2013-02-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Lisbeth ska ju ha skrikit något i stil med "hjälp vad gör du" låter som sagt som någon som stod nära paret och som hon verkligen inte trodde skulle skjuta, allt började med ett samtal men slutade med ett mord. Delsborn och Björkman är säkra på att ett samtal skedde innan skotten, Lisbeth förnekar allting som har med ett samtal att göra, varför det? Vem ska man tro på, övriga vittnen som säger att det förekom en kontakt, eller Lisbeth?

Du har rätt NS 14, Delsborn uppfattade tillochmed att mördaren hade ryggen mot Dekorima och Lisbeth och Olof ryggarna mot Sveavägen, det villl säga dom stod och samtalade innan skotten, går inte komma fram till något annat. Han vidhåller dessutom sina uppgifter än idag.
Nja, vid det åklagarledda förhöret med A. Helin är Delsborn inte alls säker på att det förekom något samtal? Han säger "Om de samtalade eller bara passerade förbi det kan jag inte svara på" han observerade endast tre personer.
Citera
2013-02-15, 15:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
[b]

Sant, jag hör till amatörerna men litar ändå på vad Björkman och Delsborn säger om händelseförloppet, dom var trots allt på platsen tillskillnad från vissa andra här inne, inga namn nämnda. Tror man på Lisbeths version av händelseförloppet så är det ju bara att beklaga.

Anders Björkman är definitivt det bästa vittnet att tillgå och tillika det farligaste vittnet för mörkläggarna och Lisbet Palme och avfärdades därför som riksfyllo eftersom han varit på krogen med några arbetskamrater tidigare under kvällen. Lisbet Palme är det farligaste vittnet i meningen mest förödande för utredningen och för en person av Christer Petterssons sort. Spaningarna under ledning av Hans Holmér hade som enda uppgift att köra PKK-spåret i diket. Därefter har all verksamhet inriktats på att finna en lämplig, ensam galning och till slut bestämde man sig för Pettersson. Mordet på Olof Palme har resuterat i en rättsskandal utan like och motsvarighet i Sverige.
Citera
2013-02-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirurgprofessorn
Nja, vid det åklagarledda förhöret med A. Helin är Delsborn inte alls säker på att det förekom något samtal? Han säger "Om de samtalade eller bara passerade förbi det kan jag inte svara på" han observerade endast tre personer.

Första förhöret så är han säker på att dom samtalade, han nämner även att mördaren har ryggen mot Dekorima och paret Palme mot Sveavägen, efter har han blivit påverkad av polis osv, första vittnesuppgifterna måste vara dom mest tillförlitliga, han såg vad han såg så är det bara.
Citera
2013-02-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Anders Björkman är definitivt det bästa vittnet att tillgå och tillika det farligaste vittnet för mörkläggarna och Lisbet Palme och avfärdades därför som riksfyllo eftersom han varit på krogen med några arbetskamrater tidigare under kvällen. Lisbet Palme är det farligaste vittnet i meningen mest förödande för utredningen och för en person av Christer Petterssons sort. Spaningarna under ledning av Hans Holmér hade som enda uppgift att köra PKK-spåret i diket. Därefter har all verksamhet inriktats på att finna en lämplig, ensam galning och till slut bestämde man sig för Pettersson. Mordet på Olof Palme har resuterat i en rättsskandal utan like och motsvarighet i Sverige.

Håller med om vartenda ord, det är fullständigt bedrövligt och genomskinligt att man mörklägger allting som har med mordet att göra. Händelseförloppet är ändrat för att Lisbeth inte ska ha sett eller hört något, hennes "uppgifter" går stick i stäv med vad alla andra vittnen säger. Finner inga ord snart vilken jävla skandal den såkallade utredningen är..

Man valde som du säger Pettersson eftersom man blev pressade av att hitta någon gärningsman. Lisbeth är självklart väl medveten om att det inte var Pettersson som sköt Olof.
Senast redigerad av mackeeee 2013-02-15 kl. 15:42.
Citera
2013-02-15, 15:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Mördaren på spåren? Tillåt mig skratta. Bara den senaste oändligt långa diskussionen (där tävlingen består i vem som kan lämna flest namn per mening, helt också i initialer så att man ger intryck att vara inne i smeten) har lett i 500 nya riktningar och Palmetråden kan presentera ett nytt spår: "gödselspåret". Hur tågen gick 1986 ledde fram till Iran/Contras via en skånsk farmare. Ingen blir väl gladare än de ansvariga?

Verkar som att PU har flyttat ut sin verksamhet på nätet.

