2009-10-26, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Fullkomligt fel!

Palme litade inte alls på SÄPO utan ville däremot avskaffa denna organisation.
Mer infekterat än så kan det inte bli.

Nix Kritiken av Säpo handlade om tid tillbaka och misslyckandena med Holmer, Hjälmrot att ta politisk kontroll. Inträdet av PG 10 år tidigare ändrade på det. Det var kretsarna kring IB folket med stark facklig kontakt som spred ut att Vinge ansåg Palme som en säkerhetsrisk och att det fanns för mycket högerelement i Säpo (till viss del sant men dem hade Tore inte mycket till övers för. Han var en seriös yrkesman) som ledde till en misstro där man försökte ta politisk makt över underrättelsetjänsten vilket misslyckades kapitalt under Holmer och fram till att PG kom in i bilden då förtroendet återupprättades och man fick organisera ett modernare Säpo med expertis inom olika områden ioch ökad öppenhet istället för den gamla skolan där Donald hörde hemma. Där gubbar i filthatt satt på Tennstopet och antecknade vem som talade med vem.

Nya tider ny öppenhet det var vad Tore och Ness stod för och därmed vann förtroendet åter. Läs gärna boken så får du många infallsvinklar. De som stod för det mörka var fristående och för Säpo okända IB med sin olagliga och föråldrade åsiktsregistrering som levde vidare men som efter hand blev inkorporerat i den totala verksamheten istället för att köra sitt eget race.
Senast redigerad av uddis(s) 2009-10-26 kl. 20:45.
Citera
2009-10-26, 22:26
Medlem
Svinhugg går igen

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Donald har varit ganska aktiv i spridandet av desinformation, men Tore är inte på något sätt passiv här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article127228.ab

Tore Forsberg tipsade till och med Palmeutredningen om detta som det står i artikeln.

Citat:
Denna information, som här återges i förkortad och anonymiserad form, har jag tillsammans med Mikael Hylin lämnat som ett tips till Rikskriminalpolisens Palmegrupp.

För er som följer debatten om Jan Guillou kan det vara av intresse att samme Mikael Hylin tydligen har deltagit i avslöjandet av JG.

http://www.expressen.se/Nyheter/avslojar/1.1756777/har-du-stott-pa-en-ryss-vid-namn-gergel-fragade-jag

Citat:
Vi, jag och frilansjournalisten Mikael Hylin, var då inne på fjärde året med vårt KGB-spår och Jan Guillou som agent åt rysk underrättelsetjänst. En av Hylins källor hade kvalificerat säker information.

Och vem är hans källa.

Den moraliska sentensen är
Citera
2009-10-26, 23:40
Medlem
suetoniuss avatar
Det är ingen av er mer flitiga besökare i tråden som har synpunkter på mitt "gränsdragsningsspår"? Dvs. att Palme skulle ha mördats eftersom han under sitt besök i Moskva skulle förhandla om Sveriges gränser visavi det då sovjetiska baltikum, eller snarare visavi det internationella vatten som går däremellan, men jag vet inte i vilken mån de mer vidsträckta ekonomiska gränserna påverkar varandra?

De som låg bakom mordet skall då ha ansett att Palme antingen hade en annan ståndpunkt i frågan än Ingvar Carlsson eller att förhandlingen blivit annorlunda med Palme vid rodret pga. dennes långa erfarenhet som statsminister och större möjlighet att agera efter eget intresse.

Gränsdragning är ju en strategisk fråga tillskillnad från kanonförsäljning. Kanoner är ett av flera vapen som används i krig och som tillverkas av flera olika stater medan krigen i sig - den stora grejen - oftast startas just pga. nationers dispyter gällande makten över territorier som ger strategiska militära fördelar, lebensraum, naturresurser och nationell prestige.
Citera
2009-10-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tore Forsberg tipsade till och med Palmeutredningen om detta som det står i artikeln.

