Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-05, 20:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Lumpen, vi var en ytterst liten grupp uttagna som fick göra "lite mer" än övriga och det var för det mesta befäl som vi aldrig sett varken före eller efter dessa olika "specialutbildningar". Minns att några hade likadana "knappar" på uniformerna och jag frågade någon gång vad detta märke betydde men fick endast till svar att det är strikt hemligt.

Östling tränades väl för samma sak som oss andra, att verkställa order när dessa kommer. Frågan är vart ordern kommer ifrån och vad den innebär.

EDIT: Dessa knappar var sådana du fäster med en nål på baksidan och den var rund.

Det börjar bli lite jag mötte Lassie i tråden med alla närstridsutbildade. På Västgöta-slätten fick jag en dag närstridsutbildning av Allan Mann . Det var under lumpen. När någon inrättar en jag mötte närstrids-Lassie tråd kan jag utveckla fler kontakter med denne svenske krigshjälte. Men nu återgår jag till att se om vi kan nysta i vem/vilka som sköt Olof Palme och varför.
Citera
2013-02-05, 21:02
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
OK, visst är det OT men jag förstår. Själv började jag tidigt. Man hade nog listor med sådana som skulle komma att dras in i skarpt läge utan att de förstod så mycket kring avsikterna då de tränades. En slags "rekryteringsbas".

OT men intressant ändå. Det var först långt senare man funderade på varför en liten klick skulle få dessa extrakunskaper. Lite skumt också kan jag tycka att kaptener, majorer och vid något tillfälle en ärrad överstelöjtnant skötte specialutbildningen då det nästan uteslutande var högst löjtnant som skötte den vanliga utbildning. Men nog om detta.
Citera
2013-02-05, 21:04
Medlem
Varför tror ni att mördaren tar kontakt med OP innan skotten? Det är en fråga som måste ställas då jag anser att man inte gör det om man har planerat ett mord på någon. Är helt övertygad om att Lisbeth vet vem och varför OP mördades men vet inte om man ska lägga någon skuld på henne då hon säkerligen blev tvingad till tystnad.
Senast redigerad av mackeeee 2013-02-05 kl. 21:11.
Citera
2013-02-05, 21:09
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Varför tror ni att mördaren tar kontakt med OP innan skotten? Det är en fråga som måste ställas då jag anser att man inte gör det om man har planerat ett mord på någon. Är helt övertygad om att Lisbeth vem vem och varför OP mördades men vet inte om man ska lägga någon skuld på henne då hon säkerligen blev tvingad till tystnad.

Som jag och några andra i tråden skrivit tidigare tror jag det var så enkelt som att skytten ville förvissa sig om att det verkligen var Palme. 28 februari, kallt som fan, svag belysning, uppfällda kragar, halsduk och pälsmössa på dopfuntet. Svårt att se ansiktet klart och då måste offret snabbt identifieras och det tar högst några eller tiotalet sekunder och när det är gjort pang, pang. Därför är det högst sannolikt att mördaren tilltalade Palme och fick svar av densamme.

EDIT: Jag finner det väldigt troligt att man gör helt klart för sig att det är rätt person man likviderar, tecken på proffs.
Senast redigerad av Gattoo 2013-02-05 kl. 21:12.
Citera
2013-02-05, 21:20
Medlem
Citat:
Som jag och några andra i tråden skrivit tidigare tror jag det var så enkelt som att skytten ville förvissa sig om att det verkligen var Palme. 28 februari, kallt som fan, uppfällda kragar, halsduk och pälsmössa på dopfuntet. Svårt att se ansiktet klart och då måste offret snabbt identifieras och det tar högst några eller tiotalet sekunder och när det är gjort pang, pang. Därför är det högst sannolikt att mördaren tilltalade Palme och fick svar av densamme.

