Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-05, 23:08
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Intressant ang polisens foton på portnoys sida. Mordplatsen syntes ändå ifrån längst upp på trappan. Nu var det ju mörkt, men med infrarött eller kikare...
Citera
2013-02-05, 23:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Håller med, är inne på samma sak. Något slags möte verkar ha förekommit innan skotten föll. Om vad kan man ju bara spekulera om tyvär..

Det blir mycket svårt, kanske omöjligt, att åstadkomma en lösning i fallet Palme om ingen lyckas dyrka upp Lisbet eller förmår bröderna Palme att lägga korten på bordet. Möjligen går det att nysta upp den här härvan från andra hållet. Möjligt, men mer tidskrävande.
Citera
2013-02-05, 23:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Att vissa saker mörkläggs är nog helt uppenbart, men vad man skulle vinna på att mörklägga skottordningen ??
Vad skulle man vinna på det ?
Ge mig gärna en trovärdig förklaring någon.

Förklaringen är att det måste stämma med ett påhittat skott mot Lisbet Palme.
Citera
2013-02-05, 23:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Att vissa saker mörkläggs är nog helt uppenbart, men vad man skulle vinna på att mörklägga skottordningen ??
Vad skulle man vinna på det ?
Ge mig gärna en trovärdig förklaring någon.
För polisen är det enkelt i normalfallet: en person skjuter ihjäl en annan med en pistol. Ingen skulle ha funderat så mycket på det om det inte hade bestämts att OP dödades av första skottet. Men i och med att praktiskt taget alla vittnen hävdar att han föll vid det andra skottet i de protokoll som polisen har blir man misstänksam. Förhörsledarna förstod i regel vad vittnena sa. Några av dem förstod säkert också att de måste haft rätt: vittnena tittade vid första skottet och såg tre personer varav en föll i samband med andra skottet.

Om LP träffats av första skottet, hört en smäll och känt sveda som hon uppger, så skulle hon knappast velat vända sig till OP för att säga något om smällare som kändes obehagliga. Men det gjorde hon och såg OP falla och kände/hörde ytterligare ett skott.

Om OP sköts med andra skottet och LP besköts sedan OP fallit, som hon menar, så måste det finnas ytterligare en skytt. En skytt vars existens skulle hållas hemlig.

Ge mig en trovärdig förklaring till varför ett scenario som detta ska avfärdas utan minsta diskussion!
Citera
2013-02-05, 23:26
Medlem
första förhöret med Delsborn, han ser att dom står och samtalar med varandra:"Delborn har uppfattat situationen så att han, när han står för rött ljus tittar åt båda hållen höger och vänster för att se om det kommer någon trafik utmed Tunnelgatan, i samma stund som han tittar åt vänster ser Delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan östra sidan av Sveavägen".
Citera
2013-02-05, 23:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Problemet är bara att LP har sett betydligt mindre än vad hon "borde" ha sett. Det borde till och med du kunna hålla med om. Till en början såg hon ju ingenting alls som vi redovisat tidigare. Särskilt anmärkningsvärt blir det med två ggr "smällare" med i bilden.
Med lite inlevelseförmåga: LOP promenerar; LP hör smällar och ser OP falla ihop svårt skadad; hon bryr sig bara om sin man.
Citat:
Inte om inte uppgifterna är korrekta. Annars är de, eller kan bli, ett stort problem.
Korrekta uppgifter måste väl motsvara ideala uppgifter, d v s sådana som inte finns i verkligheten. Och även om de fanns skulle ingen veta vilka uppgifter som inte var bristfälliga. Sunda förnuftet påbjuder att alla uppgifter betraktas som mer eller mindre bristfälliga.
Citat:
Nedan är den bästa bilden för att bestämma hur långt in på Tunnelgatan respektive hur nära huslivet det rör sig om. Reagerade själv första gången jag såg det då det inte är en normal färdriktning för ett par att röra sig på om man skall promenera Sveavägen fram. Däremot är det inte alls särskilt förvånande om en man kommer upp vid sidan och håller om den andre då man kan "vingla till" åt olika håll.
Var OP föll beror på hur snabbt och i vilken riktning han gick när när han träffades.
Senast redigerad av iesho 2013-02-05 kl. 23:44.
Citera
2013-02-05, 23:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det blir mycket svårt, kanske omöjligt, att åstadkomma en lösning i fallet Palme om ingen lyckas dyrka upp Lisbet eller förmår bröderna Palme att lägga korten på bordet. Möjligen går det att nysta upp den här härvan från andra hållet. Möjligt, men mer tidskrävande.
Jag börjar misstänka att du försöker piska upp en hatstämning mot Lisbet Palme och hennes söner och att du hoppas att någon sjuk jävel ska inspireras av dig för att företa sig något.

Lisbet Palme kommer aldrig att för polis tvingas att säga det du vill höra. Det är inte en framkomlig väg för att finna nya uppslag.
Citera
2013-02-05, 23:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Många intressanta inlägg ikväll !!!
Ang. kappan, Häng upp en kappa på en skyltdocka,sikta väl, provskjut 100 ggr.Du kommer inte att få liknande resultat : Runda hål i kappan och oskadade skulderblad eller ryggrad.

