2009-02-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Utgångspunkten var ju att det var ett mord utfört av en professionell organisation eller liknande. Det var väl det som skulle legitimera användandet av livvakter. Sedan fanns det ju en ådra hos Holmér att vara en "dramaqueen" vilket säkert spelade in, man bytte ju även ut alla fönster mott skottsäkra i palmerummet. Vill minnas att även HH fru fick livvakter efter att någon "attackerat" henne när hon var ute och sprang.
Det visade sig senare att Holmers hustru hittat på detta för att få sin makes uppmärksamhet, han var nämligen notoriskt otrogen och lämnade henne visst senare. Trots alla spekulationer kring Holmers sexuella läggning p.g.a. hans vänskap med Ebbe, så hade han faktiskt rykte om sig inom poliskåren att vara en riktig fruntimmerskarl.

Min åsikt är att Holmer var en klant och att en riktig polis hade haft mycket större chans att klara upp brottet. Men att beskylla Holmer ensam för att ligga bakom fiaskot tror jag är fel, både åklagare och poliser som var inblandade i Da Costa-cirkusen återfinns i Palme-utredningen. Såg till exempel på IT-demokratisajten att Inge Reneborg var med och förhörde vittnen.

Att Holmer medvetet skulle sysslat med mörkläggning tror jag är att ge honom för mycket credit. Han var rätt och slätt en obegåvad byråkrat med grandios självuppfattning och goda kontakter med den politiska adeln.
Citera
2009-02-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Min teori är att man vill dölja en del avdet som OP hade för sig före biobesöket. Dom 15-20 åren före. En del talar för betydligt längre tid...

Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2009-02-02, 20:27
Medlem
[quote=Dakuwanga [I]både åklagare och poliser som var inblandade i Da Costa-cirkusen återfinns i Palme-utredningen. Såg till exempel på IT-demokratisajten att Inge Reneborg var med och förhörde vittnen.[/i]QUOTE]

Det där är faktiskt lite intressant.

Finns ett litet rykte som gör gällande att toppar inom Partiet haft en smak för grovt sadistiskt sex.
Som sagt ett rykte.

När det gäller Palmeutredningen är faktiskt vad som helst möjligt, dvs inget kan uteslutas.

Att Holmer medvetet skulle sysslat med mörkläggning tror jag är att ge honom för mycket credit. Han var rätt och slätt en obegåvad byråkrat med grandios självuppfattning och goda kontakter med den politiska adeln.

Här tror jag du totalt underskattar Holmer.
Han hade redan visat sig vara skicklig som Partiets mörkläggningsexpert bland annt vid Bordellhärvan.

Före detta SÄPO chef.

Grandios och i vart fall utåt sett klantig..ja.. men den mannen ska man inte underskatta.
Parhäst med Ebbe Carlsson som var långt ifrån oskicklig.

Det visade sig senare att Holmers hustru hittat på detta för att få sin makes uppmärksamhet, han var nämligen notoriskt otrogen och lämnade henne visst senare. Trots alla spekulationer kring Holmers sexuella läggning p.g.a. hans vänskap med Ebbe, så hade han faktiskt rykte om sig inom poliskåren att vara en riktig fruntimmerskarl.

Intressant!

Homo och bisexualiteten frodades i maktens boningar vid denna tid.

En bisexuell man kan mycket väl vara en riktig "fruntimmerskarl"

Gemensam nämnare är att i dessa gäng saknades helt "normala gränser".

Vad man nu ska ha klart för sig är följande:

Holmer kunde aldrig själv tillförskansa sig denna omedelbara maktposition om inte den politiska ledningen var och drog i trådarna i bakgrunden.

Den normala polisen blev totalt överkörd.

Att Holmer fick sparken berodde på det mediadrev som satte fart i och med alla uppkommna frågetecken angående utredningen.
Inte pga någon politisk vilja från Partiet.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-02 kl. 20:57.
Citera
2009-02-02, 21:58
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga

Tänkte just nämna att HH var gamal SÄPO-chef, men såg att någon redan gjort det. I egenskap av den befattnignen visste Holmér förståss en massa saker, både om Palme och om annat, som vi inte vet.
Kopplingar, mer eller mindre lösa, går till denna Holmér från diverse trådar i utredningen. Holmér har kanske inte vetat exakt vad eller vem som låg bakom, man vetat tillräckligt om Palme för att se till att utredningen skulle köra fast. Egentligen var det knappast mordet som skulle mörkas, utan Palmes liv och gärning.
Citera
2009-02-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Tänkte just nämna att HH var gamal SÄPO-chef, men såg att någon redan gjort det. I egenskap av den befattnignen visste Holmér förståss en massa saker, både om Palme och om annat, som vi inte vet.
Kopplingar, mer eller mindre lösa, går till denna Holmér från diverse trådar i utredningen. Holmér har kanske inte vetat exakt vad eller vem som låg bakom, man vetat tillräckligt om Palme för att se till att utredningen skulle köra fast. Egentligen var det knappast mordet som skulle mörkas, utan Palmes liv och gärning.

