2013-01-11, 01:28
Medlem
Ursäkta Bobo, men vill du skydda /försvara Säpo el. vill du m. gemensamma insatser komma fram till sanningen ?
Fanns det inte 2 olika falanger inom SÄPO? Den ena lite bättre än den andra beroende hur man ser på det.Hur som helst,den ena tyckte/trodde sig stå "över lagen" ???
Citera
2013-01-11, 07:37
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Dessutom saknas Bo Asplund, chef för A-turen vid Norrmalmspolisen, som ju ger
en ovanligt handfast ingång till polisspåret genom sitt yttrande inför vittnen:"Den
fähunden klarade sig den här gången men nästa gång tar vi honom. Det är Palme
jag menar. Jag är nazist och han har förstört det här landet".

Möjligen OT, men att det fanns så många nazi-sympatisörer inom polisen vid den här tiden kan idag framstå som rätt egendomligt. Med tanke på hur ovanliga dessa åsikter är rent generellt.

Apropå det, finns det någon som kan redogöra för skälen till att Palme var så illa omtyckt inom polisen överhuvudtaget? När LGWP slår fast att OP var hatad inom polisen får jag uppfattningen att han syftar till en större grupp än den visserligen osannolikt stora högerextrema falangen.
Citera
2013-01-11, 09:00
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Möjligen OT, men att det fanns så många nazi-sympatisörer inom polisen vid den här tiden kan idag framstå som rätt egendomligt. Med tanke på hur ovanliga dessa åsikter är rent generellt.

Apropå det, finns det någon som kan redogöra för skälen till att Palme var så illa omtyckt inom polisen överhuvudtaget? När LGWP slår fast att OP var hatad inom polisen får jag uppfattningen att han syftar till en större grupp än den visserligen osannolikt stora högerextrema falangen.

Bra fråga tycker jag, undrar också varför det skulle finnas ett så utbrett hat mot Palme inom polisen som en del bekriver.

Jag har också ibland undrat varför multispionen Stig Bergling nämns i samband med Palmemordet. Vill påminna om det så att det inte glöms bort. Har hört talas om att det finns en som det verkar stollig bok på temat Bergling sköt Palme också.

Om man för en gångs skull ska tro något som skrivits i Aftonbladet, så gör Stig Bergling också ett enligt mitt tycke lite märkligt och ironiskt uttalande angående den utpekade mördaren Christer Pettersson i en intervju, vet inte om det också har nåt med boken att göra, eller vad menar han? Artikeln "Jag spionerade för flera länder", 2003-04-20, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10359558.ab.

Hursomhelst, Stig Bergling hade under sin karriär en som det verkar unik förmåga att bli inblandad i märliga äventyr, och jobbade åt svensk, rysk, israelisk och någon ytterligare underrättelsetjänst? Verkar som att han trampade ner sej i ett träsk pga detta, han kanske blev mordhotad, inte omöjligt att såna personer till och med "tvingas" att utföra mord.

Det finns en stor likhet tycker jag mellan den på 1980-talet framtagna sk fantombilden på palmemördaren och foton av Bergling vid samma tid. Har han egentligen alibi för mordkvällen, satt han verkligen inlåst då? Jag är lite dåligt påläst i frågan.

Vore ju en skandal av sällan skådat slag om han befann sej på fri fot denna kväll och sprang runt med en puffra i Stockholm efter alla andra skandaler runt honom. Vill även minnas att nån nämnde i tråden att han gifte sej dagen efter mordet, troligen en slump.
Citera
2013-01-11, 09:07
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Varför kallades han det ? Av vem ?

