Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-05, 22:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Jo det är sådana saker som är själva mörkläggningen/desinformation. Du måste fråga varför det mörkläggs, vilka tjänar på mörkläggningen och vem är det som mörklägger och sprider desinformation.

De som i första hand tjänar på mörkläggning är initiativtagarna/finansiärerna samt de poliser/säk som är inblandade. Beträffande desinformatörer finns i tråden några självklara kandidater, eller rena exempel. Man behöver inte vara krutuppfinnare för att räkna ut vilka dessa är.
Senast redigerad av MBoudine 2013-02-05 kl. 22:36.
Citera
2013-02-05, 22:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Enligt polisens rekonstruktion så faller OP direkt efter första skottet, läser man vad vittnena säger så faller han efter andra skottet, en väsentlig skillnad. Händelseförloppet är ändrat/mörklagt, inget snack om det.
Det är något som Holmér försökte dölja.
  • Han bestämde vilken typ av vapen som användes
  • Han bestämde fel skottordning
  • Han kritiserade vittnen i massmedia
  • Han förvanskade LPs vittnesuppgifter
Han lurade s-symatisörer i nästan en år genom att läcka information till massmedia som tycktes peka på att de var en sammansvärjning på spåren. Sedan avslutade han sin poliskarriär genom att lansera PKK-spåret för allmänheten. Konspiratörerna fick ett år på sig att bestämma sig för var de skulle gömma sig.
Citera
2013-02-05, 22:22
Medlem
ieshos avatar
Intressant med alla lumparminnen som har berättats. Ni kanske var med i Stay-Behind utan att ni ens visste om det? Hemligare än så kan det inte bli. När Sovjet invaderat Sverige skulle ni bli uppsökta av andra som visste aningen mer...
Citera
2013-02-05, 22:37
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Jo det är sådana saker som är själva mörkläggningen/desinformation. Du måste fråga varför det mörkläggs, vilka tjänar på mörkläggningen och vem är det som mörklägger och sprider desinformation.
Att vissa saker mörkläggs är nog helt uppenbart, men vad man skulle vinna på att mörklägga skottordningen ??
Vad skulle man vinna på det ?
Ge mig gärna en trovärdig förklaring någon.
Citera
2013-02-05, 22:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Varför tror ni att mördaren tar kontakt med OP innan skotten? Det är en fråga som måste ställas då jag anser att man inte gör det om man har planerat ett mord på någon. Är helt övertygad om att Lisbeth vet vem och varför OP mördades men vet inte om man ska lägga någon skuld på henne då hon säkerligen blev tvingad till tystnad.

Tror man skall nysta lite i varför OP var så upprörd efter sin lunch (med Bagdad Bob), jag är 60/40 för ett mötesscenario.
Citera
2013-02-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tror man skall nysta lite i varför OP var så upprörd efter sin lunch (med Bagdad Bob), jag är 60/40 för ett mötesscenario.

Håller med, är inne på samma sak. Något slags möte verkar ha förekommit innan skotten föll. Om vad kan man ju bara spekulera om tyvär..
Citera
2013-02-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är något som Holmér försökte dölja.
  • Han bestämde vilken typ av vapen som användes
  • Han bestämde fel skottordning
  • Han kritiserade vittnen i massmedia
  • Han förvanskade LPs vittnesuppgifter
Han lurade s-symatisörer i nästan en år genom att läcka information till massmedia som tycktes peka på att de var en sammansvärjning på spåren. Sedan avslutade han sin poliskarriär genom att lansera PKK-spåret för allmänheten. Konspiratörerna fick ett år på sig att bestämma sig för var de skulle gömma sig.

Precis Holmér förstörde utredningen redan från start, medvetet verkar det som tyvär.
Citera
2013-02-05, 22:56
Medlem
Många intressanta inlägg ikväll !!!
Ang. kappan, Häng upp en kappa på en skyltdocka,sikta väl, provskjut 100 ggr.Du kommer inte att få liknande resultat : Runda hål i kappan och oskadade skulderblad eller ryggrad.

Min lumparkarriär va flygmekaniker utan ÖB intentioner.På ledig tid jagade vi traktens brudar.

