Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Den typen av befattningshavare är alltid hala men det är svårt att se rimliga skäl till att han ljuger när det gäller Leon och Barbrogrupperna. När det gäller annat kan han ha skäl att vara hemlighetsfull av personliga skäl. Man måste också väga in att han kan söka upprättelse för oförrätter han anser sig ha lidit och därför väljer vad han berättar utifrån det.
Däremot är det frustrerande att han inte talar ur skägget när det gäller dessa grupper i vart fall offentligt. I rätt sammanhang där sakerna kan värderas med insikt och ambition att gå till botten utan att för den sakens skull göra allt inom underrättelsevärlden publikt tror jag han är beredd att berätta mer.
Tyvärr vill inte PU göra detta vad det verkar. Skälen till det är svårbegripliga..
Personligen är jag övertygad om att han vet mycket mer än han säger i detalj... kanske till och med operativt inblandade just i denna sak men att det finns två problem. Dels ett lojalitetsproblem där OF kan förstå och kanske till viss del sympatisera med misstankarna mot OP. Dels ett sekretessproblem där han inte vill eller får avslöja annat som skulle kunna få spridningseffekter.
Som jag förstått det har han pressats av Jallai att berätta inte av egen kraft berättat. Det är en del av förståelsen av det han berättar.
Nedanstående uppgifter från Dalsjö att stay Behind hade ett kansli i polishuset på Kungsholmen kan nog bidra till att forstå
Olof Frånstedt ofullständighet.
Valet av
Curt-Steffan Giesecke Stay Behind-chef reflekterade den företagarmässiga strukturen på organisationen, vars ledning hämtades från befattningshavare inom sociala och andra populära organisationer och var menat att representera det svenska etablissemanget.
Organisationen hade ett litet kansli i Polishuset i Stockholm med
Gunnar Areskough som kanslichef och höll kontakt med ca 100 lokala motståndsledare, tränade i sabotagetekniker och radiokommunikationer. Ett radionät upprätthölls för att säkra kommunikationerna med det svenska exilhögkvarteret och med CIA och MI6 mfl.” (Life-line lost,
Robert Dalsjö, sid 247-248)''
I ljuset av detta blir
PG Näss medverkan på ACC-mötena förståelig.
Ovanstående stycke sätter också Åke J Eks kommissarie utnämning på Rps okt/nov 1986 i ett annat ljus.