Håller med, det ser inte bättre ut. Det här meningslösa dravlet, främst företrätt av Dravel-Nestor boboslacke, verkar mer vara nån sorts namndroppar-SM som tidsfördriv än något annat. De här jönsarna borde samsas med CP-förespråkarna i en egen tok-tråd.
Citera
2013-02-15, 15:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Håller med om vartenda ord, det är fullständigt bedrövligt och genomskinligt att man mörklägger allting som har med mordet att göra. Händelseförloppet är ändrat för att Lisbeth inte ska ha sett eller hört något, hennes "uppgifter" går stick i stäv med vad alla andra vittnen säger. Finner inga ord snart vilken jävla skandal den såkallade utredningen är..

Man valde som du säger Pettersson eftersom man blev pressade av att hitta någon gärningsman. Lisbeth är självklart väl medveten om att det inte var Pettersson som sköt Olof.

Yapp, precis så ligger det till. Det här är en skandal av Olympiska mått.
Citera
2013-02-15, 16:57
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackee
Lisbeth ska ju ha skrikit något i stil med "hjälp vad gör du" låter som sagt som någon som stod nära paret och som hon verkligen inte trodde skulle skjuta, allt började med ett samtal men slutade med ett mord. Delsborn och Björkman är säkra på att ett samtal skedde innan skotten, Lisbeth förnekar allting som har med ett samtal att göra, varför det? Vem ska man tro på, övriga vittnen som säger att det förekom en kontakt, eller Lisbeth?

Du har rätt NS 14, Delsborn uppfattade tillochmed att mördaren hade ryggen mot Dekorima och Lisbeth och Olof ryggarna mot Sveavägen, det villl säga dom stod och samtalade innan skotten, går inte komma fram till något annat. Han vidhåller dessutom sina uppgifter än idag.

Även Inge Morelius bekräftar delvis detta genom sitt tidiga vittnesmål (innan han ändrar "vägg" till "skyltfönster") när han började vrida det mer åt den officiella versionen, eller rättare sagt när "de" börjar vrida hans uppgifter åt det hållet. Han uppfattar situationen något hotfullare än AB dock vilket kan förstås och förklaras med avståndet:

Citat:
Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen-Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade att han stod där. Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det som att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom.

Sedan hamnar vi åter på det här med blodpölens placering. Morelius säger vad GM hade träffat om inte OP varit framför:

Citat:
F: Vad skulle mannen ha träffat om han inte haft offret framför sig tror du?
M: Ja, jag kommer inte ihåg vad som ligger där men han hade träffat, jag kommer inte ihåg om det är ett fönster eller en vägg där mellan....Det är jäkligt svårt för mig att uppskatta så här långt efteråt. Vi säger att han hade träffat, ja, det är svårt att svara på men 10-15 meter in på Tunnelgatan

Vad gjorde paret snett inpå eller rentav i riktning mot Tunnelgatan? Undvika snöhögen till höger på den bild polisen tagit? Att GM skulle stått vid det avfasade skyltfönstret är av det citerade att döma uteslutet.

http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=72296330

Att det gick troll redan på morddagen med kulorna börjar bli mer och mer uppenbart varför.
Senast redigerad av NS_14 2013-02-15 kl. 17:04.
Citera
2013-02-15, 17:15
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Bäst är Walls bok Mörkläggningen från 96 som redogör för SEs kontakter med EAP

=====
Det mesta finns också i Anérs tidiga böcker

Skandiamannen (Stig E) var aktiv i Europeiska arbetarepartiet, grafiker för tidningen Ny Solidaritet och hade kontakter med deras tryckeri på Åland.

Sven Anér har skrivit en hel del om denne i sina böcker från tidiga 90-talet. Han skrev ett brev till skandiamannen som besvarades prydligt och handskrivet. Stig E nekade till delaktighet i mordet. Han dog sedan i cancer i mitten på 90-talet.

Ur förundersökningsprotokoll, förhör med Skandias säkerhetschef:
H (Häggström): Vi har ju som du kanske hörde planer på att göra en liten förundersökning på torsdag kväll.
F (Förhörsledaren): Det visste jag inte. Men det är intressant ja.
H: Då tänkte vi gå in i hans (Stig E) rum…vi tänkte leta efter nycklar förstås (till cykelrummet) och sen leta efter bilder eller dokument. Du vet det här Mariehamn.
F: Mariehamn?
H: Ja du vet han har varit där också…två veckor efter mordet…man undrar ju var han var nånstans under sin semester…Sen kopplingen till tryckeriet eller vad faen det var i Mariehamn på det här EAP. Han är ju grafiker den här killen…hans rum är ju ett sånt här grafiskt tryckeri kan man säga.
F: Mörkrummet?
H: Ja just det. Därför tänkte vi hitta, se då om vi hittar några kopplingar till det, och sen letar vi efter vapenfett, eller vapendelar.