Han kallades så av polisen och allmänt av journalister för polisen hade beskrivet han som det
läs bl a här http://rodalund.wordpress.com/2011/02/28/

Läste ganska nyligen om mordet i en bok (återkommer med titel och författaren sen, hade den visst i kameran för jag tar kort på alla böcker jag läser/lånar fråga inte varför, dokumentera mest, iaf den heter Mordgåtan Olof Palme av Gunnar Wall)

Han ska ha kallats det för han hade varit ute på typ "afterwork"(fanns uttrycket då?) eller så med arbetskamrater eller liknande och var ganska berusad vid tillfället, hans vänner höll på att ta ut pengar i bankomat inne på en bankomat inomhus och, han hade börjat gå lite lätt hem
och gömt sig i porten i närheten av Dekorimahörnan, han hade uppfattat att Palme med fru (han fattade givetvis inte att det var statsministern givetvis utan bara som vanliga personer) hade sällskap av mördaren och de hade talat med varandra, plötsligt hade den ena skjutit ner den ena. Han hade sen inte vågat gå fram för var rädd att mördaren stod bakom hörnan. Sen var det teorier att Lisbeth hade mer beskrivet han som gärningsmannen för de hade stått och kollat på varandra (traumatiskt upplevelse osv)

Han var inget fyllo bara full vid tillfället och national har inget med nationalism eller så
Säkert mer med att han var berusad och såg en av de stora händelserna i sveriges historia ....
Citera
2013-01-11, 11:48
Medlem
Maxestrellas avatar
Jag tittar in i tråden ibland och förundras av alla dessa namn som nämns, och märkliga hypoteser, den ena mer fantasifull än de andra.

Man måste ju börja vid mordplatsen: Vilka fanns bevisligen i närheten?

Att börja i andra änden, d.v.s. att gissa sig till vilka grupperingar som kan ha legat bakom mordet, utifrån tänkbara motiv, är totalt meningslöst. Då kan man komma fram till i princip vilka resultat som helst.

Vad man borde göra är att kolla upp samtliga individer som kan bindas till mordplatsen. Vilka har inte ett riktigt alibi? Vilka kan uteslutas och vilka kan det inte?

Med riktigt alibi åsyftas alltså inte det där som Ölvebro snackade om, att "poliser saknar motiv eftersom de flesta av dem är sossar" (fritt citerat från minnet), utan att man faktiskt kan styrka att vederbörande var på en annan plats än på mordplatsen vid tiden för mordet.

Därför är det också så ohyggligt viktigt att bestämma när exakt mordet skedde. Här finns det alltjämt mycket att göra.

Jag menar, om du kan bevisa att X befann sig på en annan plats än mordplatsen, t.ex. på Brunkebergsåsen, 23.21.20., så har X ju inget alibi om det skulle visa att tidpunkten för mordet var t.ex. 23.20.20.

Hela detta resonemang missar bröderna Poutiainen att ta upp i sin bok, alltså själva anledningen till en eventuell manipulation av tidsangivelserna.

Min hypotes är att mordet skedde c:a 23.20.00. Anledningarna till detta har jag tidigare redovisat i tråden. Om mordet skedde då, är det många av dem som befann sig alldeles i närheten av mordplatsen, som helt plötsligt inte har alibi.
Citera
2013-01-11, 12:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Han kallades så av polisen och allmänt av journalister för polisen hade beskrivet han som det

Läste ganska nyligen om mordet i en bok (återkommer med titel och författaren sen, hade den visst i kameran för jag tar kort på alla böcker jag läser/lånar fråga inte varför, dokumentera mest, iaf den heter Mordgåtan Olof Palme av Gunnar Wall)

Han ska ha kallats det för han hade varit ute på typ "afterwork"(fanns uttrycket då?) eller så med arbetskamrater eller liknande och var ganska berusad vid tillfället, hans vänner höll på att ta ut pengar i bankomat inne på en bankomat inomhus och, han hade börjat gå lite lätt hem
och gömt sig i porten i närheten av Dekorimahörnan, han hade uppfattat att Palme med fru (han fattade givetvis inte att det var statsministern givetvis utan bara som vanliga personer) hade sällskap av mördaren och de hade talat med varandra, plötsligt hade den ena skjutit ner den ena. Han hade sen inte vågat gå fram för var rädd att mördaren stod bakom hörnan. Sen var det teorier att Lisbeth hade mer beskrivet han som gärningsmannen för de hade stått och kollat på varandra (traumatiskt upplevelse osv)

Han var inget fyllo bara full vid tillfället och national har inget med nationalism eller så
Säkert mer med att han var berusad och såg en av de stora händelserna i sveriges historia ....

