2009-03-23, 17:48
Bannlyst
Fjulle om man varit säker på att den skyldige skulle lagföras/dömmas utan ens medverkan så förutsätter det att det är någon som varit allvarligt misstänkt/utredd och kanske rent av gripen. Eftersom CP verker utesluten återstår ju få eller hur? Inga namn nämnda!

Har dock tidigare hört ryktet att LP hjälptes att peka ut CP med försäkringen att hennes utpekande var nödvändigt då polisen i fråga inte kunde göra avslöjandet av olika skäl dvs att hon övertygades och manipulerades tro att hon pekade ut rätt person. Det florerar så mycket historier. Kanske är det så att flera personer har fragment av sanningen eller versioner av den men inte hela bilden! Svårt att gå ut idag om man inte har mer än en del och samtidigt misstänkliggöra kanske vänner och kollegor.

Tycker dock att mina arbetshypoteser om vem hur och varför får allt mera stöd för var dag som går. Kanske kan personer som vi mystiska privatspanare hjälpa den som har uppgifter som man ej vill ha offentliga för att göra deras del begriplig och tydlig även för dem själva!
Citera
2009-03-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Fjulle det är harligt att se folk med huvet på skaft och lite bakgrundskunskap.

En delförklaring till kulornas skick kan vara 2" pipa. Lägre utgångshastighet... tumlar tidigare. Lp kulan (första skottet troligen vådaskott när skytten är på väg att höja vapnet) passerar en avsevärd sträcka genom LP:s kläder parallellt med hennes kropp och börjar därför tumla och har stött emot hårt föremål (sten, puts tex) under tumling möjligen efter att ha klippt en trädgren (se Lennart Remstams sida) OP kulan har även den träffat hårt föremål under kraftig tumling varvid en stor del skrapats av.

Genomsökningen efter kulor gjordes genom att allt material på det avgränsade området vid mordplatsen sopades med sopmaskin (desperat åtgär?). Palmekulan återfanns just i utkanten av detta område som sopats i prörd snö. Många personer rörde sig där innan och kulan kan ha sparkats runt. Området utanför avsöktes enbart med tveksamt fungerande metallsökaremen båda kulorna återfanns nära kraftiga metallföremåk vilket förklarar att de inte hittades med den metoden.

Lite socker i koppen så blev det sura helt sött... eller hur!
Det som talar emot de upphittade kulorna är att "utgångshålet" i OPs bröst är mindre än kulorna. Det borde blivit en utgångskrater, och i minsta fall, ett hål lika stort som kulorna.
Citera
2009-03-23, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Resonemangen kring de spaningsaktiviteter som förekom denna kväll 28/2 1986 är intressanta och jag hoppas att de utvecklas.

Visst inser jag att de olika debattörerna har lite extrainformation som de inte vill eller kan släppa och det har jag respekt för.

Med den information som redan nu finns kan åtminstone jag sätta samman en "ny" bild av vad som försegick och när jag är klar så kommer jag att lägga ut det här.

Den "avbrutna" spaningen kanske inte avbröts utan övertogs av en annan polismyndighet med "större" befogenheter vilket gjorde att knarkspan fick packa ihop och gå hem. När sen det visade sig att OP blev mördad så var det ju inte så käckt att ha varit på plats och inte kunnat förhindra mordet.

Knarkspansoperationen mot Cedergren och Oxen var vad jag förstått riktad mot nivån över Sigge i första hand. Att den skulle avbrutits för att någon högre myndighet som planerade ett mord ville annat verkar mindre troligt. De kunde nog i sådant fall avvakta bättre tillfälle.

Därmot kan en krock mellan två spaningar varav en mycket hyssjad initierad av Holmer riktad mot OP (kanske i avsikt att få slut på envis ryktesspridning) ha rört till det. Holmer bör ha haft inflytande nog att beordra att "störande" knarkspaning avbröts. Kanske ledde det till att resurser överfördes mellan spaningarna (baserad på personkontakter) medan andra fick bryta. Andra tex telefonspaning och avlyssning av Sigge fortsatte uppenbarligen. Bör ha skapat en viss oreda i sådant fall! Inte minst eftersom även piketen strök omkring i området lite offside. Kanske intresserade av rykten från vänner inblandade i en Palmespaning om att nåt stort var på g. En oreda som gav mördaren ett tillfälle och utrymme att kliva in och agera och som räddade denne från att ställas till svars. Konstigt dock om denne inte varit alls medeten om spaningen och mycket tursamt.

