2026-09-25, 12:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Hur ofta har du haft fel?

Betydligt färre gånger än du dragit rena lögner. Vilka du upprepar trots att de påtalas.

Det är betydligt värre att medvetet ljuga än att göra någon slarvmiss och sedan inte upprepa den.

Ett rykande färskt exempel på lögn är nedanstående:

Citat:
Det tog en bråkdel av en sekund att ställa klockan i en bankomat. Centralt från Bankgirot i Stockholm. Därför kördes ett batchjobb som ställde alla. Efter varje omstart. Klockan i alla bankomater synkades med "dataklockan".

Du har själv hittat på att det kördes ”ett batchjobb” som ställde alla. Ingen anställd på Bankgirot eller Bankomatcentralen har någonsin uppgett något sådant.

Det vet du egentligen själv. Det är därför du velat få det bekräftat. Det är därför du har efterlyst att journalister skulle fråga.

När du inte fick någon bekräftelse bestämde du dig plötsligt för att bara upphöja ditt antagande till sanning.

Det är i princip att ljuga. Du hittar på.
Citera
2026-09-25, 13:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Betydligt färre gånger än du dragit rena lögner. Vilka du upprepar trots att de påtalas.

Du har inga exempel.

Du har haft fel många gånger. Det är lätt att ge exempel.

Citat:
Du har själv hittat på att det kördes ”ett batchjobb” som ställde alla. Ingen anställd på Bankgirot eller Bankomatcentralen har någonsin uppgett något sådant.

En lögn av dig. Eller ett fel. Det vet bara du. EG10019-3. Där uppger Nordström att ”klockorna” (plural) ställs ”vid olika fel i systemet”.

Vid olika fel i systemet startade man om systemet. Då ställdes klockorna.

Citat:
Det vet du egentligen själv. Det är därför du velat få det bekräftat. Det är därför du har efterlyst att journalister skulle fråga.

När du inte fick någon bekräftelse bestämde du dig plötsligt för att bara upphöja ditt antagande till sanning.

Det är i princip att ljuga. Du hittar på.

Inte alls. Dåtida tekniker har bekräftat för mig att systemet fungerade så.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-25 kl. 13:54.
Citera
2026-09-25, 14:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
EG10019-3. Där uppger Nordström att ”klockorna” (plural) ställs ”vid olika fel i systemet”.

Läskunniga förstår att referatet inte är ett bevis för att samtliga klockor synkades samtidigt:

Dataoperatören kan också ställa respektive Bankomatklocka, genom det centrala datasystemet. Hur ofta klockorna ställs om kan inte Nordström svara på. Det kan bli aktuellt vid olika fel i systemet.

De operativa orden är ”respektive” (betyder att det sker separat) och ”bankomatklocka” (singular). Man anropade dem en och en.

Det är inte ett bevis för att det bara gick att ställa klockorna separat. Men det är ännu mindre ett bevis för att man kunde ställa alla med ett knapptryck.

Bättre lycka nästa gång.

Citat:
Inte alls. Dåtida tekniker har bekräftat för mig att systemet fungerade så.

Visst. Dra den om Rödluvan också.

För bara ett par månader sedan bad du mig att ta kontakt med någon som kunde besvara frågan. Då hade du alltså inte fått ”bekräftat” att det fungerade så. Och tidigare har du själv uppgivit att du inte fått några svar.

Citat:
Apropå spårbarhet. Fick du kontakt med Tapper?

Och så här skrev du tidigare:

Citat:
Förutom att fråga Bankomat kan man fråga sakkunniga (som jag nyss föreslog). Själv har jag inte fått något svar.

Jag frågade också. Och fick inte heller något svar. Vilket jag ärligt redovisade.

Vad bekvämt då att du nu plötsligt fått kontakt med ”dåtida tekniker” (inte bara en utan flera!) precis i samma ögonblick som din trovärdighet i frågan ifrågasattes.
Senast redigerad av Knattarna 2026-09-25 kl. 14:05.
Citera
2026-09-25, 14:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Läskunniga förstår att referatet inte är ett bevis för att samtliga klockor synkades samtidigt:
Dataoperatören kan också ställa respektive Bankomatklocka, genom det centrala datasystemet. Hur ofta klockorna ställs om kan inte Nordström svara på. Det kan bli aktuellt vid olika fel i systemet.
De operativa orden är ”respektive” (betyder att det sker separat) och ”bankomatklocka” (singular). Man anropade dem en och en.