Min lumparkarriär va flygmekaniker utan ÖB intentioner.På ledig tid jagade vi traktens brudar.

Blev krigsplacerad i ladugården tillsammans m min älgstudsare 30-06 . Fick aldrig klart för mig vad jag skulle sikta på. Man fick väl inte ens skjuta Ryssar m jaktammunition.
Med expanderande kulor får du inte den träffbilden, men kanske med penetrerande kulor. Om LP var lite kutryggig och hade kläder under och ett bylsigt foder är det inte omöjligt att hon kunde undgått skador.
Citera
2013-02-06, 00:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag börjar misstänka att du försöker piska upp en hatstämning mot Lisbet Palme och hennes söner och att du hoppas att någon sjuk jävel ska inspireras av dig för att företa sig något.

Lisbet Palme kommer aldrig att för polis tvingas att säga det du vill höra. Det är inte en framkomlig väg för att finna nya uppslag.

Ja, vad ska man säga .. Du är antagligen inte riktigt klok. Du verkar vara paranoid å Lisbets vägnar eller är skruvad till den grad att du inte kan skilja på sant och falskt, rätt och fel. Vad menar du är mitt motiv att piska upp en hatstämning mot Lisbet Palme ? Vad har jag att vinna på detta ? Jag struntar högaktningsfullt i om LP, CP, HH eller någon annan sköt Olof Palme, det är i sak fullkomligt egalt för mig, men jag har ett väl utvecklat rättspatos och störs enormt av sådana som du som skruvar allt som är möjligt att skruva för att ljuset inte ska falla avslöjande på Lisbet Palme. Varför lägger du ner tid, kraft och prestige på detta ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-02-06 kl. 00:10.
Citera
2013-02-06, 00:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Med expanderande kulor får du inte den träffbilden, men kanske med penetrerande kulor. Om LP var lite kutryggig och hade kläder under och ett bylsigt foder är det inte omöjligt att hon kunde undgått skador.

Då hade hon inte fått en rispa som påstods vara cirka 20 cm lång. I fråga om ren bs överträffas du av ingen, iesho. Du är helt sanslös. Outstanding.
Senast redigerad av MBoudine 2013-02-06 kl. 00:28.
Citera
2013-02-06, 00:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Du menar att Lisbet Palme aldrig frivilligt kommer att berätta sanningen om MOP för polisen utan kommer att hålla fast vid sin lögn till sista andetaget ? Ja, det återstår att se. Det är ju en tydlig karaktärsbeskrivning om inte annat.
Senast redigerad av MBoudine 2013-02-06 kl. 00:40.
Citera
2013-02-06, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaskeptikern
Vad vet vi om att det är "så snabbt" som du säger. Tror mycket väl att det är en yngre förmåga, typ Ingrid Kleering, med den frisyren och det språnget. De blev väl eskorterade av polis från G:a stan?
Bilden bevisar inget annat än hur lätt en helt stollig tråd i konspirationsspekulationerna uppkommer. Allt ovisst behöver inte vara skumt.

Nej, bilden är inte Lisbeth Palme. Några fakta.

Lisbeth Palme åker med Sollentuna-ambulansen(951) från mordplatsen 232800. Hon hörs uppbragt på LAC-bandet "Palme har fallit" vid denna tidpunkt. Ambulanspersonal och vittnen på mordplatsen. Klockan 0008 hörs Kenneth Laurell(från Sabbambulansen912) tala med Sonja Teir på LAC.bandet. Han är mycket tagen och berättar färden till Sabb "med frun frun skrikande i örat hela tiden".

Laurell och kollegan hade försökt få Lisbeth att åka med 912 till Sabb men Lisbeth vägrade och istället åkte Laurell Lisbeth i 951. Sollentunaambulansen anländer till Sabb 233140 vilket bekräftas av LAC-bandets där Maria Degerman i den åtföljande 912 meddelar att hon är inne på SABB vid den tidpunkten.

Som tidigare sagts på tråden Degerman hörs tala med en larmcentralen att Lisbeth "sitter med en sköterska" just 2342. Sköterskan är Lena Österman.

Frågan är vidare vilken polisbil som hon skulle anlänt med. Första poliser på plats är Åke Rimborn/Tomas Torstensson ca 2335. Rimborn befinner sig på LC när han hör Gösta Söderström meddela att offret är Olof Palme 2328. Han beger sig direkt till Sabbatsberg.

Poliskommissarie Lars "Whisper" Christiansson påstår sig varit första polis på SABB men är tämligen ensam om att hävda detta. Fakta motsäger också honom vilket omnämns i Inuti labyrinten. Hans syns där på bild samtala med södermalmspiketens(3230) befälhavare Kjell Östling. Fotografen Vojta Klecka daterade bilden till tidigast 2340.

Bilden kan som nämnts föreställa mårten eller joakims flickvänner eller Anita Gradin.

Själv har jag aldrig sett något uttalande av fotografen Ulf Karlsson. Aner har drivit frågan hårt med tiden 2342 men fakta talar emot honom. Mitt intryck av Aner är att han med stor oförtrottlighet plockar fram olika fakta. Men alltsom ofta vill han pressa in dom i sina egna teoribyggen även när verkligheten säger något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in