Sven Anér återigen:
"Försäkringsbolaget Skandia har vid flera tillfällen kopplats till den hemliga USA-understödda verksamheten "Stay Behind", som skulle ha till syfte att vid krigsfall rädda Sverige från en tänkbar attack österifrån. Enligt odementerade uppgifter leddes detta svenska Stay Behind under ären 1970-81 av den dåvarande Skandia-chefen Alvar Lindencrona.

Var polisen intresserade av Skandiamannen, mer än som vittne? Ja det var de. Det vet vi tack vare att någon, polis eller arkivpersonal, smusslade ut det nedskrivna hemligstämplade telefonsamtalet mellan Erik Skoglund, Rikskriminalen, och Per Häggström, säkerhetsansvarig på Skandia. Dessa båda konstaterade, bland mycket annat hårresande fakta [läs boken], att "klädsel och tidpunkt, det stämmer bra det".
========
Telefonavlyssningsuppgifterna vill jag minnas finns i boken om kopplingarna mellan mordet och högeextrema organisationer, se ovan

=========
Även från uddis? :
http://www.webvoter.net/se/webforum/treethread.phtml?id=8880&msg=1170876&thread=450800 &page=1&hpp=5

Ur förhöret med Skandias säkerhetschef Per Häggström får vi fram följande:
Här visar det sig att Stig Engström använt sitt ”nyckelkort” två gånger fredagen den 28/2 - dels kl 08.10 och dels kl 23.19. Enligt Häggström är detta mycket märkligt. Så fort man skall ut på lunchen, eller få besök av någon måste man ut i receptionen och genom de dörrar som daterar in- och utpasseringar. Engström har således inte varit ute på hela dagen. Men av Häggström får vi veta följande enligt protokollet:
”Likaså om du lämnar Skandia som den här killen har gjort för att äta, då måste du, för att komma in igen, använda kortet.”
Men det finns enligt Häggström ett ställe som man kan ta sig in i Skandiahuset utan att larmet går, utan att man kommer med på TV-skärmarna i receptionen. På baksidan av huset på Luntmakaregatan finns det en bilnedfart, och där finns det även ett cykelrum. Dör- ren till detta kan man låsa upp med nyckel och ta sig osedd in i Skandiahuset.
Här finns också en dörr som är larmad, dvs öppen, mordkvällen och som inte åtgärdas. Den larmas som öppen kl 22.35 och den ”åtgärdas”, stängs, kl 23.22 - en minut efter mordet. Från mordplatsen till denna dörr är det bara cirka 200 meter! Mystiken kring Stig Engström får Häggström att säga följande. Vi citerar nu förhörsprotokollet. Redan här, juni 1986, har Häggström kollat Engströms uppgifter om tider, oåtgärdade dörrar och jämfört med mordtidpunkten med mera:
H (Häggström): Vi har ju som du kanske hörde planer på att göra en liten förundersökning på torsdag kväll.
F (Förhörsledaren): Det visste jag inte. Men det är intressant ja.
H: Då tänkte vi gå in i hans (Engströms, förf anm) rum…vi tänkte leta efter nycklar förstås (till cykelrummet, förf, anm) och sen leta efter bilder eller dokument. Du vet det här Mariehamn.
F: Mariehamn?
H: Ja du vet han har varit där också…två veckor efter mordet…man undrar ju var han var nånstans under sin semester…Sen kopplingen till tryckeriet eller vad faen det var i Mariehamn på det här EAP. Han är ju grafiker den här killen…hans rum är ju ett sånt här grafiskt tryckeri kan man säga.
F: Mörkrummet?
H: Ja just det. Därför tänkte vi hitta, se då om vi hittar några kopplingar till det, och sen letar vi efter vapenfett, eller vapendelar .(förf, kurs.)
F: Vi får hålla kontakt nu. Jag går själv på semester på fredag, men jag har en kollega som jag jobbar ihop med.
H: Jag också, hör du. Jag går från, ja då måndag…14/7”
Både Per Häggström på Skandias säkerhetsavdelning och förhörsledaren, kriminalinspek- tör Erik Skoglund, resonerar som om Stig Engström = ”skandiamannen” kan tänkas vara inblandad i palmemordet! Vapenfett och vapendelar skall det letas efter och nycklar till cykelrummet. Och sambandet med EAP - den organisationen trycker sin tidning på Åland, just vid den tidpunkt då Stig Engström har vistats där.