Hur skulle man veta vilka som agerade i lagliga syften och vem som utnyttjat situationen. Piketen fumlade andra fumlade och vips var det bättre att inget säga alls om sin närvaro i området mer än det som var uppenbart och med ledningen bakom ryggen vilket den bristfälliga utredningen av polisspåren visar väl. Det var ju inte de i vart fall som gjorde det! Kanske var vissa inte ens ledsna över det som hänt. Dessutom var det rörigt så att kanske ingen hade hela bilden om hur det gick snett och vem som sköt. Knappast läge för frågor eller att träda fram. Detta sköttes nog bättre från högre ort. (Holmer et consortes)

Sedan var det bäst att hålla sina informationer för sig själv. Vad gott kunde annars komma ut av det hela? Tämligen lätt att desinformera de som hamnat i röran kan man tänka sig också. Kanske även karriärbefrämjande för den som så ville. De som ev ville mörka uppgifter till hur spaningarna medverkat till att ge mördaren chansen kunde ju även delta i Palmeutredningen. Och var hade de sina kunskaper. Jo omrking kretsarna kring Oxen. Kan det förklara den märkliga fixeringen efter Holmers och Ebbes härdsmältehaverier som ledde in i återvändsgränden CP. Det enda man kunde och kände till. Högerkrafter... Palmehatare... storpolitik nä det hade man inte kompetens till att utreda och Säk har hållits mer eller mindre avskärmade från utredningen sedan dag 1 då Tore Forsberg lämnade Palmerummet för att man inte fick leta på de egna bakgårdarna som han själv uttryckte det och är än idag förbjudna att befatta sig med den utredningen som jag förstår det hela.

Konstigare behöver det inte vara. Inga mordiska fd BBL:are. Inga utländska säkerhetstjänster... inga mytiska frimurarsammansvärjningar eller mystiska hemliga organisationer som finns med och styr i det fördolda.

Misstänksamhet.. rykten... en klantig Polischef (med sin egen variant av Magnum Force) och goda politiska kontakter... rörig och taffligt agerad spaning och flera olika bevekelsegrunder att mörka sina roller hos olika inblandade.

Voila Härdsmälta a la Pameutredningen!
Citera
2009-03-23, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Det som talar emot de upphittade kulorna är att "utgångshålet" i OPs bröst är mindre än kulorna. Det borde blivit en utgångskrater, och i minsta fall, ett hål lika stort som kulorna.

Tyvärr så visar utgångshålet inte alls detta utan tvärt om det motsatta att kulan gått igenom kroppen i vinkel och dessutom troligen tumlat i kroppen. Lange som mätte på den döda kroppen gjorde ingen analys. Han mätte slarvigt utgångshålet till ca 7 x 18 mm. Detta gjordes på den hopsjunkna kroppen tömd på blod och utan luft i lungorna. Frånsett felmätningsmarginalen var troligen utgångshålet då musklerna var blodfyllda och bröstkorgen utspänd med luft och fullt ryck inifrån av skottet något större än vid mätning på den döda kroppen senare. Så det stämmer väl. Utgångshålet blir inte en krater med denna ammunition som är metal piercing vilket kan inträffa med ammunition som är gjord för att expandera i kroppen. Kulan börjar däremot snabbt tumla i mjukt material.

Du borde kanske kolla mer på Myhbusters som haft mycket om effekter av skott med olika kalibrar. Man skall inte tolka fakta utan kunskap. A good man knows his limitations som Harry Callahan sa till polischefen!
Citera
2009-03-23, 20:07
Medlem
Sucksdorffrevolvern

