säk tröttnade efter första mötet) omgav sig med betrodda tidigare BBL:are som "livvakter" trots att deras kompetens för detta uppdrag var ganska tveksam. Likaså fanns politisk närvaro i Palmerummet. Uppdraget var mera att hindra viss utredning och det egna skinnet än att faktiskt hitta mördaren. Till slut havererade det av uppenbara skäl även om Holmer med hjälp av Ebbe och hans gåsleversossefinansiär drev villospåren vidare. Inom polisutredningen skedde dock något interessant. Poliser som knappast var mordutredare från t ex Knarkspan ( ex nuvarande ledaren för Palmegruppen) fick allt mer att säga till om och allt arbete inriktades märkligt nog mot att enbart söka mördaren i klientelet kring Oxen. Läckor och folk som ville annat rensades ut ibland med ganska fula metoder. Efter att alla tänkbara relativt enkelt kunnat avskrivas återstod endast CP. En lösning som skulle kunna tilltala alla. Allmänheten. OP:s familj, Politikerna och de som varit mer eller mindre inblandade. Trots att det är ganska enkelt att spräcka caset mot CP med upprepad tung kritik från tex granskningskommissionen mfl följs denna linje än idag. Betydligt enklare att spräcka misstankarna mot CP än misstankarna mot t ex Skandiamannen eller VG som med bestämdhet avskrevs på märkliga grunder. Man undrar äver varför... kanske hade de varit som VG uttryckte det. Perifert inblandade i utanten av något större de inte förstod.
Nåväl det skulle kunna bli en lång utläggning med många detaljer men slutsatsen är liksom din att någon av dem som varit med i utkanten sett saker som kommer att komma fram efter preskriptioner och ev pensionering som du nämner. Du är välkommen med uppgifter off the record om du har några. Jag har redan liknande informationer från samma grupp personer. T om mördarens identitet men det kan man knappast gå ut med offentligt.
Glöm inte att det efter preskriptionen kan finnas stora pengar i ett trovärdigt avslöjande i media mm.