=====
Inressant är att Stig E pekas ut som GM bara pga sitt utseende av en kvinna på Åland ovetandes om hans förehavanden på mordnatten, han brevväxlar sedan med kvinnan (!)
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=60723
===
Citerat ur Borgnäs "En iskall vind drog genom Sverige" sid 397:
En möjlighet är att det genomfördes en hemlig militär/polisiär beredskapsövning denna kväll, där skyddet för Olof Palme och beredskapen inför en plötslig kupp testades. Scenariot var i så fall sannolikt att en grupp attentatsmän som spelade spetznazsoldater hade som uppgift att ta sig så nära statsministern att de kunde utföra ett fingerat attentat. Ett antal personer med kommunikationsradio lotsade fram gärningsmannen till objektet. Denna övervakningsgrupp bestod i så fall troligen av militär personal, hemvärnsfolk och /eller poliser med militär anknytning. Här skulle inte heller några lagrar ha vunnits på att i efterhand offentligt berätta att man genomfört en övning som plötsligt övergick i verklighet. Slut citat.

Det kan har varit en tillfällighet att Stig E ramlade in i en organiserad övervakning av Palme då man beslutade sig att använda Skandiahusets garage som sambandscentral och värmestuga. Upphovet till detta kan ha varit kontakter mellan Hans Holmér och Anette K (hon var bekant och boende på samma adress som hans dåvarande älskarinna).Stig E rusade ut som en "elefant i porslinsbutiken [Holmérs citat om densamma]" och var kanske inte insatt i syftet med operationen. Att Palme mördades kan ha varit ett olyckligt misstag som de som planerade inte räknade med.

====
"Man undrar ju vilka kontakter Stay Behind-rörelsen hade med P2... Särskilt eftersom Engkvist var med i EAP (som visserligen inte är facistiskt, men ändå var rejält höger. Lite märkligt att han skulle förfasa sig så över Palmes frånfälle...)."

Tål att läsas igen
Citera
2013-02-15, 17:33
Medlem
Finns en journalist på ekonyheterna som har samma efternamn som LPs flicknamn. Med tanke på det ovanliga namnet borde någon form av släktskap föreligga. Hon kanske kan berätta en del om LP, någon vältalig i tråden kanske kan ta kontakt.
Citera
2013-02-15, 17:36
Medlem
KriminellGitarrs avatar
När vi ändå är inne på Engström så kan vi lyfta den något syrliga kommentaren fälld av Schmitz när Tullen ska ha stoppat krutleveranser den 29 september 1985:
-Alla har hemlighållit detta tills den svenska tullkriminalen trampade in som en elefant i en porslinsbutik och förstörde det hela.
Citera
2013-02-15, 17:48
Medlem
Har inte sett att uppgifterna i denna, nyligen på youtube inlagda film, av samfälligheten kommenterats. Har ni missat den, eller har den kommenterats?

http://www.youtube.com/watch?v=IbgQI28uZb8
Citera
2013-02-15, 17:51
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Finns en journalist på ekonyheterna som har samma efternamn som LPs flicknamn. Med tanke på det ovanliga namnet borde någon form av släktskap föreligga. Hon kanske kan berätta en del om LP, någon vältalig i tråden kanske kan ta kontakt.

LP:s personlighet är omvittnad:

Citat:
Lisbet Palme mot facket. Ombudsman: "Jag hoppas styrelsen ingriper"
"(...)Facket kritiserar henne för att åsidosätta medbestämmandelagen och för att förhala löneförhandlingarna. Stämningen på Unicef har medfört att sex av åtta anställda sagt upp sig det senaste året.(...)- Sådant här finns på många kontor. Det här har bara läsvärde för att jag är inblandad, säger Lisbet Palme dock till tidningen Z.(...)Bråket beror på samarbetsproblem. En tvist mellan Lisbet Palme och statstjänstemannaförbundet har spätt på motsättningarna. Förbundet har trots upprepade påstötningar hos Lisbet Palme inte lyckats få till stånd ett nytt lokalt löneavtal för fyra fackligt anslutna anställda på kansliet. Personalens löneförhöjning har har frusit inne. Ännu är inget nytt avtal i sikte - trots att det gamla gick ut redan 1989.(..) Johan Tengblad oroas över det usla arbetsklimatet på Unicef-kansliet. Anställda har till honom klagat över att de känner sig åsidosatta av arbetsledningen och mår illa både fysiskt och psykiskt.(...) - Vi anser att innebörden och tanken med medbestämmandelagen ska genomsyra även denna arbetsplats, säger han. Styrelsen gav tidigare i höst Lisbet Palme uppdraget att tala ut med sin personal. Så skedde också i måndags. Men resultatet var nedslående, enligt fackrepresentanten Merit Wager som
säger: - Lisbet Palme gjorde flera påhopp på mig personligen som jag tycker var hemskt olustiga. Det var så väldigt obehagligt att jag inte vill gå in på det närmare. Jag tänker ju jobba kvar här. Merit Wager anser att personalen inte får tillräcklig information om nyanställningar och viktiga beslut, enligt medbestämmandelagens regler.(...)"
-Expressen 1990-09-20