Finns en variant till.

Holmer och/eller Partiet eller delar därav var själv/själva insyltade i något som kunde uppdagas om mordet löstes.

//Det började i Expressen 9 juni 1988, när skvallerskribenten Cecilia Hagen skrev en kolumn med rubriken: "Vilka hållhakar har Ebbe Carlsson på maktens män?"
I artikeln förde Hagen ett insinuant resonemang där det underliggande budskapet var glasklart:"Det var en fantastisk skock sossepampar som satt på golvet i den blygsamma våningen på elverket på Djurgården. Där satt Holmér och Lidbom och Geijer och många till och det var konstigt.Vad gjorde alla dessa mäktiga män hos lille Ebbe, hos en blond spoling som inte var så där alldeles fläckfritt genomsympatisk? Varför var de inte hemma hos sig, vad var det som drog dem till denne pojke?"

DEN 19 JULI 1988 antydde Aftonbladets Staffan Heimersson samma sak. "Tänk om alla i Ebbe-affären är veganer", löd rubriken. Budskapet kunde inte misstolkas. Heimersson skrev om vegetarianer och frimurare, men i själva verket syftade han något helt annat:"Om alla, eller nästan alla, i en krets som getts en uppgift är vegetarianer eller frimurare, blir det den gode medborgarens plikt att fråga om det kan ligga något dolskt eller sinistert i detta ... Finns det ett nätverk frånvilket andra stängs ute? Finns det dolda lojaliteter? Förekomer nepotism?

I riksdagens konstitutionsutskott ställde Birgit Friggebo (fp) frågor om det förekom "homosexuella relationer" mellan de inblandade i Ebbe Carlsson-affären.
//
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-02 kl. 23:02.
Citera
2009-02-03, 06:04
Medlem
zorzes avatar
För den som läst "Blood on the Snow" (B) av Jan Bondesson

Tack,utredaren.

Jag läste just lite i kapitlet "Did OP know his killer" i boken som du refererar till.MYCKET INTRESSANT BOK.Ska nog läsa igenom den.Vilket du utredaren väl har gjort?

I kapitlet tas det ju upp precis det som jag själv kommit fram till ,intressant är att andra också har gjort detta och är inne på samma tema att OP hade bestämt möte med personen som sedan blev GM.

Detta visar ju på att LP exakt vet vad det handlar om,men att hon kanske inte exakt vet GM:s namn.

Angående exakt motiv kan ju vara att flera saker sammanfaller samtidigt och att det blir för mycket för någon av stormakterna.

Jag tror att inblandning av någon av stormakterna egentligen är det enda som skulle få LP att vara tyst och agera som hon gör.Om det enbart var chile,sydafrika eller nåt med Bofors så tror jag inte hon skulle ha varit tyst om det.

Ett annat skäl att hålla tyst är att OP verkligen gjorde något bakom rygggen,även på SAP.Det som jag är inne på är någon form av informationsutbyte till det röda laget.

Kan LP något på ryska????
Citera
2009-02-03, 18:01
Medlem
Talade hon franska?

Intressanta synpunkter här på tråden.
Den förste som ville hävda att Olof Palme hade stämt möte med sin mördare var privatspanaren Ingvar Heimer. Han lyckades övertyga journalisten Gunnar Wall on ‘mötes-scenariot’ och denne hade in andra delen av sin eminenta ‘Mörkläggning’ ett helt kapitel om detta. Bondesson har i ‘Blood on the snow’ egentligen inte så mycket att tillägga, mer än diverse slingerbultar om att Bofors skulle ha varit inblandade. Boken gör dock ett gediget och seriöst intryck och svarar bland annat på en av frågorna ovan i tråden. Enligt Heimer ville vittnet Björkman hävda att Lisbet Palme skulle ha talat franska.
Citera
2009-02-04, 07:39
Medlem
zorzes avatar
Franska!?