Ja det är kanske så enkelt. Eller försökte man kidnappa OP eller liknande men han vägrade? Blodpölens placering är nästan inne på Tunnelgatan, ser ut som att han måste tagit ett par steg in dit. Björkman såg också bara 2 steg av mördaren när han klev in mot Tunnelgatan(han måste alltså varit väldigt nära huslivet), verkar som att man försökte dra in OP mot Tunnelgatan av någon anledning.
Citera
2013-02-05, 21:37
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ja det är kanske så enkelt. Eller försökte man kidnappa OP eller liknande men han vägrade? Blodpölens placering är nästan inne på Tunnelgatan, ser ut som att han måste tagit ett par steg in dit. Björkman såg också bara 2 steg av mördaren när han klev in mot Tunnelgatan(han måste alltså varit väldigt nära huslivet), verkar som att man försökte dra in OP mot Tunnelgatan av någon anledning.

Nä någon kidnappning tror jag inte på, verkar väldigt långsökt. Jag skulle också vägra låta mig kidnappas.

Nej jag tror inte GM försökte dra eller locka in OP mot Tunnelgatan, han sköt så fort han fått bekräftat att det var måltavlan han hade framför sig.
Citera
2013-02-05, 21:41
Medlem
Citat:
Nä någon kidnappning tror jag inte på, verkar väldigt långsökt. Jag skulle också vägra låta mig kidnappas.

Nej jag tror inte GM försökte dra eller locka in OP mot Tunnelgatan, han sköt så fort han fått bekräftat att det var måltavlan han hade framför sig.

Vet att det låter långsökt, men all mörkläggning och liknande tyder på att det är något speciellt som har hänt på mordplatsen, något som inte får komma fram. Är inte blodpölen lite väl långt till vänster?
Citera
2013-02-05, 21:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Varför tror ni att mördaren tar kontakt med OP innan skotten? Det är en fråga som måste ställas då jag anser att man inte gör det om man har planerat ett mord på någon. Är helt övertygad om att Lisbeth vet vem och varför OP mördades men vet inte om man ska lägga någon skuld på henne då hon säkerligen blev tvingad till tystnad.

Inte helt säkert att Lisbet Palme känner gärningsmannens identitet, dock att denne inte är Christer Pettersson, men alldeles säkert blev hon tvingad eller hotad till tystnad och att hålla sig till det manuskript som sattes i händerna på henne. Det man kan hålla emot LP är att hon saknar kurage och fortfarande låter sig påverkas ännu tjugosju år efter attentatet även om det kan handla om en psykologisk låsning som hon inte förmår ta sig ur av egen kraft. Detsamma kan sägas om sönerna som informerats om hur det ligger till av Lisbet men inte är tillräckligt rakryggade att ta bladet från munnen och berätta hur det ligger till.
Citera
2013-02-05, 21:49
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Vet att det låter långsökt, men all mörkläggning och liknande tyder på att det är något speciellt som har hänt på mordplatsen, något som inte får komma fram. Är inte blodpölen lite väl långt till vänster?

Nej mörkläggningen tyder inte på att det hänt något speciellt på mordplatsen förutom att statsministern är skjuten till döds av en okänd gärningsman.
Citera
2013-02-05, 21:55
Medlem
Citat:
Nej mörkläggningen tyder inte på att det hänt något speciellt på mordplatsen förutom att statsministern är skjuten till döds av en okänd gärningsman.

Enligt polisens rekonstruktion så faller OP direkt efter första skottet, läser man vad vittnena säger så faller han efter andra skottet, en väsentlig skillnad. Händelseförloppet är ändrat/mörklagt, inget snack om det.
Citera
2013-02-05, 22:06
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Enligt polisens rekonstruktion så faller OP direkt efter första skottet, läser man vad vittnena säger så faller han efter andra skottet, en väsentlig skillnad. Händelseförloppet är ändrat/mörklagt, inget snack om det.

Jo det är sådana saker som är själva mörkläggningen/desinformation. Du måste fråga varför det mörkläggs, vilka tjänar på mörkläggningen och vem är det som mörklägger och sprider desinformation.
Citera
2013-02-05, 22:12
Medlem
Citat:
Det drog jag för en arbetskompis i dag. Hon såg ut som ett levande frågetecken och sa nåt i stil med: "Ehh, nä det vet man ju att OP blev skjuten med första skottet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in