Pluggade på den tiden så "afterwork" var inte aktuellt för min del, men uttrycket förekom nog redan då. Har polisen varit i kontakt med serveringspersonal på berörd krog och kontrollerat om just Anders Björkman i det här gänget utmärkt sig och varit påfallande berusad ? Eller är det bara polisen och journalister som beskrivit Bjökman på det sättet, dvs som berusat riksfyllo ?

Hade Anders Björkman varit ett användbart vittne från mörkläggningssynpunkt är det nog troligt att polisen slätat över eventuell berusning och framhållit Björkman som ett synnerligen trovärdigt vittne så nära händelsen som han befunnit sig. Problemet var att han hörde Lisbet Palme utropa något på ett utländskt språk, ett språk som han inte förstod, efter skotten. Vilket skulle ge spanarna anledning att söka gärningsmannen även utanför Sverige, och det stämmer ju inte alls med mörkläggningsplanen. Men nu hade Anders Björkman förvisso varit på krogen vilket polisen inte var sen att dra nytta av. Nog ingen överdrift att påstå att i fallet "vittnet Björkman" gav Fru Fortuna polisen ett av sina bredare leenden.
Senast redigerad av MBoudine 2013-01-11 kl. 12:18.
Citera
2013-01-11, 12:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag vet inte om Holmér var först men han döpte snabbt det bäst belägna vittnet till riksfyllot. Kanske som en säkerhetsåtgärd ifall hans vittnesmål inte skulle passa Holmérs egna intressen framöver?

På länken ovan kan man läsa om AB:
Efter att ha kommit ifrån sina arbetskamrater lägger han märke till ett sällskap på tre personer som går i bredd cirka tre meter framför honom. Det ser ut som om de har trevligt och småpratar med varandra. Plötsligt hörs två smällar och mannen i mitten segnar ner. Personen till höger går ner på knä och tittar upp på Anders som snabbt tar skydd i porten till butiken Dekorima där han blir stående.

När Lisbeth senare blir ombedd att ge ett signalement av mördaren så liknar detta Anders till utseende, klädsel och avstånd, och inte övriga vittnens beskrivning. Man skulle kunna säga att detta är en missuppfattning som kan ha att göra med att Anders var onykter. Om det inte varit så att inget av vittnena till mordet ser mördaren agera på det sätt åklagare och polis hävdar. Åklagare och polis är således inte heller överens med vittnet Cecilia som ser tre personer i vad hon uppfattar som ett sällskap. När utredarna bestämmer sig för att det är Christer Pettersson som är mördaren så anpassas alla observationer för att passa in i honom.
Detta scenario visar tydligt hur tre personer samspråkar, att personen längst in på trottoaren tycks skjuta personen i mitten, att kvinnan närmast trottoaren tittade mot AB efter att mannen i mitten fallit framstupa.

Men stämmer detta med ABs uppgifter i förhören? http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

AB hade druckit några snapsar och några öl flera timmar innan men kände sig trött och ville åka hem. Han beskriver sina intryck så här:
  • Han uppfattade de tre som ett sällskap men har ingen uppfattning om ifall de pratade med varandra.
  • Han såg inget vapen.
  • Det finns ingen uppgift i förhörsprotokollen att LP tittar på honom direkt efteråt, men har en minnesbild av en kvinna som tittar upp och är blodig i ansiktet (AH?).
Om man sedan lägger till att LP ansåg sig beskriva mannen med den blå täckjackan som stående en bit in på Tunnelgatan i stället för på Sveavägen där AB stod, så kompliceras bilden ytterligare.

Och Cecilia Anderstedt uppgav inte i förhöret att tre personer var i sällskap, utan att det kom två personer och ytterligare en person gick i samma takt bakom dessa. http://www.itdemokrati.nu/page36p.html

Det där att GM skjuter med vänster hand kommer ifrån AB. Enligt protokollet ovan så såg han aldrig något vapen och uppgav att han i sin fantasi föreställt sig att mannen höll ett vapen i sin vänstra hand.
Citera
2013-01-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Jag tittar in i tråden ibland och förundras av alla dessa namn som nämns, och märkliga hypoteser, den ena mer fantasifull än de andra.