Utredningen har cirkulerat väldigt mycket kring olika möjliga mordvapen. Bl.a. Mockfjärdsrevolvern som ju testades och visade sig inte vara mordvapnet. Vad jag förstår så är det väldigt få 357 Magnumrevolvrar av dem som fanns i Sverige vid den här tidpunkten som inte provskjutits av utredarna. Hur är det med den s.k. Sucksdorffrevolvern? Har googlat och den verkar inte ha påträffats. Enligt Wikipedia påstod sig någon som kallades "virkeshandlaren" ha tillgång till vapnet men han krävde 500 000 för att överlämna det.
Citera
2009-03-23, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Utredningen har cirkulerat väldigt mycket kring olika möjliga mordvapen. Bl.a. Mockfjärdsrevolvern som ju testades och visade sig inte vara mordvapnet. Vad jag förstår så är det väldigt få 357 Magnumrevolvrar av dem som fanns i Sverige vid den här tidpunkten som inte provskjutits av utredarna. Hur är det med den s.k. Sucksdorffrevolvern? Har googlat och den verkar inte ha påträffats. Enligt Wikipedia påstod sig någon som kallades "virkeshandlaren" ha tillgång till vapnet men han krävde 500 000 för att överlämna det.

Samtliga kända vapen med 4-6 tumspipa skall ha kollats påstås det... dock inga kortpipiga eftersom inga kända var på drift och resten var betrodda personers egndom. Tyvärr har samtliga register för denna tid gått förlorade när man lade om till ett centralt register så man kan inte ens spåra vem som haft dem lagligt via dem..
Citera
2009-03-23, 20:33
Medlem
Citat:
Samtliga kända vapen med 4-6 tumspipa skall ha kollats påstås det... dock inga kortpipiga eftersom inga kända var på drift och resten var betrodda personers egndom. Tyvärr har samtliga register för denna tid gått förlorade när man lade om till ett centralt register så man kan inte ens spåra vem som haft dem lagligt via dem..
Har du en källa på att alla skall ha provskjutits? Enligt en artikel i SVD hade Sucksdorffvapnet inte hittats 2006 men ansågs som intressant. Sucksdorffvapnet var enligt Wikipedia en Smith & Wesson Model 28 som kommer med 4 eller 6 tumspipa.

Källor:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_375542.svd

http://en.wikipedia.org/wiki/Smith_&_Wesson_Model_28

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sucksdorffsvapnet
Citera
2009-03-23, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Har du en källa på att alla skall ha provskjutits? Enligt en artikel i SVD hade Sucksdorffvapnet inte hittats 2006 men ansågs som intressant. Sucksdorffvapnet var enligt Wikipedia en Smith & Wesson Model 28 som kommer med 4 eller 6 tumspipa.

Källor:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_375542.svd

http://en.wikipedia.org/wiki/Smith_&_Wesson_Model_28

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sucksdorffsvapnet

Nej man kan inte vara säker på att alla provskjutits! När det gäller det tekniska så är väl inte svensk polistekniker av högsta klass. Problemet är att man mest letat efter CP.vapen och inte efter mordvapnet som sannorlikt är ett vapen med ca 2"pipa. Mockfjärdsrevolvern var sista stråt och det var väl därför man inte hittade det utan en journalist fick göra detta. när det hittas kan det ju avföras... det vet de nog vid det här laget.

Men visst är det intressant att man ett år efter att jag bett att få ut uppgifterna om vilka som innehaft kortpipiga S&W 357 och cloner vid tiden för mordet var registret som är offentligt raderat.
Citera
2009-03-23, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Oj! Här tycks vi ha en människa som på något sätt gjort sig förtjänt av lite allmän uppsträckning i polismaktens regi.

Med tanke på ditt inlägg och språkval, så finns det kanske inte så stora
möjligheter att få dig att inse vad det hela handlade om. Men förmodligen har du växt till dig nu och lever ett liv utan risk för polisingripanden.

Det du inte förstått är att BBL utförde det som "svensson" önskade.
Vi tog bort avskummet från gatorna, vi såg till att skolungdommar inte fick tag på droger, vi skrämde skiten ur buset så att de höll sig på sin kant ett tag. Vi gjorde något till skillnad mot fjantar som du, som sitter på kammaren och gnäller över polisvåld. Vad har du ådstakommit för att förbättra stadens trygghetskännsla? Inte ett skit vill jag påstå! Så sitt för f-n inte där och gnäll över att vissa individer gör något för att "svensson" skall kunna leva i någorlunda trygghet. Fega uslingar som du bidrar till att gatuvåldet ökar och att fula fiskar kan husera fritt. Ut på stan och gör något istället...men det vågar du säkert inte, din lilla kärring!