Det är inte ett bevis för att det bara gick att ställa klockorna separat. Men det är ännu mindre ett bevis för att man kunde ställa alla med ett knapptryck.

Bättre lycka nästa gång.

Visst. Dra den om Rödluvan också.

För bara ett par månader sedan bad du mig att ta kontakt med någon som kunde besvara frågan. Då hade du alltså inte fått ”bekräftat” att det fungerade så. Och tidigare har du själv uppgivit att du inte fått några svar.

Och så här skrev du tidigare:

Jag frågade också. Och fick inte heller något svar. Vilket jag ärligt redovisade.

Vad bekvämt då att du nu plötsligt fått kontakt med ”dåtida tekniker” (inte bara en utan flera!) precis i samma ögonblick som din trovärdighet i frågan ifrågasattes.

Fel igen.

Vid olika fel i systemet startades systemet om. Då ställdes klockorna (plural). Det är vad Nordström uppger i EG10019-3.

Jämför med EG10019-4.

Jag fick inget svar av Bankomat. Däremot av andra.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-25 kl. 14:51.
Citera
2026-09-25, 15:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Vid olika fel i systemet startades systemet om. Då ställdes klockorna (plural). Det är vad Nordström uppger i EG10019-3.

Och han säger inget om hur klockorna (plural) ställdes. Bara för att det står klockor betyder det inte att alla klockor ställdes exakt samtidigt.

Om någon säger ”jag har vattnat blommorna” betyder det inte att han vattnade alla blommor samtidigt med en avancerad bevattningsmaskin.

Om någon säger ”jag har tvättat fönstren” betyder det inte att han tvättade alla fönster samtidigt.

Om någon säger ”jag har ställt om klockorna” betyder det inte att han ställde alla klockor samtidigt.

Varför har du så extremt svårt att förstå lätt svenska?

Citat:
Jag fick inget svar av Bankomat. Däremot av andra.

Jag kommer inte ihåg handlingen till Rödluvan. Kan du dra den lite snabbt?

Vem som helst inser att du hade nämnt det här för länge sen om det hade varit sant.
Senast redigerad av Knattarna 2026-09-25 kl. 16:12.
Citera
2026-09-25, 15:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vilka argument? Du har ju inga.

Utom din bokstavliga tolkning av "10 meter norr om dörrarna till banken".

Du har kanske inte läst granskningskommissionens rapport från 1999.

"Den likaledes ovan nämnde Nicola F har i förundersökningen uppgett dels att han bara mötte ett ungt par på Sveavägen innan han mötte paret Palme, dels att han efter mötet med dem endast såg en person fram till det att han hörde två skott från Tunnelgatshållet. Den beskrivning Nicola F gett av den man som kom bakom paret Palme och det Nicola F uppgett om hur den personen betedde sig när Nicola F vände sig om efter skotten, leder till slutsatsen att den han såg med all sannolikhet var vittnet Anders B."

Skitsnack! Om du ser vad jag skriver och anser så har jag inte dragit någon slutsats.
10 m. norr om banken är en av flera uppgifter... vilka jag redogjort för, så tramsa inte.
Och det är där jag till skillnad från både GrK och tidigare PU omvärderat "slutsatsen" och ser det som mer osäkert.

Och som du ser så är varken GrK eller polis i närheten av dina märkliga förklaringar...
Som i fallet med mannen på DBG gata där alla missförstått varandra o.s.v.

Nej, vi kommer inte längre här.

Kila nu vidare
Citera
2026-09-25, 16:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skitsnack! Om du ser vad jag skriver och anser så har jag inte dragit någon slutsats.
10 m. norr om banken är en av flera uppgifter... vilka jag redogjort för, så tramsa inte.
Och det är där jag till skillnad från både GrK och tidigare PU omvärderat "slutsatsen" och ser det som mer osäkert.

Och som du ser så är varken GrK eller polis i närheten av dina märkliga förklaringar...
Som i fallet med mannen på DBG gata där alla missförstått varandra o.s.v.

Nej, vi kommer inte längre här.

Kila nu vidare

Du har ”inte dragit någon slutsats”.

Inte mycket att svara på.
Citera
2026-09-25, 16:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du har ”inte dragit någon slutsats”.