Man måste ju börja vid mordplatsen: Vilka fanns bevisligen i närheten?

Det är intressant, men man måste fråga sig hur stor mordplatsen då anses vara. Om en tidsdifferens på 80 sekunder finns och man förflyttar sig med 20 km/tim (springande) så hinner man 500 m. Det skulle då behövas dra en cirkel runt "skottplatsen" med radie 500 m; i öster Birger Jarlsgatan och i väster Norra Bantorget. (Även Grand ligger inom 500 m). Det blir väldigt många personer.

Skotttidpunkten är viktig. Hur säker är 23:21:20 +-10s?

Är det möjligt att komma längre i tidsfrågan?
Citera
2013-01-11, 12:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius

Vet man verkligen att poliser i allmänhet tyckte illa om OP?

Jag tror det började med dåvarande Säpochefen Vinge uttryckte missaktning och misstänksamhet mot OP och därefter spred sig detta i Säpo. Även Frånstedt utmålar OP som det stora problemet.

OP var först inom FST/Und och kom sedan till Erlander, vilket säkert FST/Und uppfattade som bingo. När OP började uttrycka mer radikala åsikter och inte såg sig som informatör eller inflytelseagent inom SAP, så var det nog många som blev besvikna.

Ungefär vid denna tid radikaliserades också SAF och Industriförbundet (idag sammanslagna till Svenskt Näringsliv). De ville sluta med samförståndspolitik (Saltsjöbadsandan) och anta en hårdare nyliberal linje mot SAP. När Vinge slutade på Säpo efter en konflikt med OP så började han arbeta för Industriförbundet.

Fram till mordet var nyliberalerna den starka drivande kraften mot OP och efter mordet har de tagit över Sverige helt. De flesta politiska diskussioner och reformer är genomsyrade av Timbro och deras propaganda.

Jag tycker inte att det är långsökt att hävda att de som driver Timbro också anstiftade mordet på Olof Palme.
Citera
2013-01-11, 13:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
AB hade druckit några snapsar och några öl flera timmar innan men kände sig trött och ville åka hem.

Tyder inte på en person som är oförmögen att både höra och observera vad som sker omkring honom.

Citat:
Det där att GM skjuter med vänster hand kommer ifrån AB. Enligt protokollet ovan så såg han aldrig något vapen och uppgav att han i sin fantasi föreställt sig att mannen höll ett vapen i sin vänstra hand.

Kanske sköt GM med vänster hand ? Är det uteslutet att så kan ha varit fallet ?
Citera
2013-01-11, 13:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tyder inte på en person som är oförmögen att både höra och observera vad som sker omkring honom.

Kanske sköt GM med vänster hand ? Är det uteslutet att så kan ha varit fallet ?
Visst kan han ha skjutit med vänster hand, men det var ingen som såg honom göra det. Och visst kan AB ha varit ett väl så bra vittne, men inget vittne återger en objektiv verklighet utan sin egen subjektiva uppfattning.

Det där med utländskt språk skulle kunna bero på att LP kanske mer uttryckte ljud än ord första sekunderna? Att övertolka detta till att gärningsmannen måste ha varit utländsk är inte särskilt gångbart. Visst finns det mycket som talar för att det skulle ha varit svårt eller omöjligt att binda GM till anstiftarna om han mot förmodan hade fångats in. Och en utländsk person med anknytning till våldsbenägen politisk gruppering kunde kanske passa bra?
Citera
2013-01-11, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att övertolka detta till att gärningsmannen måste ha varit utländsk är inte särskilt gångbart.

Skulle LP ha snurrat runt, noterat gärningsmannen, identifierat hans nationalitet (?) och därefter tilltalat honom på aktuellt språk i sitt tillstånd? Det är inte gångbart, de är verkligen ett helt hjärndött resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in