För er som följer debatten om Jan Guillou kan det vara av intresse att samme Mikael Hylin tydligen har deltagit i avslöjandet av JG.

http://www.expressen.se/Nyheter/avslojar/1.1756777/har-du-stott-pa-en-ryss-vid-namn-gergel-fragade-jag

Och vem är hans källa.

Mycket intressant Utredaren!

MVH
Citera
2009-10-27, 01:29
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Donald har varit ganska aktiv i spridandet av desinformation, men Tore är inte på något sätt passiv här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article127228.ab

Från artikeln:
Citat:
Jag är dessutom övertygad om att mordet skulle ha varit uppklarat för länge sedan, kanske redan före midsommar 1986, om de gamla rutinerade åklagarna, mordutredarna och spanarna fått följa de inarbetade utredningsrutiner som man vanligen tilllämpar vid spaningsmord.

Exakt HUR skulle man kunna lösa det med det befintliga materialet? Eller finns det mer amterial, som vi inte känner till?
Man har ingen bra beskrivning av gärnignsmannen (annat än att det skulle kunna vara nästan vem som helst mellan 25-45), man vet inte flyktvägen, det är oklart hur gärningsmannen kom till platsen, man har inget vapen. Egentligen inga konkreta spår alls. Men ett berg av en massa nonsenstips. Kanske finns lösningen i detta nonsenberg, vem vet?
Citera
2009-10-27, 01:33
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har läst hela grejen nu.
Det du skriver är egentligen ingen nytt, det enda nya är vägen in i gamla teorier. Då menar jag din "vän" som leder in i polisspåret.
Ett tips. Grejerna om att att du gjort lumpen på samma ställe som Palme och nån släkting städat hemma hos honom, bör du ta bort. Det tillför inget, eller det tillför bara en känsla av paranoja, ungefär som sista sidorna i Krantz bok Ett verkligt dram. Du vet när han känner sig förföljd och någon visar honom ett vapenfodral.
Även den där svårföljda harangen om Estonia bör nog droppas. Det blir så lätt att avfärda dig som en person med vacklande psykisk hälsa.
Men på det stora hela tycker jag din historia är intressant.

Kan dock vara så att om man har en grupp poliser som vet för mycket så är det ju perfekt att ha ombord på Estonia (förutsatt att man planerat att sänka den och så var fallet)
Citera
2009-10-27, 01:44
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Tore och hans chef redan första dagen i Palmerummet (där Tore satt med) sagt att man ville att man skulle leta på "de egna bakgårdarna" vilket har en mycket tydlig mening för dem som var bekanta med deras språkbruk. Detta fick man inte för Holmer och den politiska närvaron i Palmerummet.

Var det så konstigt egentligen? Jag tycker det stämmer väldigt bra med Holmérs uttalande som skakningar i nationens grundvalar.
Om mina teorier* stämmer så var Holmérs ställningstagande det enda rimliga han kunde göra. Eller vad säger ni? Skulle han låta SÄPO jaga dom egna gubbarna (vi antar att dom var skyldiga)? Vad skulle man säga när det visar sig att OP skjutits av sin egen polis, och att kanske polismästaren själv kände till det från första stund. Jobbigt. Nu fick man "ett nationellt trauma" sägs det. Men är det det? Hur många bryr sig idag? Knappt någon. Många tror ju på fullt allvar att det var CP som sköt.

*) Mina teorier innebär att GM finns bland en grupp poliskonstaplar som brukade hänga på högerorienterde politiska möten, resa till sydafrika och var med i skytteklubb med inriktning på magnumrevolvrar (ja, jag vet att det fanns en automatpistol som använde .357 magnum ammunition, men det verkar ha varit mycket ovanlig) och hade tidigare jobbat på norrmalmspolisens base ball-piket.
Nyligen har det här på FB postats uppgifter om en person som verkar ha haft kontakter med nämda skytteförening. En märklig karl. Jag vet dock inte om redogörselsen om honom är sann. Kanske är den det. I så fall är personen klart intressant.
Citera
2009-10-27, 05:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frankett
Det är lite svårt att förklara men i förvecklingen av mitt liv skickade snuten på mig en "agent provocateur" från "Justitias systrar". Hon fick mig dömd till fängelse och konsekvensen blev arbetslöshet med sjukskrivning och förtidspensionering. Läkaren ansåg att jag har vanföreställningar och lider av persekutoriska tankar d.v.s. förföljelsemani. Hälsn. Frankett