Inte mycket att svara på.

Precis! Bra läst!
Jag har ingen aning om detta är GM eller AB, eller faktiskt någon helt annan.

Min poäng i mitt inlägg kring detta (som inte adresserades till dig) var att även belysa kamraternas vittnesmål vilka verkade saknas i debatten.

Därefter klev du in med dina klara slutsatser... med start här:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

...och nu är vi här. (igen)
Citera
2026-09-25, 17:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis! Bra läst!
Jag har ingen aning om detta är GM eller AB, eller faktiskt någon helt annan.

Min poäng i mitt inlägg kring detta (som inte adresserades till dig) var att även belysa kamraternas vittnesmål vilka verkade saknas i debatten.

Därefter klev du in med dina klara slutsatser... med start här:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

...och nu är vi här. (igen)

Och det var ju bra. En av kamraterna (Klas Nyberg) vände sig faktiskt om (E13-H) och såg att Björkman följde efter. Hur långt visste inte Klas. Det var hans intryck att Björkman kan ha följt efter en bit. När skulle Klas ha fått det intrycket om inte när han vände sig om?
Senast redigerad av Lebel 2026-09-25 kl. 17:09.
Citera
2026-09-25, 17:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Och det var ju bra. En av kamraterna (Klas Nyberg) vände sig faktiskt om (E13-H) och såg att Björkman följde efter. Hur långt visste inte Klas. Det var hans intryck att Björkman kan ha följt efter en bit. När skulle Klas ha fått det intrycket om inte när han vände sig om?
Alltid spännande att se hur du tolkar saker.

KN hävdar att AB står kvar, men att han eventuellt hänger med några meter.

Det är alltså precis tvärtemot vad du påstår. Hela påståendet att KN vänta sig om och sett AB gå efter är en helt, av dig, fabricerad händelse. Återigen presenterad som om det vore fakta. Även påståendet att "Hur långt visste inte Klas" är ju en direkt felaktighet. Han säger uttryckligen "eventuellt några meter".

Här är det stycket varifrån Lebel fantiserar ihop ett påstående om att AB hängt med efter från banken.
Alla läskunniga och barn, så som Lebel brukar utrycka det, kan själva läsa att det alltså inte stämmer.

"FHL Lars Hamrén: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..

Claes Nyberg: Nej, han står kvar.

FHL Lars Hamrén: Han stannar alltså vid bankomaten.

Claes Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det.

Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då".

Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

FHL Lars Hamrén: Nej.

Claes Nyberg: Så Anders Björkman stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.

FHL Lars Hamrén: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?

Claes Nyberg: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.

FHL Lars Hamrén: Han stannar kvar där.

Claes Nyberg: Ja."
Citera
2026-09-25, 17:34
Medlem
Citat:

Ja och Nyberg säger att Björkman ropade « ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då».

Du klagar ju inte på farten om du står still själv. Han gick sakta, dom gick fortare.

Jag tycker det här tyder på att Björkman var i rörelse. I rörelse norrut.
Citera
2026-09-25, 18:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Alltid spännande att se hur du tolkar saker.

KN hävdar att AB står kvar, men att han eventuellt hänger med några meter.

Det är alltså precis tvärtemot vad du påstår. Hela påståendet att KN vänta sig om och sett AB gå efter är en helt, av dig, fabricerad händelse. Återigen presenterad som om det vore fakta. Även påståendet att "Hur långt visste inte Klas" är ju en direkt felaktighet. Han säger uttryckligen "eventuellt några meter".

Här är det stycket varifrån Lebel fantiserar ihop ett påstående om att AB hängt med efter från banken.
Alla läskunniga och barn, så som Lebel brukar utrycka det, kan själva läsa att det alltså inte stämmer.

"FHL Lars Hamrén: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..

Claes Nyberg: Nej, han står kvar.

FHL Lars Hamrén: Han stannar alltså vid bankomaten.

Claes Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det.

Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då".

Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

FHL Lars Hamrén: Nej.

Claes Nyberg: Så Anders Björkman stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.

FHL Lars Hamrén: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?

Claes Nyberg: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.

FHL Lars Hamrén: Han stannar kvar där.

Claes Nyberg: Ja."

E13-H.

Det maskade namnet på sidan 9 är Klas (jag har den omaskade versionen).

Klas vände sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in