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Intressanta synpunkter här på tråden.
Den förste som ville hävda att Olof Palme hade stämt möte med sin mördare var privatspanaren Ingvar Heimer. Han lyckades övertyga journalisten Gunnar Wall on ‘mötes-scenariot’ och denne hade in andra delen av sin eminenta ‘Mörkläggning’ ett helt kapitel om detta. Bondesson har i ‘Blood on the snow’ egentligen inte så mycket att tillägga, mer än diverse slingerbultar om att Bofors skulle ha varit inblandade. Boken gör dock ett gediget och seriöst intryck och svarar bland annat på en av frågorna ovan i tråden. Enligt Heimer ville vittnet Björkman hävda att Lisbet Palme skulle ha talat franska.

Min fråga kanske tycks onödig men det är sån där periferi fråga som nöter.Precis som om man är uteoch går med jättesköna skor men innanför strumpan så finns det en liten sten som ibland gör sig påmind.

Franska,hon kanske då sa "mon cheri" eller nåt liknande som jag varit inne på tidigare.Du "silver-janne" du har ingen mer exakt källhänvisning till detta om franska?

En annan liknande fråga är ju angående österrikaren WK,som ju tas in på förhör först av alla.Alibi för WK då skott faller är en polisbil 3840.

Min tanke här är att ,WK,kanske betedde sig på sätt som väckte uppmärksamhet,dvs han måste ,eftersom han visste skulle hända???!!!

Vet någon nåt om denne WK?????

Hans namn nämns i denna länk ,sista stycket http://www.leopoldreport.com/OPbok6.html
Citera
2009-02-04, 09:10
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Han ska ha hotat Holmér innan mordet. Har för mig att jag läste det i 'Inuti labyrinten. I övrigt är han ett lika stort frågetecken som övriga inblandade.

Läs gärna "Inuti labyrinten" före Leopold. Leopold är ren desinformation.
Citera
2009-02-04, 14:07
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Min fråga kanske tycks onödig men det är sån där periferi fråga som nöter.Precis som om man är uteoch går med jättesköna skor men innanför strumpan så finns det en liten sten som ibland gör sig påmind.

Franska,hon kanske då sa "mon cheri" eller nåt liknande som jag varit inne på tidigare.Du "silver-janne" du har ingen mer exakt källhänvisning till detta om franska?

En annan liknande fråga är ju angående österrikaren WK,som ju tas in på förhör först av alla.Alibi för WK då skott faller är en polisbil 3840.

Min tanke här är att ,WK,kanske betedde sig på sätt som väckte uppmärksamhet,dvs han måste ,eftersom han visste skulle hända???!!!

Hans namn nämns i denna länk ,sista stycket http://www.leopoldreport.com/OPbok6.html

Vad jag kan se så nämns inte hans namn där, utan hans initalier dvs WK

Här nämns hans namn
http://medlem.spray.se/uddasverige/palme.html

Citat:
"Kramm, Wilhelm"
Kallas i [Win] för WK, i [Wal] och [Ané4] för "Österrikaren".
Österrikare som hotade Palme och Holmér innan mordet [Ané4, Hol, Pou, Wal, Win].
Betraktades som misstänkt men fick alibi av en polispatrull [Hol, Pou, Wal, Win].
Citera
2009-02-04, 15:33
Medlem
Iran
Enligt Richard Reeves, Kenneth R. Timmerman och CBS "60 minutes" ska Iran varit inblandade i mordet på Palme. Motivet ska ha varit att Palme sålde vapen till både sidorna under Iran-Irak kriget [Ané1, FNA124, Hal1, Mos, Pou, Wal, Wes].
Den f.d. iranske presidenten Abolhassan Banisadr ska ha sagt att Palme mördades eftersom han visste att Iran köpte vapen ([Wal]) och betalade med narkotika [EIR2, Wes].
Enligt tidningen World in Review var Alan Francovich på väg att möta en av Palmes mördare när han dog. Francovich trodde att mördarna var ryssar som tjänstgjorde i den iranska säkerhetstjänsten [Lob34].
Enligt hovrättspresident Britta Sundberg-Weitman mördades Palme av Iran. Iran ska också ha mördat krigsmaterielinspektör Carl Algernon [FNA127, Hal1].
F.d. kanslirådet Gunvor Bergström ska stödja Sundberg-Weitmans uppfattning. Även professor Hilding Eek och journalisten Cats Falk ska ha mördats av iranska dödspatruller [FNA127].
Enligt en tipsare till franska tidningen L'Express hade Palme personligen gripit in och stoppat två leveranser av vapen till Iran. Som straff mördade Iran Palme [Wes].
Se också "Dödens Mäklare", Club of the Isles och PKK.

Israel
Citera
2009-02-04, 19:18
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Se också "Dödens Mäklare", Club of the Isles och PKK.

Vad är dödens mäklare?

Intressant motivbild som stämmer ganska bra med mina egna ideer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in