Blev krigsplacerad i ladugården tillsammans m min älgstudsare 30-06 . Fick aldrig klart för mig vad jag skulle sikta på. Man fick väl inte ens skjuta Ryssar m jaktammunition.
Citera
2013-02-05, 22:57
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns trots allt en hel del vittnen som sett vad LP uppgett: två snabba skott och ett snabbt förlopp. Ungefär lika många vittnen hävdar snabb följd som de som hävdar 2-3 sekunder. De som säger att det gick snabbt hann inte heller reagera mellan de smällar de registrerade

Problemet är bara att LP har sett betydligt mindre än vad hon "borde" ha sett. Det borde till och med du kunna hålla med om. Till en början såg hon ju ingenting alls som vi redovisat tidigare. Särskilt anmärkningsvärt blir det med två ggr "smällare" med i bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Iesho
Att vittnesmål motsäger varandra och är allmänt otillförlitliga är en självklarhet. Men de är betydligt mer pålitliga informationskällor än allmänt tyckande från personer som inte var närvarande.

Inte om inte uppgifterna är korrekta. Annars är de, eller kan bli, ett stort problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackeee
Blodpölens placering är nästan inne på Tunnelgatan, ser ut som att han måste tagit ett par steg in dit. Björkman såg också bara 2 steg av mördaren när han klev in mot Tunnelgatan(han måste alltså varit väldigt nära huslivet), verkar som att man försökte dra in OP mot Tunnelgatan av någon anledning.

Nedan är den bästa bilden för att bestämma hur långt in på Tunnelgatan respektive hur nära huslivet det rör sig om. Reagerade själv första gången jag såg det då det inte är en normal färdriktning för ett par att röra sig på om man skall promenera Sveavägen fram. Däremot är det inte alls särskilt förvånande om en man kommer upp vid sidan och håller om den andre då man kan "vingla till" åt olika håll.

Björkmans vittnesmål håller.

http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=72296330
Senast redigerad av NS_14 2013-02-05 kl. 22:59.
Citera
2013-02-05, 22:58
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Att vissa saker mörkläggs är nog helt uppenbart, men vad man skulle vinna på att mörklägga skottordningen ??
Vad skulle man vinna på det ?
Ge mig gärna en trovärdig förklaring någon.

Precis min tanke! vad har det för betydelse om det är 1:a, 2:a eller båda skotten som sitter i OP? Varför är delar av obduktionsprotokollet hemliga? (undantaget de delar som är det av hänsyn till närstående, dvs bilder etc). Handlar det om skottvinklar? Vad kan annars behöva mörkas?
Citera
2013-02-05, 23:03
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Precis min tanke! vad har det för betydelse om det är 1:a, 2:a eller båda skotten som sitter i OP? Varför är delar av obduktionsprotokollet hemliga? (undantaget de delar som är det av hänsyn till närstående, dvs bilder etc). Handlar det om skottvinklar? Vad kan annars behöva mörkas?

Det skall naturligtvis överensstämma med LP:s osannolika vittnesmål. Två skott på plats varpå hon går och funderar var "smällarna" kom ifrån tittande rakt fram.
Citera
2013-02-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Problemet är bara att LP har sett betydligt mindre än vad hon "borde" ha sett. Det borde till och med du kunna hålla med om. Till en början såg hon ju ingenting alls som vi redovisat tidigare. Särskilt anmärkningsvärt blir det med två ggr "smällare" med i bilden.

Inte om inte uppgifterna är korrekta. Annars är de, eller kan bli, ett stort problem.

Nedan är den bästa bilden för att bestämma hur långt in på Tunnelgatan respektive hur nära huslivet det rör sig om. Reagerade själv första gången jag såg det då det inte är en normal färdriktning för ett par att röra sig på om man skall promenera Sveavägen fram. Däremot är det inte alls särskilt förvånande om en man kommer upp vid sidan och håller om den andre då man kan "vingla till" åt olika håll.

Björkmans vittnesmål håller.

http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=72296330

Mycket bra bild, där ser man att blodpölen inte är var den borde vara. GM måste ha försökt dragit med OP åt vänster på något vis, tror inte man vinglar så mycket. Björkman har mycket rätt, framförallt att han nämner att han bara ser 2 steg när mördaren går därifrån, mördaren måste alltså varit mycket nära huslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in