Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Möjligen OT, men att det fanns så många nazi-sympatisörer inom polisen vid den här tiden kan idag framstå som rätt egendomligt. Med tanke på hur ovanliga dessa åsikter är rent generellt.
Apropå det, finns det någon som kan redogöra för skälen till att Palme var så illa omtyckt inom polisen överhuvudtaget? När LGWP slår fast att OP var hatad inom polisen får jag uppfattningen att han syftar till en större grupp än den visserligen osannolikt stora högerextrema falangen.
Bra fråga tycker jag, undrar också varför det skulle finnas ett så utbrett hat mot Palme inom polisen som en del bekriver.
Jag har också ibland undrat varför multispionen Stig Bergling nämns i samband med Palmemordet. Vill påminna om det så att det inte glöms bort. Har hört talas om att det finns en som det verkar stollig bok på temat Bergling sköt Palme också.
Om man för en gångs skull ska tro något som skrivits i Aftonbladet, så gör Stig Bergling också ett enligt mitt tycke lite märkligt och ironiskt uttalande angående den utpekade mördaren Christer Pettersson i en intervju, vet inte om det också har nåt med boken att göra, eller vad menar han? Artikeln "Jag spionerade för flera länder", 2003-04-20,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10359558.ab.
Hursomhelst, Stig Bergling hade under sin karriär en som det verkar unik förmåga att bli inblandad i märliga äventyr, och jobbade åt svensk, rysk, israelisk och någon ytterligare underrättelsetjänst? Verkar som att han trampade ner sej i ett träsk pga detta, han kanske blev mordhotad, inte omöjligt att såna personer till och med "tvingas" att utföra mord.
Det finns en stor likhet tycker jag mellan den på 1980-talet framtagna sk fantombilden på palmemördaren och foton av Bergling vid samma tid. Har han egentligen alibi för mordkvällen, satt han verkligen inlåst då? Jag är lite dåligt påläst i frågan.
Vore ju en skandal av sällan skådat slag om han befann sej på fri fot denna kväll och sprang runt med en puffra i Stockholm efter alla andra skandaler runt honom. Vill även minnas att nån nämnde i tråden att han gifte sej dagen efter mordet, troligen en slump.