Av det du har skrivit i dina inlägg kan man bara dra den slutsatsen att du är en “golare” inom polisen och det är säkert därför dina poliskamrater inte berättar speciellt mycket för dej, dom känner dej som polisen som inte kan hålla tyst, så du får nog vänta tills ni hamnar på ålderdomshemmet och är senila, men då saknar dina ord betydelse då du säkert inte har alla negrer hemma i Afrika.
Men du är inte ensam i den här trådenn, det finns fler, Utredaren och Uddis, som ska lägga upp bevis på vem mördaren är när mordet är preskiberat eller när dom sitter på hemmet.

Några saker du nämner:
1. BBL var inte Nazister
2. Och om man läser mellan raderna var dom snälla laglydiga pojkar, det fanns säkert inte något Palmehat heller.
3. Du tror inte att det är C.P.
Om det finns någon trovärdighet i det så kan man dra den slutsatsen att mordet utfördes av Anti Avsan med stöd från toppen och att mordet inte var ett hatmord utförda av nazipoliser, men jag ger inte mycket för ditt ordbajs då du inte har något som styrker det, du vet, länkar, ska det vara så svårt att fatta.
Senast redigerad av L.R. 2009-03-23 kl. 21:40.
Citera
2009-03-23, 21:50
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Fjulle det är harligt att se folk med huvet på skaft och lite bakgrundskunskap.

En delförklaring till kulornas skick kan vara 2" pipa. Lägre utgångshastighet... tumlar tidigare. Lp kulan (första skottet troligen vådaskott när skytten är på väg att höja vapnet) passerar en avsevärd sträcka genom LP:s kläder parallellt med hennes kropp och börjar därför tumla och har stött emot hårt föremål (sten, puts tex) under tumling möjligen efter att ha klippt en trädgren (se Lennart Remstams sida) OP kulan har även den träffat hårt föremål under kraftig tumling varvid en stor del skrapats av.

Genomsökningen efter kulor gjordes genom att allt material på det avgränsade området vid mordplatsen sopades med sopmaskin (desperat åtgär?). Palmekulan återfanns just i utkanten av detta område som sopats i prörd snö. Många personer rörde sig där innan och kulan kan ha sparkats runt. Området utanför avsöktes enbart med tveksamt fungerande metallsökaremen båda kulorna återfanns nära kraftiga metallföremåk vilket förklarar att de inte hittades med den metoden.

Lite socker i koppen så blev det sura helt sött... eller hur!

Att det första skottet skulle vara ett vådaskott mot LP...var har du fått den uppgiften ifrån? Första gången jag hör detta. LP gick ju armkrok med OP och drogs med ner när OP föll. LP var i rörelse nedåt när GM sköt och därför missade han.

Tanken var nog att släcka LP också, men det primära målet först.
Jag tror nog att det gick till så som flera har vittnat om. LP hade bara
enorm tur, samt att GM ångrade sig och lät LP leva när han missat en gång.
Detta talar iofs mot att det skulle vara en lejd yrkesmördare. Den kategorin av människor ångrar sig nog inte mitt i gärningen...Jag blir inte klok på det här.
Om det nu var en beställning så var det klantigt utfört, men ändå inte.
Träffytan på ryggen är inte jättestor om man skall vara säker på en dödlig utgång. Ca: 10x20 cm mitt emellan skulderbladen, och där satt den.

Det där med kulorna skall jag inte gå in på, men jag har sett vad som händer med en 357 mag kula som träffar hårda föremål, typ trottoarsten eller asfalt.
Kulorna brukar bli mycket kraftigt demolerade, trots hårdmantlat.
Citera
2009-03-23, 22:10
Medlem
zorzes avatar
[quote=uddis(s)]

Högerkrafter... Palmehatare... storpolitik nä det hade man inte kompetens till att utreda och Säk har hållits mer eller mindre avskärmade från utredningen sedan dag 1 då Tore Forsberg lämnade Palmerummet för att man inte fick leta på de egna bakgårdarna som han själv uttryckte det och är än idag förbjudna att befatta sig med den utredningen som jag förstår det hela.