Citat:
Personalen vill sparka Lisbet Palme "Personal på Unicef-kommitten vill få Lisbet Palme sparkad. Hon är tidigare kritiserad för att styra verksamheten diktatoriskt, maktfullkomligt och utan respekt för de anställda. Tonen skärps ordentligt i ett brev till regeringen från personalrepresentanten Merit Wager. -Jag vill att regeringen tar ställning till om vi ska ha en styrelseordförande (Lisbet Palme) som struntar i lagar och förordningar, skriver hon. Men hon vägrar att i media formulera kravet på Lisbet Palmes avgång.(...)Kravet i ett tre sidor långt brev till biståndsminister Lena Hjelm-Wallen är förändring av ledningen. - Det har varit ett helvete så länge. Jag är också en människa med rättigheter fastän jag inte har maktapparaten bakom mig, säger Merit Wager, som skrivit brevet som representant för fyra av de anställda.(...)Merit Wager anser att ledningen på Lisbet Palmes uppdrag trakasserat personalen för att man uttalat sig för pressen. - Det sas direkt till oss av tf direktören, Gunilla Banks. Vi kunde inte få våra löner höjda eftersom vi gått till pressen.(...) - Lisbet Palme har regelmässigt kört ut mig från styrelsemötena. "Nu ska vi tala om personalfrågor så nu får Merit Wager gå ut" säger hon och ingen i styrelsen säger emot. Jag har begärt att få antecknat till protokollet att jag vägrats få stanna kvar men de antecknar inte detta. - Självklart ska personalrepresentanten vara med när man diskuterar personalfrågor, säger Johan Tengblad, ombudsman på statstjänstemannaförbundet, till Sydsvenska Dagbladet i dag.
En psykologkonsulentutredning stöder, enligt Merit Wager, personalens kritik. Lisbet Palme meddelar genom sin sekreterare att hon inte vill kommentera anklagelserna.(...)
Expressen 1991-01-03

Citat:
Bråket om Lisbet Palme trappas upp. Personalen vid Unicef-kansliet i Stockholm vill sparka styrelseordföranden Lisbet Palme. Men styrelsen vägrar. Och nu trappas bråket upp ytterligare. - Personalrepresentanten Merit Wager utnyttjar Palmehatet genom att angripa Lisbet, säger kanslichefen Gunilla Banks.(...)Flera anställda har i över ett års tid kritiserat styrelseordföranden Lisbet Palme för att hon "styr verksamheten diktatoriskt, maktfullkomligt och utan respekt för de anställda".- Lisbet Palme åsidosätter bland annat MBL-frågorna och hindrar mig som personalrepresentant att närvara vid styrelsemötena, säger Merit Wager till Expressen.(...)
- Sex personer har slutat på grund av diktaturfasonerna. Dessutom har två psykologer lämnat en rapport som kraftigt kritiserar förhållandena på arbetsplatsen, säger Merit Wager.(...)Men nu slår Gunilla Banks, vikarierande kanslichef vid kontoret, tillbaka för att hjälpa sin vän Lisbet Palme. Själv plockades Gunilla Banks över till Unicef från ett jobb vid "Olof Palmes minnesfond".- Jag tror inte att Merit Wager själv är Palmehatare, men hon utnyttjar Palmehatet genom att angripa Lisbet Palme. I själva verket är det Merit Wager som är ett av de stora problemen på arbetsplatsen, säger Gunilla Banks till Dagens Nyheter.(...)- Kritiken har inget med Palmehat att göra. I stället handlar det om att Lisbet Palme åsidosatt bland annat MBL-frågorna, säger kamreren Lars-Eric Olsson.(...)Expressen har förgäves sökt Lisbet Palme för en kommentar."
- Expressen 1991-01-06

Jag tycker mig se ett återkommande mönster.
Senast redigerad av NS_14 2013-02-15 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in