Vanligt sätt att handskas med besvärliga människor i STASI-landet Sverige.
Citera
2009-10-27, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Vanligt sätt att handskas med besvärliga människor i STASI-landet Sverige.

Ha ha ha! Nu klev du över en gräns i min bok som passerat yttre markeringen för var fantasin vinner över sanningen! Rena foliet!
Citera
2009-10-27, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har läst hela grejen nu.
Det du skriver är egentligen ingen nytt, det enda nya är vägen in i gamla teorier. Då menar jag din "vän" som leder in i polisspåret.
Ett tips. Grejerna om att att du gjort lumpen på samma ställe som Palme och nån släkting städat hemma hos honom, bör du ta bort. Det tillför inget, eller det tillför bara en känsla av paranoja, ungefär som sista sidorna i Krantz bok Ett verkligt dram. Du vet när han känner sig förföljd och någon visar honom ett vapenfodral.
Även den där svårföljda harangen om Estonia bör nog droppas. Det blir så lätt att avfärda dig som en person med vacklande psykisk hälsa.
Men på det stora hela tycker jag din historia är intressant.

Tyvärr innehåller den grova faktafel också. Sådant man läst sig till på olika ställen men som inte stämmer. Dessutom osammanhängande och sammankopplat med personliga misslyckanden. Nej det får nog vara mer verklighetsförankrat om det skall tas på något som helst allvar.
Citera
2009-10-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake

https://www.flashback.org/showpost.php?p=19469034&postcount=5575
Mycket intressant Utredaren!

MVH

Det var trevligt att höra från dig. Då kanske du ser tidigare inlägg jag skrev ur en annan synvinkel.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=11482740&postcount=2043

https://www.flashback.org/showpost.php?p=11512272&postcount=2046

Håll till godo.

Forsbergarna har en del att förklara i Palmemordet.
Senast redigerad av Utredaren 2009-10-27 kl. 07:27.
Citera
2009-10-27, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Och vem är hans källa.

Precis... denna med ojämna mellanrum upprepade historia som Donald med hjälp av bland annat Lennart Håård spridit flera gånger tidigare planterades denna gång med Hylin. Då arrangerade Donald det hela och det var han och Hylin som gick till Polisen eller skall vi säga som det var att det var att Donald och en inom utredningen som placerade det hos Tore och sedan placerade det i pressen igen. Jag påpekade det för dem samt diskuterade med Tore som inte hade höga tankar om Donald egentligen. Däremot litade han på sin kollega som planterade land annat att CP tidigt varit aktull i utredningen och spelade på Tores låga uppfattning om Holmer.

Tack för att du demonstrerar hur SAPO-kretsarna med falska uppgifter i och en knepig mix av partikamrater och högerelement på olika sätt angriper sina fiender (JG) och sprider uppgifter. De kanalerna är i dagens läge mycket tydliga. Tore blev i detta sammanhang själv en nyttig idiot och hela motivet var att marknadsföra boken där Tore själv inte ville ha haft med något om Palmehistorien eftersom han och Säpo inte varit ativa sedan dag två i utredningen och han inte ville utmana mäktiga intressen med att säga det lilla han och PG visste om var man velat leta.

Tiden före mordet hade militärer och högerkretsar med kopplingar till Säpo i Norrköping och SAPO (knutet till militären) där fört fram misstankar mot OP om att han var en supermullvad och förrädare. Dessa hade PG och Tore avvisat. Man vände sig då via sina konakter till SAPOS efterföljare samt HH och Ebbe.

Börjar mönstren framträda?

Kan det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in