Konstigare behöver det inte vara. Inga mordiska fd BBL:are. Inga utländska säkerhetstjänster... inga mytiska frimurarsammansvärjningar eller mystiska hemliga organisationer som finns med och styr i det fördolda.

Hej Uddis roligt att du är tillbaka,fast du om jag tolkat dig rätt så tycker du att jag svamlar angående teorin att mordet kan ha att göra med vapenaffärer ,Sverige sålde ju vapen till både Irak och Iran som du säkert vet så hotade OP att stoppa "Bofors -route" personligen,OP skulle avslöja detta i FN eftersom OP var medlare mellan IRAN-IRAK,detta skulle medföra stora diplomatiska problem för USA .

Detta exploderade i media trots mordet på OP och kallades IRAN-Contras affären i USA.Läs på om den tycker jag.(Detta är ju mkt politiskt känsligt och även om Sverige skulle finna bevis så skulle man ju aldrig anklaga US organisationen OSG för detta)

Nu till det viktiga,Italienska maffian hade vid tiden mkt att göra med både vapen och knark in och ut ur Europa,vapen som Iran köpte betalade de med bla knark som gick via Italienska maffian och tvättades där till pengar,vad är då den konstiga kopplingen till P2/frimurarna?

För att skapa "naturliga" kontakter med högt uppsatta personer så har speciellt den Italienska maffian infiltrerat P2/frimurarna,de får på så sätt kontakt med VIP:s på ett "naturligt" sätt + att maffian har ställen där de själva kan träffas relativt ostört.(oskyldiga människor inom Frimurarna har t.o.m lämnat och startat upp nya avdelningar för att de inte vill smittas av maffian) så ser kontaktvägen ut.

P2 är sedan den Italienska motsvarigheten till den svenska "stay Behind" och på så sätt finns kopplingen att man har kontakt med varandra.

Kontakt i Frimurarna kan hjälpa till i besvärliga situationer utan att man kanske inte direkt gör koppling om man får frågan att "kan du inte ligga lite lågt med detta eftersom det kan få politiska följder" dvs en form av vänskapskorruption.

Du Uddis verkar ju ha mer tid än mig att läsa in dig, så läs in dig på OSG - Operation Sub-Group så kommer du att se kopplingen till P2.När OSG fick ett uppdrag gällde det att "neutralisera" en viss person. De hade tre metoder att välja på: genom ett stadigvarande hot, genom utpressning eller likvidering.
Citera
2009-03-23, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Att det första skottet skulle vara ett vådaskott mot LP...var har du fått den uppgiften ifrån? Första gången jag hör detta. LP gick ju armkrok med OP och drogs med ner när OP föll. LP var i rörelse nedåt när GM sköt och därför missade han.

Tanken var nog att släcka LP också, men det primära målet först.
Jag tror nog att det gick till så som flera har vittnat om. LP hade bara
enorm tur, samt att GM ångrade sig och lät LP leva när han missat en gång.
Detta talar iofs mot att det skulle vara en lejd yrkesmördare. Den kategorin av människor ångrar sig nog inte mitt i gärningen...Jag blir inte klok på det här.
Om det nu var en beställning så var det klantigt utfört, men ändå inte.
Träffytan på ryggen är inte jättestor om man skall vara säker på en dödlig utgång. Ca: 10x20 cm mitt emellan skulderbladen, och där satt den.

Det där med kulorna skall jag inte gå in på, men jag har sett vad som händer med en 357 mag kula som träffar hårda föremål, typ trottoarsten eller asfalt.
Kulorna brukar bli mycket kraftigt demolerade, trots hårdmantlat.

Om du granskar vad vittnena säger ordentligt så kommer du märka att OP står upp efter första skottet och faller efter andra skottet. Första smällen får vittnen att fokusera mot mordplatsen.
Men du kanske kan berätta för mej vad vittnena säger, jag kanske har missat något, är det något vittne som säger att OP ligger på trottoaren när andra skottet smäller av?
Jag har svårt att tro att en människa fortfarande står upp, ett par sekunder, efter att en kula på 10 gram, 1400km/tim, gått rakt igenom kroppen. Uddis och Utredaren tror säkert det men inte jag, vad tror du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in